2016-01-21, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du verkar inte förstå eller vill inte. Jag är tekniker och inte psykolog så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Inga av de 1500 bilderna är nedladdade med avsikt att lagras på datorn för all framtid. De skrivs över när det allokerade utrymmet på disken är slut. Det är alltså ingen bildsamlare som varit framme. Sex bilder av 1500 med sexualsadistiskt innehåll nedladdat av Chrome gör ingen till sexualsadist så sluta med de där dumheterna.
Du verkar inte förstå vad det var jag menade. Det här skrev jag tidigare idag som svar på liknande inlägg i dag.
"Att titta på porr och live cam är inte brottsligt. Var inte det mitt inlägg handlade om utan att de som tror att NB är oskyldig försöker att, i princip, helgonförklara honom. Som om han inte ens har några mänskliga behov eller eventuella laster alls. Så är ju inte fallet, sådana människor existerar nästan inte ens. Blir liksom ganska överdrivet.
Vad det gäller Facebook-sidan som han gillade så låg den uppe ett tag, men lades ner ganska raskt när den fick negativ publicitet. Öppnades förmodligen med annat namn sen.
T.o.m NB:s anhängare/försvarare här i tråden var inne och kollade på den sidan innan den försvann och i ivern att få NB att framstå som oantastlig så skrevs inlägg här om att -"det var inte alls så många bilder på tejpade tonårsflickor och våldsporr där, var bara några stycken" och "det var minsann gulliga bilder på kattungar också". Blir aningen överdrivet, tycker jag.
Det som tydliggör bilden av honom som sexuell sadist är själva gärningen, hur LH dödats, tejpats, skändats. Hans tvångsonanering i ladan stämmer också väl in i den profilen."

Här nedan ett inlägg från annan skribent i tråden i samma ämne, som undersökt detta lite mer "vetenskapligt". Intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
I mitt vetenskapliga nit sökte jag ju upp de hemska webbsidor som den dödsbesatte sadistiske mördaren Russo hängt på (vi har berört innehållet några gånger). Där kunde man hitta arrangerade bilder som nästan exakt motsvarar den scen vi föreställt oss här. Min dator borde alltså vara fullständigt besudlad - kan du föreslå ett sätt att kolla detta ? Jag befarar inga hembesök från polisen, men det vore ju intressant att kolla ett verkligt fall. Jag har inte gjort några medvetna städaktioner, men jag har förstås Nortons säkerhets- och optimeringssystem i bakgrunden.
2016-01-21, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Vid förhören i Sverige har Irina sagt att NB var hemma vid 19.00 tiden som är en viktig tid därför då kom Gustav från Årnäs och åkte till bostaden efter ett snabbesök i herrgården, som både Irina och NB såg med egna ögon. Eftersom NB fanns i bostaden 19.00 kan han väl inte vara någon gärningsman för Lisa som försvann vid 18.30 tiden.
När svensk polis förhörde Irina i Litauen sade hon att NB var hemma från 17.30 till 20.00 när de åkte och köpte pizza i Källby.
NB:s bror AB blir förhörd i Sverige och han säger att NB fanns i bostaden från 17.30 till 20.00 när han åkte och köpte pizza med sin fru Irina i Källby.
Vid förhören i Litauen säger AB att han vidhåller samma sak som han sagt vid förhören i Sverige att NB fanns i bostaden från 17.30 till 20.00.
De två personer som helt säkert vet att NB är oskyldig till mordet på Lisa är Irina och AB.
Därför måste de anse att rättssäkerheten ligger på en mycket låg nivå i Sverige, som dömer en oskyldig person till livstids fängelse.
Självklart har inte Irina något intresse att komma till Sverige för att vittna och inte heller AB, med en sådan rättssäkerhet, Irina kan tro att de mer eller mindre tvingar henne att vittna mot NB.
Orsaken att kalla in Irina som vittne kan inte vara annat än att få henne till att ändra uppgifterna om NB.

Du har fått det mesta om bakfoten om bevis, det som är straff och processrättens viktigaste delar, och du har tolkat vår rättsordning efter egen hemsnickrad modell.

Innan du trasslar in dig i Irinas olika utsagor, och tar ställning till vilken eller vilka du ska tro på och vilka du ska avfärda måste du först ta reda på vem Irina är.

Irina är gift med den åtalade och behöver därför inte vittna. Hon får höras i domstol om hon vill, men det är frivilligt. Irina vill inte vittna, och det borde vi alla respektera. Irina har själv varit häktad så på sätt och vis är hon en part i målet. Ingen behöver berätta något i en domstol som kan skada dem själva.

