Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-06, 19:27
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lococco
Det här blir otroligt komiskt. Hoppas att fb-moderatorerna som försöker diskutera frågan på ett intellektuellt och seriöst sätt inser att dom kritiserar fel grupp när dom hävdar att #jagärhär skadar en fri debatt. Det hotet finns här, mitt bland Er själva. Mobben som hittar på hur meningsmotståndarens syn ser ut och sen beskriver den med sexuellt kränkande termer. Är det den yttrandefriheten som #jäh hotar?

Så problemet är alltför sexuella termer? Är det omoraliskt eller för syndigt? Kan det förleda ungdomen till otukt om de läser uttryck som "avsugning" på nätet?

Det är ju ett faktum att #JÄH vill krypa inför invandrade vålds- och sexualbrottslingar. Man har ju till och med försökt pressa journalister att inte skriva om saken.
Citera
2017-01-06, 19:59
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusbaktus5
Är inte du en av dem, som inne i den här tråden, ansett att hur man väljer aktioner i #jagärhär är odemokratisk gentemot medlemmarna? Med detta nya system får ALLA medlemmar möjlighet att öppet posta var de anser att aktioner ska ske, borde inte du med flera välkomna den här utvecklingen?

Det här är en mildare form av depotism än det tidigare systemet.

Det är möjligt att demokrati inte är optimala styrelseformen för en trollarme som syftar till att förstöra debatter och tysta meningsmotståndare. Jag kan sträcka mig så långt som att det faktiskt skulle vara lite konstigt om de egna medlemmarna faktiskt fick vara med och bestämma när nu syftet med organisationen är att motverka demokrati och yttrandefrihet på nätet.

Men jag skulle inte vilja engagera mig i en politisk grupp där jag inte ens fick veta vilka ledarna var. Inte ens om gruppens målsättning var något så ädelt och godhjärtat som att tysta allt jag inte riktigt förstår mig på.

Så mitt svar är att man kan se det här som ett mikrosteg i rätt riktning, om medlemmarna inte bara tillåts föreslå aktioner öppet utan även tillåts vara med och diskutera och utvärdera förslagen. Men då måste man också ha en föreställning om att #jagärhär kan bli något gott. Att det kan finnas en godhjärtad och demokratiskt form av mobbing och näthat där meningsmotståndare förtjänas att tystas.

Det är lite som att säga till ett gäng glada invandrargrabbar som håller på att våldta nån svensk 13åring på ett kallt garagegolv att det inte är rätt att gängets ledare bara pekar ut i vilken ordning de får komma till, istället borde de rösta om saken.
Citera
2017-01-06, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
I kvällens första aktion ska man försvara asylsökande som tycks har råkat misshandla en väktare.

Direktlänk
https://www.facebook.com/friatider/p...91530650863890

Bonus, anmälare

Att de bara orkar. Enligt polisen har alltså en ordningsvakt utsatts för vad som måste betecknas som grov misshandel. Han har blivit skallad och allvarligt sparkad i ryggen. Därefter har ett våldsamt upplopp ägt rum där ett 40-tal personer angripit väktarna. Varför försöka bagatellisera detta eller beskäftigt pladdra om källkritik? Om man nu misstror Fria Tider - varför går man inte in och läser de länkar som Fria Tider presenterar (Polisens hemsida och Aftonbladet)?

https://polisen.se/Norrbotten/Aktuel...nsteman-Pitea/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...ande-pa-boende
Citera
2017-01-06, 20:32
Medlem
Belavias avatar
Fan, jag kände precis för den här gruppen #JÄH! Ingen ironi nu alltså. Jag har varit så otroligt emot den här gruppen, den har väckt sådant hat hos mig, precis det som de vill motverka. Känt att det har varit så mycket hyckleri.

Men så precis nu, när jag läste om den senaste aktionen så greps jag plötsligt av kärlek och empati för både Mina och gruppen. Känslan var ganska befriande och skön. Jobbigt att vara emot!

Jag bara lekte med tanken att Mina kanske faktiskt är äkta i sitt engagemang, åtminstone på det medvetna planet, då kan man ju inte känna annat än kärlek, för både hon och gruppen är ute på hopplöst uppdrag.

