Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-03, 21:42
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Mordplatsen lutar inte 7 %. Sveavägen lutar inte 7 %. Långt ifrån. Gatans mesta längsgående lutning bedömer jag vara 1.8 %.

OK, då tar vi det exakt:

1.Ingångshålet är 1.40 över mark.

2. OM kulan hade löpt fullkomligt horisontellt, i gatans södergående riktning, hade den träffat gatan efter 40 meter. På 40 meter har vi alltså en höjddifferens om 1.4 meter.

3.Mellan Tunnelgatan och Apelbergsgatan är det mycket längre, därimellan är höjdskillnaden 2.5 meter.

4. Det kanske viktigaste av allt. Kulan löper troligare nedåt (svagt snett både i höjd och sidled). Bara det i sig självt ger för handen att kulan träffar marken FÖRE de 40 metrarna här ovan.

5. Hur rak går Olof Palme? Jag tror att han dessutom har en svagt framåtlutande överkropp. Man brukar ha det om man går. Ju snabbare man går, desto mer lutning. Detta ger alltså ÄNNU tidigare nedslagsplats än i punkt 4, dvs FÖRE det gamla "före 40 meter" .

6. Tyvärr kan kulan vika av om den träffar ben, och då gäller inget av ovanstående. Den kan slå i gatan efter fyra meter, och den kan vika av sidledes, den kan också sticka uppåt.

7. Det viktiga: kulan hittas inte på ett konstigt ställe. Den kan ha legat där sedan den förlorat all kraft, den kan till och med sparkats runt som en liten sten av folk.
Citera
2018-12-03, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vad är det som gör det ”mera troligt” att stänken uppstått vid hanteringen än under själva skjutningen?
Vilket moment under hanteringen skulle ge upphov till stänk i en viss riktning?
Hur ser den förväntade stänkbilden ut?
Är detta analyserat av sakkunniga?

Obs svara i god ton.

De blodstänk (småstänk utan entydig riktning) som konstaterades är spridda i ett stort område framför kroppen(inringat på bild) kan inte vara skapade av skottet. Det blir helt enkelt inte den spridningen och formen. Helt säkert kommer de allra flesta av dem från de upplivningsförsök som gjordes på platsen. Det är ganska runda stänk dvs de har inte flugit med fart som genereras av det penetrerande skottet. Troligen är stänkbilden från det svagt nedåtriktade skottet till stor del dolt i det område där OP blött ut och där folk rört sig under upplivningsförsöken (det är en ganska stor pöl). De som agerade där har helt enkelt spridit de små dropparna i samband med att de agerade på platsen. Det är ju osannolikt att detta inte spridit droppar i det område de rörde sig. Därmed kan man inte av det som är känt leda de spåret till en skottriktning.

Det är möjligt att det i polisens dokumentation finns med detaljerade bilder och dokumentation av sådana spår men med tanke på hur många som rörde sig på platsen så var den nog lite för kontaminerad. Blodstänksanalyser är ett mycket svårt område som till och med experter kan vara oense om. Därmed tror jag inte vi kall ens försöka utläsa information från det.

http://www.itdemokrati.nu/page22.html

Avser första bilden med polisens inringning av stänken. Obs Remstams egna analyser har mycket lite att göra med professionell analys. Sådana analys är bra mycket mer komplicerad och bygger på en hel mängd faktorer. Storlek på dropparna och det mönster de skapar med runda till utdragna stänk etc.
Citera
2018-12-03, 22:14
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vad är det som gör det ”mera troligt” att stänken uppstått vid hanteringen än under själva skjutningen?
Vilket moment under hanteringen skulle ge upphov till stänk i en viss riktning?
Hur ser den förväntade stänkbilden ut?
Är detta analyserat av sakkunniga?

Obs svara i god ton.

Här kommer ett försök då. Kulan lämnar kroppen före blodet, det här låter ju fördjävligt, men nu åker vi, kulan lämnar kroppen före blodet, och vilken exakt riktning den har behöver inte överensstämma med stänket.

Hur ska jag förklara, hm, kulan har nu lämnat kroppen, vi vet inte exakt om den löper vidare i skjutriktningen till 100 procent, vi lämnar det. Kvar har vi kroppen, med en kraftig inre rörelse av bland annat blod, framåt i kulans riktning vill blodet. Om något slår i ben och ändrar riktning, så är det kulan, inte blodet. Det trycks ut genom det tvärställda utgångshålet, och jag TROR att det visar på kroppens position, dvs något vriden höger i gångriktningen.

Tänk dig att du kastar macka på en strand. Stenen studsar 7 ggr. Stenen är redan på sjunde studsen när första stänket är som störst. Vidare, dom sju tänkta studsarna löper som en banan. Du kan omöjligt se det på på första plasket, att stenen tänker vika av senare.

