Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Ja, du har säkert rätt. Jag beundrar Håkan Lans, få människor hade klarat av vad han har gjort.

Hela det här sidospåret blev till tack vare en diskussion om Gretas intelligens och huruvida hon är utvecklingsstörd/förståndshandikappad eller ej. Oavsett Gretas åsikter och uppfattningar är jag fullt övertygad om att hon inte är förståndshandikappad. De små (tillrättalagda) inblickar man får i familjen Ernman/Thunberg tycker jag däremot visar på en dysfunktionell familj där föräldrarna varit helt oförmögna att hantera situationen för barnens bästa.

Utdraget ur boken där Greta är med i affären och tillåts lukta på varenda våffla är så talande. Redan efter första sniffen skulle en vettig förälder sätta stopp och förklara att man inte uppför sig så. Att ett barn med AS inte uppfattar det lika snabbt och instinktivt som andra är naturligt, men det ställer också lite andra krav på föräldrarna. Man får gripa in konsekvent men ändå mjukt tidigt, inte bara låta ett olämpligt beteende fortgå och ursäkta det med en diagnos.

Jag kan inte slå bort känslan av två föräldrar som är extremt karriärupptagna, PK-skadade och allt annat som hör till. Därtill läggs två barn med NPF-problematik, där (vilket känns klassiskt) den äldsta reagerar på sin uppväxtmiljö med utåtagerande. För ett barn med AS är utåtagerande inte likadant som för ett annat barn, man brukar inte mobba sina skolkamrater eller råna kiosken. Man kan t.ex. reagera med att sluta prata(!), ätstörningar och utveckla ett extremt kontrollbehov. Framförallt flickor med AS kan utvecklas till små familjetyranner som ska styra hela familjen in i minsta detalj. Tony Attwood beskriver det här tämligen bra, så jag kan rekommendera att läsa hans böcker.
Du satte ord på det! Mer självupptagna föräldrar får man leta efter. Har sett detta i min närmiljö själv och hävdar att med mer närvarande föräldrar så hade diagnosen dämpats betydligt..
ajaa, Greta är på väg. Funderar på hur hon kommer att fungera vid framkomsten, ser "syner" där typ luften går ur henne som på en ballong och hon faller ihop som en trasa, efter den starka anspänningen, vi får se... spännande iallafall!
2019-08-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Postar en favorit i repris:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Exxo...ge_controversy

Det handlar om framförhållning och vinstmaximering. OPEC har uttalat att Greta och klimatrörelsen upplevs som branchens största hot. De synes starka med sin makt över världen, men är under ytan ett konkursbo. När medvetenheten ökar om de skador som de fossila bränslena åstadkommer så riskerar de att bli skadeståndsskyldiga. Deras egna forskare har i decennier vetat om vart vi är på väg.
Ja, står det på Wikipedia så måste det ju vara sant! Och den Holländska kustbevakningsbåten valde som av en ren slump att följa samma kurs som Malizia II. Ingen följebåt där inte! På med foliehatten, och håll andan om ni ser chemtrails pojkar och flickor.
2019-08-27, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Om Greta hade varit konsekvent hade hon även bojkottat alla varor som transporteras med containerfartyg som går på det mest miljövidriga bränslet som finns, tjockolja.

Det är tjockolja som värms upp till +130 C innan den injekteras i motorns cylindrar, nej dagens motorer är nog mycket effektiva att förbränna allt. Antagligen bara vid kallstart som det sotar och ryker. Oljan är tjock av en annan anledning också, att den smörjer maskindelarna, de motorerna skulle troligen inte gå på vanlig dieselolja utan att skära ihop helt.

Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
ajaa, Greta är på väg. Funderar på hur hon kommer att fungera vid framkomsten, ser "syner" där typ luften går ur henne som på en ballong och hon faller ihop som en trasa, efter den starka anspänningen, vi får se... spännande iallafall!

Great Greta kanske ser sådana enorma koldioxidmoln över New York
att det blir lite för mycket ?

Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Undrar hur det har gått för Svante i den här sjögången - har han alls synts till på bild efter de inledande dagarna när det talades så uppmuntrande om att ingen blivit sjösjuk?

Han sitter nog och värmer sig på följebåten, och äter tolv-rätters veganska middagar ombord, hihi

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är inte utan att man blir lite avundsjuk. Det är som att sitta i en liten tävlingsjolle, men skiten är 18 meter lång och kan göra 30 knop.

Malizia 2 kan göra 30 knop under ideala förhållanden ja. Dvs stark vind och en våghöjd på högst 0,3 meter, jag har tittat på designen och påstår detta som en tumregel. Det är förhållanden som mycket sällan inträffar på Atlanten.
Bärplansprincipen fungerar bara när våghöjden är liten eller det är spegelblankt.

Tex så en given plats vilken som helst på Östersjön kan man bara förvänta sig några dagar om året som det är spegelblankt.

