2018-01-31, 23:45
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Längs Värtavägen i Stockholm byggs just nu en cykelbana för 80(!) miljoner. Genomdrivet av (mp). Bygget är så omfattande att SL-bussarna inte kan köra där, och butiks- och restaurangägare lider allvarlig ekonomisk skada så länge bygget pågår (och det verkar pågå väldigt länge).

Värtavägen, i stadsdelen Gärdet i Stockholm, är i princip en lång uppförsbacke, och därefter en lång nedförsbacke. Som Stockholmshyllningen sedan 50 år kan jag säga att ingen vettig människa cyklar hela Värtavägen om man inte absolut måste. Det finns andra, plattare vägar runt omkring. Följaktligen är cykeltrafiken begränsad på Värtavägen.

Varför lägger då Stockholm denna jättesumma på en cykelbana just där? Förmodligen därför att det minskar gatuutrymmet så mycket att man (dvs (mp) ) kan ta bort ett stort antal P-platser.

Rent sabotage, sålunda. För skattepengar.

Skulle man inte kunna använda dessa 80 miljoner till vettigare saker?

Hur mycket ska (mp) få ställa till i Stockholm innan någon vettig politiker i ett vettigt parti gör helt om och börjar reda upp?

De gröna khmerernas tid är snart förbi. Inte äns Disney Alice Bah kan rädda det totala politiska haveriet.
Citera
2018-01-31, 23:59
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Nu skulle jag aldrig komma på tanken att bosätta mig i Norra Djurgårdsstaden, men däremot pendlingscyklar jag varje dag i innerstan och rent generellt så kan man säga att cykelinfrastrukturen är under all kritik. 80 MSEK är inte mycket pengar när det gäller infrastruktur, men visst, kanske kunde de ha använts bättre till en cykelbana någon annanstans. Att cykelinfran måste förbättras råder det dock inga tvivel om.

Det bor totalt ca 883 000 personer i Stockholm. Bygget 80 mil kr. Det är 90 kr per person i hela Stockholm. 360 kr för en normalfamilj som troligtvis med största sannolikhet inte kommer sätta sin fot på den cyckelbanan.

Notera att Lidingöborna inte betalar skatt i Stockholm. Så om banan är till för dem och de inte bidrar så kan man undra.

Frågan är om inte pengarna kunde användas bättre.
Citera
2018-02-01, 00:35
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Det är tre områden som ska bebyggas:

- Loudden längst i Sydost. Ligger i Lindarängsvägens förlängning, långt från Värtavägen.

- Frihamnen, just nordväst om Loudden. Även det området ligger nära Lindarängsvägen och långt från Värtavägen.

- Värtahamnen, sydöstra delen. Sydligaste delen ligger närmare Lindarängsvägen, nordvästra delen ligger något närmare Värtavägen. Som cyklist skulle jag definitivt välja Lidingövägen om jag skulle in till city, och Tegeluddsvägen-Lindarängsvägen om jag skulle till Östermalm.

Edit; här finns karta, tidsplanerna mm:

http://vaxer.stockholm.se/omraden/no...den/frihamnen/

Det är planerat att stå klart om 7 till 14 år. Och med dagens trend på bostadspriser och efterfrågan så står det skrivet i stjärnorna när eller om det blir av...

Men Cyckelbanan kommer stå som ett monument om en grön vision utan underlag. Den kostade 90 kronor för varje person bosatt i Stockholm (nyfödd som 100-åring). Hur mycket den har kostat per skattebetalare är dock svårare att få fram. Antalet sysselsatta hittade jag, men det är ju inte samma sak som skattebetalare.

Om bygget blir av och de planerade 15 000 personerna flyttar in så har cyckelbanan kostat 5 300 kr per person.
Om 20% väljer att cyckla in till stan, så har deras transporter sponserats med ca 26 500 per cyklist.
Senast redigerad av Sam.Boyd 2018-02-01 kl. 00:37.
Citera
2018-02-01, 00:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Lidingövägen har också sämre luftkvalitet, mer buller mm.

Det kan finnas en tanke att skapa ett cykelstråk från Lidingöbron och Värtahamnen via Södra Hamnvägen och Värtavägen och söderut till Karlaplan. Planerare och politiker tänker på ett visst sätt. Lidingöborna ska ställa bilen.
Nja, luftkvaliteten på Lidingövägen är inget jag skulle klaga över.

De som stör sig på den kan cykla genom Lilljansskogen; det är närmare till city, och mycket vackrare, än att välja Värtavägen.

Jag har själv cykelpendlat i det här området och även talat med en del andra som gör, eller har gjort, det. Alla har samma uppfattning: Värtavägen använder man enbart om man redan befinner sig när Värtavägen och ska till Fältöversten (vid Karlaplan) för att handla.