Irinas vittnesmål kan inte få någon betydelse utan att lillebror också vittnar, då Irina och broderns vittnesmål hänger ihop. De gav båda tillsammans ett falskt alibi åt Nero, som de båda tagit tillbaka för att komma ut ur häktet. De är mer varandras alibi och inte Neros. De intygar åt varandra sin oskuld.

I belysning av vad du vet om Irina, hur ska hennes vittnesmål diskuteras seriöst av en hovrätt i en bevisvärdering där det är en livstids dom som ska motiveras?
2016-01-21, 14:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SR P4 Skaraborgs direktrapportering kl 14:38:
Citat:
Nu är det klart att frun kommer att höras via videolänk från Litauen i morgon.
[...]
Förhöret kommer att ske från en domstol i samma län som den man hade kontakt med inledningsvis. Hovrätten har nu under dagen testat att uppkopplingen med den litauiska domstolen fungerar. Hovrätten har inte varit i personlig kontakt med frun, den kontakten har försvaret. Förhöret ska inledas imorgon klockan nio.
2016-01-21, 14:55
Medlem
Att sätta dit NB låter som enklaste utvägen för åklagaren.
Polisen har i många år letat efter att återfå sin heder, hittar NB och hjälper till med spridning av spår för att leda till tänkt gärningsman - hedern återställd !
All leta i godsägarens närhet verkar vara som att svära i kyrkan - förbjudet.
GW hoppas jag får århundrades tittar topp på TV när han äter upp sin doktorshatt !!!
2016-01-21, 14:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Från polisförhöret med B.Bertilsson:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6350083

Det fanns alltså i slasken men IR tycker inte det är värt att ta upp redan i TR. Har hon överhuvudtaget jobbat med fallet eller setat här och blivit matad.
2016-01-21, 15:03
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Sex bilder av 1500 med sexualsadistiskt innehåll nedladdat av Chrome gör ingen till sexualsadist så sluta med de där dumheterna.
Kan du ge oss som inte är tekniker tips om hur man kan se vad som finns på ens egen dator?
Nån temp-mapp nånstans?

Att han fått ner bilder på bundna och överfallna kvinnor bör tyda på att han surfat just på siter som är inriktade på våldsporr och att detta tema intresserar honom.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-01-21 kl. 15:24.
2016-01-21, 15:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Vem tror du har utfört planteringen, alltså vem är själva Trädgårdsmästare?

Varför ställer du den frågan i denna tråden när du vet att ingen får nämna det här. Dessutom är det polisens sak att ordna fram misstänkta.
2016-01-21, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Man borde tänka utifrån mördares perspektiv.
Jag försöker förstå vad tänkte mördare när han slängde BO kläder (med sitt blodspår på) i närheten där kroppen var gömd? Var har idiot?
Jag har en fråga till alla här i tråden:
Om du/ni hade dödat någon och sedan hade gömt kroppen, skulle du/ni slängt offrets kläder (med sina blodspår på) i närheten?
Undrar hur många ska svara – Ja.
Din fråga är omöjlig att svara på om man inte har mördat själv. Människor agerar olika utifrån person i olika situationer. Varför NB har gjort så vet han enbart själv.
2016-01-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
SR P4 Skaraborgs direktrapportering kl 14:38:

Ibland så kommer domstolarna med konstiga beslut, för det borde vara självklart att Irina infinner sig personligen i hovrätten.

Antagligen så låter hovrätten Inger Rönnbäck hållas, då det är uppenbart att Irinas vittnesmål är varken bu eller bä, och inte tillför saken något. Jo förresten! Tekniskt strul och strulande tolkar lär vi få se igen.

En sak de ansvariga måste lösa för andra mål där vittnen har relevans för rättssäkerheten.
2016-01-21, 15:18
Medlem
[quote=Tamborino|56087976]
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Ja en sak är ju säker det är inte någon på rättsmedicin, obducenten, för det fanns ju ingen DNA på brottsoffrets kropp, vilket jag tycker är märkligt.När man hittar så många på både jacka och byxor. Han måste ju blött väldigt mycket på fingrarna, så minsta kontakt borde ju avgivit någon blodfläck. Och det är heller inga tekniker som undersökts NB:s bil som han påståtts fraktat brottsoffret i för där finns heller inget DNA från Lisa.
Men det finns väl någon utredare som ombesörjer logistiken runt brottsoffrets kläder och ett flertal blodprov som som tagits på NB.
Förhoppningsvis är det provrör som innehåller koaguleringsmedel som använts för då går det analysera om blodfläckarna kommer från provrör eftersom dessa ämnen inte finns i våra ådror.

