2016-04-07, 22:39
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
Tidigare inlägg av GilGrissom82

GilGrissom82|56892167]Intressanta synpunkter och funderingar! Man undrar ju faktiskt var AB befinner sig i skrivande stund, och varför utredarna släppte honom så fort han inte längre gav NB alibi.

Väldigt många omständigheter tyder på att ifall NB är skyldig i detta brottmål, så är det väldigt tveksamt att han är ensam GM. Den oerhört snäva tidsaspekten talar för att någon mer i så fall måste ha medverkat. Alternativt att NB har agerat i egenskap av "städare".

Så vad har AB egentligen för roll i denna historia, och vem kan mannen som LS inte kände igen vara? Hade ju varit intressant om polisen kollat dna och fingeravtryck på ölburken, det hade ju kunnat styrka - eller avstyrka - att det var AB och NB, eller någon tredje person vars identitet nu är okänd.

Det är nog inget som säger att att ölburken ens hade med balterna att göra ?
,men visst de kan ha svept en pilsner då ,redan kl7 på morgonen .....

I alternativa tråden skrev "västmanlänning" den 24/2 något som jag missat

SIDA 486, Undersökning av displayskydd

Vad betyder detta? Någon som förstår och kan förklara?

"På displayen säkrades ett avtryck som bedömdes vara användbart
för individualisering.
Det jämfördes mot de för undersökningen angivna personerna,
vilket inte ledde till någon individualisering.
Det jämfördes därefter mot jämförelseavtryck upptagna på
föremål från målsägarens hem. En fullständig jämförelse har inte
kunnat utföras eftersom den del av ett finger som avsatt
avtrycket på displayen inte återfinns i jämförelseavtrycken.
Avtrycket bedömdes inte vara användbart för sökning i
fingeravtrycksregistret."

tydligen fanns det alltså en del av ett fingeravtryck på mobildisplayen .rimligen borde Lisa genom att använda telefonen under dagen suddat ut avtryck som någon okänd ev tidigare satt dit ?
Så avtrycket borde rimligen vara från den som slagit sönder telefonen ???
och det är alltså inte NB eller någon av de andra "misstänkta " eller familjen .
såvitt jag kan komma på så är det där avtrycket enda spåret av en eventuell "medbrottsling"

Det är intressant med fingeravtrycket. Jag tror de menar att man försökt att få Lisas fingeravtryck genom att söka hennes avtryck i hemmet men inte hittat något användbart. ( Det var väl omöjligt att få fingeravtryck från hennes döda kropp).

Så jag tror att det kan vara Lisas fingeravtryck, så tolkar jag det.
2016-04-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är intressant med fingeravtrycket. Jag tror de menar att man försökt att få Lisas fingeravtryck genom att söka hennes avtryck i hemmet men inte hittat något användbart. ( Det var väl omöjligt att få fingeravtryck från hennes döda kropp).

Så jag tror att det kan vara Lisas fingeravtryck, så tolkar jag det.

Nu har jag inte FUP tillgängligt men jag är ganska viss om att det är nämnt att man inte ens fick fram fingeravtryck från Lisa på mobilskalet.
2016-04-07, 23:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Han ville ha in henne i bilen för att hon skulle åka med och "visa honom vägen", den hemskingen.

Kvinnlig intuition där.....
Han sade att han hade en bättre karta i bilen. - Varför inte ha den med sig när han ändå skulle fråga om vägen? - Nej, hela upplägget är lika genomskinligt som maskletningen i Martorp. - Varför inte delta i de sök som pågick, i stället för att oja sig över att hans DNA skulle komma att hittas? Här försöker han gardera sig för något han är rädd för ska komma att inträffa - eftersom han vet vad han gjort och att han inte haft tid att sopa igen alla spår.
2016-04-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är fortfarande avspärrat och när man är där ser man hur nära det är mellan caféet och ladan. Att haffa någon skulle gå väldigt, väldigt snabbt. Det går ju också en liten parallellväg utanför ladan, lätt att köra till slaktdelen. Fikade också på cafeet och det var mycket mindre och mörkare än jag trodde.

