2019-08-13, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Nja, OPEC har utsett Greta och FFF till branchens största hot och länken

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Exxo...ge_controversy

visar att de lobbar för förnekelse samtidigt som de forskat fram motsatsen. De kan inte gärna bete sig annorlunda, de måste informera sig själva korrekt och desinformera allmänheten för fortsatt lönsamhet.
Så nu blev oljebolagen ett hot igen istället för att vara Gretas bästa polare. Du vet att Exxon är ett oljebolag antar jag? Eller fick din sufflör halsont eller skrivkramp?

Eller vad säger Greta om saken?
2019-08-13, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Jag kommer nog aldrig att förstå beslutet men tydligen är det så att Sankta Greta har fått bestämma allt mot att hon äter. Hon styr en hel familjs väl och ve.
Usch ja. Genom åren har man ju sett en del på mer eller mindre nära håll. Många som har bedrivit känslomässig utpressning mot sin omgivning genom att hota med självmord. Ett par stycken (en av dem mycket närstående) tog faktiskt livet av sig också. En av dem som hotade med självmord var en tidigare flickvän till mig och var i ungefär samma ålder som Greta™ när det begav sig. När hon visade upp de stora bandagen på sina handleder och tittade förebrående på mig så sade jag bara: "Bättre lycka nästa gång." Därefter lämnade hon mig äntligen i fred. Vad familjen till Greta™ har gjort är att låta henne vara hustyrann. Det hade varit mycket bättre om de bara hade låtit lägga in flickan för tvångsvård och gjort klart att känslomässig utpressning inte skall premieras. När media väl har tröttnat på Greta™ så förutspår jag att hennes psykiska hälsa kollapsar helt och hållet.
2019-08-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Där vore hon ett lätt byte för vargarna.
Nu tror jag dock inte att Lundsberg är något egentligt alternativ utan snarare någon slags Montessoriklass för halvvuxna. Typ. Det måste i alla fall vara i en skola där det är legalt att skolka en dag i veckan och det är det ju inte i det flesta skolor.
Knappst inte i Lundsberg och är hon oartig där får hon bara stanna en vecka.
2019-08-13, 23:17
Medlem
FFL88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Menar Greta att alla ska resa på det här sättet? Eller när Kungen och Statsministern ska ut och resa. Vem betalar då? Du och jag. Håll i plånboken för kommande skattehöjningar. Lämna spenderbyxorna hemma. Passa på att köpa mycket blodpudding att lägga i frysen när det blir extrapris på den.
Poäng där, de flesta är nog inte redo att ta sig till exempelvis Thailand med en båtjävel om resan tar längre tid än själva vistelsen. Stinker utopi, men det brukar ju ingå i deras MP/V-koncept.
2019-08-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Om du klickar på länken du själv angav, fortsätter till Paris Agreement > Criticism så kommer du att läsa en hel del som Greta absolut inte vill höra talas om.

Inte du heller, antagligen. Varför läsa något som ”kverulanter” kläcker ut sig när Greta är Sanningen, Vägen och Livet!?
Kan inte hitta det så du får citera.
2019-08-13, 23:34
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFL88
Poäng där, de flesta är nog inte redo att ta sig till exempelvis Thailand med en båtjävel om resan tar längre tid än själva vistelsen. Stinker utopi, men det brukar ju ingå i deras MP/V-koncept.

Visserligen publicerad på RT (och redan postad här i tråden fast utan citat), men följande artikel är ganska träffande.
Det handlar snarare om elitism än utopi. Distansen mellan Greta och hennes överklassvänner och normalt folk märktes inte minst under FFF-konferensen när vanliga besökare inte ens hade råd att äta sig mätta!

Let them sail yachts: Why Greta Thunberg and the environmental elite hate you
https://www.rt.com/news/465501-greta...erg-hates-you/

Citat:
the young proselytizer will not cobble together a boat from upcycled oil drums and driftwood. Instead she’ll be traveling on the Malizia II, a 60-foot racing yacht. The Malizia II is loaded with eco-friendly innovations, like a lightened hull and an array of solar panels powering a backup turbine.