Blodstänken var i småmyntsstorlek, och till antalet rätt många. Säg att du hade hivat ut ett ölglas, så har du kanske mängden. Det är inte kulan som forcerar den här mängden vätska framför sig och ut genom kroppen, utan det kommer långt efter.

Jag vet inte om jag vill skriva mer naturalistiskt än så här, men ovanstående är kanske ytterligare hjälp för den som tycker att kulans fyndplats är orimlig.
Senast redigerad av SGDF 2018-12-03 kl. 22:23.
Citera
2018-12-03, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF

7. Det viktiga: kulan hittas inte på ett konstigt ställe. Den kan ha legat där sedan den förlorat all kraft, den kan till och med sparkats runt som en liten sten av folk.

Stämmer men.....Tyvärr finns det alltid amatörer som går bakvägen via ett antagande hur skottet fallit för att hitta fel och bygga märkliga hypoteser som blir till cirkelbevis därvid och inte kan bli annat.

Normalt gör man det omvända dvs läser mordplatsen utifrån det man finner. Då kulan (i det här fallet kulor med helt olika riktning) hittas ger det en indikation på vilken skottriktningen var och sedan beräknar man med ledning av skador på offret och kulor i vilken vinkel det föll. I detta fall är alltså slutsatsen att OP skottet var svagt nedåtriktat och troligen något snett riktat inåt Tunnelgatan vilket fick kulan att hamna där. Detta faktum stärker också med tanke på hur GM steg upp bakom Paret enligt vittnen att LP skottet riktat ut mot Sveavägen och i annan vinkel något uppåtriktat föregick det dödande skottet. Anledning okänd. Siktar GM på LP och missar eller brinner skottet av för tidigt, eller flyttar sig OP då han känner att någon stiger upp bakom. Vi kan inte säkert veta.

Några vittnesiakttagelser stödjer även den hypotesen om skottordning och motsatt skottordning blir mycket knepig att få ihop naturligt.
Senast redigerad av boboslacke 2018-12-03 kl. 22:30.
Citera
2018-12-03, 22:28
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tyvärr finns det alltid amatörer som går bakvägen via ett antagande hur skottet fallit för att hitta fel och bygga märkliga hypoteser som blir till cirkelbevis därvid och inte kan bli annat.

Normalt gör man det omvända dvs läser mordplatsen utifrån det man finner. Då kulan (i det här fallet kulor med helt olika riktning) hittas ger det en indikation på vilken skottriktningen var och sedan beräknar man med ledning av skador på offret och kulor i vilken vinkel det föll. I detta fall är alltså slutsatsen att OP skottet var svagt nedåtriktat och troligen något snett riktat inåt Tunnelgatan vilket fick kulan att hamna där. Detta faktum stärker också med tanke på hur GM steg upp bakom Paret enligt vittnen att LP skottet riktat ut mot Sveavägen och i annan vinkel något uppåtriktat föregick det dödande skottet. Anledning okänd. Siktar GM på LP och missar eller brinner skottet av för tidigt, eller flyttar sig OP då han känner att någon stiger upp bakom. Vi kan inte säkert veta.

Några vittnesiakttagelser stödjer även den hypotesen.

Ja, på just den här punkten behöver inte just vi två kriga ihjäl oss. Tyvärr leder den inte särskilt mycket framåt, den bara avskärmar jättekonstiga hypoteser om mordet.
Citera
2018-12-03, 22:35
Medlem
SGDFs avatar
Blodstänken behöver dessutom inte komma från enbart utgångshålet. Luftvägarna fylls av blod också, och är det på det sättet, kan kroppen vara ställd på ett sätt, och huvudet på ett annat.

Jag trodde han var skjuten i munnen, var det inte så Stig sa?
Citera
2018-12-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ja, på just den här punkten behöver inte just vi två kriga ihjäl oss. Tyvärr leder den inte särskilt mycket framåt, den bara avskärmar jättekonstiga hypoteser om mordet.

Just det! Tyvärr har det även från tidigare PU förelegat oklarheter kring detta och jag tror att man idag har fjärmat sig från det och dessutom fått mer detaljerade kunskaper om vilket vapen det kan röra sig om.

Tillämpar man samma principer på vittnesiakttagelser (vilket PU har sagt att de gör) hoppas jag vi är eniga om att det mest angelägna spår där det hopar sig indicier är kring vad som hände med knarkspaningen och vilka som kommunicerade med kodmeddelanden på öppna kanaler en bra stund före mordet fram till det skedde i relation till detta och ev oidentifierat Wt personer som följt OP ända från Gamla Stan. Här måste finnas personer att höra och kontroller att göra gällande t ex vapen etc.

