2016-01-22, 02:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Exakt var lövet satt kan säga något om när det bör ha kommit dit, om lövet inte är ifrån trakten så finns det en förklaring. Den förklaringen bör rimligen harmoniera med allt annat som står i FUP. Om lövet inte gör det, så stämmer inte heller åklagarens teori om händelseförloppet.

Som sagt, jag vill veta vad som hände och varför, det här handlar först och främst inte om skuldfrågan.

Du kan väl ringa till fängelset och be att få prata med skvättbalten.
Endast han har ju alla svaren.
Jag tror inte att han tog en sväng till Mariestad så att bladet kommer därifrån.
Så fort gick nog inte hans gamla Sharan så att han skulle ha hunnit det.
Fundera du på lövet tills du blir 100 år.
I slutändan har det ingen betydelse för utgången i fallet.
Där spelar DNA-spåren större roll och de räcker för att nacka skvättbalten oavsett
om lövet kommer från byssjan eller från månen.
2016-01-22, 02:43
Medlem
develis avatar
Billy Batong
Citat:
I den så kallade slasken, alltså det utredningsmaterial som åklagaren väljer att inte åberopa inför rätten, finns tipset med. Bertilsson anger två bilar; en stor svart som var parkerad vid kafeet och en polskregisterad blå bil med två män i som passerade. Någon moped nämns inte.

Nu är BB förhörd:
Citat:
Billy Bertilsson har även sett en moped, men den står på andra sidan kafeet, alltså på södergaveln där entredörrarna finns. På mopedstyret hänger en rödaktig hjälm, säger han i polisförhöret.
Citat:
- Hur pass säker är du på tiden 18:10-18:11, frågar förhörsledaren.
- Jag tittade på GPS:en i min bil, svarar Bertilsson.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6350083
Bild visar en moped han såg på andra parkeringen:
http://sverigesradio.se/sida/images/...preset=article
Senast redigerad av develi 2016-01-22 kl. 02:45.
2016-01-22, 02:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja, han har väl bara överrumplat henne bakifrån.
Hon hade ju ingen chans, liten, späd 17-årig tjej mot 35-årig stor, stark hantverkare.
Det gick nog väldigt snabbt.
Äckligt fegt kräk, han är inte värd att kallas människa.

Säkerligen så har han sparkat ner henne bakifrån för att se till att hon inte skulle ha skuggan av en chans.
Skadan på benet tyder ju på att något sånt har hänt. Ofattbart att någon kan sjunka så djupt att man kan göra en sån sak mot en ung flicka.
Men när fel huvud tar över på vissa karlar så ligger det tydligen nära till hands.
Det syns ju också här i tråden på alla karlar som försvarar hans skvättande både högt och lågt vid utkiksplatsen i gamla mjölkrummet.
Jag brukar inte svära men fy faan säger jag bara.
2016-01-22, 02:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nä, jag menade Billy? Han ville ju också hoppa huvudregeln.

Man undrar om HR jättegärna vill ha en förhandling igen där IR leder försvaret?
Tippar på: NEJ
2016-01-22, 02:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Dag 6, den 22 januari 2016, kl. 09.00 till 16.00