Tyvärr är läget i landet sådant att deras aktioner inte kan bidra till något positivt, bara negativt tyvärr. Tänk alla tankar som måste fara genom hennes huvud, allt hon måste parera, förstår ni vilken ansträngning?

Det finns nämligen ingen ny strategi som kan fungera, hur gärna hon än vill! Tar de sakdebatten förlorar de, hatar de tillbaka förlorar de, om de bara anmäler förlorar de, om de bara sprider kärlek förlorar de också, för då kommer gruppen som sådan snart känna hur verkningslöst det är, kärlek kan inte dirigeras, bara komma från hjärtat.

Deras dirigerade kärlek kommer alltid att kännas kalkylerad bland de som vill diskutera sidans innehåll på riktigt, och kanske behöver göra det i tuffa ordalag.

Så om Mina har gott syfte så känner jag faktiskt otroligt mycket för henne! Kan inte vara lätt att ha en god intentionen, få ihop 50.000 pers, eller hur många de är nu, för att sedan upptäcka att inget sätt att jobba kan skapa något gott i verkligheten, det måste vara ett bittert piller att svälja.

Om hon är hycklande och har en politisk agenda så känner jag just nu lika mycket kärlek för henne ändå, kanske bara jag som är blödig just nu, ikväll.

Men tänk efter alla flashbackare, om hon inte är helt genuin i detta, om hon har en dold agenda alltså, då är hon faktiskt en ynklig person, och det vill ingen vara, och jag vet hur mycket det stressar en människa, då jag själv har varit en ynkrygg i det avseendet i livet.

Så till er i #JÄH, oavsett vad som är sant, oavsett om ni är äkta eller om jag blir blåst på ert egentliga uppsåt - Ni förtjänar min fulla kärlek! Åtminstone just nu, känslor har en tendens att ändras, imorgon kanske jag är tillbaka och hatar igen.

Men just nu.. - Mina, du och din grupp #JÄH - Big Love To You!!!

PS. Varför i helvete finns det inte en Hjärtan-smiley? Nu när man för en gångs skull ville skicka iväg lite äkta kärlek? Det får bli denna istället..
Senast redigerad av Belavia 2017-01-06 kl. 20:36.
Citera
2017-01-06, 20:38
Medlem
Citat:
Det här blir otroligt komiskt. Hoppas att fb-moderatorerna som försöker diskutera frågan på ett intellektuellt och seriöst sätt inser att dom kritiserar fel grupp när dom hävdar att #jagärhär skadar en fri debatt. Det hotet finns här, mitt bland Er själva. Mobben som hittar på hur meningsmotståndarens syn ser ut och sen beskriver den med sexuellt kränkande termer. Är det den yttrandefriheten som #jäh hotar?
Problemet är att #jagärhär hotar all yttrandefrihet. De vill förhindra alla som inte tycker som de själva att framföra sin åsikt, oavsett om det görs på ett hatiskt sätt eller ej. Man får ta det onda med det goda när det gäller yttrandefrihet.
Senast redigerad av Nebeltag 2017-01-06 kl. 20:43.
Citera
2017-01-06, 21:08
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia

Om du nu tilltalas så av känsloargument och att fä känna med medmänniskor som kan du ju istället känna lite med alla pensionärer som försökt berätta i kommentarsfält att Sverige inte alls är så fantastiskt och rikt när man måste välja mellan mat eller tandläkare. Plötsligt blivit avstängda efter massanmälningar som Mina hetsat fram. Tänk på hur de ska förklara för barnbarnen att de inte kunnat kommentera deras senaste bilder på facebook för att Mina bestämt att de är näthatare.
Citera
2017-01-06, 21:26
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Om du nu tilltalas så av känsloargument och att fä känna med medmänniskor som kan du ju istället känna lite med alla pensionärer som försökt berätta i kommentarsfält att Sverige inte alls är så fantastiskt och rikt när man måste välja mellan mat eller tandläkare. Plötsligt blivit avstängda efter massanmälningar som Mina hetsat fram. Tänk på hur de ska förklara för barnbarnen att de inte kunnat kommentera deras senaste bilder på facebook för att Mina bestämt att de är näthatare.

Suck, jag kände bara ett ögonblick av medkänsla och kärlek, jag bara agerade på den känslan, även om den var blind. På något sätt var det skönt. För jag vet inte när jag kände mig uppfylld av medkänsla sist.

