2016-02-12, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Jag kan hålla med om att Inger borde ha förberett Nerijus bättre inför domstolsförhören. I polisförhören gav han ett bra och trovärdigt intryck men i domstolen var han som en gåtfull mumie och gjorde det därmed lätt för de illasinnade människor som ville tolka honom som känslokall och empatilös. Jag tror han helt enkelt var psykiskt utmattad efter tiden i häktet samt kände sig tagen av stundens allvar. Han svarade märkligt kort och fåordigt på de flesta frågor, även när det fanns bra läge att säga något som skulle varit fördelaktigt för honom.

Hade jag varit NB:s advokat hade jag sett till att han fått argumentera själv för sin oskuld, låtit honom bemöta varje moment i gärningsbeskrivningen, visat rätten att han är för smart för att begå ett brott på det sättet som påståtts. Jag skulle också uppmana honom att söka ögonkontakt med domstolens ledamöter och försöka etablera en personlig kontakt så att de såg honom som en människa och inte bara en misstänkt mördare.

Istället för att se till att han gjorde ett så bra intryck på rätten som möjligt så försökte Inger förklara under slutpläderingen att NB inte alls är en känslolös person som han verkat enligt vissa utan tvärtom en känslig och sårbar individ, som suttit med en trasa och torkat tårarna varje gång de samtalat i häktet. På samma sätt argumenterade hon för att han enligt hennes bedömning är alldeles för klok och kontrollerad för att ha begått den gärning han är anklagad för. Detta har ingen effekt när det kommer från henne utan han hade själv behövt visa det inför domstolen.

Personer med god mänskokännedom som satt sig in väl i fallet förstår att NB inte alls är det monster som påstås men för många som bara hade domstolsförhören att utgå från framstod han precis så kall och avtrubbad som man föreställer sig en mördare av det här slaget och det förbättrade knappast oddsen för honom.

Med tanke på den förhandskonstruerade domen hade det inte spelat någon roll.

Det ska dessutom inte påverka domstolen om den misstänkte beter sig "rätt" eller "fel" i en rättssal.
Pedofiler kan tex vara väldigt trevliga under förhandlingar och gråta på rätt ställen. Mycket manipulativa alltså.
2016-02-12, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Trotts alla 10 DNA, tror jag inte att han har något att berätta. Om han skulle gjort detta skulle han för länge sedan erkänt.
Det finns en enkel förklaring varför han säger :" Jag vet inte" - Han säger sanningen. Men ingen litar på honom. Han är balt, han är gästarbetare. Kan man lita på en balt från andra sidan av Östersjön? I många inlägg i tråder skrevs hatfulla kommentarer. Han blev mördare redan från början. Om man läser i media varje dag - N är mördare, så lägger sig hos människor i hjärnan. Det hetter hjärntvätt.
Men om man har förmåga att tänka själv borde förstå att det räcker inte DNA bevis för att dömma människa för livstid om det inte finns koppling till själva gärningen. Och man borde förstå att det saknades objektivitet i utredares och
åklagarens arbete.

Inte heller att förglömma handklovarna vid gripandet. Bilden på NB med orange tröja bredvid två stöddiga polisbiffar försedd med handklovar har visats i stort sett varje gång som fallet har omskrivits t o m långt innan TR-domen. Bredvid har oftast bilden Lisa Holm visats. Dessa två bilder har matats in. Handklovad NB och leende 17-åriga Lisa.

Vi är bildmänniskor. Vad hade hänt om inte handklovsbilden, som så påpassligt fotograferades, gått ut?
2016-02-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Secret1
Har tänkt på en sak, i Arne#s vittnesmål höjde han och talade väl bara väl om NB? Lite märkligt tycker jag med tanke på att mordet hände vid hans ägor, han var väl även bekant med café ägaren? Varför gjorde han detta? Eller han bara helt enkelt tror att NB är oskyldig? Eller vet han att NB skyddar någon så han vill hålla god min med honom?

