Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-27, 01:14
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag håller med dig. Det är inte domstolens sak att hitta på en förklaring, och det har jag skrivit förut. Kommer inte NB fram med en förklaring så ska han dömas, och nu är det troligen försent.

Fair enough. Varför förklarar han inte? Det kan både du och jag sitta och grunna på till döddagar. Till skillnad från tv-serier så erbjuder inte tillvaron alltid sköna förklaringar . No offense, jag är lika torsk på sanningen som du.
Senast redigerad av allegrageller 2016-01-27 kl. 01:17.
2016-01-27, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag skulle nog svara NEJ på den frågan. Tjafsande om perifera detaljer både här i tråden och från advokaten (som helt klart har tagit intryck av tokstollerierna här - det är faktiskt rätt skrämmande att tänka sig att en advokat i ett otroligt allvarligt brottmål framför argument som hon hämtat från anonyma människor på ett nätforum som i flera av fallen helt uppenbart har psykiska problem av mer eller mindre allvarlig art)

De mer rimliga vittnen advokaten försökte med kunde inte bidra till att dra klientens skuld i tvivelsmål och förändrade såvitt jag kan bedöma ingenting.

Tack för svar.

Märkligt vilken skruv detta fallet fått. Samtidigt så blir det lätt skruvat när man ska förklara hur detta gått till utan NB's inblandning.

Jag kan förstå varför man tror att Christer Petterson blev utsatt för en komplott... Det är liksom en annan typ av mord, där högt uppsatta hade motiv och där en syndabock är önskvärd...

Men i detta fallet så förstår jag inte varför sånna teorier fäster. Att nån high-roller hängt en helt vanlig 17-årig flicka i ett smutsigt mjölkrum och sedan satt dit en oskyldig snubbe ( som bara råkat runka på brottsplatsen och som sedan bara råkar peka MP rakt till kroppen)...
Klart det kan ha gått till så, men utan några som helst bevis på det blir det bara verklighets-frånvända personer med stor fantasi som på allvar propagerar för det.

Rönnbäck gör bara sitt jobb. Hennes klient nekar, så hon tvingas gripa efter alla halmstrån hon kan.
Alla har rätt till ett försvar, men när man försöker försvara en skyldig idiot, så kommer man ofrånkomligen att låta som en idiot själv.
2016-01-27, 01:16
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonioAndolini
Hur många anser du?
Du verkar veta.
Långt fler än de flesta tror eller anar
Det kan jag lova
År 2013 gav HD prövningstillstånd för 150 resningsansökningar
Ger en fingeranvisning om hur många det kan vara
Och mörkertalet är mycket större än så
Många väljer att gå vidare, har varken råd eller kunskap om möjligheten eller helt enkelt orkar inte ta tag i att begära detta av olika skäl.

Högsta domstolen får in cirka 5 100 ansökningar om prövningstillstånd per år. Endast cirka 140 av dem får prövningstillstånd. Om Högsta domstolen beslutar att inte meddela prövningstillstånd kan det beslutet inte överklagas, hovrättens avgörande är då det som ska gälla.

Dom här resningsansökningarna var det skattebrott eller?
2016-01-27, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Man kan riktigt känna SHs frustration. Tänk att sitta där och höra sånt riktigt jävla skitsnack. Beundransvärt att han inte tappade humöret mer än han gjorde. Jag skulle vilja kalla IRs agerande för ärekränkning. Undrar hur fan man kan med att bete sig.
Jag förstår inte hur en advokat kan bete sig som hon gör. Kränka pappan till den mördade. Vad vinner hennes klient på det?
Det mesta lät som oförskämda lögner.

Från rapporteringen/Expressen med Johan Ronge:

Rönnbäck har alltså anklagat Missing people för att försöka sätta dit Nerijus Bilevicius och anklagat pappan för att ha besökt Nerijus Biulevicius i häktet – trots att pappan blånekar till detta och det inte finns några som helst bevis för besöket. Bara Nerijus Bilevicius påstående.

Inger Rönnbäck om att det kan ha blivit konstigheter hos Nationellt forensiskt centrum.
– Det som de får in måste de ta hand om. Skit in skit ut, så att säga, och de vill inte att det ska bli fel. Vi vet ju att det blev fel med barnläkaren på Astrid Lindgrens sjukhus och det var ju därför hon blev friad, vad jag har förstått, säger advokaten.

