Flashback bygger pepparkakshus!
2019-08-12, 18:47
Medlem
Bananas avatar
Ser om Rederiet och fastnade för slutscenen i ett avsnitt, där Jeanette hugger med yxa mot en (tror hon) sovande Carl. Jag är inte lättskrämd, men den scenen är riktigt scary... Det är något med mörkret och musiken där. Något slags rekord i svensk tv-seriehistoria skulle jag tro. Finns det någon värre?
Citera
2019-08-14, 02:20
Medlem
Dr.Feelgood.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
Ser om Rederiet och fastnade för slutscenen i ett avsnitt, där Jeanette hugger med yxa mot en (tror hon) sovande Carl. Jag är inte lättskrämd, men den scenen är riktigt scary... Det är något med mörkret och musiken där. Något slags rekord i svensk tv-seriehistoria skulle jag tro. Finns det någon värre?

Känns som något jag kommer få se snart då jag är i slutet av säsong 10. Började med säsong 3 för ett par veckorsen och plöjt under hela semestern. Vet dock fan inte vad jag tycker egentligen men kan ändå inte sluta kolla. Tråkigaste just nu är Tony-Anki-Jonas tjatet. Kul dock att dom har tjatat hela säsongen om att få öppna den igensvetsade dörren till rummet Erik ligger i, men att Carl hela tiden lyckas skjuta upp det
Citera
2019-08-14, 08:28
Medlem
Tillbringade semestern med att till och från kolla igenom alla 20 säsonger, haha - Uno alltså, måste vara bästa svenska skådis, rip
Citera
2019-08-14, 19:24
Medlem
pyro860s avatar
Citat:

Ja. Emilie. Usch vad läskig hon var när man var liten..

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Feelgood.
Kul dock att dom har tjatat hela säsongen om att få öppna den igensvetsade dörren till rummet Erik ligger i, men att Carl hela tiden lyckas skjuta upp det

Säger mycket om byråkrati dock. En del i verkligheten kan faktiskt se ut sådär

Du slipper snart tjatet, förresten
Senast redigerad av pyro860 2019-08-14 kl. 19:26.
Citera
2019-08-18, 00:53
Medlem
Dr.Feelgood.s avatar
Citat:

Såg precis det avsnittet och tyckte väl inte det var så obehagligt som du verkar tycka men visst fan va det inte behagligt. Tror mycket beror på att det är såpass ”normal” karaktär som flippar och att det även är en realistisk situation som skulle kunna hända. Kan just nu inte komma pp någon annan tv serie scen som är ”värre” men kanske kan återkomma när gtn lämnat min kropp haha.
Citera
2019-08-18, 02:35
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Feelgood.
Såg precis det avsnittet och tyckte väl inte det var så obehagligt som du verkar tycka men visst fan va det inte behagligt. Tror mycket beror på att det är såpass ”normal” karaktär som flippar och att det även är en realistisk situation som skulle kunna hända. Kan just nu inte komma pp någon annan tv serie scen som är ”värre” men kanske kan återkomma när gtn lämnat min kropp haha.
Monas mor var rätt otäck när hon dök upp i mörkret i slutet av ett avsnitt.

Vad hette knäppgöken som lade ut dockor utanför folks hytter? Den kvinnlige kaptenens tvilling?
Citera
2019-08-18, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Monas mor var rätt otäck när hon dök upp i mörkret i slutet av ett avsnitt.

Vad hette knäppgöken som lade ut dockor utanför folks hytter? Den kvinnlige kaptenens tvilling?

