Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-12-09, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Jag ska säga att jag förstår att någon kan gilla HP 18 så mycket, smaken är verkligen smooth och nyanserad, men att jag själv inte förstår den. Jag älskar HP 12 och dess tunga latakiaton men jag förstår inte hur whisky kan bli tamare med åren och hur någon kan uppskatta det. Whisky är verkligen tvärtemot ost.

Nu är ju HP 18 utvattnad en hel del, och det är ytterst vanligt (tyvärr) att standardbuteljeringar som är 18+ år blir för tama och urvattnade i smaken. HP 18 hör dock till undantaget där den faktiskt har lite substans även om jag kan uppleva den lite för tam och saknar en del komplexitet.

Det är ju en sanning med modifikation att spriten blir tamare med åren. Smakerna från råspriten mattas av med åren, finkel och rökighet avtar hela tiden, dels så renas den av kolet på insidan av faten och dels så har tidens tand en del med saken att göra.
Men, sen beror det framförallt på hur aktivt fatet den ligger i är. Ligger spriten länge i ett väldigt trött fat så händer ju inte mycket.

Du har tre faktorer som har stor inverkan på att många äldre standardbuteljeringar blir (i mitt tycke) tråkiga.
1. Man blandar specifikt utvalda fat för att locka den stora massan av ovana whiskydrickare.
2. Man filtrerar bort oljorna som innehåller mycket smak.
3. Man vattnar ner whiskyn till 40/43% alkohol. Och som bekant så är alkoholen en smakbärare.

En gammal whisky som har legat rätt antal år på ett bra fat kan få en fantastisk komplexitet. Sån whisky när den släpps av destilleriet själv kostar oftast många tusenlappar, och det är ändå sällan den når upp till hypen.
Då hittar du ofta lika bra eller bättre whisky hos oberoende buteljerare till en bråkdel av priset.
Citera
2018-12-19, 21:39
Medlem
fjolla666s avatar
Vilken sida är bäst för värdering?
Har ett gäng flaskor jag vill veta värdet på.
Citera
2018-12-19, 23:23
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Jag ska säga att jag förstår att någon kan gilla HP 18 så mycket, smaken är verkligen smooth och nyanserad, men att jag själv inte förstår den. Jag älskar HP 12 och dess tunga latakiaton men jag förstår inte hur whisky kan bli tamare med åren och hur någon kan uppskatta det. Whisky är verkligen tvärtemot ost.

När jag började dricka whisky för många herrans år sedan var jag "Ju mer rökighet desto bättre!" men på senare år har jag börjat ledsna på rökigheten, iallafall när rökigheten helt tar över alla andra smaker tycker jag det helt enkelt blir tråkigt.

Men om du vill prova en rätt så rökig whisky utan att det blir totalt dominerande, testa Talisker 10, gott om rökighet men som sagt inte överdrivet, den är i mitt tycke mycket trevlig, en av mina favoriter!

Och om du vill prova en med lite mindre rökighet testa Oban 14, min favorit, där får man en viss rökighet men jod, sälta och kryddighet intar ändå huvudrollen!

Edit: Talisker 10 är betydligt mer rökig än vad HP 12 är (HP 12 är för övrigt en whisky jag alltid vill ha hemma!), bara för att ge dig en referenspunkt.
Senast redigerad av Neofyten 2018-12-20 kl. 00:16.
Citera
2018-12-20, 00:23
Medlem
noidea2k8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Vilken sida är bäst för värdering?
Har ett gäng flaskor jag vill veta värdet på.

Jag skulle kolla runt på scotchwhiskyauction.com där kan du skaffa dig en ganska klar prisbild
Citera
2018-12-20, 15:04
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Tänkte köpa en flaska malt till jul och funderar på om jag ska välja HP 12 eller Inchmurrin 12. Vilken hade ni valt?
Citera
2018-12-20, 15:10
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Tänkte köpa en flaska malt till jul och funderar på om jag ska välja HP 12 eller Inchmurrin 12. Vilken hade ni valt?

Jag hade provat Inchmurrin 12, helt enkelt för att HP 12 har jag druckit innan. Inchmurrin är faktiskt en jag har på inköpslistan, 46 % så bra tryck i den för det priset! Ge gärna ett utlåtande om du väljer den.
Citera
2018-12-20, 15:18
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Jag hade provat Inchmurrin 12, helt enkelt för att HP 12 har jag druckit innan. Inchmurrin är faktiskt en jag har på inköpslistan, 46 % så bra tryck i den för det priset! Ge gärna ett utlåtande om du väljer den.