Var där i slutet av förra året. Upplevde precis som dig att det är väldigt nära mellan caféet och ladan, mycket närmre än det ser ut på bild. Skulle bara ta någon sekund att dra med någon in i ladan.
2016-04-07, 23:16
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu har jag inte FUP tillgängligt men jag är ganska viss om att det är nämnt att man inte ens fick fram fingeravtryck från Lisa på mobilskalet.

Just det, men hade man Lisas fingeravtryck? Man letade väl efter det i hemmet om jag har förstått det hela rätt. Sen var avtrycket på displayskalet inte fullständigt. Det hela är lite otydligt.
2016-04-07, 23:19
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliciez
Var där i slutet av förra året. Upplevde precis som dig att det är väldigt nära mellan caféet och ladan, mycket närmre än det ser ut på bild. Skulle bara ta någon sekund att dra med någon in i ladan.

Precis, avståndet ser så långt ut på bilderna men i verkligheten ser man att det inte skulle ta många sekunder att ta någon över vägen.
2016-04-07, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han sade att han hade en bättre karta i bilen. - Varför inte ha den med sig när han ändå skulle fråga om vägen? - Nej, hela upplägget är lika genomskinligt som maskletningen i Martorp. - Varför inte delta i de sök som pågick, i stället för att oja sig över att hans DNA skulle komma att hittas? Här försöker han gardera sig för något han är rädd för ska komma att inträffa - eftersom han vet vad han gjort och att han inte haft tid att sopa igen alla spår.

Att redan på måndagen försäkra sig om alibi vid särskilda tidpunkter säger något. I det läget kan ingen annan än mördare VETA att Lisa inte är försvunnen, utan DÖD.

Samt vilka tider som är kritiska.

Och att veta VAR hon finns.

EDIT. Sedan tror jag att NBs kunskap om DNA var undermålig, det var nog när han topsades på måndagen som paniken kring DNA drabbade honom.
Senast redigerad av Remark 2016-04-07 kl. 23:44.
2016-04-08, 00:18
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Att redan på måndagen försäkra sig om alibi vid särskilda tidpunkter säger något. I det läget kan ingen annan än mördare VETA att Lisa inte är försvunnen, utan DÖD.

EDIT. Sedan tror jag att NBs kunskap om DNA var undermålig, det var nog när han topsades på måndagen som paniken kring DNA drabbade honom.

Helt klart en riktig iakttagelse .
När topsningen blev aktuell så började mördaren Nerijus ana att
de misstag han hade gjort skulle få en bitter eftersmak .
Va , kan dom ta mig på grund av DNA-spår också ?
Därav matvägrandet , sömnsvårigheterna och ett ännu värre kedjerökande än tidigare .
Vilket till slut utmynnade i det så berömda "maskletandet" på Martorp .
Vilket för mördaren Nerijus blev den sista spiken i kistlocket .
2016-04-08, 00:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:

Han var påtagligt nervös och stirrig; det var flera saker som gått snett i samband med brottet. Och varför vara så angelägen om att det var just han, och inte AB, som först upptäckt handsken och då sagt åt AB att plocka upp den? – Det var ju något han försummat när han hals över huvud tvingats bege sig i väg från ladan. - Betr. DNA tror jag han arrangerat sitt brott så att han inte skulle behöva bekymra sig om några biologiska spår, dvs LH skulle aldrig kunna återfinnas. Inte heller var det tänkt att sprida ut LH:s tillhörigheter; detta var en ren panikåtgärd efter att han så snabbt och abrupt tvingats tänka om när AJ:s son såg hans bil utanför ladans öppning (där han förmodligen stannat till för en sista översyn, innan han skulle köra vidare med sitt lik). - I sin ursprungsform kan hans plan ha varit mer eller mindre vattentät; sedan tillkommer den ena "omständigheten" efter den andra - så småningom krönt med joggerskans entydiga utpekande i TR.