Kommer man från Lidingö/Hjorthagen/Norra Djurgårdsstaden och ska till Föltöversten/Karlaplan är Erik Dahlbergsgatan kortare och plattare.

Ska man ner på stan väljer man Lidingövägen, Lilljansskogen eller Lindarängsvägen.
Citera
2018-02-01, 00:55
Moderator
Ruskigbusss avatar
Öht verkar det som om cykelbanor är något som politiker gärna vill lägga ner mycket pengar på.

ÄVen i Sundbyberg vill man plöja ner pengar i en cykelbana som märkligt nog går till stadshuset ...

Citat:
De som cyklar genom Lilla Ursvik, samt till och från stadshuset, ska få det lättare i framtiden. Detta hoppas kommunen som nu lägger 700 000 kronor på förstudier.
http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...9flUZqaP1OGLA/

(Majoriteten är väl just nu borgerlig, som just tappat miljöpartiet som stödparti då hela MP imploderade i Sundbyberg.)
Citera
2018-02-01, 05:40
Medlem
De är ju bra. Folk är så feta i de här landet
Senast redigerad av krutkrut 2018-02-01 kl. 05:50.
Citera
2018-02-01, 07:42
Medlem
Citat:
Längs Värtavägen i Stockholm byggs just nu en cykelbana för 80(!) miljoner. Genomdrivet av (mp). Bygget är så omfattande att SL-bussarna inte kan köra där, och butiks- och restaurangägare lider allvarlig ekonomisk skada så länge bygget pågår (och det verkar pågå väldigt länge).

Värtavägen, i stadsdelen Gärdet i Stockholm, är i princip en lång uppförsbacke, och därefter en lång nedförsbacke. Som Stockholmshyllningen sedan 50 år kan jag säga att ingen vettig människa cyklar hela Värtavägen om man inte absolut måste. Det finns andra, plattare vägar runt omkring. Följaktligen är cykeltrafiken begränsad på Värtavägen.
De cyklar inte, de åker elcykel. Antagligen trimmad.
Citera
2018-02-01, 09:07
Medlem
Det är så många som inte vet vad de snackar om. Jag är både bilist och cyklist och

Till att börja med är det inte en cykelbana. Det är en ny gång- och cykelväg,
ombyggnationer av busshållplatser, ny asfalt på bilvägen och förmodligen lite rördragningar eftersom de grävt upp större delen av gatan under projektet. Så det är inte 80 miljoner på en cykelbana. Det är 80 miljoner på något som är mycket mer.

Att Värtavägen är en enda lång backe stämmer faktiskt. Men den är från Valhallavägen till toppen på Kampementsgatan rätt jämnbrant och från Kampementsgatan till Tegeluddsvägen dock brant. Detta hindrar dock inte speciellt många som cyklar eftersom det brukar vara en del som cyklar denna väg. Fram tills nu i blandtrafik med stora bussar, bilar och lastbilar som ska till/från färjan.

Dessutom är Värtavägen ett stort promenadstråk framför allt för dem som ska till/från färjan<->stan.
Man utvärderade Erik Dahlbergsgatan men den ligger längre bort, är också backig och dessutom svårare att göra något åt eftersom det fortfarande ligger kullersten där som säkert ska bevaras.
Citat:
(Mp) har motiverat cykelbanan med att folk från Hjorthagen, Norra Djurgårdsstaden och Lidingö ska cykla där, men det är klockrent Fake Facts eftersom:

- Erik Dahlbergsgatan och Lidingövägen ger kortare och plattare väg för Lidingöbor.
Lidingövägen och Erik Dahlbergsgatan ger kortare och plattare väg OM du ska till Östermalm nära Stureplan och/eller vidare mot Kungsholmen osv. Ska du från Hjorthagen / Norra Djurgårdsstaden i dagsläget in mot Östermalm, är Värtavägen bäst att ta och Lidingövägen -> Erik Dahlbersg blir en rejäl omväg.
Citat:
- Boende i Hjorthagen och Norra Djurgårdsstaden måste cykla en rejäl omväg för att komma till Värtavägen.
Boende i Hjorthagen behöver inte alls ta denna "rejäla" genväg, däremot boende i Norra Djurgårdsstaden måste det för att komma till Lidingövägen och Erik Dahlbergsgatan lite smidigare. Den omvägen är avstängd just nu men annars öppen och är ca 1 km lång. För övrigt byggs det ny cykel- och gångväg mot Hjorthagen till som gör det lättare att ta sig fram via Hjorthagen och inte den "rejäla" genvägen.[/quote]
Citat:
- Den första delen av Värtavägen (när man cyklar in mot staden) är en av Stockholms längsta och brantaste uppförsbackar.
Stämmer delvis. Backen är rätt kort, men brant. Trots det så cyklar många där ändå.
Citat:
- Värtavägen slutar vid Karlaplan, i stadens östra utkant, där inte många jobbar.
Helt fel. Jobbar hur många som helst i stadens östra utkant som du nämner det. Där finns nämligen Fältöversten, Garnisonen, Radiohuset, TV4, Länsförsäkringar mm. Alla sammanlänkade av Värtavägen. I Värtan finns populära ICA Värtan, färjeterminaler och hotell.