Känns som allt är politik och cynism idag, och jag har varit hatisk och förbannad för vad som händer med samhället och hur vi uppträder mot varandra, ingenting är ju äkta längre. Och när någon bestämmer sig för att agera kärleksfullt, som den här gruppen, ja, då är det cynism och politik ändå.

Nu fick jag bara känslan att det kanske är genuit ändå, även om det skjuter helt fel, så om intentionen är äkta, så blir jag lite rörd, i en värld där det inte finns så många tillfällen att bli det!

Men ok, jag ber om ursäkt att jag skrev ett känsloinlägg, och om det du säger om pensionärerna stämmer, så får man ju en klump i magen. Men hur fan ska vi fortsätta då tycker du, det går ju inte om vi hela tiden höjer insatserna, vi blir tuffare, dom blir tuffare, fan, till slut måste vi ju mötas och försonas, PÅ RIKTIGT, utan någon strategi, cynism eller politik bakom.

Fan, ser du inte hur fåniga vi är? Hur många sidor har vi skrivit här? 130 sidor? För att prata om en grupp, som inte gör någon skillnad. Ska vi bara fortsätta såhär, hur konstruktivt är det?
Någon gång måste vi börja känna med människor på riktigt, trots att dom stängde ute de där pensionärerna, för jävligt, men hur kan vi annars mötas?

Om vi anser, vilket jag gör, att vi är på "rätt" sida. Jag kan visserligen inte säga säkert huruvida gruppen och Mina är genuin eller inte, men jag kan se att den är verkningslös, och jag kan se att den alltid kommer att vara det, tyvärr kan de bara ställa till oreda!

Hur skulle det kunna komma något gott ur att gå in i ett kommentartorsfält, där folk vill prata på sitt sätt, och så kommer JÄH och kommenterar med tom kärlek och med den taggen. Såklart att det provocerar.

Men om vi inser det, om vi är på "rätt" sida, har vi inte lite jävla ansvar då? Än att bara sitta här och klaga. Borde vi inte fokusera på att möta dem på riktigt, visa lite omtanke, äkta oskyldig omtanke. Vi är ändå människor allihopa!
Senast redigerad av Belavia 2017-01-06 kl. 21:35.
Citera
2017-01-06, 21:37
Medlem
I en av kvällens aktioner anklagas Expressens Britta Svensson av #jagärhärare för "populistiskt språkbruk" och för att "underblåsa ett generellt politikerförakt". Hon "piskar upp hat och domedagsprofetior", tar inte ansvar för "samtalsklimatet" etc etc.

https://www.facebook.com/expressen/p...54411749565345

Jag tror att Tinuviel har rätt: Mina Dennert har skapat ett monster. I kommentarsfältet är det i stort sett bara #jagärhärare. I brist på kommentatorer från motståndarsidan att attackera vänder de all sin vrede mot Britta Svensson.

Var det hon skrev verkligen så hemskt? Läs gärna och döm själva:

http://www.expressen.se/kronikorer/b...an-regeringen/
Citera
2017-01-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Suck, jag kände bara ett ögonblick av medkänsla och kärlek, jag bara agerade på den känslan, även om den var blind. På något sätt var det skönt. För jag vet inte när jag kände mig uppfylld av medkänsla sist.

Känns som allt är politik och cynism idag, och jag har varit hatisk och förbannad för vad som händer med samhället och hur vi uppträder mot varandra, ingenting är ju äkta längre. Och när någon bestämmer sig för att agera kärleksfullt, som den här gruppen, ja, då är det cynism och politik ändå.

Nu fick jag bara känslan att det kanske är genuit ändå, även om det skjuter helt fel, så om intentionen är äkta, så blir jag lite rörd, i en värld där det inte finns så många tillfällen att bli det!

Men ok, jag ber om ursäkt att jag skrev ett känsloinlägg, och om det du säger om pensionärerna stämmer, så får man ju en klump i magen. Men hur fan ska vi fortsätta då tycker du, det går ju inte om vi hela tiden höjer insatserna, vi blir tuffare, dom blir tuffare, fan, till slut måste vi ju mötas och försonas, PÅ RIKTIGT, utan någon strategi, cynism eller politik bakom.

