2016-01-28, 00:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Jo visst precis så sas det. Men det förklarar inget om polisens agerande val av tillvägagångs sätt.

De hade lika gärna kunnat hålla ett förhör i deras bostad och satt span på dem under längre tid.

Som du förstår föder ett sådant agerande spekulationer
och bevisar att polisen haft tillgång till samtliga tre DNA redan från start.

Fast var det inte så att polisen kom till bostaden och började ställa frågor men att man beslöt att ta in dem för att höra dem om de var motvilliga? Kanske inte direkt aggressiva men jag kan tänka mig att man från polisens sida rätt snabbt fått uppfattningen att det är vettigt att höra dem var för sig (om man ser att de kastar blickar på varandra när man ställer frågor, rxempelvis ilskna blickar om någon "svarar fel", rller svarar överhuvudtaget. Initialt när de togs in var de ju inte annhållna, i medierapporteringen när det skedde användes inte heller benämningen "misstänkta". Så jag kan tänka mig att det var något sådant (folk kan ju bete sig så även om de inte alls haft med saken att göra, för att man inte vill bli inblandad, man kanske vet något eller har hört något (eller sett) men reserverar sig för att det kan vara fel och man inte vill peka ut någon felaktigt etc). Om en del av Lisas saker då hade hittats mellan bostaden och arbetsplatsen presumerar jag att man från polisens sida kan ha tänkt att de sett någon eller något som rört sig kring området men att det var det de då skulle vart motvilliga att tala om (när de var hemma alla tre, eller om någon började svara och fick "jåll klaffen"-blickar. Då tar man naturligtvis in dem och hör dem var för sig.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-01-28 kl. 00:24.
2016-01-28, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Var inte hennes plan att åka till Australien och utbilda sig till arkitekt efter gymnasiet?
Alla tänder väl inte ljus i Norra magasinet (var/bad nu det är) för alla har inte tillträde dit men många gillar levande ljus, särskilt om det är ruggigt väder som det var under den veckan....eller menar du att hon arrangerade det i någon symbolisk innebörd?

Man tänder inte ljus och går därifrån och lämnar ljusen obevakade.

Min fråga är varför vill hon uppehålla sig i norra magasinet och varför tänder hon ljus där?

Jag vet inte varför Lisa tänder ljus. Jag vet inte om ljusen har något symboliskt värde för Lisa
Men jag vill ju försöka förstå var Lisas tankar var dagen för försvinnandet.
2016-01-28, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Vad bevisar att polisen haft tillgång till deras DNA redan från start?

De flyttar dem från sin bostad till polihuset och klär av dem.

Det fanns säkert sekret från Ib i hennes trosor som tas ifrån henne som exempel.

Dessutom mediadrevet eskalerar nu. Och bilder läcker.
2016-01-28, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det löser sig för jag tror HR helt avfärdar detta vittnesmål.
Först accepterar man att Irina vittnar över Skype från Litauen och sedan när vittnesmålet inte passar in i bilden att NB kunde vara skyldig avfärdar man det.
Är det så du menar ? Jag tror själv det är inte möjligt att avfärda hennes vittnesmål.
Senast redigerad av Fagro 2016-01-28 kl. 00:35.
2016-01-28, 00:35
Medlem
Citat:

Min fråga är varför vill hon uppehålla sig i norra magasinet och varför tänder hon ljus där?

Jag vet inte varför Lisa tänder ljus. Jag vet inte om ljusen har något symboliskt värde för Lisa

Det står i FUP att LH tände ljus vid bardisken.
Förstår du inte att det kan finnas ljus tända på ett café? Har du aldrig varit med om det? Aldrig fikat på ett café?
Det går alldeles utmärkt att skriva "caféet", det är kortare än "norra magasinet".
2016-01-28, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Det står i FUP att LH tände ljus vid bardisken.
Förstår du inte att det kan finnas ljus tända på ett café? Har du aldrig varit med om det? Aldrig fikat på ett café?
Det går alldeles utmärkt att skriva "caféet", det är kortare än "norra magasinet".