Det byggs även ny stadsdel i Värtan som heter Valparaiso och ska länkas samman med stan. Det görs via Värtavägen och Lidingövägen.
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det skulle kostat 31 miljoner i planeringen... Borgarna var skeptiska när det steg till drygt 50 miljoner men nu alltså ytterligare 30 miljoner.

De är bekymrade över just parkeringsmöjligheter men annars ombord.
Det har byggts för bilister i 70 år. Det betyder att möjligheter för andra trafikslag byggts bort effektivt. Detta kostar nu att bryta upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Jag känner inte till just detta område, men cykelbanor är i princip aldrig fel, tycker jag. Bilisterna smutsar redan ner och för en massa oväsen så det räcker. Cyklister och fotgängare är alldeles för utsatta i trafiken. Tänk så mycket yta bilvägar och parkeringsplatser upptar. Tänk så många som dör av sot och bilolyckor. Titta på Amsterdam och Köpenhamn, de är två riktiga föredömen när det gäller stadstrafik, men för att komma dit måste man också satsa på cyklister och fotgängare, inte bara bilister.
Håller helt med.

Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Det är rätt stor skillnad på Amsterdam/Köpenhamn och Stockholm när det gäller landskapet eftersom de förstnämnda är plattare än din politiska åskådning och din pragmatik ska vi inte ens nämna med tanke på ditt inlägg.

Miljöpartist gissar jag på.
Att så många cyklar i Amsterdam och Köpenhamn har lite att göra med att de städerna är platta och mer att man gjort det väldigt tillgängligt och smidigt att ta sig fram på cykel. Det är rätt platt i stora delar av Sthlm med.
Citera
2018-02-01, 11:35
Medlem
Skogswalds avatar
Här kan ni som inte har lokalanknytning se projektet ifråga, dock är fotot långtifrån dagsfärskt. I övre vänstra hörnet ser man hur det såg ut "innan" bygget inleddes.

https://i.imgur.com/8ZvmaKN.jpg

I övrigt väljer jag att hålla mig utanför den här diskussionen, då detta är är en klassisk evighetsfråga. De som protesterar som allra mest högljutt emot cykelbanan är rimligtvis ur kategorin "Folk är vana vid att ta bilen vart de än ska, lata och hjärntvättade skulle man kunna säga." som @Utopiantos uttrycker det lite högre upp i tråden, d.v.s. människor som tar cykeln kanske som mest nån gång i veckan, och kanske inte alls under vinterhalvåret.

Vidare, de som slår åt andra hållet är sådana som cyklar, gärna året runt. Märk väl, inte nödvändigtvis MP-sympatisörer för den sakens skull. Jag tycker också att man är lite väl fyrkantig då man väljer att titulera sig själv "bilist" / "cyklist", tala om fackindelning. Väl mött, i trafiken.
Citera
2018-02-01, 12:04
Medlem
Som någon skrev så hade det varit bättre att investera i en lift på den vägen såvida du inte ska träna inför tour de France.

Kan tänka mig att på 5år att de inte ens är uppe i 80personer som cyklat upp där.

Men ni bögar och betacucks från Sthlm får vad ni röstat på.
Citera
2018-02-01, 12:43
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Usch ja....

Japp, objektiv och neutral nyhetsbevakning va?

Men till topic, den här uppförsbacken till cykelbana lär ju inte få många mil av vanligt folk. Så sett är den meningslös och enbart flummig politik av MP (som vanligt).
Citera
2018-02-01, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Som någon skrev så hade det varit bättre att investera i en lift på den vägen såvida du inte ska träna inför tour de France.

Kan tänka mig att på 5år att de inte ens är uppe i 80personer som cyklat upp där.
Skriv inte om något du inte vet något om. Du bor uppenbarligen inte ens i Sthlm.
Backen från Tegeluddsvägen till Furusundsgatan är brant, men kort. Den som varit i området i rusningstrafik kan se att Värtavägen cyklas av alla möjliga: cykelbud, matbud, vanligt folk, motionärer. Det är mammor och pappor som skjutsar sina barn, det är snabba cyklister, det är långsamma cyklister, osv. Konstigt nog går Värtavägen att cykla ändå..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in