Citat:
Ursprungligen postat av
ben-varfor
Kulan hade väl träffat ben och därmed tappat en hel del av
utgångshastigheten 400 m/s. Även så är farten hög vilket gör
att lutningen på gatan blir viktig. Men eftersom kulan träffar
marken flackt så kan den ändå fortsätta en bra bit mer eller
mindre glidandes längs marken.
Jaadu..
Jag förstår som sagt inte hur ni tänker. Jag säger i flera inlägg, att vi kan omöjligt säga hur och var kulan träffar material efter att den lämnat kroppen, ändå verkar den inre sinnebilden vara att den oförändrat glider rakt fram som en strandande val mot Sergels torg?
Av utgångshålet framgår mer tydligt än man egentligen önskar veta att kulan går ut vertikalt på tvären, och det är rimligt att anta att den även fortsätter i spinn. Det är riktigt som du säger att den förlorat farten rätt mycket.
Om du verkligen tror att den träffar gatan flackt horisontellt, ber jag dig läsa mina sju punkter en gång till, eller att besöka mordplatsen med ett vattenpass och en gradskiva och ett öppnare sinne för ändrad riktning i både kropp och omgivning.
Förklara varför följande är ett orimligt scenario, det kan fler än du göra, vederlägg mig:
A. Mördaren går upp bakom i farten.
B. Han är längre än Olof.
C. Olof och Lisbeth följer det sandade stråket (titta noga på dom svartvita bilderna, det är logiskt med en svag vridning vänster mot Brunkebergstunnelns skylt)
D. Skytten sträcker fram armen, den vänstra mot Olofs högra axel, greppar tag. Vapnet förs simultant mot ryggen. Olof påbörjar en vridning av huvudet åt höger, skottet går, svagt nedåt vänster genom kropoen, som jag TROR redan är svagt vriden vänster (gångriktning, se ovan) och något framåt (torsons lutning, beroende på gångstil, fart etc).
E. Kulan går igenom kroppen, förlorar initial fart, riktning, hamnar i spinn och skramlar till inne i prånget. Olof påbörjar fallet framåt, blod kastas ut genom andningsvägarna i huvudets högervridna riktning.
D. Lisbeth tappar fart, reagerar, det tar en sekund, ryggar till av skottet. Olof når marken, hon påbörjar en vridning mot honom, förloppet tar tre sekunder totalt, Olof är i marken efter en sekund. Det andra skottet går.
Bra skjutet. Helt absurd situation. Mörkt. Halt. Kallt. Rekyl. Adrenalin. Från gåfart till abrupt stopp, snubbelrisk. Eldsflamma.
Jag VET att ni vill ha den andra ordningen, därför att något vittne påstår att Palme faller efter andra skottet. Ett vittnesmål är ingen dokumentärfilm.
Det finns dom som hakar upp sig på att någon i ambulansen säger att Olof är skjuten med två kulor i bröstet. Hur konstigt ska vi föra diskussionen om detta enkla?
Avbrutna knarkspaningen, Stig Engström, övervakande säkerhetspoliser, svensk militär med kopplingar till Sydafrika, Christer Andersson, Stay behind, och några till är intressanta för mig.
Christer Pettersson, Anti Avsan, Tell och Piltz, PKK, Victor Gunnarsson och några till är inte intressanta för mig.
Hans Holmer, Sonny Björk ingår inte i någon konspiration i mitt huvud. Dom är bara dåliga.
Tänk om det inte är någon av ovanstående?