Fan, ser du inte hur fåniga vi är? Hur många sidor har vi skrivit här? 130 sidor? För att prata om en grupp, som inte gör någon skillnad. Ska vi bara fortsätta såhär, hur konstruktivt är det?
Någon gång måste vi börja känna med människor på riktigt, trots att dom stängde ute de där pensionärerna, för jävligt, men hur kan vi annars mötas?

Om vi anser, vilket jag gör, att vi är på "rätt" sida. Jag kan visserligen inte säga säkert huruvida gruppen och Mina är genuin eller inte, men jag kan se att den är verkningslös, och jag kan se att den alltid kommer att vara det, tyvärr kan de bara ställa till oreda!

Hur skulle det kunna komma något gott ur att gå in i ett kommentartorsfält, där folk vill prata på sitt sätt, och så kommer JÄH och kommenterar med tom kärlek och med den taggen. Såklart att det provocerar.

Men om vi inser det, om vi är på "rätt" sida, har vi inte lite jävla ansvar då? Än att bara sitta här och klaga. Borde vi inte fokusera på att möta dem på riktigt, visa lite omtanke, äkta oskyldig omtanke. Vi är ändå människor allihopa!
Dina två senaste inlägg tillhör nog några av de bästa jag läst på Flashback. Jag förstår dina argument och din analys av JÄH är briljant.
Citat:
Tyvärr är läget i landet sådant att deras aktioner inte kan bidra till något positivt, bara negativt tyvärr. Tänk alla tankar som måste fara genom hennes huvud, allt hon måste parera, förstår ni vilken ansträngning?

Det finns nämligen ingen ny strategi som kan fungera, hur gärna hon än vill! Tar de sakdebatten förlorar de, hatar de tillbaka förlorar de, om de bara anmäler förlorar de, om de bara sprider kärlek förlorar de också, för då kommer gruppen som sådan snart känna hur verkningslöst det är, kärlek kan inte dirigeras, bara komma från hjärtat.
Fast vi behöver inte älska dem! För att de älskar redan sig själva dessutom älskas de av MSM. Vi behöver bara granska dem och se igenom deras skenheliga självgodhet, deras enkelspåriga kärlek som bara gäller de objekt som de själva valt ut. Det behövs någon som talar om för dem att deras uppfattning inte tvunget behöver vara allas uppfattning, och att de faktiskt skadar både de fria ordet och grupper som får stå tillbaka för att de inte passar in i deras mall för vad som är politiskt korrekt att vurma för.

Mina Dennert har skapat ett monster, har hon ett fungerande samvete kommer detta att hålla henne vaken om nätterna lång tid framöver.
Senast redigerad av Trotteri 2017-01-06 kl. 21:51.
Citera
2017-01-06, 21:56
Medlem
Citat:
Tack Lococco - instämmer helt med detta inlägg från dig. Jag törs också skriva könsord men ser det inte som ett vettigt sätt att debattera..
Citera
2017-01-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karagd
Sista frågan först - jag är varken moderator eller administratör på JÄH så jag kan inte svara på hur man definierar näthatare eller vilka som släpps in i gruppen eller inte.
Jag anser inte att JÄH förhindrar yttrandefriheten eller tystar andra. Gruppens syfte är att främja en god ton i debatter och anmäla rasistiska inlägg, personangrepp etc. Ett annat syfte är naturligtvis att fler grupper ska våga ge uttryck för sin åsikt än de som oftast kablar ut den.
Jag förstår inte heller hur du går en koppling mellan JÄHs syfte att ha en god samtalston på nätet med ett ansvar för samhällsutvecklingen öht ? "Medskyldiga till vad som sker i samhället idag " är ju dessutom en oerhört vid och svepande formulering som du bör precisera.

Vilka grupper då? Och agandan är inte politisk?
Citera
2017-01-06, 22:15
Medlem
Citat:
Det är ingen som blundar, alla tror bara inte att lösningen är hat. Den som sår vind skördar storm. Försök bidra med lösningar istället, den som inte är en del av lösningen är en del av problemet.

Utmärkt.

Då bekräftar du problemet? Men..har du nån analys om varför detta uppkommit i Sverige och inte i grannländerna? Har du själv någon uppfattning om hur problemet ska stävjas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in