2019-03-25, 14:05
Medlem
Avva66s avatar
Själv så är jag klimatrealist, avliva alla över 65, alla utvecklingsstörda, sjuka korkade människor i världen. Ska man göra nåt för klimatet så ska det vara hållbart. Nu kanske jag får stryka på foten med, men då är det väl så då.
2019-03-25, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Själv så är jag klimatrealist, avliva alla över 65, alla utvecklingsstörda, sjuka korkade människor i världen. Ska man göra nåt för klimatet så ska det vara hållbart. Nu kanske jag får stryka på foten med, men då är det väl så då.

Japp, enda sättet att "rädda klimatet" är att minska trycket på jorden.

Finns ett par klimataktivister som bestämt sig för att inte skaffa barn pga. det.
Man borde kanske lotta ut Rätt-att-FÖDA kort, efter storlek så ger FN ett antal födslar per år och sen lottar man ut det bland potentiella mödrar?

Det kommer ju inte att räcka för trycket är hårt på planeten så man bör också trimma hjorden lite.
Varje land får, igen efter befolkningsstorlek, ett krav på antal dödsfall över 70år och man får helt sonika lotta bland alla 70-åringar vilka som skall få leva.

Eller så fortsätter vi att försöka energieffektivisera med kärnkraft och andra smarta lösningar som springer ur eget företagande och man kan ju alltid befolka och bruka idag obebodda områden som Sibirien. Typ bara 20-30% av jorden är ju befolkad och sen kan man kanske börja med rymd-kolonisering?

Jag vet ju vad jag tycker låter vettigast (japp, att döda pensionärerna)
2019-03-25, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Frågan är dock vilken kompetens en agronom har gällande gasers effekt i atmosfären?
Frågar du SMHI så säger man specifikt att den varma sommaren 2018 inte betodde på klimatet utan på att jetströmmarna tog en annan riktning än normalt.
Det är inte vad Greta mfl påstår, alla i sekten hävdar att det minsann är klimatet som spelar roll.

Lars Bern

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lars_Bern

Vi kan lägga till Peter Stilbs
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Peter_Stilbs

Jag är tillräckligt gammal för att minnas
- jorden blir varmare, global warming.
-jorden blev kallare, också global warming
-isen i arktis har nästan smält, global warming.
-isen i arktis kom tillbaka mest på 50år på grund av svinkall vinter - Glooooobal Waaaarming.

Och sen,
När arktis smälter kommer havsnivåerna höjas med 3m och holland försvinna.
-arktis is smälter nästan bort helt.
-*tystnad*

Osv. osv.

Flyg är det nya tåget, inse det. Det kommer bli planet-vänligt med elflyg och ekobränsle, måste bara få ta sin tid.

Kärnkraft är det enda rena vi har i stor skala tills man förfinat solceller, vindkraft, vågkraft, thermal energy osv. BYGG kärnkraftverk nu, lägg ner kol och olja. Resten kommer som privata initiativ när det är lönsamt.

Regeringar skall bara hålla sig på mattan.

Kommer nämligen ihåg hur Dieselbilar hyllades för 10 år sedan och nu skall dom förbjudas...
2019-03-25, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Djur och växter har kommit och gått genom historien.
Allt förändras ständigt.

+1

Sen kanske vår direkta påverkan genom utfiskning etc. inte är positivt men det väger vi ju upp med annat.

Finns ju inga fritt springande grisar eller kor idag, allt är uppfödning.

Fiskfarmer kommer stort så ge det 50 år till så är all fisk från komersiella fiskfarmer.
2019-03-25, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det är för mycket fokus på personen Greta och inte rörelsen och motivet i sig självt.

Greta kommer vara gammal och död om 100 år, precis som alla oss andra härinne, men frågan om klimatet kommer fortfarande att bestå.

Självklart kommer klimat bestå. Klimat är ju bara ett medelvärde av väder under ~30 år. Troligtvis kommer klimatet ändras, men det kan aldrig försvinna.
2019-03-25, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Japp, enda sättet att "rädda klimatet" är att minska trycket på jorden.

Finns ett par klimataktivister som bestämt sig för att inte skaffa barn pga. det.
Man borde kanske lotta ut Rätt-att-FÖDA kort, efter storlek så ger FN ett antal födslar per år och sen lottar man ut det bland potentiella mödrar?