Han vet nog mer om det här än vad som kommit fram. Han vet att NB är oskyldig.
Det finns anledning att skönja en maktkamp mellan den tunnelseende polisen och andra.
2016-02-12, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Inte heller att förglömma handklovarna vid gripandet. Bilden på NB med orange tröja bredvid två stöddiga polisbiffar försedd med handklovar har visats i stort sett varje gång som fallet har omskrivits t o m långt innan TR-domen. Bredvid har oftast bilden Lisa Holm visats. Dessa två bilder har matats in. Handklovad NB och leende 17-åriga Lisa.

Vi är bildmänniskor. Vad hade hänt om inte handklovsbilden, som så påpassligt fotograferades, gått ut?

Samtliga tre litauerna ombads följa med till förhör på stationen. AB och IB följde frivilligt med, däremot NB vägrade och gjorde motstånd. Därför fick han handklovar. Så det var hans egen förskyllan.
2016-02-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det var nära att de inte hittade Lisa. Det var nära på en slump eftersom ingen trodde att någon skulle kunna pressas in i ett så litet utrymme. Det var väl så han tänkte?

På golvet utanför skåpet där hon låg, fanns det små vita plastbitar. Har de följt med NB:s skor från kopplingsstationen vars golv också var fullt med vita små plastbitar från kablar etc?

Det var inte vad krimteknikern sa i TR

När jag öppnar dörren kände jag en lukt som jag känner igen att någonting är dött här inne.

I media har hon dessutom sagt att hon såg "grenar" i dörren och blev misstänksam. Eftersom Björn Sahl hade tittat in så var det väl han som stoppade in dessa grenar då. Varför gjorde han det?

Varför "övergav" HA undersökningen av hjälmen m m för att störta in boden?

Jag har skrivit det förut och jag upprepar: händelserna vid Martorp är ett kammarspel.
Allting "stämmer" men ingenting bär sannolikhetens prägel.
2016-02-12, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Samtliga tre litauerna ombads följa med till förhör på stationen. AB och IB följde frivilligt med, däremot NB vägrade och gjorde motstånd. Därför fick han handklovar. Så det var hans egen förskyllan.

Det är inte utrett. Du redogör för polisens version. En partsinlaga.

Djurplågeriet är inte heller utrett. Polisen är skyldiga att tillse att gripnas djur blir omhändertagna.
Det fick ingen av litauerna chansen till.
2016-02-12, 11:34
Bannlyst
Vad saknas av från brottet?
-Vitala delar av Lisas telefon (vilka måhända skulle kunna säga mer) Minneskort etc.
-Emballage för transport av kroppen (vilket må förmodas ha använts)

Ledtrådar kring vad som saknas?
-Egen gissning blir att blomberg 10 använts för emballaget och det kan vara spåren som hund har indikerat. Rester som runnit ut då emballaget hanterats vilket Kriminalsökhunden Majsan måhända indikerar, då hon söker Lik, blod och sperma samt markerar vid 2 tillfällen i Blomberg 10 Garagebyggnaden. En ställe där Bilevicius frekventerat efter händelsen. Så måhända har Majsan har fångat något Corny bortom Nero pittoreska taskspel.
2016-02-12, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Vadå ljuger? Sluta upp med dina patetiska inlägg. Du skriver samma dynga hela tiden. Det finns ingen jävla konspiration. Det är bara i din lilla fantasivärld.

Hur ville du att Hovrättens dom skulle se ut? "Vi friar Nerijus trots att det finns mängder med DNA från honom på Lisa Holms tillhörigheter, att han inte ha något trovärdigt alibi eller att vittnen sett honom köra vid tidpunkterna när han anser sig själv vara hemma. Det kan ju trots allt vara en konspiration."

Jag förutsätter att du kan läsa innantill.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

För din skull kopierar jag in:
Det kanske allra värsta att de påstår felaktigt om Björn Sahl. De skriver att det var först när polisens misstankar hade stärkts som Björn Sahl erinrade sig att han omedelbart fäste avseende vid NB:s beteende.
Vad menas? Vadå "när polisens misstankar hade stärkts"?
När sägs detta under förhandlingens uppspelning? Det finns inget sådant förlopp.