Hon har inga förutsättningar att segla så fort på Atlanten tyvärr. Som jag ser det så är det nog en omöjlighet att konstruera sådana segelbåtar som både kan segla riktigt snabbt, och kännas stabila.

För att kännas stabil så måste hon bli längre och större, men det innebär också att hon måste ha mycket segelyta, alltså en betydligt högre mast, eller flera master. Alternativt att man skickar upp en drake på hög höjd.

Men ska man segla med en drake som draghjälp är det bara medvind som gäller i så fall.

Klipperskeppen vid förra sekelskiftet hade ju master på uppåt 60 meters höjd, men de hade ju barlast vid kölen på 1000 ton och mera ibland.

Det är inte tillräckligt med kraft i vinden för att driva stora fartyg i hög fart, man får inte plats med alla segel som behövs, då är dieselmotorer det betydligt mera kraft i, och de blir också manövrerbara i svag vind, och i trånga farleder mm.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Kanske - men om du skulle svepas överbord en stormig morgon har du cirka fem kilometer vatten ner till botten medan båten susar iväg framåt, piskad av vinden...

Det är en tanke som man nog har svårt att helt hålla borta om man färdas så nära vattenytan, och dessutom inte alls är van vid oceanen.

Ja precis, är det ingen som märker att du spolas överbord så är det ju kört. Nu ska de i och för sig ha en nödsändare i dräkten vad jag förstår. Men det kan ju röra sig om många timmar eller dygn innan hjälpen är framme. Sjöräddningshelikoptrar kan inte nå så värst långt ut, innan bränslet är slut och helikoptern störtar
Senast redigerad av DrSvenne 2019-08-27 kl. 15:56.
2019-08-27, 16:24
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Undrar hur det har gått för Svante i den här sjögången - har han alls synts till på bild efter de inledande dagarna när det talades så uppmuntrande om att ingen blivit sjösjuk?

Det fanns ju någon bild på hur han tvättade sitt långa äckliga hår i en blå hink.

Hur var det, är Sankta Greta abortmotståndare? Jag tyckte att någon lade ut ett klipp på något som hon sagt och då verkade det så. Tänkte jag kollar med dig som tillsammans med ett par stycken till här har bra koll.
2019-08-27, 16:29
Medlem
Aftonbladet skriver att 39-åring åtalas för dödshot mot Greta Thunberg.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...greta-thunberg
2019-08-27, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Det var ju bara en tidsfråga innan det skulle ske. Också det oansvarigt av föräldrarna, en person som sticker ut på detta sätt och som framför ett kontroversiellt budskap ligger alltid i riskzonen.
2019-08-27, 17:09
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:

Och vad tänker han göra när han kommer fram? Ska han bara hänga med i bakgrunden som ett djävla fån och vad ska han leva på? Hotellrum i NY är dyrt. Eller tänker han (hemska tanke!) flyga hem på skutt?
2019-08-27, 17:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Och vad tänker han göra när han kommer fram? Ska han bara hänga med i bakgrunden som ett djävla fån och vad ska han leva på? Hotellrum i NY är dyrt. Eller tänker han (hemska tanke!) flyga hem på skutt?

Greta kommer att resa runt i Amerika och besöka flera länder. Jag tror inte att han vågar skicka iväg Greta ensam på en sådan resa. Speciellt i Sydamerika kan det ju bli lite farligt, om Greta reser runt helt ensam.

Citat:
På plats i USA ska hon hålla tal vid FN:s klimatmöte i New York 23 september och även delta i klimatdemonstrationer.

Därefter följer besök i Kanada och Mexiko, och sedan planerar Greta Thunberg att ta sig söderut med tåg och buss till Chile för FN:s årliga klimatkonferens i december.

https://www.expressen.se/nyheter/kli...till-new-york/
2019-08-27, 17:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone

Verkar vara en dåre. Inte direkt smart heller:

Citat:
"Gärningsmannen kunde spåras via fingeravtryck från breven eftersom han tidigare är dömd för olaga hot."
2019-08-27, 17:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det var ju bara en tidsfråga innan det skulle ske. Också det oansvarigt av föräldrarna, en person som sticker ut på detta sätt och som framför ett kontroversiellt budskap ligger alltid i riskzonen.

Jaha, vad har hon sagt som är kontroversiellt?
2019-08-27, 17:52
Medlem
Bengrots avatar
Att mordhota en 16-åring är inte OK men nu kanske morsan förstår vad hon håller på med. Jag är inte förvånad av denna utveckling.
2019-08-27, 17:55
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Att mordhota en 16-åring är inte OK men nu kanske morsan förstår vad hon håller på med. Jag är inte förvånad av denna utveckling.

Tvärtom, nu har Marlena ÄNNU mer att sockra Greta med. All reklam är bra reklam, även om man är koko.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in