2019-03-06, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Engström måste vara tidernas bästa lögnare. Det är min reflektion nu när jag på nytt läst alla hans förhör med utgångspunkten att han är mördaren.

Han spelade verkligen ett högt spel med alla redogörelser om detaljer han minns, och gör det väldigt trovärdigt. Exempel:

I ett tidigt förhör ser han en man i gränden som kollar mot brottsplatsen, från norrsidan. Han har förstått att det bör vara vittnet Lars och inte gärningsmannen.

I ett senare förhör korrigerar han sig efter att ha fått information om att det inte kan vara Lars, då Lars ju var placerad på södersidan, och att mannen han såg kanske kan ha varit gärningsmannen trots allt.

Som GM vet han ju redan från början att mannen han "låtsas se från mordplatsen" är vittnet Lars och att Lars förflyttat sig från södra till norra sidan efter att Engström passerat (som flyende mördare).

Mycket elegant att hålla på denna information och nämna det först i ett senare förhör för att öka trovärdigheten. En lögnare brukar ofta begå misstaget att berätta för mycket, men Engström, som i många andra skildringar är väldigt generös i sitt berättande, kör ett psykologiskt trick som man vanligtvis bara ser i filmmanus.

Min bedömning är att "mördare Engström" är ett psykologiskt geni. Han gör även bedömningen att ingen ska kunna identifiera honom, trots flertalet vittnen på plats, och vågar därmed söka sig uppmärksamhet i media under lång tid efter.

Har det någonsin skett i något annat fall vad man vet, att en gärningsman skjuter en man på öppen gata inför flera vittnen och sedan söker sig till rampljuset såsom "mördare Engström" gjort? Går inte alls att jämföra med mördare som exempelvis deltar i sökandet efter en saknad kropp, något som ju skett. Eller mördare som leker katt och råtta på säkert avstånd.

Men att som "mördare Engström", mitt i centrala Stockholm, skjuta en man på öppen gata och samtidigt vara så beräknande i situationen så han kan konstatera att alla vittnen förmodligen kommer ha så otydliga bilder av händelsen att ingen med bestämdhet ska känna igen hans nuna, det är imponerande och kyligt utan dess like.

Se vad nöjd han ser ut på den här bilden: http://proletaren.se/sites/default/f...amp=1527068663

Jämför sedan med bilder på andra vittnen som blir intervjuade (de brukar fortfarande se skärrade ut långt senare). Jag tror inte att han var rädd för att dömas för mordet, med tanke på det miserabla liv han levde. Han var nog stolt över dådet. I början var hans påhittade historia säkert en försvarsmekanism. Senare utvecklade det sig till att testa hur långt han kunde gå.
Citera
2019-03-06, 01:35
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Se vad nöjd han ser ut på den här bilden: http://proletaren.se/sites/default/f...amp=1527068663

Jämför sedan med bilder på andra vittnen som blir intervjuade (de brukar fortfarande se skärrade ut långt senare). Jag tror inte att han var rädd för att dömas för mordet, med tanke på det miserabla liv han levde. Han var nog stolt över dådet. I början var hans påhittade historia säkert en försvarsmekanism. Senare utvecklade det sig till att testa hur långt han kunde gå.

Även jag har haft den tanken. Han framstår som en person som inte skulle vara sen att skryta om något han har anledning att vara stolt över. Men den analysen av "mördare Engström" måste ju vara helt fel med tanke på tystnaden.

Han avslutade livet år 2000. Om allt annat i livet var misär borde han åtminstone ha sett fram emot att brottet skulle preskriberas. Han hade kunnat bada i strålkastarljus samt vetskapen att gå till historien med både namn och foto, som hjälte för de han såg upp till. Några anhöriga hade han ju inte heller att ta hänsyn till.
Citera
2019-03-06, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Informationen om Glantz har Pettersson fått från förhör 860513. Det var en samling av mordvittnena samt några andra personer, totalt 15 foton. Han känner igen Anna H och Karin J och tycker att Lars J verkar bekant men det tror han är från nån tidning. Glantz är helt säker på att han inte sett någon av de andra personerna.

Jo att Pettersson håller fast vid scenariot att SE kan vara mannen vid Grand är helt absurt. Han måste ju inse det vid det här laget men jag har inte sett att han backat en tum, istället hänvisar han till sina andra förslag på scenarier.
Nej han viker inte en tum från att Skandiamannen hunnit med allt detta på tre minuter. Har det slagit runt totalt?

Ur senaste Filter:

”När det gällde själva förspelet till mordet kunde vi notera framsteg. Under ett möte med Mårten Palme, som med sin dåvarande flickvän gjorde sällskap med föräldrarna under mordkvällen, berättade han att uppgifterna om Skandiamanen var nya för honom. När Mårten Palme förevisades bilder och ett videoklipp på Stig Engström konstaterade han att Engström liknade den person han sett utanför biografen Grand. Han reagerade starkt:
– Jag tycker det känns obehagligt, nästan chockerande att se Engström. Han ger inget harmlöst intryck på mig. Det är helt otroligt att polisen inte utredde honom! Omständigheterna runt honom är bestickande, det får man säga”.
Det var alltså inte CP som stod vid Grand! Det hade varit hederligt av Mårten om han klargjort detta för 30 år sedan.

