2016-04-14, 16:10
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Lite men inte tillräckligt skulle jag gissa. Det krävs nog lite längre tid för att lära känna någons karaktär och drivkraft. Ett intressant sammanträffande hur som helst.

Men du har ju aldrig träffat Adriana överhuvudtaget och ändå kan du sitta och påstå
att hon ljuger eller hittar på när hon vittnar . Hur förklarar du detta fenomen ?
Det förefaller som om tingsnotarien faktiskt har en fördel som har träffat henne .
2016-04-14, 16:15
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om du själv vore mannen med det mörka rufsiga håret skulle du då höra av dig till polisen om det skett ett mord i ladan du setts utanför?

Vad skulle det vara för problem att göra detta om man är oskyldig ?
Har man inget att dölja så behöver man väl inte vara rädd för polisen .
2016-04-14, 16:29
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det finns många män som dricker öl i tid och otid.Menar du att om man dricker öl under dagar så är man kvinnoplågare?
Är det det du menar?
Vad har ditt påståendet med detta fallet att göra?
Ingen av NB ' s kollegor har sett att han eller hans bror hade druckit öl under arbetstid.
Om man dricker öl och röker betyder inte att man skrämmer sina fruar och barn.

Du har missuppfattat det här totalt tror jag .
Det är inte bara öldrickandet som ger tyngd åt janusansiktet .
Det är mördaren Nerijus hela uppträdande både nu och tidigare i livet som
bevisar att han är en modern upplaga av Dr Jekyll and Mr Hyde .
Develi gjorde en hel lista på saker som talar för detta .
Läs den så förstår du bättre hur det hänger ihop .
2016-04-14, 16:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
En person med ett obefintligt lokalsinne kan möjligen ha en avsikt att fråga om vägbeskrivning till ett näraliggande område, dock ovanligt att en sådan individ brukar gå runt med en karta i dessa fall (dock är inte heller detta helt otänkbart). Jag är av uppfattningen att det inte fanns några goda avsikter mot bakgrund av vad som skedde mot LH och den bevisning som finns för att NB var förövaren. Ser man således dessa båda händelser i en sammantagen kontext kan slutsatsen dras att även det första tillfället skedde med ont uppsåt.

Mannen vid bilen gick inte runt med en karta, han ville att A skulle gå med honom till bilen och visa på en karta som han antagligen hade i bilen. Att ha en karta i en bil är knappast orimligt eller otänkbart, snarare tvärtom.

Hur som helst så är det knappast sannolikt att NB har lurat LH över vägen med förevändningen att vilja bli visad vägen på en karta som han hade i bilen. LH kände inte till området och om jag inte minns fel så hade hon en vägbeskrivning nedtecknad på ett papper för att kunna hitta till och från jobbet.

Vad som fick LH att gå med NB över vägen är en gåta.
2016-04-14, 16:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur som helst så är det knappast sannolikt att NB har lurat LH över vägen med förevändningen att vilja bli visad vägen på en karta som han hade i bilen. LH kände inte till området och om jag inte minns fel så hade hon en vägbeskrivning nedtecknad på ett papper för att kunna hitta till och från jobbet.
Vad som fick LH att gå med NB över vägen är en gåta.
Jag ställer mig också tveksam till att det var en repeat med karta.
Karttricket misslyckades och det känns långsökt om han skulle stå vid ladan och fråga efter en vägbeskrivning även om han valde en korkad plats dagen innan.
Däremot nåt liknande bedrägligt försök att lura henne, att han ber om hjälp med nåt men vad vete tusan.
2016-04-14, 17:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
- Jag hävdar inte att Adriana medvetet ljuger. Sannolikheten att hon mötte någon annan är stor. Hon beskrev bilen ganska precis som en Caddy. NB har ingen Caddy. Hon kan alltså tagit fel även på personen. Hon är efter lite coachning (säkert från en gravt partisk FL) inne på att det är en polack. Det finns inget som tyder på att hon skulle överfallas eller utsättas för ett brott. Med facit i handen vad det gäller mordet på Lisa så kan man spekulera i att det skulle kunna vara möjligt men det har inget större bevisvärde tycker jag. Vad skulle det betyda om det i framtiden visar sig att Adriana mött någon annan, eller ingen alls? Det är orimligt att lägga för stort värde i denna händelse.
Du kan försöka att övertyga på de mest långsökta sätt (coaching från gravt partisk FL ) men du blir inte minsta trovärdig för den skull iallafall.

Adriana berättar tydligt i förhör dagen efter hur han ser ut och att hon gör ett igenkännande som en av AJs anställda - en engelsktalande sådan. Redan där är kretsen eliminerad.
Därutöver befinner sig NB på denna plats vid denna tidpunkt och av 12 pekar hon ut honom som mest lik två ggr.

Bilen är rent dravel då hon endast ser bakänden, erkänner hon är kass på bilar - vilket HovR inte fäster minsta vikt på.

Jo - det finns mycket som tyder på att hon skulle överfallas med tanke på att det är NB och han mördar en ung tjej dagen efter 500 meter bortom på exakt samma vägsträcka.
2016-04-14, 17:07
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
[Svar på popsans frågor].

Jag ansluter mig helt till dessa naturliga svar, med en kommentar.

Den som hörs vid ficksamtalet är säkert NB. Hans frågor efteråt pekar på att han kände till detta och oroade sig för vad som kunde ha kommit iväg. Jag tror att han kunde mera svenska än han sedan velat visa. Lisas pappa var ju den som hört rösten vid fickringningen. Man kunde ha bett NB säga några ord på svenska och låtit SH lyssna. Ett identifikationsförsök helt enkelt. Kanske hade det klickat för honom.

vilka frågor har han ställt om det
2016-04-14, 17:10
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag skulle säga att 10 DNA träffar utgör en bra identifikation. Eller?

och mycket kortfattat svar och HELT RÄTT!
2016-04-14, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
[/b]

Jag undrar i så fall varför Nerijus advokat Rönnbäckskan inte kallade JR för att vittna om att det inte var Nerijus han såg.

