2016-02-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
I och med att det inte fanns några spår från Lisa i Sharanen så måste polisen undersöka övriga fordon som NB hade tillgång till. Det fanns inga spår från Lisa i lastaren heller. Fler fordon hade han väl inte tillgång till den dagen? När åklagaren tar med alla de här uppgifterna om lastaren och vad vittnen sett, så kan lastaren uteslutas som hjälpmedel att flytta kroppen. Med andra ord, NB har använt sin egen bil och lyckats flytta kroppen utan att lämna spår i den. Övriga hjälpmedel är uteslutna.

Det TheForegneir vill få fram är att det fanns fler gröna traktorer i Blomberg som inte är undersökta.

Jag tror att NB blir nervös när chefen frågar honom om han kört lastaren från Martorp under söndagen. NB undrar då, vem körde den? Såg han mig?

Eller så har NB en medbrottsling och i dennes bil fraktas Lisa. Därför finns inga spår i NBs bil.
Med tanke på det korta tidsspannet anser jag det troligt att det är mer än en förövare.
2016-02-17, 12:13
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Det vi vet i och med utredningen ÄR gediget. Det spelar ingen roll hur många gånger åklagaren och andra berättat hur otroligt många de hört och att de undersökt alla tips in i minsta detalj. Slasken som man helst inte får nämna är gigantisk. Jag kan inte säga annat än att de gjorde ett fantastiskt arbete.

Och återigen, titta på IR och hur hon betedde sig. Tro inte att hon behövt ta till tomtar och troll, fantasier och smutskastning utan grund om hon sett att de faktiskt struntat i att kolla upp olika alternativ eller struntat i tips. Nu lyckades hon hitta en totalsnurrig fd polis som ändrar sina uppgifter stup i kvarten. Det var verkligen inte mycket fel hon hittade minsann.

Du missar helt poängen här, du skrev att vi vet LITE om utredningen, och det
lilla vi vet är gediget.......
Känns tryggt.
2016-02-17, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
och ändå hissas utredningen som en fantastisk bra utredning av många.
Hur går detta ihop egentligen? Jag får inte ihop det.

De högt utbildade och betalda experterna har inte lagt de minst tio timmarna man behöver för att skumläsa igenom hela FUP och bilda sin egen uppfattning om åklagarens berättelse.

De har tittat lite på omfånget, volymen av vittnesmål och framför allt den tekniska bevisningen, som ju är mycket tung.
Det sa även GW i en intervju, "jag kommer fokusera på den tekniska bevisningen i FUP".
2016-02-17, 12:51
Bannlyst
Citat:
Men tala om vad DU saknar. Vad vill du att polisen skulle ha gjort som de inte har gjort.

Jag kan väl nämna lite av vad jag saknar så kan andra fylla på...

1. Ett erkännande
2. Fingeravtryck på skärp, mobil, tejp, skor och skåp.
3. Motiv
4. Förklaring till IBs dna
5. Utredning av var de mest intessanta mobilerna befunnit sig aktuell tidpunkt samt alla nätter.
6. Förklaring till kvarlämnade blodiga repstumpar i lada.
7. Förklaring till BO placering och vägen dit utan fynd av byggplast.
8. Förklaring till enbart Lisas dna på tejp samt varför den lämnas kvar.
9. Förklaring till blod på jacka och i hjälm
10. Utredning av larm.
11. Bevis om skada på NB som skulle avsätta blod endast på ett ställe.
12. Hur joggerska förklarar lada som planerad brottsplats.
2016-02-17, 13:08
Bannlyst
Citat:
Men tala om vad DU saknar. Vad vill du att polisen skulle ha gjort som de inte har gjort.

Jag klandrar dig inte. NB med försvar som har haft gott om tid att lusläsa varje förhör (som vi inte får läsa) inför rättegångarna hittade inte heller något.

Saknar också utredning av alternativa gärningsmän.
2016-02-17, 13:14
Bannlyst
Citat:
Nu talar vi inte om samma saker. Jag ville veta vad Harrfena och andra saknar som skulle få dem att tycka att utredningen varit bättre. Uppenbarligen är det tillgång till slasken de saknar eftersom de inte verkar känna någon tilltro till försvarsadvokater. Allt måste vara offentligt om de ska känna sig nöjda.

Jag saknar sommaren och att få fiska harr som är så jäkla gott.

😏

Den kommer. Tålamod min gode Watson.

Välj plats att leta mask med omsorg bara.

Mer utredning av mobiler borde även du efterfråga för att känna dig nöjd tycker jag.
2016-02-17, 13:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Men vad du också säger i så fall develi, är att NB varit konstig, i alla fall från februari.
Då borde det finnas spår av konstigheter i så väl telefon som data. Åtminstone IP-nummer från februari, som funnits lagrad enligt lag.
Ser du mordplanerna som akut påkomna den 7 juni som blir det väl problematiskt att förstå det.
Mobilsurf - är det ett slags vittnesbörd på hur hans fantasier och hjärna fungerar? Eh?
Han har porrbilder och vad han besökt via live cam vet ingen. Flertal filmer går inte att återställa. Det står sen ingenting om vad han googlat runt efter förutom porrbilder.