OK, någon utredare som ombesörjer logistiken med Lisas kläder och NBs blodprov är den som du anser ska ha planterat DNA från NB på Lisas kläder,
har jag förstått dig rätt då?

Tycker det borde finnas mer spår av blod vid byxornas insida.

Vad finns innanför byxorna där blodet är, det är trosor,
en tröja nedstoppad i byxorna, det är Lisa själv, hennes hud.

Borde avsättas mer spår när han är där och fingrar tycker jag
2016-01-21, 15:20
Bannlyst
.

Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Det är ju omöjligt att säga hur logistiken och hanteringen av kläder och provrör med NB:s blod har ombesörjts exakt. Och skulle den lockelsen finnas så tror jag nog att det skulle kunna vara fullt möjligt bakom kulisserna. Advokat Rönnbäck framhöll ju också att NFC arbetar på polisens uppdrag och samarbetar, de är alltså kollegor. GW uttryckte i TV programet veckans brott att visst har det hänt att polisen har planterat bevis för att man vill sätta dit någon som är skyldig, men trodde inte det hänt i Sverige, men det kan han ju inte veta. För några år sedan i USA krävde två försvarsadvokater att blodfläckar skulle testas om de innehöll EDTA(koaguleringsmedel) för att de misstänkte att de var planterade av polisen. I det fallet utryckte också åklagaren att det spelar ingen roll om polisen planterade bevis, för han hade dragit slutsatsen att den åtalade var ändå skyldig. Jag anser att det är för mycket märkliga omständigheter i detta fall och jag tycker de haft lite väl extrem tur med dessa blodfläckar, dessutom på insidan av byxorna. Det innebär att fläckarna kan inte uppkommit om hon skulle släpas över golvet i ladan där NB vistats från och till under ett par års tid. Det får man faktiskt säga att det är tur, så att försvaret inte kunde bortförklara den lilla blodfläcken. Men inga blodfläckar på kroppen fast han dragit av både byxor och trosor, tröja osv. Där hade utredarna verkligen otur. Men hur stor sannolikt är det att det då inte skulle avsättas minsta blodfläck på huden, när han blöder på fingrarna?

Att GW gick tidigt ut och kritiserde utredarnas yrkeskomptens, att de sannolikt tagit fel gärningsman gjorde nog inte saken bättre. Det är inte svårt att förstå att det mycket väl kan gått prestige i det här fallet, med tanke på fallets uppmärksamhet i media och GW:s kritik till utredarna som skapade stora rubriker i rikspress och TV. Det borde fått vilken utredare som helst att sett rött och tappat fattningen.
Det vore värdefullt att från någon av er alternativteoretiker/rättshaverister få en förklaring som är trovärdig när det gäller, anledning till plantering, vem har gjort det, är det medvetet eller omedvetet? Likaså konkreta exempel på vad som tyder på att NB är oskyldigt dömd för mord till livstid. Fram till dags dato har ni enbart levererat svammel och uppvisat tydligt ert grundlösa missnöje/hat mot samhället i allmänhet och polisen i synnerhet.
Senast redigerad av Goonsteady 2016-01-21 kl. 15:22. Anledning: Fel
2016-01-21, 15:28
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Du verkar inte förstå eller vill inte. Jag är tekniker och inte psykolog så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Inga av de 1500 bilderna är nedladdade med avsikt att lagras på datorn för all framtid. De skrivs över när det allokerade utrymmet på disken är slut. Det är alltså ingen bildsamlare som varit framme. Sex bilder av 1500 med sexualsadistiskt innehåll nedladdat av Chrome gör ingen till sexualsadist så sluta med de där dumheterna.

Det står även så här FUP, så det handlar t ex inte om enstaka sex live sidor utan ett flertal.

Citat:
"Det har även påträffats internethistorik som kan kopplas till sk Livecamsexsiter där det finns möjlighet att se eller ha sex ”Live” med personer via kamera. Flera webbplatser där denna typ av tjänster erbjuds förekommer i den aktuella datorn, såsom: chaturbate.com, cams.com och runetki.com"

Även så var flertal videosekvenser raderade.

Citat:
De påträffade videosekvenserna är i stor grad raderade
Precis som du skrev, så var Även 1500 bilder av sexuell karaktär och består i huvudsak av poseringsbilder på avklädda unga kvinnor. Ska det verkligen vara så svårt för dig att begripa, vad för slags person Nerijus är?
Senast redigerad av henkess 2016-01-21 kl. 15:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in