Förhandlingen börjar kl. 09.00. Under förmiddagen hålls vittnesförhör med den tilltalades hustru och Anne Kihlgren. Paus för lunch beräknas ske ca kl. 12.00 till 13.15.
Under eftermiddagen hålls vittnesförhör med Billy Bertilsson, Arne Jönsson och Julia Rydberg. Därefter kommer den tilltalades personliga förhållanden att behandlas.
http://www.gotahovratt.se/Lisa-Holm-...handlingsplan/
.
2016-01-22, 02:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Säkerligen så har han sparkat ner henne bakifrån för att se till att hon inte skulle ha skuggan av en chans.
Skadan på benet tyder ju på att något sånt har hänt. Ofattbart att någon kan sjunka så djupt att man kan göra en sån sak mot en ung flicka.
Men när fel huvud tar över på vissa karlar så ligger det tydligen nära till hands.
Det syns ju också här i tråden på alla karlar som försvarar hans skvättande både högt och lågt vid utkiksplatsen i gamla mjölkrummet.
Jag brukar inte svära men fy faan säger jag bara.
Håller med, jag fattar ingenting.
Tror man att det har något med manlighet att göra när det bara handlar om grisighet?!
Men, seriöst, om någon av de som försvarar hans skvättande skulle kommit in i ladan när han var i full fart, nog hade man skrikit,-"men vad i HELVETE, karljävel"?!
T.o.m Nerijus skäms ju för det här, han vill inte prata om det, han säger det är "privat". Varför vill då vissa här på FB göra det till något normalt?
Och, enda gången han reagerar under rättegången är när det pratas om hans onanerande och skitande i ladan. Det verkar han skämmas för, det är "privat". Däremot så visar han ingen reaktion, utan är helt nollställd, när bilder av LH visas. Skäms ej då, men skäms när det "privata" avslöjas.
Senast redigerad av blackmolly123 2016-01-22 kl. 03:08.
2016-01-22, 03:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Håller med, jag fattar ingenting.
Tror man att det har något med manlighet att göra när det bara handlar om grisighet?!
Men, seriöst, om någon av de som försvarar hans skvättande skulle kommit in i ladan när han var i full fart, nog hade man skrikit,-"men vad i HELVETE, karljävel"?!
T.o.m Nerijus skäms ju för det här, han vill inte prata om det, han säger det är "privat". Varför vill då vissa här på FB göra det till något normalt?
Och, enda gången han reagerar under rättegången är när det pratas om hans onanerande och skitande i ladan. Det verkar han skämmas för, det är "privat". Däremot så visar han ingen reaktion, utan är helt nollställd, när bilder av LH visas. Skäms ej då, men skäms när det "privata" avslöjas.
Ligga torde vara det mer normala alternativt ägna sig åt detta hemma. Men alla jämför väl utifrån sin egen bubbla och då blir väl begreppet normalt väldigt relativt.
2016-01-22, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej det har jag naturligtvis inte belägg för, dum fråga tycker jag. Det är åklagaren som ska ha belägg, inte jag. Lövet satt på offret, då borde det ha undersökts, det kan ju komma ifrån en plats flera mil ifrån byssjan, det hade ju vänt upp och ner på åklagarens teori såklart.
Jag finner inget stöd för att lövet är undersökt och att man har säkerställt att lövet kommer ifrån växterna utanför byssjan, finns en sådan undersökning dokumenterad, jag känner i alla fall inte till någon sådan undersökning.
Lövet borde vara lika intressant som allt annat som hittades på kroppen, det växer nämligen inte löv på människor, lövet kan ge ett uppslag som man tidigare inte har tänkt på. Just därför borde lövet ha analyserats i detalj anser jag.
Eftersom ett löv fanns på Lisas kropp måste det ha kommit dit på något sätt, att det skulle ha funnits färskt löv inne i byssjan kan uteslutas.
En möjlighet är att kroppen placerades inte i byssjan efter mordet, utan kroppen kom till byssjan vid ett senare tillfälle.
CB som jobbar på gården såg in i byssjan den 9 juni och från hans observation fanns ingen kropp i skåpet med kläder bland annat som hängde ut från skåpet, enligt foto som togs när kroppen hittades.
Om kroppen fanns i byssjan från den 7 juni borde den ha hittats innan den 12 juni, hjälmen och jackan på rishögen var väl synlig, som inte var dolt på något sätt, utan mer att de skulle hittas.
Kroppen måste i så fall kommit dit efter att likstelheten upphört och den dagen som passar in för det kunde vara torsdagen den 11 juni.
En sådan placering bör ha skett sent på kvällen för att minimera risken för upptäckt.
Senast redigerad av Fagro 2016-01-22 kl. 03:56.
2016-01-22, 04:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Eftersom ett löv fanns på Lisas kropp måste det ha kommit dit på något sätt, att det skulle ha funnits färskt löv inne i byssjan kan uteslutas.
En möjlighet är att kroppen placerades inte i byssjan efter mordet, utan kroppen kom till byssjan vid ett senare tillfälle.
CB som jobbar på gården såg in i byssjan den 9 juni och från hans observation fanns ingen kropp i skåpet med kläder bland annat som hängde ut från skåpet, enligt foto som togs när kroppen hittades.
Om kroppen fanns i byssjan från den 7 juni borde den ha hittats innan den 12 juni, hjälmen och jackan på rishögen var väl synlig, som inte var dolt på något sätt, utan mer att de skulle hittas.
Kroppen måste i så fall kommit dit efter att likstelheten upphört och den dagen som passar in för det kunde vara torsdagen den 11 juni.
En sådan placering bör ha skett sent på kvällen för att minimera risken för upptäckt.

