Citat:
Ursprungligen postat av
Ruskette
Var passar jag in då? Som mest varit förbryllad att varför har Greta rätt att skolka för miljön? Att hur många ungdomar i generationer har inte velat göra det men blivit förbjudna? Samt att är jag en usel mamma som förbjudit mina barn att skolka för att strejka för miljön och vad de brinner för? Okej, en dag men dagar, veckor, månader och nu skall hon ut och segla istället för att gå i skolan(en segeltur hon inte betalar själv?). Samt att hon är minderårig och ändå får man skriva en evighetstråd om henne här på Flashback? Sen att hon ser ut som hon vore 9-11 år gör det hela ännu mer förbryllande....
Att varför är just Greta utlyft att vara "så speciell"? Jag fattar inte och vet därför inte heller hur jag skall förklara för mina barn varför de inte är lika speciella.
Inte betalar hon väl segelresan själv heller- den som skolkar-den får gratis... Vem/vilka betalar den?
Greta är speciell för hon är en kamphund. När hon väl går till attack är det inte över förrän antingen hon är död eller problemet hon såg framför sig är besegrat. Det är en ultimat ledaregenskap.
Därför är hon farlig. Men också lätt att manövrera. Det är bara att ge henne ett nytt problem att angripa.
Tänk dig Greta som överbefälhavare. Det är handling och inga ord som gäller och hon går antingen vinnande ur striden eller inte alls.
Greta är användbar. Du kan sätta en "Great Greta" på vilket problem som helst och vara bombsäker på att hon gör allt i sin makt för att lösa det... ända in i graven om så behövs. Få människor har haft den egenskapen i ett fördelaktigt syfte.
Entusiasmen och immersionen inför uppgiften smittar och inspirerar. Överallt där hon drar fram släpper folk vad de har i sina händer, ser upp mot Greta och börjar följa henne i hennes kamp. Tillsammans är de till sist ostoppbara, för det finns inga motståndare kvar i världen.