Denna stackars sate till reklamtecknare ska då föreställa vara huvudspåret enl TP.
Jag tror att PU och TP driver med oss.
Denna mordutredning är - om detta är sant - lika mycket ett spel för galleriet som den alltid varit.
KP måste ge en förklaring, i stället för att sitta och snacka om att han ska presentera en historia om hur mordet gått till innan pensionen.
Är det så jävligt så att han låter TP göra grovjobbet?

https://magasinetfilter.se/filterbub...eid=50ec0cfca6
Citera
2019-03-06, 01:50
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nej han viker inte en tum från att Skandiamannen hunnit med allt detta på tre minuter. Har det slagit runt totalt?

Ur senaste Filter:

”När det gällde själva förspelet till mordet kunde vi notera framsteg. Under ett möte med Mårten Palme, som med sin dåvarande flickvän gjorde sällskap med föräldrarna under mordkvällen, berättade han att uppgifterna om Skandiamanen var nya för honom. När Mårten Palme förevisades bilder och ett videoklipp på Stig Engström konstaterade han att Engström liknade den person han sett utanför biografen Grand. Han reagerade starkt:
– Jag tycker det känns obehagligt, nästan chockerande att se Engström. Han ger inget harmlöst intryck på mig. Det är helt otroligt att polisen inte utredde honom! Omständigheterna runt honom är bestickande, det får man säga”.
Det var alltså inte CP som stod vid Grand! Det hade varit hederligt av Mårten om han klargjort detta för 30 år sedan.

Denna stackars sate till reklamtecknare ska då föreställa vara huvudspåret enl TP.
Jag tror att PU och TP driver med oss.
Denna mordutredning är - om detta är sant - lika mycket ett spel för galleriet som den alltid varit.
KP måste ge en förklaring, i stället för att sitta och snacka om att han ska presentera en historia om hur mordet gått till innan pensionen.
Är det så jävligt så att han låter TP göra grovjobbet?

https://magasinetfilter.se/filterbub...eid=50ec0cfca6

Mycket förvirrande, ja. Det går att acceptera teorin att SE kliver ut från skandiahuset och knäpper Palme som han av en händelse råkar få syn på, rent hypotetiskt. Men vilka hypotetiska scenarier som kan placera SE på Grand när Palme lämnar, det väntar jag fortfarande förklaring på.

Om Mårten Palme accepterar den beskrivningen börjar det lukta skunk. Då är SE, precis som CP var, bara ett medel för familjen Palme att få tyst på grävandet, vilket föranleder frågan varför de är så angelägna om det, så till den grad att de är villiga att offra två oskyldiga på kuppen.
Citera
2019-03-06, 01:59
Medlem
hehehos avatar
Det finns en berömd fantombild av "una-bombern" som bland annat varit på newsweeks omslag mm etc. Han var en bombande lone-nut-terrorist i USA under 80 och 90-talet.
Det är bara det att den berömda bilden visar inte una-bombern. Här e historien:

Bara en person såg bombmannen någonsin, och hon fick genast hjälp av en fbi-tecknare att producera en fantombild. Det tog över 8 timmar.
6 år senare beslöt man att försöka förbättra kvaliltén på bilden och skickade ännu en tecknare till vittnet.
Denna bild gick sedan till historien som den ikoniska una-bomber-bilden i alla medier under alla år...
Ganska långt senare upptäckte man att den andra bilden inte föreställer una-bombarn utan istället föreställer den, den första fantombildens tecknare från FBI.
Det är knepigt med minne och vittnespyskologi....
Tänker på LP med flera...
Citera
2019-03-06, 04:04
Medlem
Citat:
Han gick ut, såg Palme, följde efter på cykelbanan och passerade, ställde sig vid hörnan och sköt. Svårare än så behöver det inte vara. Engström umgicks i starkt pro-amerikanska kretsar där man kanske inte tyckte att det är en dum idé att en riktig man ska gå runt på stan beväpnad. Lyssnar man på konservativa röster i USA är det en mainstream åsikt. Hans vän vapenhandlaren var tydligen extremt pro-amerikansk.