Vi har ju gått igenom varifrån lövet kom i flera timmar, kan du inte läsa?
CB var väl aldrig inne i byssjan och tittade mer noggrant?
Inte ens den som hittade kroppen på fredagen såg ju kroppen trots att hon tittade i de andra skåpen först.
Varför skulle då CB som bara gluttade i dörren se att det fanns en kropp i skåpet?
Och för femhundrade gången, jackan och hjälmen låg inte väl synliga.
Vegetation skymde sikten och den som hittade dem var tvungen att stå uppe på en jordhög för att se sakerna.
Sluta nu med dina Beppe-sagor och håll dig till de fakta som finns.
Hur var det nu igen med upphissningen av kroppen i slangen?
Hur stor var friktionen om man samtidigt lyfte upp kroppen med en arm runt midjan.
Är det fortfarande omöjligt att få upp offret då?
2016-01-22, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Vi har ju gått igenom varifrån lövet kom i flera timmar, kan du inte läsa?
CB var väl aldrig inne i byssjan och tittade mer noggrant?
Inte ens den som hittade kroppen på fredagen såg ju kroppen trots att hon tittade i de andra skåpen först.
Varför skulle då CB som bara gluttade i dörren se att det fanns en kropp i skåpet?
Och för femhundrade gången, jackan och hjälmen låg inte väl synliga.
Vegetation skymde sikten och den som hittade dem var tvungen att stå uppe på en jordhög för att se sakerna.
Sluta nu med dina Beppe-sagor och håll dig till de fakta som finns.
Hur var det nu igen med upphissningen av kroppen i slangen?
Hur stor var friktionen om man samtidigt lyfte upp kroppen med en arm runt midjan.
Är det fortfarande omöjligt att få upp offret då?
Det som kännetecknar att kroppen fanns i skåpet var en större klädhög som hängde ut från skåpet, som CB inte observerade.
Att inte den personen som gick in i byssjan kunde se skåpet med kroppen omedelbart var inte alls underligt, därför enligt bilden måste kroppen ha varit väldigt kraftigt ihopbultat som till ett knyte, polisen hade också svårt att få ut det hela från skåpet.
Den som söker i en sådan rishög går runt rishögen och finner ut om någonting kan vara gömt där om så skulle skett hade hjälmen och jackan hittats.
Nu var det inte frågan om en person kunde lyfta en kropp sådant är inget problem om man kan tekniken.
Exempelvis tar man kroppen på axeln klarar man av mycket kraftiga personer och samma sak med annat man lyfter det är frågan om teknik. I många länder kan de bära tunga saker med att sätta det på skallen, som tycks fungera bra på dem, fast de borde krympa i längd, med åren.
I fallet med hängningen av Lisa skulle hennes tyngd dras upp av en ensam person med ett snöre över ett järnrör som låg 204 cm ovan marknivån och eftersom det fanns Lisas hårstrå vid röret var meningen att hon varit där uppe med skallen.
Jag påstår mycket bestämt att det är praktiskt omöjligt för en ensam person att göra lyftet. Använder man ett block som är vanligt vid den typ av lyft måste man dra med mer än 50 kg kraft, som inte alls är lätt och man måste göra anhåll och fästa snöret vid omtag.
Man kan inte hålla emot mer än 50 kg med bara händerna och ett snöre, vid omtag.
Nu skulle Lisas kropp lyftas utan något block, som blir en helt annan sak.
Senast redigerad av Fagro 2016-01-22 kl. 05:48.
2016-01-22, 05:40
Medlem
B. Bertilsson kommer med ett intressant vittnesmål om en stor svart SUV bil han observerade 18.10 som var parkerad i närheten av cafeet.
Det är flertal personer som sett SUV bilen men utredningen tycks inte haft något större intresse av den. Nu finns det inte massor med sådana bilar som kan ha funnits i Blomberg och intressant veta om någon sett en svart SUV bil efter att Lisa försvann.
B. Bertilsson som fd. polis kan ses som ett mycket trovärdigt vittne.
Om den här bilen skulle ha varit ute i legala ärenden borde föraren hört av sig, att polisen hade kunnat avfärda SUV bilen, men så har inte skett.
Det finns inga bevis hur Lisa togs från cafee området om hon åkte moped därifrån och blev kidnappad från mopeden, eller om det är en biltransport som gäller från området.
När man ser bilden på mopeden sid 890 FUP kan man se att hela vänstra sidan är skrapat som att hon skulle ha gått omkull med mopeden.
Nu finns det inga uppgifter när de här märkena kommit till men är det gamla märken, tar jag för givet att de skulle ha lackats över med spraylack för att inte förvärra skadan.
2016-01-22, 05:52
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det som kännetecknar att kroppen fanns i skåpet var en större klädhög som hängde ut från skåpet, som CB inte observerade.
Att inte den personen som gick in i byssjan kunde se skåpet med kroppen omedelbart var inte alls underligt, därför enligt bilden måste kroppen ha varit väldigt kraftigt ihopbultat som till ett knyte, polisen hade också svårt att få ut det hela från skåpet.
Den som söker i en sådan rishög går runt rishögen och finner ut om någonting kan vara gömt där om så skulle skett hade hjälmen och jackan hittats.
Nu var det inte frågan om en person kunde lyfta en kropp sådant är inget problem om man kan tekniken.
Exempelvis tar man kroppen på axeln klarar man av mycket kraftiga personer och samma sak med annat man lyfter det är frågan om teknik. I många länder kan de bära tunga saker med att sätta det på skallen, som tycks fungera bra på dem, fast de borde krympa i längd, med åren.
I fallet med hängningen av Lisa skulle hennes tyngd dras upp av en ensam person med ett snöre över ett järnrör som låg 204 cm ovan marknivån och eftersom det fanns Lisas hårstrå vid röret var meningen att hon varit där uppe med skallen.
Jag påstår mycket bestämt att det är praktiskt omöjligt för en ensam person att göra lyftet. Använder man ett block som är vanligt vid den typ av lyft måste man dra med mer än 50 kg kraft, som inte alls är lätt och man måste göra anhåll och fästa snöret vid omtag.
Nu skulle Lisas kropp lyftas utan något block, som blir en helt annan sak.

Väldigt enkelt att hänga upp 55kg. Man tar helt enkelt och lyfter upp kroppen med ena armen och spänner snöret med den andra.
Eller så lyfte han upp kroppen och tryckte den lite mot väggen och trädde och spände snöret, och släppte därefter ner kroppen som fick hänga.

Men sedan då, var fästes snöret sedan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in