Det kommer ju inte att räcka för trycket är hårt på planeten så man bör också trimma hjorden lite.
Varje land får, igen efter befolkningsstorlek, ett krav på antal dödsfall över 70år och man får helt sonika lotta bland alla 70-åringar vilka som skall få leva.

Eller så fortsätter vi att försöka energieffektivisera med kärnkraft och andra smarta lösningar som springer ur eget företagande och man kan ju alltid befolka och bruka idag obebodda områden som Sibirien. Typ bara 20-30% av jorden är ju befolkad och sen kan man kanske börja med rymd-kolonisering?

Jag vet ju vad jag tycker låter vettigast (japp, att döda pensionärerna)

Nu har du verkligen funderat över det ena och det andra. Hur mår du egentligen? Överansträng nu inte knoppen. Den ska räcka länge.
2019-03-25, 15:02
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
+1

Sen kanske vår direkta påverkan genom utfiskning etc. inte är positivt men det väger vi ju upp med annat.

Finns ju inga fritt springande grisar eller kor idag, allt är uppfödning.

Fiskfarmer kommer stort så ge det 50 år till så är all fisk från komersiella fiskfarmer.

Fiskodlingar får sin mat genom att man fiskar upp så kallad skräpfisk och gör pellets av dem. Även skräpfisken, inklusive krill och plankton tar slut. Då dör valar och de fiskar som lever på krill.

I slutänden blir det fiskekrig om de biologiska material som finns kvar i haven och som vi förvandlar till bland annat lax med en effektivitet i förhållandet 10:1. Vissa förespråkar att vi äter skräpfisken direkt.

Fiskbullar gjort på krill och plankton bon appetit!

För övrigt undrar jag om inte det i fallet Greta är offer för en typ av uppmärksamhets Munchausen by proxy och den som manöverrerar i bakgrunden är Malena Ernman.
2019-03-25, 15:25
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waldschrat
Fel fokus igen, varför inte istället ifrågasätta monokultur, överkonsumtion, meningen med att frakta "ekologisk" mat över hela jorden osv.

Det är just det du nämner som är en del i miljöproblematiken som borde lyftas, tillsammans med mycket annat. Området är stort.
2019-03-25, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abolhassan
Nu har du verkligen funderat över det ena och det andra. Hur mår du egentligen? Överansträng nu inte knoppen. Den ska räcka länge.

Var det Ironi kanske?
2019-03-25, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Fiskodlingar får sin mat genom att man fiskar upp så kallad skräpfisk och gör pellets av dem. Även skräpfisken, inklusive krill och plankton tar slut. Då dör valar och de fiskar som lever på krill.

I slutänden blir det fiskekrig om de biologiska material som finns kvar i haven och som vi förvandlar till bland annat lax med en effektivitet i förhållandet 10:1. Vissa förespråkar att vi äter skräpfisken direkt.

Fiskbullar gjort på krill och plankton bon appetit!

För övrigt undrar jag om inte det i fallet Greta är offer för en typ av uppmärksamhets Munchausen by proxy och den som manöverrerar i bakgrunden är Malena Ernman.

Visst är det malena och andra som profiterar på detta (tror jag också).

Kan man inte föda upp fisken på alger?
Varför måste alltid maten till andra fiskar vara just utrotningshotade andra fiskar?
(Är det verkligen det)
2019-03-25, 16:37
Medlem
[quote=Africanized|67131816]Visst är det malena och andra som profiterar på detta (tror jag också).]

Jag tror inte Malena profiterar, jag tror att hon och hennes familj är medberoende i Gretas diagnos(er).
Hade hon varit barn till någon icke känd hade det knappast blivit något för media och politiker att profitera på. Det är möjligt att Greta får ännu en diagnos, megalomani, skapad av massmedia. Jag tvivlar på att det varken är bra för Greta eller för Sverige att vi alla ska tvingas in i hennes ångest.
2019-03-25, 16:40
Medlem
När flickan blivit vuxen kommer hon se tillbaka på denna tid med förskräckelse, hur hon blev lurad av vänstervuxenvärlden.
Nu är hon ung, naiv och tror att det hon gör har någon betydelse i stort... vilket det inte har. Men det kan ju inte hon veta.

Den stora skandalen är väl att ingen vuxen ryter ifrån och stoppar henne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in