Från TR-förhöret med Björn Sahl:

Samlas just på den platsen, i samma ögonblick ser jag ett busskort på den platsen, samlar allihop ganska snart kommer polisen
Åkl : vad rapporterar du till polisen.
Ja dels det här mötet som jag tycker är konstigt,

Dels Hela utstrålningen, sedan att han faktiskt levererar en lögn , säger att det varit mycket militärer där på platsen, mig veterligen är det bara vi som framryckte i militära fordon dagen innan,

Björn Sahl orsakade att de greps. Han "erinrade" sig ingenting efteråt. Han sa det direkt.
Hovrätten far med lögner!
Nyckelordet är "erinrade sig". Göta hovrätt har i den här domen gjort något en domstol inte får göra. Ljugit. Konstruerat ett falskt förlopp.

Det här fallet liknar inget annat. För jag hoppas att Göta hovrätt inte brukar ljuga.
2016-02-12, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Lisa kan ha stått på en hink med sträckt snöre medans tejpen applicerades. Sedan sparkas hinken undan och Lisa hängs.
Sparkas ?. Hinkarna stod ju prydligt rättvända 1-2 meter bort mot dörren till ladan.
2016-02-12, 11:44
Bannlyst
Citat:
Det ska dessutom inte påverka domstolen om den misstänkte beter sig "rätt" eller "fel" i en rättssal.
Pedofiler kan tex vara väldigt trevliga under förhandlingar och gråta på rätt ställen. Mycket manipulativa alltså.
Ja, pedofiler kan säkert manipulera sin omgivning rätt väl, det har du nog rätt i. Här kan du ta del av fakta i ett sådant mål. Där försökte faktiskt pedofiladvokaten Rönnbäck hjälpa till med manipulationen. Wennerholm var åklagare även där. Det handlar om våldtäkt mot barn där många fler offer var tilltänkta. Var denna dom också förhandskonstruerad tror du, precis som domen mot Nerijus eller är det just i gästarbetar-fallet här som du ser den stora konspirationen mot den "utsatta stackaren"? Tänk på en sak, det är offren som blivit utsatta, inte gärningsmännen, hur mycket du än vill få det till det i Nerijus fall.

http://kriminellt.com/wp-content/upl...-B-1568-12.pdf
2016-02-12, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Inlägg om sexualsadism är ovidkommande. Jag har visat att silvertejp applicerades efter Lisas död, så det sadistiska inslaget finns inte. Blottat kön, strypning och hängning visar inte på sadism, inte Adriana heller. Domarna visar bara att de saknar förklaring från NB.
Du har inte visat någonting mer än vad du för tillfället tror. Inget fel i detta, det gäller mig också, men det blir missvisande om man uttrycker sig som du gör.
2016-02-12, 11:48
Bannlyst
Citat:
Jag förutsätter att du kan läsa innantill.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

För din skull kopierar jag in:
Det kanske allra värsta att de påstår felaktigt om Björn Sahl. De skriver att det var först när polisens misstankar hade stärkts som Björn Sahl erinrade sig att han omedelbart fäste avseende vid NB:s beteende.
Vad menas? Vadå "när polisens misstankar hade stärkts"?
När sägs detta under förhandlingens uppspelning? Det finns inget sådant förlopp.

Från TR-förhöret med Björn Sahl:

Samlas just på den platsen, i samma ögonblick ser jag ett busskort på den platsen, samlar allihop ganska snart kommer polisen
Åkl : vad rapporterar du till polisen.
Ja dels det här mötet som jag tycker är konstigt,

Dels Hela utstrålningen, sedan att han faktiskt levererar en lögn , säger att det varit mycket militärer där på platsen, mig veterligen är det bara vi som framryckte i militära fordon dagen innan,

Björn Sahl orsakade att de greps. Han "erinrade" sig ingenting efteråt. Han sa det direkt.
Hovrätten far med lögner!
Nyckelordet är "erinrade sig". Göta hovrätt har i den här domen gjort något en domstol inte får göra. Ljugit. Konstruerat ett falskt förlopp.

Det här fallet liknar inget annat. För jag hoppas att Göta hovrätt inte brukar ljuga.
Varför letade Nerijus efter mask när alla andra letade efter Lisa där?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in