Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
Populismen har därför stora möjligheter att leda mänskligheten rakt i fördärvet.
Fast man kan ju också kalla Die Grüne Khmers för en slags populister, i den meningen att de bara upprepar ett mantra om och om igen om CO2n. Åtminstone i Tyskland har klimatalarmismen fått ett större genomslag där än i Sverige. Anledningen är ju den varma sommaren med höga temperaturer i stora delar av Tyskland.
Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
Enligt CBS News kan Gretas resa påverkas av en tropisk storm:
https://www.cbsnews.com/video/storms...-boat-journey/
För tidigt att säga, det kan bli storm eller inte, jag tror det dröjer ett tag innan vi får en kraftig orkan som utmynnar ifrån Mexikanska Golfen då.
Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Beror ju på hur mycket det blåser och mycket annat. En katamaran går fortast mot vinden, men inte utomskärs.
Katamaraner och trimaraner kan bli farliga att segla om våghöjden är hög nog, och då blir farten inte mycket att skryta med precis. Katamaraner har stabilitetsproblem i hög sjö
Men Malizia 2 som ju inte är en katamaran, har ju dessutom en djup köl som hänger ner cirka 2-3 meter och det gör ju förstås att hon är avsevärt stabilare för häftig krängning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Att åka elbil till södra Polen, laddad med 100% kolkraftsel, för att hålla tal i en folktom lokal: Det är nog själva definitionen av att vara klimatsmart.
Alltså att åka i en Tesla så långt, det är drygt det. Teslan är bara en liten bil, som en sportbil. Men jag tycker den är tröttande att köra långt. Men det kan ju bero på att jag är lång också. Kvalitetskänslan inne i bilen är inte den allra bästa, nej då är tex Mercedes ett strå vassare, känns betydligt rejälare
Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Jag kanske kan träna dem till att urskilja koldioxider med blotta ögat? De får börja med att träna på koldioxid i fast form, den kan även jag se.
Hehe, ja, ett ganska stort problem med Greta och klimatalarmismen är ju att vi får en uppväxande generation som dels inte vill ta körkort och tar CO2-navelskåderiet till nya nivåer, och att det blir absurt. Tex även våra asfaltvägar måste ju emittera CO2 pga autoxidering av tex solljus och Ozon.
Hur fan man ska göra för att vetenskapen ska återfå ett förtroende som de nu har tappat, det vet jag inte
Vi får en uppväxande generation som blir teknikfientliga och kan troligen göra dumma val därför...
Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
DrSvenne är nattaktiv liksom jag ibland. Jag måste erkänna att jag inte varit ett dugg intresserd av klimatdebatten, men fångats av DrSvennes imponerande kunskap om detta och mycket mer. Och vaknat.
DrSvennes närmast encyklopediska vetande och fina sättet att förmedla det, har väckt mig. Och hållit mig vaken också på småtimmarna. Ett kunnande som är långt bortom den rapsodiska kunskap som förmedlas genom dagsmedia.
Kan bara tack och buga. Och det är säkert flera som bidragit med kunskap på det om rådet här. Men hittintills har jag hoppat över det. I min Greta - kändisfokus värld.
Flashback när den är som bäst. Bortom slagord och förfasanden.
Trots det eller likafullt ser jag Greta som en fyrbåk av ljus i en värld som smutsar ner utan hänsyn till framtiden.
Tackar för credd, ja dagens journalistik är klipp-och-klistra metoden, Men problemet med att definiera "medeltemperaturen" är inte så där självklart, se tex denna artikeln:
https://www.space.com/17816-earth-temperature.html
Där det förklaras att man nu mäter med satelliter. Men denna metod ger otroligt många fler mätpunkter än någon annan historisk metod, eller hur ?
Vare sig isborrprover, sedimentprover, eller avläsningar ifrån vanliga väderstationer ger lika många mätpunkter.
Så man kan inte ta resultaten ifrån tex 1950-talet att jämföra med, då det inte fanns satelliter som hade den kapaciteten att klara av den uppgiften, att ta så många mätvärden.
Nej, en identisk mätmetod måste definieras och användas år för år för att vara säker på att hitta en trend åt ena och andra hållet. Någon annan metodik finns ju inte tyvärr.
Det är ytterst anmärkningsvärt att detta inte har diskuterats mer ingående. Att de bara rakt av accepterar väderobservationer med rätt så låg granularitet, dvs bara mätningar där det bor folk, dvs väderstationsavläsningar som historiska data.
Med satelliter så blir antalet mätpunkter enormt stort, och det är såklart att man kan räkna med olika modeller för att väga ihop ett medelvärde