Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-09, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA

Måste medge att jag själv har varit inne på AA efter att ha granskat mina egna inlägg 4-5 år tillbaka.
Debattörerna härinne verkar dock vara säkra på att AA tjänstgjort under morddkvällen, med eller utan WT.
Mig veterligt finns det ingen här i tråden som påstått att AA skulle ha tjänstgjort under
mordkvällen. Däremot vet vi att han har fått alibi från sin fru. Det skulle hon inte kunna
ge om han varit i tjänst och dessutom skulle det ju vara helt obehövligt.
Citera
2018-08-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Vi måste försöka gör en så noggrann "rekonstruktion" av AB med sällskap som vi kan efter det vi känner till.

Varken Klas N, Åsa G eller Niklas F kan påminna sig om att de mötte någon när de gick norrut på Sveavägens östra sida efter att de tagit ut pengar. Ingen av dem har heller hört skotten.

Här får vi en ganska klar indikering på att de har kommit en bra bit norrut, de svänger av vid Rådmansgatan, när skotten faller.

Då kan man räkna ut en realistisk tid när de som absolut senast möjligt lämnar området vid banken.
De tycker själva att de går raskt, men är samtidigt rätt berusade.

Vi kan då använda oss av 6 km/h som är ganska raskt och 5 km/h som är normal takt.

Att de inte sett LOP eller hör skotten indikerar klart på att de tre passerar Adolf Fredriks kyrkogata innan LOP kliver upp på östra trottoaren.

Från banken är det ganska exakt 100 meter till AFs gata.

100 meter i 6 km/h = 60 sekunder.

100 meter i 5 km/h = 72 sekunder.

Dvs att de lämnar Anders B, som absolut senast möjligt, 60-72 sekunder innan LOP kommer in på östra sidan.

Hela Skandia-kvarteret är 125 meter långt. Lisbet har uppgett ett mycket kort stopp vid Sari, sedan går de raskt utan fler stopp tills skotten faller.

125 meter i 6 km/h =75 sekunders promenad +10 sekunder stopp vid Sari

125 meter i 5 km/h =90 sekunders promenad +10 sekunder stopp vid Sari

Resultatet av detta ger att om båda sällskapen går i 6 km/h så lämnar sällskapet Anders senast möjligt 60+75+10=145 sekunder före mordet, dvs 23.19.05 om mordtiden 23.21.30

Går båda sällskapen i 5 km/h lämnar sällskapet Anders senast möjligt 72+90+10=172 sekunder före mordet, dvs 23.18.38 om mordtiden 23.21.30

Ett rimligt antagande är att sällskapet som senast går från banken mellan 23.18.40-23.19.00, vilket i sin tur ger att Anders som minst möjliga tid har stått ensam på trottoaren i 2,5-3 minuter.
Därtill har han stått där under den tid som de andra tar ut pengar vilket är minst ytterligare 1 minut.

Beroende på LOPs takt ger detta att Anders sällskap i dessa 5-6 km/h hinner gå 220-242 meter från banken när skotten faller.
Dvs nästan exakt samma plats som vittnet Nicola uppger sig stå vid när skotten faller.

Nicola har sagt att när han vänder sig om ser han ända till mordplatsen, dvs ingen står i vägen, det finns inga personer mellan honom själv och mordplatsen, vilket ger att Anders sällskap är ännu längre norrut på Sveavägen.

Det betyder att AB som minst har funnits i området kring mordplatsen i ca 5 minuter.
Det väcker ett mycket stort frågetecken runt AB:s vittnesmål.
Vad kan anledningen vara att åklagarna och AB själv vill förlägga bankomaten uppe vid Skandias huvudentré?
Ingen i rättssalen har något att invända när AB pekar ut bankomatens läge till ”mitt på kvarteret”.
Även HH ville placera den vid Skandias foajé.
Är det bara dålig lokalkännedom, eller handlar det om något annat?
Var det i själva verket så att msn misstänkte att det var AB som stått vid Dekorima och att IM:s vittnesmål byggde på en förväxling?

Tillägg:
Det är därför man frågar AB:s vänner så ingående om AB:s planer och vill veta om han gick norr om bankomaten. De är ju samstämmiga om att hans avsikt var att stanna och vänta in resten, som tyvärr precis fått skjuts.
Tyvärr säger jag eftersom de annars hade varit vid mordplatsen vid mordtillfället, vilket hade förändrat oddsen fullständigt för mördaren. Det hade kanske räddat Palme?
Senast redigerad av MacMackay 2018-08-09 kl. 15:29.
Citera
2018-08-09, 17:11
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Är det Olof Palme han beskriver ?

Ja, PU är känd med min uppfattelse, det boboslacke säger är struntprat.

Jag har några frågor:

1 Vem pratade du med i PU? Var det ett samtal med växeltelefonist, lämnade du in en skroftlig redogörelse?

2 Varför kompletterar du din variant successivt, inspireras du efterhand, eller har du tänkt igenom allt och är klar?

3 Många som skriver här har frågor eller vill debattera, inte du. Varför skriver du? Om det är som du säger, kan du ju lugnt luta dig tillbaka och låta PU sköta resten, du kanske till och med blir belönad. Och varför har du inte skrivit en bok, som Larsson eller Pettersson?

4 Har du haft någon kontakt med Fauzzi?
Citera
2018-08-09, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror han sprang Tegnergatan och så Luntmakargatan eller Kammakargatan och så Luntmakargatan till Tunnelgatan.

Poängen var att inte ses av någon på Sveavägen.