För övrigt är hans sätt att mörda starkt indikerande på att den här är galen och inte kom på detta spontant på en tråkigt söndag.
2016-02-17, 13:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Titta på vad du själv säger develi. Du säger att gärningsman bär handskar inledningsvis.

Med det sagt och facit i hand vet vi då enligt dig att gärningsman gör sig av med handskar och förmodligen också byggplast enligt dig - men inte lik eller mordvapen. Inte ens dagen efter undanröjer han detta.

Varför håller du detta som troligast? Skulle du själv agerat så tror du?
Och lampskärm lämnar han också gärna kvar? Och blodiga repstumpar? Men inte handskar? Absolut inte handskar, tänkte han så?
Svårt att förstå att handskar används av en mördare? Ja, han har uppenbart gjort sig av med plast så det är ju säkert jättekomplicerat att slänga ett par handskar också. Han har fem dar att ordna med detta - du vet väl för fan inte vad han gjorde under sina åkturer dagen efter.
Vad har runkande i ladan att göra med att slänga saker i en bil?
2016-02-17, 13:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Men detta resonemang faller lite eftersom han enligt hovrätt jagar på andra jaktmarker.
Långt i från lada i och med incidenten med joggerskan.
Ett starkt bevis enligt hovätt.
Inte det minsta. Är det svårt att strypa en människa med ett snöre och/eller tejpa lägga denna bak i bilen och köra rakt fram ett par hundra meter?
Dock tror jag denna hade två olika strategier - varav bägge sammanfaller med hans arbetsplatser:
Ladan och Blomberg 10. Det finns nog nån strategiskt vald plats där med ska du se. Han är flexibel i sina sjuka planer. Det som sammanfaller är sexuell fantasi- cirkulerar efter offer.
2016-02-17, 13:43
Medlem
Citat:
Man använder fluga när man fiskar harr min gode Sherlock.

Det är samma sak med mobilundersökningar. Vad ska vi efterfråga? Det är ett litet område det handlar om. Hur mobiler rört sig är inte lätt att ta reda på i lilla Blomberg. Vill du se telefonlistor?

Telefonlistor för kvällen den 7:e juni från och med 18:26 till midnatt vore förstås intressant att se.
Vem som ringde till vem.
2016-02-17, 13:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag kan väl nämna lite av vad jag saknar så kan andra fylla på...

1. Ett erkännande
2. Fingeravtryck på skärp, mobil, tejp, skor och skåp.
3. Motiv
4. Förklaring till IBs dna
5. Utredning av var de mest intessanta mobilerna befunnit sig aktuell tidpunkt samt alla nätter.
6. Förklaring till kvarlämnade blodiga repstumpar i lada.
7. Förklaring till BO placering och vägen dit utan fynd av byggplast.
8. Förklaring till enbart Lisas dna på tejp samt varför den lämnas kvar.
9. Förklaring till blod på jacka och i hjälm
10. Utredning av larm.
11. Bevis om skada på NB som skulle avsätta blod endast på ett ställe.
12. Hur joggerska förklarar lada som planerad brottsplats.
Samma lista som Moretex och Miracle tjatar om gång efter annan som om det vore avgörande för fallet.
Varav absolut ingenting är av betydelse för ett domslut av negativ klang för mördaren utan sitter som en fixation i nyfikenhetscentrat i hjärnan på respektive person och mynnar ut i antingen mystik eller frågor som måste/borde förklaras.

Ett domslut faller tillbaka på frågorna när, var, hur samt motiv som faller under frågeställningen varför.

Utifrån detta är det den tekniska bevisningen som är det centrala och avgörande i detta fall - vilket handlar om tung bevisning. Detta i sin tur har stödbevisning, vittnen samt att han inte har alibi. Utöver detta handlar det om rimlighet dvs röd tråd som ses via en gärningbeskrivning - som i sin tur faller tillbaka på teknisk bevisning eller indicer.

När du väl fått in detta i skallen ska du se att du kommer titta mer övergripande än att fixeras vid detaljer och saker faller på plats:

Den sammantagna bilden.

Lycka till.

Ps. Spaningsmord med okänt offer kommer vara en svår utmaning och riktigt frustrerande framöver om inte grodperspektivet släpper. Lägg därtill en nekande mördare och det blir riktigt svårt att förstå de avgörande grunderna.
Senast redigerad av develi 2016-02-17 kl. 13:58.
2016-02-17, 13:56
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Ok. Jag tror inte att han planerat det så länge och bara därför "sparat" ett rör..Då tror du att tanken var att dagen före hänga adriana i det röret?

JA, eller inne i KOPPLINGSSTATIONEN som jag nämnt tusen gånger utan reaktion.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in