Inte jag som ställer frågan utan försvaret och Julia som svarar.
Kanske någon bit som saknas här som ett klargörande. Såväl för frågan som för svaret.
2016-01-28, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast var det inte så att polisen kom till bostaden och började ställa frågor men att man beslöt att ta in dem för att höra dem om de var motvilliga? Kanske inte direkt aggressiva men jag kan tänka mig att man från polisens sida rätt snabbt fått uppfattningen att det är vettigt att höra dem var för sig (om man ser att de kastar blickar på varandra när man ställer frågor, rxempelvis ilskna blickar om någon "svarar fel", rller svarar överhuvudtaget. Initialt när de togs in var de ju inte annhållna, i medierapporteringen när det skedde användes inte heller benämningen "misstänkta". Så jag kan tänka mig att det var något sådant (folk kan ju bete sig så även om de inte alls haft med saken att göra, för att man inte vill bli inblandad, man kanske vet något eller har hört något (eller sett) men reserverar sig för att det kan vara fel och man inte vill peka ut någon felaktigt etc). Om en del av Lisas saker då hade hittats mellan bostaden och arbetsplatsen presumerar jag att man från polisens sida kan ha tänkt att de sett någon eller något som rört sig kring området men att det var det de då skulle vart motvilliga att tala om (när de var hemma alla tre, eller om någon började svara och fick "jåll klaffen"-blickar. Då tar man naturligtvis in dem och hör dem var för sig.

Jag kan mycket väl tänka mig att dom "tjattrar" på rätt
bra på sitt eget språk, inte alls håller truten när polisen säger
åt dom, å då bestämmer man sig för att dela på dom.
2016-01-28, 01:03
Medlem
Citat:
Inte jag som ställer frågan utan försvaret och Julia som svarar.
Kanske någon bit som saknas här som ett klargörande. Såväl för frågan som för svaret.

Ursäkta.

LH tände ljus på caféet, vad kan vara märkligt med det?
2016-01-28, 01:08
Medlem
Citat:

*Man* gör inte så (lämnar ljus obevakade) men många gör det i alla fall. För att de är disträ, allmänt slarviga eller tänker att de ska bara lämna för ett par sekunder men så blir man uppehållen på annat ställe och den där sekunden blir avsevärt mycket längre.

Vad är i Norra magasinet? Är det som ett inrett rum där ljus och ljusstakar redan fanns (som hon kan ha tyckt var fint, och därför tände ljusen). Eller hade hon ljusen med (ifall hon ville varva ned på rasten eller något, det var ju hennes första jobb och av antalet anställda på fiket så hade rätt bra med besökare så det var nog stressigt under perioder av dagarna).?
2016-01-28, 01:12
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Du svarar inte heller nu på frågan varför alla tre greps och vaför detta sker innan spaning men jag kan ju passa på att fråga om handsvett skulle kunna överföra DNA.

En kroppsvätsksa väl?

Efter att handsken hittades av bl.a bröderna mån 8 juni ca kl 07 i ladan på arbetsmötet, så hade man enl. L-GW extra koll/spaning på de som var närvarande på det mötet. Så sa åklagaren i slutet av aug/sept.
2016-01-28, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ursäkta.

LH tände ljus på caféet, vad kan vara märkligt med det?

Och även om det varit i ett annat utrymme/rum (exvis om hon tog rast där) så hade det inte varit konstigt. Många upplever levande ljus som rofyllt, det säljs kopiösa mängder ljus i det här landet.
2016-01-28, 01:18
Medlem
Citat:
De flyttar dem från sin bostad till polihuset och klär av dem.

Det fanns säkert sekret från Ib i hennes trosor som tas ifrån henne som exempel.

Dessutom medifadrevet eskalerar nu. Och bilder läcker.

De kläddes väl inte av när de först togs in för då hördes de bara upplysningsvis. De togs in före man hittade Lisa och jag vill minnas att man från polisen uttalade att man beslutat att höra dem på stationen p g a något i deras beteende när de hade börjat att fråga dem i bostaden. (Och de hade väl varit irriterade innan och snäst åt någon från missing people).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in