Du vet väl att Nerijus advokat var fri att kalla vilka vittnen hon ville.

Tror du att detta skulle bevisa att NB är oskyldig? Kanske därför IR har inte kallat honom att vittna.
Det skulle bevisa att fl här ljugit( manipulerat sanningen)i förhör mef AB i Vilnius.
Har utredningsledare sökt efter den unge mannen med rufsiga hår och skäggstubb som var vid ladan
när L skulle starta åka hem?
Han skulle vara en huvudvittne mot NB, eftersom denna mannen borde ha sett NB när han överfallit eller lockat in i ladan L. Det finns ingenting i fup om denna mannen, det verkar att han inte hört av sig till polisen.
Eller kanske han har hört av sig, men han sagt att han sett att L åkte söderut och därför blev inte intressant i
utredningen?
Denna mannen skulle vara väldigt viktigt vittne. Han troligtvis var sist som såg L levande.
2016-04-14, 17:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Tror du att detta skulle bevisa att NB är oskyldig? Kanske därför IR har inte kallat honom att vittna.
Det skulle bevisa att fl här ljugit( manipulerat sanningen)i förhör mef AB i Vilnius.
Har utredningsledare sökt efter den unge mannen med rufsiga hår och skäggstubb som var vid ladan
när L skulle starta åka hem?
Han skulle vara en huvudvittne mot NB, eftersom denna mannen borde ha sett NB när han överfallit eller lockat in i ladan L. Det finns ingenting i fup om denna mannen, det verkar att han inte hört av sig till polisen.
Eller kanske han har hört av sig, men han sagt att han sett att L åkte söderut och därför blev inte intressant i
utredningen?
Denna mannen skulle vara väldigt viktigt vittne. Han troligtvis var sist som såg L levande.
Men är du helt lost?
HUR skulle denna kalufs sökas? Polisen kan väl för fan inte leta efter nån som inte gett sig tillkänna och som det inte finns ett sketet spår från.

Hade Rönnbäck funnit denna intressant och om han vore i slasken hade hon grävt fram honom. Hon är inte ens intresserad av att förhöra vittnet.
Mer troligt ser hon det som riskabelt om han skulle ändra sig om kalufsen och det pekar än mer mot NB.
Ring häktet för han sitter troligen där.

Citat:
Citera in, tack, för TREDJE gången.
Senast redigerad av develi 2016-04-14 kl. 17:36.
2016-04-14, 17:35
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han är hemsk. Han är en inställsam smilfink som rövslickar omgivningen, dricker mycket och tappar konceptet. Men han har även dålig impulskontroll nykter.
.. och han är väldigt mån om att ge sken av att vara en fin person utåt.
Ja, jag tror att stress senaste tiden är en faktor och mycket kan ha att göra med att brodern ska flytta för gott. Han verkar ju vara hans dräng, hans ventil, hans container. Åker med som en vante och lyder minsta order. Kan inte språket och får stå bakom.
Det är nästintill alltid sådana faktorer med i bilden vid mord (livshändelser).
... och mitt i allt detta finns det väl dolda som kanske absolut ingen fått ta del av och då handlar det om mordet och dess aspekter.
Jag tror att han var en tickande bomb i juni som beslutat sig för att sjösätta sina planer men att nåt triggar honom på söndagen och många ggr är det ett gräl som är en utlösande faktor. Eller irritation och ilska över nåt.
Sen mitt i detta uppstår det gyllene tillfället för predatorn.

Men jag kan absolut inte tro att han varit helt felfri fram till 35 års ålder. Men det vete fan vad eller när. Försökt tejpa prostituerade? Iofs har andra som levt dubbelliv enbart onanerat och stulit trosor eller nöjt sig med att binda sig själv..
Men potential har han och jag tror han hade fortsatt om han inte åkt fast.

Kanske blev på dåligt humör och kanske inte hade pengar till öl 7/6. Finns de folk som blir hur griniga och vresiga som helst när de inte får alkohol som de vant kroppen vid. Har sett något exempel på detta genom livet. Denne får också svårt att samla tankarna och få något gjort rätt om de utför en uppgift, allt krånglar, än mer irritation och till slut plupp plupp plupp, bägaren rinner över i ett vansinnesutbrott....... usch ja!
2016-04-14, 17:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Kanske blev på dåligt humör och kanske inte hade pengar till öl 7/6. Finns de folk som blir hur griniga och vresiga som helst när de inte får alkohol som de vant kroppen vid. Har sett något exempel på detta genom livet. Denne får också svårt att samla tankarna och få något gjort rätt om de utför en uppgift, allt krånglar, än mer irritation och till slut plupp plupp plupp, bägaren rinner över i ett vansinnesutbrott....... usch ja!
Slog mig förut när Vresosen skrev om griniga ölpimplare men glömde bort det:
Snacka om ångest inledningsvis att inte få sin dagliga öl. Inte undra på att det blir gungande fram och tillbaka i förhör - ihop med svårmodet att det sket sig med mordet. Han hade kanske abstinens om han använt detta som ångestdämpare.

Nervös och annat i förhör?
Citat:
– Det som är den bestående bilden är väl att han var ganska nervös. Händerna och armarna ända upp till armbågen darrade han och han tittade mig inte i ansiktet eller i ögonen. Det han tittade så var det väldigt undflyende blick.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1316
Senast redigerad av develi 2016-04-14 kl. 17:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in