Varför springa? Gm Kan ha gömt sig i skandiahusets garage lika gärna och förmodligen kommit ut innan Lars J.
Vad finns om Lars J promenad på Luntmakargatan förutom vilken krog han lämnade och var på väg till?
Jag har läst att Lars J undvek Sveavägen men kommer inte ihåg anledningen.

Jag tror gm hade hjälp, men jag kan inte avfärda din teori helt med tanke på vittnesmålen om springande män runt träsket.
Senast redigerad av MbmA 2018-08-09 kl. 17:48.
Citera
2018-08-09, 18:22
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Tack! Terrier var ordet. Att han pekade ut AA vet jag, däremot visste jag inte att han drivit frågan om WT observationerna så hårt.
Nej det visste inte jag heller men så mkt som Anér har skrivit och publicerat på nätet är det svårt att hålla allt i huvudet.
Borgnäs gillar ju annars att provocera med just den frågan.
Fråga Kjell Sundvall om hans inspelning av filmen: I Lagens namn

Lars Borgnäs
Du verkar vara så seriös, kom igen nu, du som kan gräva riktigt bra.
Senast redigerad av Gothus 2018-08-09 kl. 18:52.
Citera
2018-08-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Mig veterligt finns det ingen här i tråden som påstått att AA skulle ha tjänstgjort under
mordkvällen. Däremot vet vi att han har fått alibi från sin fru. Det skulle hon inte kunna
ge om han varit i tjänst och dessutom skulle det ju vara helt obehövligt.

Tack för klargörandet, huruvida AA var i tjänst eller i möten på Västerlånggatan var nog frågan (lång tråd).
Polisen i Norrmalmsdistriktet höll ihop så att säga. Polishustruar ingår där.

Obs: jag förminskar inte alibin utan hänvisar till trådens debattörer.

Förmodligen är det AA förflutna som vill mörkas, inte. MOP.
Som domare, riksdagsledamot borde en förtalskampanj mot Anér och DN samt proletären ligger nära tillhanda, men ingenting.

Finskorna berättelse är riggad mot betalning.
Citera
2018-08-09, 19:33
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Jaha.
Låter som att du vet vad du talar om. Precisera gärna varför du vet just detta.
Citera
2018-08-09, 19:36
Medlem
Citat:
Tack för klargörandet, huruvida AA var i tjänst eller i möten på Västerlånggatan var nog frågan (lång tråd).
Polisen i Norrmalmsdistriktet höll ihop så att säga. Polishustruar ingår där.

Obs: jag förminskar inte alibin utan hänvisar till trådens debattörer.

Förmodligen är det AA förflutna som vill mörkas, inte. MOP.
Som domare, riksdagsledamot borde en förtalskampanj mot Anér och DN samt proletären ligger nära tillhanda, men ingenting.

Sant.
1. Allt som talar för att poliser var inblandade är riggat.
2. Allt som talar för att det var fler än en GM runt MP är riggat.
Då finns det bara en "ensam galning" kvar.
Det kanske var 2 eller flera "ensamma galningar" som beslutade sig för att skjuta Palme
där den ena inte visst vad den andra gjorde, en av dom hann före den andra, då blir det svårt att lösa.

När jag var liten lekte jag Indian & Cowboy, någon mer som gjorde det i tråden?
Några poliser(Baseballigan) lekte Nazister på 80-talet.
Fråga:
Varför är det ok att leka Indian & Cowboy men inte Nazist & Jude?
Därför att Engelsmännen var så snälla och gulliga mot Indianerna när dom hade ihjäl dom.
Engelsmännen sövde ner Indianerna med en fin "cocktail" innan dom skar skalpen av dom.
Senast redigerad av sovvandring 2018-08-09 kl. 19:45.
Citera
2018-08-09, 19:38
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Lars J har ju i stort sett gått hela Luntis, och gatan är helt folktom.
Ja, det är rett. Men jag tror GM gått hela Luntis från Tegnergatan till Tunnelgatan innan Lars J gick den samma sträckan en minut efter GM. Om inte från Tegnergatan, så från Kammakargatan.
Citera
2018-08-09, 19:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Måste bara bättra på din lite fantastiska och i viss mån udda historia om Armfelt med en liten detalj som är helt oväsentlig egentligen:
Om jag har räknat rätt så är i så fall Antonia Ax son Johnson´s ex man kusin med (Wittelsbach)Greve Carl Magnus Torsten Armfelt´s första fru, Fältmarskalk Carl Gustaf Emil Mannerheims dotter.
Lite snurrigt, hjälp min hjärna!

Armfelt var på Hawaii en del tid som krigsfånge efter WWII, kom han tillbaka dit någon gång senare under sin levnad?

Ja det här är sannerligen lite udda och snurriga svängar kring Palmemordet. Men nej, så vitt jag vet återvände han inte till Hawaii efter sin krigstjänstgöring där.

Om du läst Wedins text - låter inte Armfelts berättelse lite väl fantastisk?
Citera
2018-08-09, 19:43
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jaha.
Låter som att du vet vad du talar om. Precisera gärna varför du vet just detta.

Oj, det här är sensationella nyheter. Hur vet man det?
Citera
2018-08-09, 19:47
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nej AB säger inte att mannen stått och väntat. Han uppräcker dom samtidigt som han påbörjar sin promenad söderut.

Avslutningsvis uppfattade AB det som att GM väntat i korsningen Sveavägen - Tunnelgatan

källa sida 1 https://drive.google.com/file/d/0Bxu...dMUGt4Vzg/view
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in