Its crew are also a far cry from the ragtag band of crusties you might imagine. The Malizia II will be captained by renowned yachtsman Boris Herrmann and Pierre Casiraghi, grandson of Monaco’s late Prince Ranier III and actress Grace Kelly. The boat, too, was once named the Edmond de Rothschild, after the financial baron and founder of a fleet of racing yachts. Its construction cost upwards of €4 million.
Citat:
Sailing across the Atlantic on a multimillion dollar racing yacht is a wonderful stand against climate change when you’re Greta Thunberg. But to dock in New York and demand the miserable masses give up car and air travel is the ultimate in anti-humanitarianism.
Senast redigerad av BaraVaraSams 2019-08-13 kl. 23:36.
2019-08-13, 23:45
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Kan inte hitta det så du får citera.

https://en.wikipedia.org/wiki/Paris_Agreement#Criticism
2019-08-13, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
https://en.wikipedia.org/wiki/Paris_Agreement#Criticism
Okay, jag trodde hen menade på den Wikipediasida som jag länkade till.

Parisavtalet kan kriticeras men ska hellre följas enligt överenskommelse. Avtalet har stor betydelse för Gretas kampanj, eftersom hon hänvisar till detta och till vetenskapen.
2019-08-13, 23:59
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Okay, jag trodde hen menade på den Wikipediasida som jag länkade till.

Parisavtalet kan kriticeras men ska hellre följas enligt överenskommelse. Avtalet har stor betydelse för Gretas kampanj, eftersom hon hänvisar till detta och till vetenskapen.

Ja det gjorde han med ju, klicka på nämnda länk som finns i första stycket, för att sedan klicka på criticism.

Men visst om du tror att det är hönor som debatterar här så kan jag förstå att det blir svårt för dig att förstå vad vi menar.

Kritiken är som många andra sagt att industriländer som tex Kina tillåts fortsätta ha höga utsläpp medans länder som tex Sverige anmodas sänka utsläpp.

Alla ska minska utsläppen enligt mig, annars är avtalet meningslöst. Ingen ska få silkesvantar. Men du har säkert ett bra försvarstal till varför Kina inte ska minska???

Senast redigerad av BlackBooks 2019-08-14 kl. 00:06.
2019-08-14, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag trodde du syftade på nian. Men ja, det är möjligt att gymnasiet blir privat också. Det lär iaf bli ett gymnasium med ett bra rykte.

Ja. Hon verkar ha börjat i den nya skolan i september 2018. Står t.ex här:

Inte "väldigt känd" men hon hade börjat synas i TV då. Hon började demonstrera under augusti 2018:

Och höll sitt första tal september 2018:

Hon hade redan börjat synas en del i media i augusti och september:

Fast då stämmer ju inte uppgifterna du länkade för några veckor sedan om att hon fått sitt avgångsbetyg från Kringlaskolan, som av allt att döma är en skola för barn med diagnoser.

Kan tyvärr inte komma ihåg vad Malena själv skriver i boken - tror inte det var särskilt detaljerat.

Men nu känns det mer intressant att fokusera på seglingen
2019-08-14, 00:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Fast då stämmer ju inte uppgifterna du länkade för några veckor sedan om att hon fått sitt avgångsbetyg från Kringlaskolan, som av allt att döma är en skola för barn med diagnoser.

Kan tyvärr inte komma ihåg vad Malena själv skriver i boken - tror inte det var särskilt detaljerat.

Jo. Det är just från Kringlaskolan hon fick sitt avgångsbetyg och som hon kallar för en vanlig skola.

Citat:
Publicerad 13 juni 2019

Greta Thunberg hyllar Kringlaskolan i Södertälje, där hon har gått det senaste året.

– Jag kommer sakna er alla, skriver hon i ett inlägg på Instagram.

I inlägget skriver hon att onsdagen var hennes sista dag i grundskolan. Hon tackar alla elever, lärare och personal på skolan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...a-i-sodertalje

Det är en vanlig skola, men de har erfarenhet av barn med autism mm.
2019-08-14, 00:29
Moderator
-Info-s avatar
Det står lite mer i denna Expressen-artikel:

Citat:
Hur fungerar det i den skola som du bytte till i mitten av höstterminen?

– Nu går jag inte längre i någon resursskola utan i en vanlig skola, men lärarna anpassar saker bra. Jag får specialhjälp.

Hur ser den specialhjälpen ut?

– Jag gillar inte att vara bland så mycket folk, så ibland sitter jag i ett tyst studierum och arbetar ensam med en lärare. Och så får jag extrastöd i form av att lärarna kanske tittar till mig någon extra gång. Det är ganska lite anpassning jag behöver nu. Förut behövde jag mer. Jag kan fungera väldigt bra nu och anpassa mig och det är för att jag har fått en mening.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/...t-annorlunda-/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in