2018-01-31, 15:47
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Den absoluta merparten av bebyggelsen ska uppföras strax intill Lindarängsvägen, en helt platt gata som går från Frihamnens östra del till Valhallavägen. Där finns redan idag cykelbana, som enkelt kan breddas vid behov, och där planeras även spårvagn.
Att det blir nybyggen någon annanstans där man använder en annan cykelväg är irrelevant.

Citat:
Endast de som kommer att bo eller jobba i de hus som uppförs längst i nordväst i Värtahamnen kommer att ha något närmare - fågelvägen - till Värtavägens nordände. Men flera omständigheter gör, att Värtavägen ändå inte blir ett bra alternativ för den som cyklar.
Topografin i norra delen av Värtavägen gör cykelvägen mindre attraktiv. Man kan inte utnyttja energin heller när man cyklar norrut.

Det bör ha med en bedömning av cykeltrafikkapacitetsbehovet på Lidingövägen att göra. Alternativet är mer långsökt: att Karlaplan där denna cykelled slutar är klassad som en viktig hub för de kommande värtacyklisterna.
Citera
2018-01-31, 16:36
Medlem
Gloriosos avatar
Citat:
Längs Värtavägen i Stockholm byggs just nu en cykelbana för 80(!) miljoner. Genomdrivet av (mp). Bygget är så omfattande att SL-bussarna inte kan köra där, och butiks- och restaurangägare lider allvarlig ekonomisk skada så länge bygget pågår (och det verkar pågå väldigt länge).

Värtavägen, i stadsdelen Gärdet i Stockholm, är i princip en lång uppförsbacke, och därefter en lång nedförsbacke. Som Stockholmshyllningen sedan 50 år kan jag säga att ingen vettig människa cyklar hela Värtavägen om man inte absolut måste. Det finns andra, plattare vägar runt omkring. Följaktligen är cykeltrafiken begränsad på Värtavägen.

Varför lägger då Stockholm denna jättesumma på en cykelbana just där? Förmodligen därför att det minskar gatuutrymmet så mycket att man (dvs (mp) ) kan ta bort ett stort antal P-platser.

Rent sabotage, sålunda. För skattepengar.

Skulle man inte kunna använda dessa 80 miljoner till vettigare saker?

Hur mycket ska (mp) få ställa till i Stockholm innan någon vettig politiker i ett vettigt parti gör helt om och börjar reda upp?

Varför varför varför har mp fått makt att genomföra något öht?

Varför?
Citera
2018-01-31, 17:18
Bannlyst
Pengarna skulle kunna användas bättre men det vill inte svenskarna. Vi lever faktiskt i en demokrati.
Citera
2018-01-31, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDAM
Miljöpartiet vill
motverka orsakerna till att människor tvingas fly
att fler ska få stanna i Sverige
att EU skapar säkra vägar hit och att alla medlemsländer tar emot flyktingar
att Sveriges tillfälligt mer restriktiva flyktingpolitik avskaffas så snart som möjligt
att barnen som kom ensamma år 2015 ska få stanna

Fler får stanna
Behovet av skydd ska avgöra vem som får asyl. Vi är emot att sätta ett maxantal och stänga dörren för andra, som också behöver skydd och har rätt att söka asyl. Asylrätten ska värnas. Fler ska få stanna i Sverige.

https://www.mp.se/politik/migration-och-lika-ratt

Mp är för friinvandring och no borders samt cykelväg för 80milj ett grönt marxist parti.

Jo att kalla sig ett "miljö" parti är rätt missvisande
Citera
2018-01-31, 19:35
Medlem
Varför inte bara dra linjer för en cykelbana så slipper det bli så jäkla dyrt?
Citera
2018-01-31, 19:40
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Det är för att fler människor åker bil än cyklar, säger ni kanske. Ja, men det är för att vi lever i ett samhälle vars arkitektur helt och hållet totaldomineras av bilar. Layouten på städerna utformas inte efter människorna, utan för bilarna. Folk är vana vid att ta bilen vart de än ska, lata och hjärntvättade skulle man kunna säga
Jag skulle nog säga klimatet. Åker gärna kommunalt då jag bor nära t-banan men skulle aldrig cyckla i det här vädret. Då sitter jag hellre i en varm bil och tittar på mp-röstarna när de kämpar i motvind.
Citera
2018-01-31, 20:59
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Jag känner inte till just detta område, men cykelbanor är i princip aldrig fel, tycker jag. Bilisterna smutsar redan ner och för en massa oväsen så det räcker. Cyklister och fotgängare är alldeles för utsatta i trafiken. Tänk så mycket yta bilvägar och parkeringsplatser upptar. Tänk så många som dör av sot och bilolyckor. Titta på Amsterdam och Köpenhamn, de är två riktiga föredömen när det gäller stadstrafik, men för att komma dit måste man också satsa på cyklister och fotgängare, inte bara bilister.

For och komma till Köpenhamn och Amsterdam måste man ta bil,tåg eller flyg. Jag tror inte det är realistiskt att folk kommer promenera eller ta cykeln.
Citera
2018-01-31, 21:13
Medlem
En del anställda på SVT och SR kan tänkas använda den nya cykelbanan till och från jobbet
och det är väl en nog så viktig grupp.
Citera
2018-01-31, 21:33
Medlem
chromacors avatar
Nu skulle jag aldrig komma på tanken att bosätta mig i Norra Djurgårdsstaden, men däremot pendlingscyklar jag varje dag i innerstan och rent generellt så kan man säga att cykelinfrastrukturen är under all kritik. 80 MSEK är inte mycket pengar när det gäller infrastruktur, men visst, kanske kunde de ha använts bättre till en cykelbana någon annanstans. Att cykelinfran måste förbättras råder det dock inga tvivel om.
Citera
2018-01-31, 22:02
Medlem
Är MP i majoritet i stockholmsstad?
Citera
2018-01-31, 22:27
Medlem
Dr.Wöhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Värtavägen är inte ens mycket trafikerad av cyklister eller bilar då det ligger i innerstadens ytterområde. Men innerstadsborna får ju bara vad de röstat för. Rätt åt dom jävla idioterna! Skyll er själva!!!

Fel! Det är fan inte innerstadsmänniskorna som har röstat fram det här. Det är folk i förorterna som röstat fram det hela. Mig personligen hade gärna sett en valkrets som enbart är innanför tullarna och av dem som bor där, inte att rinkebybor får rösta fram hur innerstaden ska styras.
Citera
2018-01-31, 23:13
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Att det blir nybyggen någon annanstans där man använder en annan cykelväg är irrelevant.

Topografin i norra delen av Värtavägen gör cykelvägen mindre attraktiv. Man kan inte utnyttja energin heller när man cyklar norrut.

Det bör ha med en bedömning av cykeltrafikkapacitetsbehovet på Lidingövägen att göra. Alternativet är mer långsökt: att Karlaplan där denna cykelled slutar är klassad som en viktig hub för de kommande värtacyklisterna.

Lidingövägen har också sämre luftkvalitet, mer buller mm.

Det kan finnas en tanke att skapa ett cykelstråk från Lidingöbron och Värtahamnen via Södra Hamnvägen och Värtavägen och söderut till Karlaplan. Planerare och politiker tänker på ett visst sätt. Lidingöborna ska ställa bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in