Flashback bygger pepparkakshus!
2017-12-21, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plofs
Självmord är (trots allt) en naturlig dödsorsak. Har nn hängt sig Vad finns mer att utreda ? Enkel obduktion Knäckt halskotrad alt skador som utvisar kvävning

Visst är det att anse som en naturligt dödsorsak.
Men som jag skrev tidigare, ingenting talar för att det skulle röra sig om självmord varpå det är dumt att spekulera fritt.
Citera
2017-12-21, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Förtal behöver inte vara falsk information, det är en vanlig missuppfattning tror jag. Förtal handlar bara om att man sprider missaktning om någon. Så även om allt Rabani sa var sant så är det fortfarande förtal om syftet med det är att måla Aschberg i så dålig dager som möjligt och direkt eller indirekt kleta någon slags skuld för samhällets förfall på honom.

Mnja, en sanning med modifikation. Jag undvek att glida in i juridiska diskussioner av uppenbara skäl.
Men har vi ändå hamnat där så...

"...visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar"
Jag struntar i korrekta hänvisningar osv. eftersom vi är tämligen långt från seriösa djuplodande juridiska diskussioner.

Förenklat kan vi lyfta ur främst tre saker ur lagstiftningen, "sann", "försvarbar uppgift" och "skälig grund". Att t ex. svartmåla en fd. dömd genom att hänga upp affischer över allt om en viss person kan inte rimligtvis anses som att det är en försvarbar uppgift att lämna (eftersom personen redan är dömd och har avtjänat sitt straff).

I det här fallet får vi nog kanske hänvisa till dels ett allmänintresse men även till undersökande journalistik. Sen får man givetvis ändå inte gå hur långt som helst, dock finner jag det ytterst svårt att se förtalet i videon.
Citera
2017-12-21, 18:09
Medlem
UNPROFORs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Är inte självmord en mer sannolik förklaring än "en naturlig dödsorsak"?

Självmord är lika osannolikt som hjärtinfarkt.
Citera
2017-12-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UNPROFOR
Självmord är lika osannolikt som hjärtinfarkt.

Sitter du på någon information som ännu inte delats i tråden?

Det enda vi vet i dagsläget är:
- BR gick bort natten mot den 15e
- Polisen rubricerar det som naturligt dödsfall
- Begravning sker i morgon kl 11
- Familjen har gått ut och bett folk att inte spekulera

Allt utöver detta är spekulationer på varierande grund.
Vi vet inte ens dödsorsaken i dagsläget.
Citera
2017-12-21, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UNPROFOR
Du vet absolut ingenting din betalda lilla judehora. Håll nu käften och lämna denna tråd; ditt hasbarapostande lurar absolut ingen.

Haha...toppen attityd på det svaret. Så vad menar du då var ologiskt i hans inlägg? Enklare att svara på det än att bara häva ur dig grova förolämpningar.

Tänk efter själv, skulle du hålla inne på uppgifter om "mord" om ditt eget syskon blev mördad?

Vad är mest sannolikt, att t ex. någon ur släkten har sett Rabani falla ihop och dö (vilket verkar vara det som har postats på Facebook). Varav alla (närvarande, polis och läkare) finner det som ett naturligt dödsfall...

ELLER...

Att släkten inte vågar säga något, polisen i sin tur märker inget ovanligt i lägenheten. De lägger heller inte märke till när någon försöker "ljuga" om en sådan sak som mord. Rättsläkaren finner även att dödsfallet verkar vara naturligt. Ändå pekar allt enligt vissa ändå på t ex. giftmord, eh?

Tämligen väldigt enkel logik i mina ögon. Dock är allt fortfarande överjävligt spekulativt.
Citera
2017-12-21, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Men som jag skrev tidigare, ingenting talar för att det skulle röra sig om självmord varpå det är dumt att spekulera fritt.

Har inte en susning men går familjen på en snabb begravning så är det en indikation på ... men OBS jag har inte en susning
Citera
2017-12-21, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plofs
Har inte en susning men går familjen på en snabb begravning så är det en indikation på ... men OBS jag har inte en susning

Mjah, det enda en snabb begravning (enligt mig) är en indikation på är att dödsorsaken är känd och att det inte föreligger några tvivel hos familjen.
Citera
2017-12-21, 19:35
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Du menar alltså att om det fanns tecken på mord skulle inte familjen berätta det för någon utan aktivt mörka detta genom att be folk att inte komma med teorier?

Låter ytterst osannolikt.

Du skriver i tidigare inlägg att familjen troligtvis inte orkar med att processa dödsorsaken, vilken den än är, eftersom de har fullt upp med sorgearbetet. Ändå påstår du att det sannolikt inte är mord. Hur går det ihop?
Citera
2017-12-21, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Du skriver i tidigare inlägg att familjen troligtvis inte orkar med att processa dödsorsaken, vilken den än är, eftersom de har fullt upp med sorgearbetet. Ändå påstår du att det sannolikt inte är mord. Hur går det ihop?

Inte processa, publicera.

Skulle de ge sig in i en diskussion om dödsorsaken skulle det aldrig ta slut, ge dem tid att sörja.
Ingenting pekar i dagsläget på mord.
Citera
2017-12-21, 19:39
Medlem
Aschberg kan många gånger vara rolig och göra bra underhållning, om han befinner sig i sitt rätta element.
Problemet är att blir för personligt engagerad när det kommer till människor som faller in under hans definition av ”högerextremister”.
Det syns att han suttit och vässat inför mötet, så han är röd i ansiktet och svart i blicken när det kommer till sändning.
Han blir elak, hånfull och allmänt gapig.
Det blir ingen rolig TV av sådant.
Han klarar inte ens att göra en balanserad intervju med Jimmie Åkesson.
Han borde lägga ner den biten, det skulle inte minst han själv må bättre av.
Citera
2017-12-21, 19:42
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Inte processa, publicera.

Skulle de ge sig in i en diskussion om dödsorsaken skulle det aldrig ta slut, ge dem tid att sörja.
Ingenting pekar i dagsläget på mord.

Ingenting i dagsläget pekar på någonting, ändå påstår du att det lik förbannat pekar åt ett visst håll. Du har ingen aning, spekulerar själv fritt men uppmanar andra att inte göra det. Hur kan det komma sig?

Citat:
Citera
2017-12-21, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Ingenting i dagsläget pekar på någonting, ändå påstår du att det lik förbannat pekar åt ett visst håll. Du har ingen aning, spekulerar själv fritt men uppmanar andra att inte göra det. Hur kan det komma sig?

Jo, finns flera saker som pekar på att dödsorsaken delvis är känd och delvis naturlig.

1. Polisen rubricerar dödsfallet som naturligt.
2. Familjen motsätter sig inte detta.
3. Begravning sker i morgon bitti (väldigt snart efter dödsfallet).

Detta pekar mot att döden är naturlig och dödsorsaken känd i varje fall av familjen.
Hade familjen betvivlat att dödsfallet var naturligt hade de sannolikt inte ordnat med begravning så pass snabbt.

Tillägg: Bör väl även nämnas att inlägget du citerar är ett direkt svar till en annan användare som skriver att självmord är klassat som naturlig död.
Senast redigerad av Nulb 2017-12-21 kl. 19:47. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in