So who is this guy?
What exactly does anyone know about him? Lives where?, does what for work?, married?, kids?, Age?
Who was his weapon collector buddy and pro-USA???
"Hans vän vapenhandlaren var tydligen extremt pro-amerikansk"
Citera
2019-03-06, 04:08
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Nej vittnesmålen är entydiga om en keps/keps över öronen/sherlock-holmes-mössa. Alla vittnen uppger antingen det eller att de inte har sett tillräckligt. Hitta inte på nu.
Kaxa dig inte... nu skummade jag igenom en del av vittnesmålen och kan entydigt säga att DU hittar på. Av dom 8 första vittnesmålen jag slumpmässigt kollade på är det ett som talar om en keps över öronen av Sherlock Holmes typ. Dessutom vet jag sedan tidigare att ett vittne beskrev mössan som "gökboet typ" ..så du kan nog glömma ditt entydiga vittnesmål av typen "keps över öronen , sherlock holmes typ" .. Det finns fler vittnen som talar om en barhuvad man isådanafall

Vittne, typ av huvdbonad, säkerhet

anna haag ---------- kapuschong ---------------- osäker
Delsbom -----------sherlock holms mössa -------- ------- säker
björkman ------------ grovt stickad mössa uppvikt kring öronen -------------- säker
Ljungqvist -------------barhuvad ------- --------- säker
Jan Andersson -------------- barhuvad ---------- ingen kommentar om säkerheten
Holmgren ------------------------- minns ej ----------------- osäker
Liljedahl --------------- kanske någon form utav keps. ----------- väldigt osäker
schödin ----------------------- ser inte ----------------------- ser inte
Citera
2019-03-06, 08:42
Medlem
Citat:
Han gick ut, såg Palme, följde efter på cykelbanan och passerade, ställde sig vid hörnan och sköt. Svårare än så behöver det inte vara. Engström umgicks i starkt pro-amerikanska kretsar där man kanske inte tyckte att det är en dum idé att en riktig man ska gå runt på stan beväpnad. Lyssnar man på konservativa röster i USA är det en mainstream åsikt. Hans vän vapenhandlaren var tydligen extremt pro-amerikansk.

Vilken jävla cykelbana? Och varför skulle han passera förbi dom, dvs springa för att lyckas med det tilltaget, för att placera sig i Dekorimahörnan?
Citera
2019-03-06, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Vilken jävla cykelbana? Och varför skulle han passera förbi dom, dvs springa för att lyckas med det tilltaget, för att placera sig i Dekorimahörnan?

Nej, ok det fanns ingen cykelbana på den tiden som det finns idag. Men jag menade trottoarens yttersida, där cykelbanan ligger idag.

Varför han gick förbi dem? Vem vet. Jag återger bara mördarens rörelser.
Citera
2019-03-06, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Kaxa dig inte... nu skummade jag igenom en del av vittnesmålen och kan entydigt säga att DU hittar på. Av dom 8 första vittnesmålen jag slumpmässigt kollade på är det ett som talar om en keps över öronen av Sherlock Holmes typ. Dessutom vet jag sedan tidigare att ett vittne beskrev mössan som "gökboet typ" ..så du kan nog glömma ditt entydiga vittnesmål av typen "keps över öronen , sherlock holmes typ" .. Det finns fler vittnen som talar om en barhuvad man isådanafall

Vittne, typ av huvdbonad, säkerhet

anna haag ---------- kapuschong ---------------- osäker
Delsbom -----------sherlock holms mössa -------- ------- säker
björkman ------------ grovt stickad mössa uppvikt kring öronen -------------- säker
Ljungqvist -------------barhuvad ------- --------- säker
Jan Andersson -------------- barhuvad ---------- ingen kommentar om säkerheten
Holmgren ------------------------- minns ej ----------------- osäker
Liljedahl --------------- kanske någon form utav keps. ----------- väldigt osäker
schödin ----------------------- ser inte ----------------------- ser inte

Ja, som jag sa. Antingen har de sett gubbkepsen eller inte. Grovt stickad mössa uppvikt kring öronen = den huvudbonad Engström bar. Barhuvud = de har inte hunnit uppfatta någonting. Det viktigaste är även att Lars J och Yvonne N ser kepsen.
Citera
2019-03-06, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Även jag har haft den tanken. Han framstår som en person som inte skulle vara sen att skryta om något han har anledning att vara stolt över. Men den analysen av "mördare Engström" måste ju vara helt fel med tanke på tystnaden.

Han avslutade livet år 2000. Om allt annat i livet var misär borde han åtminstone ha sett fram emot att brottet skulle preskriberas. Han hade kunnat bada i strålkastarljus samt vetskapen att gå till historien med både namn och foto, som hjälte för de han såg upp till. Några anhöriga hade han ju inte heller att ta hänsyn till.

Ja, men allt är inte svart eller vitt på det sättet. Självklart mådde han även jättedåligt av brottet. Jag tror vi kan enas om att han definitivt var kapabel att genomföra brottet. Sen om han gjorde det får vi aldrig veta.
Citera
2019-03-06, 09:28
Medlem
Israelisk mördare? Mossad eller annan Israelisk terrorcell/hitman.

När Shimon Peres på Olof Palmes begravning 1986, skakade hand med kung Carl Gustav ska kungen enligt Jerusalem post sagt :
Låt oss inte glömma att OP var den andre svenska medlaren i mellanöstern som föll offer för en mördares kulor. Folke Bernadotte var den första 1948. Yitzak shami beordrade mordet. Han blev senare premiärminister.

Israel har aldrig fått ett svenskt statsbesök?
Senast redigerad av MbmA 2019-03-06 kl. 09:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in