Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2018-01-02, 22:57
Medlem
Enligt en tweet från AnonymousScandinavia så släpps något som kallas säsong 2 av "Assange - Countdown to freedom" på torsdag (4 januari) klockan 8 PM EST vilket är 2 på natten mot fredagen (5 januari) svensk tid.

Det ska innehålla bland annat en exklusiv intervju med Christine Assange (Julians mamma) och något med John Kiriakou (visselblåsare från CIA).
Citera
2018-01-03, 01:04
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
RF var inte med på mötet, hans namn nämns ju i klartext i skrivelsen. När de hemliga informanterna (piratpartisterna) nämns så står det 1.4 .. (d) i marginalen vilket innebär att det är en konfidientiell källa som står för informationen. De källorna lovades väl 10 års hemligstämpling av mötet. Nu läckte det ut efter 7 år istället pga ett sexmål på högsta nivå.

Det mest intressanta, förutom att hela dokumentet är en bomb, är sista punkten 7 Comment där allt är överstruket, men man ser av (d) i marginalen att källorna (piratpartisterna) nämns där.

Detta kan förklara piratpartisternas låga profil för att inte säga osynliggörande i fallet JA.

Som sagt, dags för RF och AT att förklara sig!

Det verkar som PP hade tre infiltratörer eller åtminstone informatörer (om WL/JA) i sina led. Lite märkligt med tre stycken, men hur ska man annars förstå rapporten? Den som känner till vilka som satt i PPs partistyrelse på den tiden bör enkelt kunna räkna ut vilka dessa tre personer var.

US intresse var naturligtvis att hindra WL från att erhålla en plattform i Sverige.

Om strategin handlade om att lura in WL med hjälp av PP-informatörer och sedan slå undan benen, eller om den var att sabotera för PP (med hjälp av infiltratörer) vilket indirekt skulle hindra WL kan nog RF bäst svara på. Att den lyckades blev i alla fall bevisat.
Senast redigerad av Kaita 2018-01-03 kl. 01:07.
Citera
2018-01-03, 18:22
Medlem
Nostradumbasss avatar
Vad är det här? Håller det på att hända något nu som kan bli prejudicerande när Trump ska skyddas
från en lawsuit av några gamla lawyers ur Obamaadministrationen?

http://www.thegatewaypundit.com/2018...-legal-filing/

Citat:
President Donald Trump’s attorneys made a solid case for preemptively pardoning Julian Assange in a motion to dismiss a WikiLeaks-related lawsuit against the Trump campaign.

While preemptive pardons are rare — they are not unheard of.

The motion, filed on December 29, was in response to a lawsuit by two Democratic Party donors who allege that the Trump campaign and former adviser Roger Stone conspired with Russians to publish the leaked Democratic National Committee emails. The outlandish lawsuit, based largely on conspiracy theories, was orchestrated by a group called Protect Democracy — which happens to be run by former attorneys from the Obama administration.

In defense of the Trump campaign, the 32-page filing by Michael A. Carvin argues that the publishing of the DNC leak passes both aspects of the Bartnicki First Amendment Test.

The first part of the case law is that a defendant may not be held liable for a disclosure of stolen information if it deals with “a matter of public concern.”

Addressing this portion, Carvin’s filing asserts that there can be “no serious doubt” that the disclosures from WikiLeaks satisfied the “newsworthy” and “public concern” portion of the test.

The motion argues that ‘”punishing truthful publication in the name of privacy’ is always an ‘extraordinary measure’ — doubly so when the publisher did nothing illegal in obtaining the information.”

Assange has never been credibly accused of publishing information that was not truthful. In over ten years of releasing documents, WikiLeaks has never had to retract a single thing that they have published — unlike the mainstream media who also rely on leaks, scoops and secrets.

To counter the argument from the plaintiffs that only portions of the released emails were “newsworthy” and thus not all of it should be considered protected under the First Amendment, the lawyers for the Trump campaign asserted that “tort law analyzes newsworthiness on an aggregate basis,” meaning that the entirety of the disclosure as a whole is considered protected free speech.

The second portion of the test requires that the speaker (or publisher) was not “involved” in the theft.

“They certainly make no effort to show that the Campaign was ‘involved’ in the initial theft of the DNC emails, in effect conceding that the Campaign satisfies the second part of the Bartnicki First Amendment test. The dispositive question is thus whether the disclosure in this case dealt with ‘newsworthy’ and ‘public’ issues. There can be no serious doubt that it did,” the filing reads.

“That ends the case: The disclosure satisfies the First Amendment test.”

