Citat:
Frågan om en nationell komplott är naturligtvis intressant.
Det borde då finnas en orsakssida och en reaktionssida.
En typ av orsakssida är hotet från öst. Diskussionen
av finlandiseringen på hemsidan upnorth kompletterar
det svenska landsförrädarspåret. Var det en art- eller
gradskillnad mellan Finland och Sverige?
https://upnorth.eu
På reaktionssidan kan olika former av polis eller
Stay behind ingå i en komplott. Den enkla versionen
gäller Palme som sovjetagent. Den mer komplicerade,
som bl.a. Theutenberg diskuterat, gäller en gruppering
runt Palme som skulle kunna blockeras genom att slå
ut Palme.
Det borde då finnas en orsakssida och en reaktionssida.
En typ av orsakssida är hotet från öst. Diskussionen
av finlandiseringen på hemsidan upnorth kompletterar
det svenska landsförrädarspåret. Var det en art- eller
gradskillnad mellan Finland och Sverige?
https://upnorth.eu
På reaktionssidan kan olika former av polis eller
Stay behind ingå i en komplott. Den enkla versionen
gäller Palme som sovjetagent. Den mer komplicerade,
som bl.a. Theutenberg diskuterat, gäller en gruppering
runt Palme som skulle kunna blockeras genom att slå
ut Palme.
Ja det finns ju flera scenarier när det gäller en liten attentatsgrupp på mordkvällen, dvs den som Säpos PM beskriver.
Motivet kan mycket väl vara sovjethotet som ju var stort och konkret under det kalla kriget. Stig Bergling var några år tidigare avslöjad som sovjetspion. Palmes nedrustningskommission inkl Arbatov var säkert irriterande för många. Armfelt hävdade att Palme fick instruktioner från Kreml. Contra eldade på misstankarna mot Palme.
Palmes upplevda "vekhet" efter ubåtsjakten i Hårsfjärden kan ha retat upp marinofficerarna så till den milda grad att de rekryterade en mördare. Även om jag personligen har svårt att tro på det.
Sedan har vi de mer vaga svepande motivet om ett mångårigt missnöje - dvs "Palmehatet" - från en mängd olika håll. Näringslivstopparna, militärer, poliser, Säpo-män etc. Det var högt skattetryck, det var för mycket vänskap med Arafat, Castro, Honecker m fl, det var - visserligen i förmildrad version - men ändå löntagarfonder, det var en rent personlig attack eftersom Palme upplevdes som arrogant etc.
Men det bör, menar jag, ha funnits något konkret skäl till att Palme mördades just vid denna tidpunkt och då blir förstås Moskvaresan aktuell liksom det då aktuella lagförslaget om att svensk polis skulle underställas ockupationsmakten i händelse av (sovjetisk) invasion.
Stay Behind har jag själv lite svårt att få grepp om beroende på att jag vet för lite om svenska Stay Behind men jag ser organisationen mer som ett verktyg än som en självständigt agerande grupp - åtminstone när det gäller sånt som mord på en statsminister.
Jag blir som sagt inte riktigt klok på hur många olika svenska Stay Behind det fanns? Har sett i tråden att det utöver Lindecronas mer sanktionerade grupp även fanns någon grupp som styrdes av näringslivet? Vilka var de? Och så dessa Leon- och Barbrogrupper? För mig är det rörigt.
Gladio i Italien och SDRA8 i Belgien styrdes ju av politiker, militärer, säkerhetstjänsten och vissa näringslivstoppar.
Vi har tipsen om Sydafrika, vi har Operation Condor i Sydamerika, vi har tipset till KG Bäck och vi har MI6/CIA/Nato.
AK:s kampanj om PKK med start i augusti 1985 kan vara del i en uppbyggnadsfas inför mordet. Säpos inblandning bekräftas väl också av tipset till bokhandlare Ståhl kan man säga även om tipset sa att "man" planerar att mörda Palme.
Personligen tror jag på en svensk konspiration möjligen med begränsat stöd från andra länder. Inhyrd GM? Men motivet? Nej, det kan i alla fall inte jag fastställa.
EAP/Schillerinstitutet förklarade att Palme "måste bort" men just den gruppen är, enligt GRK, rejält utredd med ett 20-tal olika rapporter utan att något framkommit. Att paret Gaddy drog till bibelbältet och att VG for samma väg några år senare kan betyda något. Men det är en vag spekulation.
Svårt fall. Doktorn grät.
Senast redigerad av Basfakta 2019-04-24 kl. 15:44.
Senast redigerad av Basfakta 2019-04-24 kl. 15:44.