2019-05-07, 21:08
Medlem
Även om det inte går att motbevisa, tycker jag att det som är mest övertygande emot det, är när andra människor pratar om just solipsism.
Citera
2019-05-07, 21:15
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Även om det inte går att motbevisa, tycker jag att det som är mest övertygande emot det, är när andra människor pratar om just solipsism.
Pga nåt i stil med att du finner solipsism smaklöst? Eller vadå
Citera
2019-05-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Pga nåt i stil med att du finner solipsism smaklöst? Eller vadå

Nej, just för att om andra människor pratar om solipsism och i synnerhet de som tror på den, gör att det känns mindre sannolikt för mig att jag skulle vara den enda existerande varelsen. Solipsismen i sig är en rätt intressant tanke, men jag själv har fruktansvärt svårt att tro på den.
Citera
2019-05-07, 21:22
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Nej, just för att om andra människor pratar om solipsism och i synnerhet de som tror på den, gör att det känns mindre sannolikt för mig att jag skulle vara den enda existerande varelsen. Solipsismen i sig är en rätt intressant tanke, men jag själv har fruktansvärt svårt att tro på den.

Mmmm men det är ju fortfarande endast genom din egna verklighet och upplevelser som du avgör detta på/med.

Detta kan man ju dock argumentera emot, det kan man alltid göra med allt
Citera
2019-05-07, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Mmmm men det är ju fortfarande endast genom din egna verklighet och upplevelser som du avgör detta på/med.

Detta kan man ju dock argumentera emot, det kan man alltid göra med allt
Jo och det var därför som jag skrev att det inte går att motbevisa, men för mig personligen känns det rätt övertygande emot när jag läser/hör andra på allvar prata om solipsism. Men visst det kan naturligtvis vara illusion precis som allt annat (om solipsismen skulle stämma), men det känns så övertygande att de existerar när de pratar så ingående om det.
Citera
2019-05-07, 21:30
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Jo och det var därför som jag skrev att det inte går att motbevisa, men för mig personligen känns det rätt övertygande emot när jag läser/hör andra på allvar prata om solipsism. Men visst det kan naturligtvis vara illusion precis som allt annat (om solipsismen skulle stämma), men det känns så övertygande att de existerar när de pratar så ingående om det.

Det pratas bara i ditt huvud det har det alltid gjort, bara du som existerar så ta det coolt
Citera
2019-05-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Jag tänker att allt man har kring sig kan vara en dröm inklusive alla människor. Men språket med dess komplexitet kan knappast komma från mig. Alla konstiga ord och smålustigheter tyder på att väldigt många har varit inblandade i att nöta fram språket, samt även att det nog tagit lång tid.

Vad säger ni?

Varje enskild individ är sin egen huvudkaraktär i sitt liv, eller?

Första gången som jag kommer över solipsism, intressant. Ism-ideologier kan jag tycka är missanpassade då de är väldigt diffusa från person till person.

Språket må ha sin starka betydelse, men vart uppfanns detta, ingen har ju konkreta eller något direktiv att peka på än de "heliga böckerna" som de första skrifterna.

Om varje enskild människa kunde samma tungomål så hade världen sett annorlunda ut, just för att man skulle kunna förmedla sina sinnesuttryck med sin gemene man på ett mer rättvist sätt, så visst är språket något essentiellt i grunden.
Citera
2019-05-11, 14:49
Medlem
Är allt en illusion?

https://www.dagensps.se/nyheter/nu-a...i-en-illusion/

Länkat bara ett exempel på vad man kan läsa om att livet är en illusion. Men vad är då livet? Vad är det som finns? Hur fungerar illusionen? Finns det någonting utanför mitt medvetande överhuvudtaget? Vad är ni andra? Vad är det egentligen jag ser om det är en illusion? Forskare och de lärda verkar vara överrens om att allt är en illusion. Fast om det bara är en illusion så finns det kanske inga forskare som säger så. Eller? Men om de finns vad menar de?
Citera
2019-05-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
https://www.dagensps.se/nyheter/nu-a...i-en-illusion/

Länkat bara ett exempel på vad man kan läsa om att livet är en illusion. Men vad är då livet? Vad är det som finns? Hur fungerar illusionen? Finns det någonting utanför mitt medvetande överhuvudtaget? Vad är ni andra? Vad är det egentligen jag ser om det är en illusion? Forskare och de lärda verkar vara överrens om att allt är en illusion. Fast om det bara är en illusion så finns det kanske inga forskare som säger så. Eller? Men om de finns vad menar de?
Intressant läsning. Länka gärna fler artiklar om ämnet på svenska , tack
Citera
2019-05-11, 15:09
Moderator
Ruskigbusss avatar
Trådar om Solipsism - dvs tanken att allt är en illusion är sammanfogade.
/Mod
Citera
2019-05-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roseeen
Intressant läsning. Länka gärna fler artiklar om ämnet på svenska , tack

Var det ett hån? Du kan nog googla själv på livet och illusion och liknande annars. Ivaf i min illusion.
Citera
2019-05-11, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Var det ett hån? Du kan nog googla själv på livet och illusion och liknande annars. Ivaf i min illusion.
Kanske uppfattades så men nej absolut inte. Jag brukar sällan hitta artiklar på svenska eller som jag tkr är intressanta när jag googlar.
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in