Given that WikiLeaks does not steal or hack the documents that are provided to them, and most rational people would agree that all of their leaks have been newsworthy, the Bartnicki First Amendment Test is not only satisfied by the Trump campaign — but also by Assange and his organization.

For those who are unfamiliar with their process, WikiLeaks publishes leaked material that is given to them as long as it meets their editorial criteria; it must be of political, diplomatic or ethical importance and it must not have already been released by another organization.

Along with Trump’s lawyers, the State Department also inadvertently presented a solid case for the US government’s eight year long grand jury proceedings against Assange to come to an end.
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-01-03 kl. 19:21.
Citera
2018-01-04, 00:07
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
RF var inte med på mötet, hans namn nämns ju i klartext i skrivelsen. När de hemliga informanterna (piratpartisterna) nämns så står det 1.4 .. (d) i marginalen vilket innebär att det är en konfidientiell källa som står för informationen. De källorna lovades väl 10 års hemligstämpling av mötet. Nu läckte det ut efter 7 år istället pga ett sexmål på högsta nivå.

Det mest intressanta, förutom att hela dokumentet är en bomb, är sista punkten 7 Comment där allt är överstruket, men man ser av (d) i marginalen att källorna (piratpartisterna) nämns där.

Detta kan förklara piratpartisternas låga profil för att inte säga osynliggörande i fallet JA.

Som sagt, dags för RF och AT att förklara sig!

Med tanke på hur PP rasade när Falkvinge gick ut med att man ville avkriminalisera allt barnporrinnehav så var det inte så konstigt att man tog avstånd från JA/wikileaks då våldtäktsmisstankarna rullade upp. Ett av mycket få strategiskt korrekta beslut från Falkvinge som normalt sköt från höften och träffade slumpartat. Det finns knappast något att förklara här.
Citera
2018-01-04, 19:01
Medlem
Rick-Falkvinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Med tanke på hur PP rasade när Falkvinge gick ut med att man ville avkriminalisera allt barnporrinnehav så var det inte så konstigt att man tog avstånd från JA/wikileaks då våldtäktsmisstankarna rullade upp. Ett av mycket få strategiskt korrekta beslut från Falkvinge som normalt sköt från höften och träffade slumpartat. Det finns knappast något att förklara här.

Mnja. Informationen jag skickade ut under dagen när den storyn bröt var att vi (dåvarande PP) framför allt har (hade, när det hände) ett samarbete med Wikileaks. En eventuell anklagelse om sexbrott mot en av deras medarbetare förändrar inte vår inställning att Wikileaks gör ett bra och viktigt arbete, påpekade jag konsekvent. Jag sade också att vi varken kan eller ska spekulera i sanningshalt eller skuldfråga om de rykten som florerar.

Detta var alltså dagen när den enda informationen jag hade i princip var löpsedlar. Sedan dess har förstås bilden klarnat betydligt, men för att förklara att det var en enorm skillnad mellan att "ta avstånd från Wikileaks", vilket vi definitivt inte gjorde, och att "avstå från att spekulera om anklagelser mot en privatperson som arbetar med Wikileaks".
Citera
2018-01-04, 19:04
Medlem
Rick-Falkvinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Om strategin handlade om att lura in WL med hjälp av PP-informatörer och sedan slå undan benen, eller om den var att sabotera för PP (med hjälp av infiltratörer) vilket indirekt skulle hindra WL kan nog RF bäst svara på. Att den lyckades blev i alla fall bevisat.

Jag läste de där dokumenten innan de bröt, och reagerade mest med ett "meh".

Jag var inte med på mötet (vilket kan läsas ganska enkelt ur det faktum att jag omnämns i tredje person och att mitt namn inte är raderat), men de tankar som diskuterades var inte på något sätt hemliga utan närmast mainline i partiet vid det tillfället.

Vi försökte förstås inte få något tillslag mot Wikileaks till stånd, tvärtom hjälpte vi dem aktivt med serverutrymme och annat. Men vi visste också, att OM regeringen var dumma nog att beordra ett tillslag precis före valet, så som de gjorde mot The Pirate Bay, så skulle resultatet bli en markant opinionsförbättring för Piratpartiet.

Det är inte speciellt spännande material, tycker jag. Jag var säkert informerad om det mötet när det hände, men jag minns det inte idag, så det var inget som står ut som anmärkningsvärt.
Citera
2018-01-04, 19:23
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick-Falkvinge
... Jag var inte med på mötet (vilket kan läsas ganska enkelt ur det faktum att jag omnämns i tredje person och att mitt namn inte är raderat), men de tankar som diskuterades var inte på något sätt hemliga utan närmast mainline i partiet vid det tillfället.