Guest -"Barnläkaren" på ALS blev inte friad pga felaktig hantering av prover på SKL. Hon blev friad från alla misstankar då det visade sig att det rättsläkaren påstod (doseringen) var omöjligt i verkligheten. Rättsläkaren ifrågasatte inte provsvaret och det gjorde inte heller hennes chef. Provsvaret enl apparaturen var helt orimligt och har inget alls att göra med "shit in och shit out"

Ibland tänker jag att jag hör fel när jag sitter här och skriver om att advokaten faktiskt antyder att poliser medvetet har planterat bevis för att sätta dit Nerijus Bilevicius. Eller att Missing People försökt sätta dit Nerijus Bilevicius. Men det är det advokaten säger.

Guest:-Jag tycker att Inger går lite utanför ramarna när hon spånar iväg.
Jag tror att det finns en del folk i rättssalen som delar den uppfattningen av suckarna att döma.
2016-01-27, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag håller med dig. Det är inte domstolens sak att hitta på en förklaring, och det har jag skrivit förut. Kommer inte NB fram med en förklaring så ska han dömas, och nu är det troligen försent.

Glömde du att skicka in din förklaring?
Skitbalten pillade bara lite på kroppen eller hur var det nu igen.
Har du några bevis på att han är intresserad av döda personer förresten?
Har det framkommit att han tidigare visat intresse för nekrofili?
Fanns det bilder på lik i datorn?
Tänk att han kunde hitta en kropp så lägligt och få upp ögonen
för ett intresse som han aldrig tidigare visat prov på...
Vad säger statistiken om detta tro?
2016-01-27, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men han har fortfarande råkat snubbla på ett lik ? (i alternativtråden)

Att NB nu mest troligt blir dömd för Mord på Lisa Holm? Är det otur?

Eller bristande förklaringsbörda?

eller

Idiot?

Visst kan han ha snubblat över ett lik om där nu var ett. Kanske inte ett hängande lik men teoretisk kan han visst ha hittat Lisa död och satt sina avtryck på hennes kläder.

Om en bil kom samtidigt kan han ju gripits av panik och flytt just i stunden. Hennes död hade ju inget med honom att göra och han ville inte bli anklagad för det heller. Då kan man fly fast man inget gjort och sen ihärdigtbtiga om detta om hon hittas skymfad, hängd och intryckt i ett skåp först dagar senare.

Kanske allra mest gör man så om man befinner sig utomlands och inte umgås med någon från trakten ändå.

Då drar man inte uppmärksamhet till sig med flit genom att lämna nån knagglig historia att man fann henne död där borta i förrgår utan att veta varför hon nu hittas hängd.
2016-01-27, 01:30
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Visst kan han ha snubblat över ett lik om där nu var ett. Kanske inte ett hängande lik men teoretisk kan han visst ha hittat Lisa död och satt sina avtryck på hennes kläder.
Den tanken är alltså rent teoretisk, inte realistisk.
Adriana-händelsen är däremot realistisk. Varför ville han ha tag i en annan främmande tjej dagen innan han mördade Lisa?
Varför tar han livstid utan att ha mördat, frågar sig den som tänker realistiskt.
2016-01-27, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej
Glömde du att skicka in din förklaring?
Skitbalten pillade bara lite på kroppen eller hur var det nu igen.
Har du några bevis på att han är intresserad av döda personer förresten?
Har det framkommit att han tidigare visat intresse för nekrofili?
Fanns det bilder på lik i datorn?
Tänk att han kunde hitta en kropp så lägligt och få upp ögonen
för ett intresse som han aldrig tidigare visat prov på...
Vad säger statistiken om detta tro?
Statistiken säger noll sannolikhet.
För det första så är nekrofili extremt ovanligt och förövarna är oftast djupt psykiskt störda.
En stor del av dessa djupt psykiskt störda personer, nekrofilerna, dödar ett offer för att få tag på en kropp. En nekrofil är en socialt inkompetent person eller någon som genom psykossjukdom blivit inkompetent och som inte ser detta som något otänkbart.
Att en nekrofil plötsligt skulle hitta en död kropp som någon annan dödat och utnyttja kroppen sexuellt, det har mig veterligen aldrig någonsin hänt, det ter sig totalt osannolikt. Vi ska också ta i beaktande att även om detta mord med sexualsadistiska förtecken är mycket ovanligt så är sexuella sadister som begår mord en betydligt större grupp än nekrofiler är. Nekrofili är verkligen en extremt ovanlig och udda avvikelse som oftast kopplas samman med djupgående psykisk störning då.
Senast redigerad av zascha 2016-01-27 kl. 01:46.
2016-01-27, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Något som jag reagerade på som nytt när jag följde rättegång från aftonbladet var att Julia berättar att Lisa tänt ljus i Norra magasinet. Det var helt nytt för mig och slår ju hål på åklagarens teori om att Lisa aldrig varit annat än i cafe'et när hon jobbat.

