Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-09, 19:52
Medlem
Vi har alltså 5-6 ensamma galningar runt BP som var fast beslutna om att skjuta Palme, där ingen visste vad den andra gjorde, någon av dom hann först, vem, det blir svårt att lösa?
Alla hade en S&W revolver på sig den här kvällen:
1. C.P.
2. S.E.
3. V.G.
4. N.F.
5. L.J.
6. R.Ö.? lite för påverkad kanske.

Något mer namnförslag?
Senast redigerad av sovvandring 2018-08-09 kl. 19:57.
Citera
2018-08-09, 19:55
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Oj, det här är sensationella nyheter. Hur vet man det?
Du menar detta antar jag?

Citat:
Ursprungligen postat av MbmA

Finskorna berättelse är riggad mot betalning.
Citera
2018-08-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jaha.
Låter som att du vet vad du talar om. Precisera gärna varför du vet just detta.

Jag vet ingenting. Jag spekulerar bara. Finskornas berättelse är bisarr som pekar ut en specifik person. Kommer inte ihåg vilken journalist som gör skopet.
Proletären är en bra källa men oftast vinklad i opinionsbildningssyfte samt lyder under ägardirektiv som dom flesta medier.

Jag tror medier ville komma åt AA på nåt sätt i och med hans förflutna.
Citera
2018-08-09, 20:00
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja det här är sannerligen lite udda och snurriga svängar kring Palmemordet. Men nej, så vitt jag vet återvände han inte till Hawaii efter sin krigstjänstgöring där.

Om du läst Wedins text - låter inte Armfelts berättelse lite väl fantastisk?
Krigstjänstgöring?
Inte fångenskap?
En uppgift som är svår att bekräfta, är att alla Armfelts(Wittelsbach) anhöriga dog i koncentrationsläger under andra världskriget.

Nej jag läste inte texten men är rätt säker på att jag läst den tidigare, ska kolla igen.
Ja visst släktforskning i all ära men ibland så tycker i allafall jag det är lite intressant med politisk hemvist, religiös övertygelse eller släktskap.

För att ta ett exempel:

Fd Rikspolischefen, Holger Romander är kusin med den kände racingföraren Joakim Bonnier.
Tony Mathilda Bonnier (Romander) är alltså Holgers faster.
Senast redigerad av Gothus 2018-08-09 kl. 20:22.
Citera
2018-08-09, 20:01
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiclasBen
Jag gick Nicola Fs väg senast förra helgen. Klockade också tiden. När han hör skotten är han utanför Sveavägen 56. Därifrån ser man knappt mordplatsen. Det är sjukt långt. Man ser möjligen fram till platsen men man ser inga detaljer. Och jag gick i fullt dagsljus.
Det är ingen som tror att Nicola F var utanför Sveavägen 56 när skotten föll. Frågan är var han var ?
Citera
2018-08-09, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Avslutningsvis uppfattade AB det som att GM väntat i korsningen Sveavägen - Tunnelgatan

källa sida 1 https://drive.google.com/file/d/0Bxu...dMUGt4Vzg/view
Nej.

”Björkman kan inte uttala sig om mannen som avvek hade kommit i sällskap med de två andra Sveavägen söderut, eller om mannen anslöt - liksom bakom ryggen efter att kanske stått och väntat bakom hörnet på Tunnelgatan. Björkman har inget minne av att ha sett någon av de tre personerna innan det smäller - två gånger...”
Citera
2018-08-09, 20:03
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Jag vet ingenting. Jag spekulerar bara. Finskornas berättelse är bisarr som pekar ut en specifik person. Kommer inte ihåg vilken journalist som gör skopet.
Proletären är en bra källa men oftast vinklad i opinionsbildningssyfte samt lyder under ägardirektiv som dom flesta medier.

Det där med att "Proletären är en bra källa", får stå för dig.
Även att Olle Alsén som hittade "flickorna", skulle vara en bra källa, får stå för dig.
Senast redigerad av Gothus 2018-08-09 kl. 20:40.
Citera
2018-08-09, 20:19
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det väcker ett mycket stort frågetecken runt AB:s vittnesmål.
Vad kan anledningen vara att åklagarna och AB själv vill förlägga bankomaten uppe vid Skandias huvudentré?
Ingen i rättssalen har något att invända när AB pekar ut bankomatens läge till ”mitt på kvarteret”.
Även HH ville placera den vid Skandias foajé.
Är det bara dålig lokalkännedom, eller handlar det om något annat?