Vi försökte förstås inte få något tillslag mot Wikileaks till stånd, tvärtom hjälpte vi dem aktivt med serverutrymme och annat. Men vi visste också, att OM regeringen var dumma nog att beordra ett tillslag precis före valet, så som de gjorde mot The Pirate Bay, så skulle resultatet bli en markant opinionsförbättring för Piratpartiet.

Det är inte speciellt spännande material, tycker jag. Jag var säkert informerad om det mötet när det hände, men jag minns det inte idag, så det var inget som står ut som anmärkningsvärt.

Tack för att du svarar. Det Uppskattas!
Men visst är det lite 'anmärkningsvärt' att tre av dina medarbetare diskuterar Wikileaks med 'poloff' på amerikanska ambassaden? Han/hon var knappast någon anhängare av Piratpartiet.
Vem lurade vem egentligen?
Senast redigerad av trenterx 2018-01-04 kl. 20:23.
Citera
2018-01-04, 23:13
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick-Falkvinge
Mnja. Informationen jag skickade ut under dagen när den storyn bröt var att vi (dåvarande PP) framför allt har (hade, när det hände) ett samarbete med Wikileaks. En eventuell anklagelse om sexbrott mot en av deras medarbetare förändrar inte vår inställning att Wikileaks gör ett bra och viktigt arbete, påpekade jag konsekvent. Jag sade också att vi varken kan eller ska spekulera i sanningshalt eller skuldfråga om de rykten som florerar.

Detta var alltså dagen när den enda informationen jag hade i princip var löpsedlar. Sedan dess har förstås bilden klarnat betydligt, men för att förklara att det var en enorm skillnad mellan att "ta avstånd från Wikileaks", vilket vi definitivt inte gjorde, och att "avstå från att spekulera om anklagelser mot en privatperson som arbetar med Wikileaks".

Innan JA var blev sexualbrottsmisstänkt skulle ni ju hosta deras servrar. Jag uppfattade det som att det var hands off då JA blev misstänkt, för PP drog sig ur. Eller var det JA som blev sur på Sverige alternativt något extra paranoid just då?
Citera
2018-01-04, 23:26
Medlem
Rick-Falkvinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Innan JA var blev sexualbrottsmisstänkt skulle ni ju hosta deras servrar. Jag uppfattade det som att det var hands off då JA blev misstänkt, för PP drog sig ur. Eller var det JA som blev sur på Sverige alternativt något extra paranoid just då?

Mer konkret var det nog så att JA fick annat att tänka på än att projektleda just de händelserna under just de dagarna... Jag tror att vi ändå hostade en del av Wikileaks, jag minns inte exakt hur långt det projektet fortskred.

Men det fanns aldrig någon som helst intention att avbryta samarbetet med organisationen Wikileaks, det gjorde jag tydligt hela tiden under utskicken till PPs funktionärer under skeendets gång.
Citera
2018-01-04, 23:28
Medlem
Rick-Falkvinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Men visst är det lite 'anmärkningsvärt' att tre av dina medarbetare diskuterar Wikileaks med 'poloff' på amerikanska ambassaden? Han/hon var knappast någon anhängare av Piratpartiet.

Visst ser det knepigt ut så här i efterhand, det håller jag med om.

Jag kan bara lita på min minnesbild om att jag förmodligen kände till det och inte tyckte det var något som helst märkvärdigt just då, på grund av faktorer som jag inte längre har färskt i minnet alls.
Citera
2018-01-04, 23:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Tack för att du svarar. Det Uppskattas!
Vem lurade vem egentligen?
Nu vet jag inte hur det kom sig att dessa tre besökte amerikanska ambassaden, men vad gör man om man får en inbjudan? Åklagaren Marianne Ny skrev väl i ett mejl till sina brittiska kollegor att hon fått en inbjudan från UKs viceambassadör utan att vara säker på vad det handlade om. Jag antar att hon gick dit för att få reda på det.
Citera
2018-01-05, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Enligt en tweet från AnonymousScandinavia så släpps något som kallas säsong 2 av "Assange - Countdown to freedom" på torsdag (4 januari) klockan 8 PM EST vilket är 2 på natten mot fredagen (5 januari) svensk tid.

Det ska innehålla bland annat en exklusiv intervju med Christine Assange (Julians mamma) och något med John Kiriakou (visselblåsare från CIA).

Detta program sändes i natt. På https://archives.kpfa.org/data/20180104-Thu1700.mp3 kan man lyssna i efterhand.
Jag har inte hört det än, men läst kommentarer på Reddit där det bland annat framgår att Christine Assange säger rakt ut att DNC-läckor kommer från "their own inside whistleblower".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in