Ja 46% och icke kylfiltrerad talar ju till dess fördel. Och att Rafly gav den 90 poäng. Sen ska det vara en fruktig och komplex whisky, som jag gillar. HP 12 ska ju vara lite av allt. Bara druckit HP 18 innan, som jag gillade mycket, inte tolvan.
Citera
2018-12-20, 21:44
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ja 46% och icke kylfiltrerad talar ju till dess fördel. Och att Rafly gav den 90 poäng. Sen ska det vara en fruktig och komplex whisky, som jag gillar. HP 12 ska ju vara lite av allt. Bara druckit HP 18 innan, som jag gillade mycket, inte tolvan.

Helt klart Inchmurrin 12, icke kylfiltrerad och 46% gör att den är betydligt intressantare än HP 12. En rejäl skvätt vatten i den som Ralfy hade gör att den blommar ut, och blir mer nyanserad. Smakrik, komplex, klassisk fruktig med en hint av rökighet, riktigt trevlig. Den kostade tidigare 559 kr på Systembolaget, så 379 kr nu får ses som ett fynd. Ska man säga något negativt så har den en speciell lite besk ton(tänk bittert trä) och är inte extremt personlig. Whiskytower provar den här:

http://www.whiskytower.se/wtw-006-lo...nchmurrin-12yo
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2018-12-20 kl. 21:48.
Citera
2018-12-23, 02:49
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Helt klart Inchmurrin 12, icke kylfiltrerad och 46% gör att den är betydligt intressantare än HP 12. En rejäl skvätt vatten i den som Ralfy hade gör att den blommar ut, och blir mer nyanserad. Smakrik, komplex, klassisk fruktig med en hint av rökighet, riktigt trevlig. Den kostade tidigare 559 kr på Systembolaget, så 379 kr nu får ses som ett fynd. Ska man säga något negativt så har den en speciell lite besk ton(tänk bittert trä) och är inte extremt personlig. Whiskytower provar den här:

http://www.whiskytower.se/wtw-006-lo...nchmurrin-12yo

Köpte Inchmurrin till sist. Den smakade inte alls som jag hade väntat mig, väldigt oljig och ganska ruffig whisky, smakade mest mörka frukter, som plommon och russin. Lite vanilj och fatsmak finns också där. Jag hade väntat mig ett ljusare fruktäventyr med tropiska frukter, som t.ex. Craigellachie eller Old Pulteney brukar bjuda på. Jag får se hur Inchmurrin utvecklar sig efter lite mer oxidering, jag tycker att den drar åt det lite ljusare hållet efter att den har luftast en stund. Ja, jag smuttar lite på den i skrivande stund, och jag uppfattar den som mycket ljusare idag än igår, om folk förstår vad jag menar med ljusare.

Killarna på whiskytower är lite lustiga som inte ens testar att ha i vatten i whiskyn. Jag håller med dig, Bilingualbvern2.0, om att Inchmurrin mår bra av en rejäl skvätt vatten. Det får den att öppna sig en hel del.
Citera
2018-12-23, 18:44
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Köpte Inchmurrin till sist. Den smakade inte alls som jag hade väntat mig, väldigt oljig och ganska ruffig whisky, smakade mest mörka frukter, som plommon och russin. Lite vanilj och fatsmak finns också där. Jag hade väntat mig ett ljusare fruktäventyr med tropiska frukter, som t.ex. Craigellachie eller Old Pulteney brukar bjuda på. Jag får se hur Inchmurrin utvecklar sig efter lite mer oxidering, jag tycker att den drar åt det lite ljusare hållet efter att den har luftast en stund. Ja, jag smuttar lite på den i skrivande stund, och jag uppfattar den som mycket ljusare idag än igår, om folk förstår vad jag menar med ljusare.

Killarna på whiskytower är lite lustiga som inte ens testar att ha i vatten i whiskyn. Jag håller med dig, Bilingualbvern2.0, om att Inchmurrin mår bra av en rejäl skvätt vatten. Det får den att öppna sig en hel del.

Min fixade till sig efter ett tag, när jag först öppnade flaskan så var den rätt "harsh" och lite kantig, så den verkar må bra av lite luftning Och vatten gör underverk (en rejäl skvätt som sagt), då kommer andra toner än torkad frukt/vanilj/honung fram, lite fräsch apelsin tycker jag.
Citera
2019-01-01, 13:54
Medlem
Vad ska jag göra med min famous grouse? Ska den drickas rent eller är den mer lämplig att vara som drinkingrediens?
Citera
2019-01-01, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proterozoikum
Vad ska jag göra med min famous grouse? Ska den drickas rent eller är den mer lämplig att vara som drinkingrediens?

Prova dig fram och se vilket som passar dig bäst. En blended whisky som inte är något speciellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in