Det stämmer, var tvillingen som lade trädgårdstomtar utanför kaptens hytt, kanske andras också.
Här vill jag även ge Bengtsson en känga, för i samband med det gjorde hon ett fruktansvärt misstag som aldrig uppmärksammades i serien. Kapten trodde att det var hennes ex-man som hon hade skyddad identitet från, som hittat henne och lagt ut trädgårdstomtarna, och sade det till Bengtsson. Bengtsson söker då på ex-mannen, presenterar sig som säkerhetschef på Freja och skäller ut exmannen på det sätt hon gör så många gånger i serien. Exmannen hade inte vetat att kapten jobbade på Freja, men fick på detta sätt veta det. Givetvis tog han då kontakt med kapten och började trakassera henne igen. Han var också totalt galen, trodde att han och kapten fortfarande var gifta, och att hon var otrogen med varje manlig kollega hon pratade med.
Vet inte exakt hur rutinerna skulle vara vid en liknande situation i verkligheten, men är totalt säker på att de inte är i närheten av Bengtssons agerande.
Citera
2019-08-20, 05:39
Medlem
Jag begriper inte, om man äger ett företag så kan väl ingen ta över det företaget hur mycket man än vill?

Det är väl flera personer som Reidar har som fienden, just för att de vill ta över Dahléns. Hur går det till egentligen?

Det är ju familjen/han som äger företaget/båten. Ingen kan väl göra någonting åt saken, det är ju hans?!

Kan det ske sådant här i verkligheten, hur kan det få gå till?
Citera
2019-08-20, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jag begriper inte, om man äger ett företag så kan väl ingen ta över det företaget hur mycket man än vill?

Det är väl flera personer som Reidar har som fienden, just för att de vill ta över Dahléns. Hur går det till egentligen?

Det är ju familjen/han som äger företaget/båten. Ingen kan väl göra någonting åt saken, det är ju hans?!

Kan det ske sådant här i verkligheten, hur kan det få gå till?

Vill du förtydliga lite? Något speciellt scenario i serien?

Så länge Reidar är majoritetsägare så är det han som bestämmer fullt ut.
Beror även lite på vilken sorts aktier han äger (A- eller B-aktier).
En person kan äga en stor del i företaget genom B-aktier; men röstmässigt ha en tiondel av röstbestämmandet i relation till vad han satsat.

Scenarier på hur man skulle arbeta för att ta över företaget:

- Om Reidar äger över 50% av rösterna i bolaget är det mycket svårare att ta kontrollen. Då får man inrikta sig på externa faktorer, som på sikt skadar honom och hans arbete i företaget. Värden minskar, banklån kan sägas upp - Reidar handlar i ekonomiskt trångmål och tvingas sälja bort majoritetsägandet.
- Spela på Reidars känslor. Helt enkelt lura Reidar till sälj/beslut genom att spela på känslor.
- Låta en, i Reidars ögon lojal person, köpa en stor aktiepost. Denne person samspelar dock med konkurrenten.
- Utpressning. Plocka fram gamla skelett i garderoben. Hot mot nära och kära. Osv....

Om Reidar dock inte har majoriteten av rösterna blir det hela dock mycket enklare.
Citera
2019-09-13, 11:17
Medlem
snegdas avatar
Jag sitter och tittar på rederiet just nu (igen) och alltså fy fan vad jag HATAR Margareta. Hela tiden ska hon vara så förbannat äckligt positiv, naiv och dum i huvudet, och hennes ansiktstryck får mig att vilja sparka in skärmen och pissa på den.

Är det förresten bara jag som noterat att i nästan varenda scen hon går ut ifrån, att lutar hon sig på nåt konstigt jävla sätt sen slänger med huvudet, blicken och lägger på sitt vidriga leende innan hon går sin väg?!

För att inte tala om hennes miserabla dotter....
AHHHHHHHHH! Va tvungen att få ur mig detta.
Citera
2019-10-22, 07:23
Medlem
EuropeanCastles avatar
Skådespelaren Roland Janson dog tidigare i oktober. Han gästspelade i ett avsnitt av Rederiet som en berusad och högljudd göteborgare med bomberjacka som bråkade med allt och alla tills Jussi skickade honom överbord.
Citera
2019-10-24, 01:59
Medlem
Enmansdemos avatar
Fan vad gulligt det är när Viggo offrar sitt liv för sin kärlek Felix, det so(r)ligaste dödsfallet
i programmets historia, förövrigt dör hela serien här nånstans i faggorna, nä den dör när Remmers kommer och det vet alla innerst inne

Kan man dö av rökförgifting och samtidigt vara vid medvetande?
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-10-24 kl. 02:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in