När GJ såg NB:s bil var bilens nos riktad mot norr; som om han från baksidan rundat ladan och kört fram mot öppningen. Därefter skulle han ha kört vidare; förmodligen norr- eller västerut. Frågan är dock var och hur långt? Med tanke på fynden utefter grusvägen är en möjlig tolkning att han endast planerat köra en mycket kort sträcka till en plats helt nära ladan/mjölkrummet. Men detta vågade han inte eftersom han tvingades räkna med att AJ/GJ när som helst skulle kunna dyka upp och vilja kolla vem som uppehöll sig vid ladan. Detta hade naturligtvis varit rena katastrofen för honom; hans enda val var att välja ett annat gömställe inkluderat tidsaspekten, dvs att han skulle kunna göra gällande att han kom direkt från avslutat arbete med det fönsterbleck han varit sysselsatt med ett försvarligt antal timmar.

På det hela taget agerar NB mycket förslaget och illistigt. Det finns ingen anledning att räkna med att han inte - om än under en kortare planeringstid - tänkt ut ett betydligt säkrare gömställe än den lilla boden i Martorp. Ej heller bör det ha ingått i hans planer att bara kasta jackan och hjälmen på en gammal rishög, väl synliga från en viss höjd/plats. Den placeringen vittnar om stor brådska och tidspress.
2016-04-08, 01:13
Medlem
Citat:
Han var påtagligt nervös och stirrig; det var flera saker som gått snett i samband med brottet.

Det ser ut som allt gick snett för NB. Det var nog en GM, som planerade allt och NB fick uppgiften att hjälpa till och hålla munnen. GM hade handskar på sig men NB hade inte, för han hade inte alls möjlighet att förbereda sig.

Citat:
På det hela taget agerar NB mycket förslaget och illistigt. Det finns ingen anledning att räkna med att han inte - om än under en kortare planeringstid - tänkt ut ett betydligt säkrare gömställe än den lilla boden i Martorp. Ej heller bör det ha ingått i hans planer att bara kasta jackan och hjälmen på en gammal rishög, väl synliga från en viss höjd/plats. Den placeringen vittnar om stor brådska och tidspress.

Kroppen, jackan och hjälmen kom till Martorp nog senare. Det var inte NB som kom med kroppen, jackan och hjälmen.
2016-04-08, 01:28
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det ser ut som allt gick snett för NB. Det var nog en GM, som planerade allt och NB fick uppgiften att hjälpa till och hålla munnen. GM hade handskar på sig men NB hade inte, för han hade inte alls möjlighet att förbereda sig.

Kroppen, jackan och hjälmen kom till Martorp nog senare. Det var inte NB som kom med kroppen, jackan och hjälmen.

Hur kommer det sig att han inte hann förbereda sig om han skulle vara medhjälpare ?
Vem var den osynlige och totalt spårlöse person som planerade allt och begick mordet ?
När kom kroppen till Martorp med tanke på det pådrag som pågick hela veckan ?
Vem kom dit med kroppen ? Och hur kom den dit ?
Är du säker på att Nerijus inte är mördaren så har du givetvis en alternativ mördare på lut .
Och rimligtvis ett troligt scenario också på hur allt har gått till .
När du har svaren på detta klara så kan du återkomma .
2016-04-08, 05:44
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag ser inget konstigt i hennes vittnesmål. Det är helt normalt under rådande omständigheter. Hon blev ju tydligen inte tillräckligt illa till mods för att tänka "Nu ska jag minsann ta registreringsnumret på den där otäckingens bil". Personligen skulle jag ha undrar över vilken typ av åkomma hon lider av om hon kommit ihåg bilen i detalj. Hon minns att den var ljus och större än en vanlig personbil. Det räcker för mig.

Jag gillar i alla fall dom där hästarna som du har i stallet. Tråden hade varit bra trist utan dom.
Håller med dig.
Hennes vittnesmål är helt normalt under rådande omständigheter. Såklart kan hon inte minnas exakta detaljer om bilen som bilmärke t.ex, varför skulle hon göra det? Hon hade väl ingen anledning att fokusera på bilen utan fokuserade på det som upplevdes som hotfullt - Nerijus.
Skulle hon efter den korta tid "kartfrågningen" (planerade överfallet) tog minnas en massa små detaljer skulle det varit mycket märkligt. Hon mindes det viktigaste, hon mindes det som hände som fick henne att känna olust och springa vidare. Kvinnlig intuition.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in