Långsökta hypoteser baserade på saker långt från mordplatsen, komplexa konspirationsteorier men lite mat i och i motivbilder ligger lång ner på listan.
Citera
2018-12-03, 22:46
Medlem
Citat:
Blodstänken behöver dessutom inte komma från enbart utgångshålet. Luftvägarna fylls av blod också, och är det på det sättet, kan kroppen vara ställd på ett sätt, och huvudet på ett annat.

Jag trodde han var skjuten i munnen, var det inte så Stig sa?

Jo upplivningsförsök med hjärtlungräddning gjorde ju sitt till där. Även om allt pekar på att OP var död i samma stund skottet föll (skrubbmärkena på ansiktet då han föll handlöst i backen) så var det ändå rådigt gjort att försöka. Vi lärde oss en gång i tiden ABC Andning, Blödning, Chock. I den ordningen. Men det bör ju ha spridit en del stänk.
Citera
2018-12-03, 23:13
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
OK, då tar vi det exakt:

1.Ingångshålet är 1.40 över mark.

2. OM kulan hade löpt fullkomligt horisontellt, i gatans södergående riktning, hade den träffat gatan efter 40 meter. På 40 meter har vi alltså en höjddifferens om 1.4 meter.

3.Mellan Tunnelgatan och Apelbergsgatan är det mycket längre, därimellan är höjdskillnaden 2.5 meter.

4. Det kanske viktigaste av allt. Kulan löper troligare nedåt (svagt snett både i höjd och sidled). Bara det i sig självt ger för handen att kulan träffar marken FÖRE de 40 metrarna här ovan.

5. Hur rak går Olof Palme? Jag tror att han dessutom har en svagt framåtlutande överkropp. Man brukar ha det om man går. Ju snabbare man går, desto mer lutning. Detta ger alltså ÄNNU tidigare nedslagsplats än i punkt 4, dvs FÖRE det gamla "före 40 meter" .

6. Tyvärr kan kulan vika av om den träffar ben, och då gäller inget av ovanstående. Den kan slå i gatan efter fyra meter, och den kan vika av sidledes, den kan också sticka uppåt.

Kulan hade väl träffat ben och därmed tappat en hel del av
utgångshastigheten 400 m/s. Även så är farten hög vilket gör
att lutningen på gatan blir viktig. Men eftersom kulan träffar
marken flackt så kan den ändå fortsätta en bra bit mer eller
mindre glidandes längs marken.
Citera
2018-12-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
De blodstänk (småstänk utan entydig riktning) som konstaterades är spridda i ett stort område framför kroppen(inringat på bild) kan inte vara skapade av skottet. Det blir helt enkelt inte den spridningen och formen. Helt säkert kommer de allra flesta av dem från de upplivningsförsök som gjordes på platsen. Det är ganska runda stänk dvs de har inte flugit med fart som genereras av det penetrerande skottet. Troligen är stänkbilden från det svagt nedåtriktade skottet till stor del dolt i det område där OP blött ut och där folk rört sig under upplivningsförsöken (det är en ganska stor pöl). De som agerade där har helt enkelt spridit de små dropparna i samband med att de agerade på platsen. Det är ju osannolikt att detta inte spridit droppar i det område de rörde sig. Därmed kan man inte av det som är känt leda de spåret till en skottriktning.

Det är möjligt att det i polisens dokumentation finns med detaljerade bilder och dokumentation av sådana spår men med tanke på hur många som rörde sig på platsen så var den nog lite för kontaminerad. Blodstänksanalyser är ett mycket svårt område som till och med experter kan vara oense om. Därmed tror jag inte vi kall ens försöka utläsa information från det.

http://www.itdemokrati.nu/page22.html

Avser första bilden med polisens inringning av stänken. Obs Remstams egna analyser har mycket lite att göra med professionell analys. Sådana analys är bra mycket mer komplicerad och bygger på en hel mängd faktorer. Storlek på dropparna och det mönster de skapar med runda till utdragna stänk etc.
Det är svårt att se några blodstänk inom det inringade området, men det ska röra sig om ca 50 st.
Jag hade bara en skiss att titta på, vilken naturligtvis inte återger verkligheten, men det tycks som att man med pennstrecken vill framställa det som att varje stänk i sig följer en viss riktning.
Tecknaren har möjligen ett tydligare foto att utgå ifrån?

Filmen är riktigt intressant. Tack för den!
Den visar på den vindriktning som jag trodde var minst sannolik.
Om det blåste på samma sätt vid mordtillfället, vet man ju inte, men det är ju högst sannolikt.
Jag tonar därmed ner min utgångspunkt att pipan bör ha varit riktad 12 grader så som den kriminaltekniska sammanställningen gör gällande.
Håller med om att LR och hans analyser inte alltid träffar rätt, men visst finns det gott om spännande material på bloggen.
Senast redigerad av MacMackay 2018-12-04 kl. 00:22.
Citera
2018-12-04, 03:07
Medlem
ieshos avatar
Remstams uppfattning av blodstänket verkar vara riktig och väl underbyggd. IM såg att OPs rygg vändes snett ut mot Sveavägen innan smällarna kom och OP föll och han fick uppfattningen att kulan borde ha hamnat i gränden. Problemet med "Olofkulan" är att den är så pass oförstörd. Och vem vet vad Sony Björk m.fl. egentligen hittade bland det material som sopades upp på lördagsförmiddagen? Jag hävdar inte att det är Tommy Axelssons projektiler som hittades men jag utesluter det inte heller.