Var det i själva verket så att msn misstänkte att det var AB som stått vid Dekorima och att IM:s vittnesmål byggde på en förväxling?

Tillägg:
Det är därför man frågar AB:s vänner så ingående om AB:s planer och vill veta om han gick norr om bankomaten. De är ju samstämmiga om att hans avsikt var att stanna och vänta in resten, som tyvärr precis fått skjuts.
Tyvärr säger jag eftersom de annars hade varit vid mordplatsen vid mordtillfället, vilket hade förändrat oddsen fullständigt för mördaren. Det hade kanske räddat Palme?

Poängen med rättegången var att sätta dit CP, inte hitta sanningen om mordet.
Citera
2018-08-09, 20:22
Medlem
Citat:
Alltså.

Jag tycker att vi ska tänka Ockhams rakkniv här.

Om det nu fanns flera banemän som ingick i en konspiration så behövde de inte springa på bakgator och röra till det för sig innan mordet.

Enklaste förklaringen är oftast den rätta.

En eller två personer på östra sidan av Sveavägen.
En eller två personer på västra sidan. (Här har vi vittnesmålet om de springande männen i höjd med Holländargatan).
Grandmannen (som förföljde paret). Det ger 4-5 personer.

Vi skall väl inte räkna bort Sigges uppgift om gruppen som ansluter söderifrån Luntmakaregatan.

Där fanns byggställningar, containers och två bilar lämnade motsatt väg efter skotten. Oavsett det kan GM ha kommit den vägen. Har man radiokommunikation med övervakare kring biografen och OP börjar sin promenad så kan folk stöta till från det hållet och den delen av Luntis är dold så att säkert flera personer och fordon parkerade kan där undgå att ses. Dvs gm kan ha kommit från motsatt riktning Via Luntmakaregatan och Tunnegatan till dekorimahörnet.

Detta var ju en av de saker man förbisåg från början.
Citera
2018-08-09, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Poängen med rättegången var att sätta dit CP, inte hitta sanningen om mordet.
Håller nog med.
Trots att man förstod att IM:s vittnesmål var behäftad med stora frågetecken, så ville man utnyttja det i sitt eget syfte. Man drog sig inte ens från att modifiera det för att det skulle passa agendan.
Då passade AB bättre 50 m norrut. Han fick inte förstöra narrativet.
Citera
2018-08-09, 20:29
Medlem
Citat:
Alltså.

Jag tycker att vi ska tänka Ockhams rakkniv här.

Om det nu fanns flera banemän som ingick i en konspiration så behövde de inte springa på bakgator och röra till det för sig innan mordet.

Enklaste förklaringen är oftast den rätta.

En eller två personer på östra sidan av Sveavägen.
En eller två personer på västra sidan. (Här har vi vittnesmålet om de springande männen i höjd med Holländargatan).
Grandmannen (som förföljde paret). Det ger 4-5 personer. Det räcker gott och väl. Tre av dessa bär vapen, kanske även en giftinjektion eller liknande.

Sedan eventuellt en eller två flyktbilar.

Kommunikation sker med enklaste medel, radio.

Robert Gustavsson vittnade ju i en intervju om WT-män på bion. Men hans samtal med polisen bemöttes med ett ”hrm, aha, det säger du” (typ som Birre på LAC som pratar som en bilmekaniker från Huddinge”.

"Enklaste förklaringen"???

Snälla. Kan jag inte få höra den komplicerade förklaringen.
Citera
2018-08-09, 20:33
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Varför springa? Gm Kan ha gömt sig i skandiahusets garage lika gärna och förmodligen kommit ut innan Lars J.
Vad finns om Lars J promenad på Luntmakargatan förutom vilken krog han lämnade och var på väg till?
Jag har läst att Lars J undvek Sveavägen men kommer inte ihåg anledningen.

Jag tror gm hade hjälp, men jag kan inte avfärda din teori helt med tanke på vittnesmålen om springande män runt träsket.
Jag tror nu som PU att GM följde paret Palme från bio. Skilnaden är att jag tror GM gick Luntmakargatan, medan PU tror GM gick Sveavägen till Tunnelgatan.

Jag tror altså GM kom Tunnelgatan till Sveavägen och sprang tilbaka på Tunnelgatan efter mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in