Visste inte heller att åklagaren tror att hon blivit tejpad hängandes. Låter så svårt tycker jag.

Tack för svar.

Ny detalj med Norra magasinet. Vad den har för relevans är jag dock osäker på.

Att Lisa tejpades hängd är med i fupen och togs även upp förra rättegången. Hennes hår samt repet var övertejpat.

Jag tror Nerljus tejpade henne för att det var en del av hans fantasi, snarare än något han tvingades göra av praktiska skäl. Man kan spekulera i huruvida han gjorde det för att slippa se hennes ögon, men det tror inte jag.
Jag tror han gjorde det efter hennes död, samtidigt som han drog ner och upp kläder.

Han återskapade en bild han hade i huvudet.
2016-01-27, 01:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Den tanken är alltså rent teoretisk, inte realistisk.
Adriana-händelsen är däremot realistisk. Varför ville han ha tag i en annan främmande tjej dagen innan han mördade Lisa?
Varför tar han livstid utan att ha mördat, frågar sig den som tänker realistiskt.

Verkligheten överträffar alltid dikten. Kommer inte på något exempel nu men det händer.

Joo ett aktuellt kommer jag på.

Se bara på fallet där en middagsgäst plötsligt reser sig upp och helt oprovocerat. hugger ihjäl sin bäste vän och barndomsvän mitt framför ögonen på alla runt bordet.

Men verkligheten slutar inte där. Det hade dikten gjort.

Nu tar han sig ut och klubbar ner ett grannpar med en yxa också.

Hur troligt lät det? Men det hände.
2016-01-27, 01:49
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Men sluta nu. Palmemordet kan inte användas som exempel i diverse mordfall - det är komplexa anledningar till varför mordet på Palme inte är löst. Anledningar som inte har med det här fallet att göra.

Har du t.ex. engagerat dig i något annat mord än mordet på Lisa Holm med samma frenesi??

Detta är ett udda fall per se. Vad som gör det ytterligare speciellt orkar jag inte gå in på - men i mitt stilla sinne tänker jag att om VARJE mord som sker i Sverige skulle få samma uppmärksamhet här på FB så skulle det vara....... intressant - för det skulle betyda att alla människor är lika värda (vilket de uppenbarligen inte är med tanke på både mitt och ditt engagemang i fallet Lisa Holm.)