Är det någon som har en uppfattning om var en eventuell backup borde ha stått och hur denne kan ha varit beväpnad? Så pass många vittnen såg att OP föll direkt efter andra smällen och ingenting tyder på att Lisbet träffades av ett första skott. Hon menar att hon blev beskjuten efter att hon sett OP falla, kraftigt blödande från munnen och bröstet.

Personer från Bofors och en Palmehatare befann sig strax bakom vid mordet, samt en man i beige. Det är inte otroligt att mannen i beige var beväpnad och hade till uppgift att skjuta om Palme inte hade dött. Men det uppenbara och enkla upplägget med en ensam gm hade blivit avslöjat om ytterligare en person hade börjat skjuta. Så, kan mannen i beige haft ett ljuddämpat vapen, eventuellt med samma typ av ammunition?
Citera
2018-12-04, 03:44
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Kulan hade väl träffat ben och därmed tappat en hel del av
utgångshastigheten 400 m/s. Även så är farten hög vilket gör
att lutningen på gatan blir viktig. Men eftersom kulan träffar
marken flackt så kan den ändå fortsätta en bra bit mer eller
mindre glidandes längs marken.

Jaadu..

Jag förstår som sagt inte hur ni tänker. Jag säger i flera inlägg, att vi kan omöjligt säga hur och var kulan träffar material efter att den lämnat kroppen, ändå verkar den inre sinnebilden vara att den oförändrat glider rakt fram som en strandande val mot Sergels torg?

Av utgångshålet framgår mer tydligt än man egentligen önskar veta att kulan går ut vertikalt på tvären, och det är rimligt att anta att den även fortsätter i spinn. Det är riktigt som du säger att den förlorat farten rätt mycket.

Om du verkligen tror att den träffar gatan flackt horisontellt, ber jag dig läsa mina sju punkter en gång till, eller att besöka mordplatsen med ett vattenpass och en gradskiva och ett öppnare sinne för ändrad riktning i både kropp och omgivning.

Förklara varför följande är ett orimligt scenario, det kan fler än du göra, vederlägg mig:

A. Mördaren går upp bakom i farten.

B. Han är längre än Olof.

C. Olof och Lisbeth följer det sandade stråket (titta noga på dom svartvita bilderna, det är logiskt med en svag vridning vänster mot Brunkebergstunnelns skylt)

D. Skytten sträcker fram armen, den vänstra mot Olofs högra axel, greppar tag. Vapnet förs simultant mot ryggen. Olof påbörjar en vridning av huvudet åt höger, skottet går, svagt nedåt vänster genom kropoen, som jag TROR redan är svagt vriden vänster (gångriktning, se ovan) och något framåt (torsons lutning, beroende på gångstil, fart etc).

E. Kulan går igenom kroppen, förlorar initial fart, riktning, hamnar i spinn och skramlar till inne i prånget. Olof påbörjar fallet framåt, blod kastas ut genom andningsvägarna i huvudets högervridna riktning.

D. Lisbeth tappar fart, reagerar, det tar en sekund, ryggar till av skottet. Olof når marken, hon påbörjar en vridning mot honom, förloppet tar tre sekunder totalt, Olof är i marken efter en sekund. Det andra skottet går.

Bra skjutet. Helt absurd situation. Mörkt. Halt. Kallt. Rekyl. Adrenalin. Från gåfart till abrupt stopp, snubbelrisk. Eldsflamma.

Jag VET att ni vill ha den andra ordningen, därför att något vittne påstår att Palme faller efter andra skottet. Ett vittnesmål är ingen dokumentärfilm.

Det finns dom som hakar upp sig på att någon i ambulansen säger att Olof är skjuten med två kulor i bröstet. Hur konstigt ska vi föra diskussionen om detta enkla?

Avbrutna knarkspaningen, Stig Engström, övervakande säkerhetspoliser, svensk militär med kopplingar till Sydafrika, Christer Andersson, Stay behind, och några till är intressanta för mig.

Christer Pettersson, Anti Avsan, Tell och Piltz, PKK, Victor Gunnarsson och några till är inte intressanta för mig.

Hans Holmer, Sonny Björk ingår inte i någon konspiration i mitt huvud. Dom är bara dåliga.

Tänk om det inte är någon av ovanstående?
Senast redigerad av SGDF 2018-12-04 kl. 03:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in