Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Det resoneras i nivå med ett krattskaft eftersom Åk givetvis väcker åtal via att NB avsatt DNA (förutom vittnen etc). Det kan inte resoneras bort i sammanhanget då det de facto knyter NB till mordet.
Hur var det? Hette det "faktaresistent"?
Du verkar oförmögen att ta in kritiken. Det handlar inte om att man skall ta bort DNA, det handlar om att OM den inte hadde funnits där så hade utredningen inte varit värd vatten. Är det så svårt att förstå? Ett hypotetiskt resonemang.
Man kan ha ståndpunkten att det är "irrelevant" nu för den finns ju där. Själv bygger mina argument och mina iaktagelser på att det var en väldans
tur att den fanns där för det hade vid den tidpunkt de
borde ha fått reda på det så hade de redan målat in sig i ett hörn och satsatt allt på en MGM. Stödbevisen till dessa DNA är svaga. Det känns mer som att utredarna betett sig som dig. Inte alls sett allt ur alla synvinklar utan haft detta tunnelseende. Åter igen så kan man ju tycka att det är bra för det verkar ju som de fått fast rätt man. Jag tycker inte utredningen har varit bra men jag tycker självfallet att det är bra om rätt man döms. DNA pekar på det, inte så mycket annat.
Den samlade expertisen, dvs LGWP, var ju även han tveksam för MGM passade inte riktigt in i det vanliga scenariot. När han, som vi andra, efter att yppandeförbudet släppts, fick reda på att det kryllade av DNA från MGM så gjorde han en kovändning. Vad skulle han göra? Han håller ju redan på med en privatspanaraktivitet där han inte anser att svensk polis och dess utredare gjort ett bra jobb. Han mäktar nog inte med mera, det ser ju ut som han håller på att dö i varje Veckans Brott. Sorgligt nog så gör han nog Mankell sällskap inom en inte allt för avlägsen framtid. Vem skall då gå ut och skapa mediala citat om aktuella rättsfall?