Det visar på att förundersökningsledare inom svensk rättsväsende kan ta till vilka bedrägliga metoder som helst där rättssäkerheten sätts ur spel för att försöka fälla en person som utredarna tror är mördaren.
Man får ju i det närmsta vara blind om man inte ser hur den här utredningen gått till. Det är fullständigt osannolikt att NB som lämnat så många blodspår på byxor och jacka inte skulle lämna blodspår också på kroppen, när NB dragit av henne kläderna som påstås. Det är fullsständigt osannolikt. Skillnaden är att utredarna inte har haft tillgång till kroppen i skillnad mot kläderna.
Utredare NL har också gjort märkliga uttalanden under förhör, där han på förhand innan provresultaten var klara uttalat att han visste att de skulle få positiva DNA resultat på NB. Är han synsk?
När de var utsatta under tryck av media där bland annat GW Persson uttalade att utredarna inte var några ljushuvuden,och att de hade gripit fel gärningsman, ja då börjar dribblet med flertal blodprov på NB. Varför då? NL sa också till NB under förhör, att de kommer att leta DNA tills de hittar några. Redan där alltså, före de fått resultat, var han säker på at NB var mördaren på tunna indicium. Eller varför skulle han annars göra ett sånt uttalande? Och de skulle leta DNA tills de hittade. Ger det inte en liten fingervisning tycker du? Det finns heller inga spår eller DNA i NB:s bil och det är inte så konstigt, för den hade utredarna heller inte tillgång till, eftersom den omg fraktades för teknisk undersökning till Göteborg. De har heller inte hittat någon smuts på kläder eller skor som kan hänföras till ladan. Att den rättskemiska undersökningen har gjorts är givetvis självklar. Men eftersom det med största sannolikhet inte stämde så finns det inte med i FUP. Inbilla inte mig att den undersökningen inte företagits, men var finns den i FUP? Polisen bestämmer själv vad man vill visa och inte visa. Och man visar bara det som kan tänkas stämma med deras uppmålade scenario. Man mörkade också 5 vittnen som sett en svart Suv aktuell tid intill Lisa moped. Det fanns heller inte med i Fup. Den fann IR i slasken efter att Billy B hade hört av sig. Där fanns kommentaren att man ifrågasatte att det överhuvudtaget skett, trots 5 vittnen som uppgivit samma sak. Hur mycket ytterligare vill du jag ska räkna upp som klart visar på att det inte gått rätt till i denna utredning?
Senast redigerad av Annvonplaten 2016-01-27 kl. 01:52.
2016-01-27, 02:17
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Det visar på att förundersökningsledare inom svensk rättsväsende kan ta till vilka bedrägliga metoder som helst där rättssäkerheten sätts ur spel för att försöka fälla en person som utredarna tror är mördaren.
Man får ju i det närmsta vara blind om man inte ser hur den här utredningen gått till. Det är fullständigt osannolikt att NB som lämnat så många blodspår på byxor och jacka inte skulle lämna blodspår också på kroppen, när NB dragit av henne kläderna som påstås. Det är fullsständigt osannolikt. Skillnaden är att utredarna inte har haft tillgång till kroppen i skillnad mot kläderna.
Utredare NL har också gjort märkliga uttalanden under förhör, där han på förhand innan provresultaten var klara uttalat att han visste att de skulle få positiva DNA resultat på NB. Är han synsk?
När de var utsatta under tryck av media där bland annat GW Persson uttalade att utredarna inte var några ljushuvuden,och att de hade gripit fel gärningsman, ja då börjar dribblet med flertal blodprov på NB. Varför då? NL sa också till NB under förhör, att de kommer att leta DNA tills de hittar några. Redan där alltså, före de fått resultat, var han säker på at NB var mördaren på tunna indicium. Eller varför skulle han annars göra ett sånt uttalande? Och de skulle leta DNA tills de hittade. Ger det inte en liten fingervisning tycker du? Det finns heller inga spår eller DNA i NB:s bil och det är inte så konstigt, för den hade utredarna heller inte tillgång till, eftersom den omg fraktades för teknisk undersökning till Göteborg. De har heller inte hittat någon smuts på kläder eller skor som kan hänföras till ladan. Att den rättskemiska undersökningen har gjorts är givetvis självklar. Men eftersom det med största sannolikhet inte stämde så finns det inte med i FUP. Inbilla inte mig att den undersökningen inte företagits, men var finns den i FUP? Polisen bestämmer själv vad man vill visa och inte visa. Och man visar bara det som kan tänkas stämma med deras uppmålade scenario. Man mörkade också 5 vittnen som sett en svart Suv aktuell tid intill Lisa moped. Det fanns heller inte med i Fup. Den fann IR i slasken efter att Billy B hade hört av sig. Där fanns kommentaren att man ifrågasatte att det överhuvudtaget skett, trots 5 vittnen som uppgivit samma sak. Hur mycket ytterligare vill du jag ska räkna upp som klart visar på att det inte gått rätt till i denna utredning?

Men hur förklarar du ATT det de facto finns 10 dna-spår avsatta på LH:s kläder? HUR kom det dit?

Vi TROR olika: du tror att polisen enbart letat spår efter NB - jag TROR att polisen inte hittat spår efter någon annan än NB.

Jag ser inte att svensk polis har en anledning att "sätta dit" en litauisk gästarbetare.

Kom gärna med en alternativ GM, en teori, en förklaring.
Senast redigerad av allegrageller 2016-01-27 kl. 02:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in