Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-27, 08:17
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
I Polen ska dom lyssna på Greta, sluta flyga och bli veganer. Vad mer behövs?

Gör de snart ändå med den politiken de för.
2019-08-27, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Så tänker jag med. Det är det viktigaste som kan sägas om personen Greta. Bortom alla ideer om klimat och annat och uppståndelser runt omkring henne.

Därför gläds jag över att hon sett glad ut på en del foton, filmer på denna överfart. Men befarar att fortsättningen inte blir lika mysig. Hoppas jag har fel i det.

Foton från "Greta Thunberg Media Handout EPA" kan man köpa bilder ifrån.
2019-08-27, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Myten om oljebolagens påverkan sorterar jag in under samma rubrik som chemtrails och planet X. 85% av världens energiproduktion kommer från fossilt bränsle. Konsumtionen minskar inte, den ökar. Oljebolagen behöver inte smida några ränker för att lyckas sälja sina produkter, efterfrågan är god och finns där utan behov av någon reklam. En blåsig dag levererar svensk vindkraft mer än 5000 MW, en vindstilla dag mindre än 200 MW. Vi förlitar oss på vatten och kärnkraft. Vad skall de göra i Polen?
Postar en favorit i repris:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Exxo...ge_controversy

Det handlar om framförhållning och vinstmaximering. OPEC har uttalat att Greta och klimatrörelsen upplevs som branchens största hot. De synes starka med sin makt över världen, men är under ytan ett konkursbo. När medvetenheten ökar om de skador som de fossila bränslena åstadkommer så riskerar de att bli skadeståndsskyldiga. Deras egna forskare har i decennier vetat om vart vi är på väg.
2019-08-27, 11:00
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Undrar vad det är för jippo som väntar när de kommer fram till New York? En tysk båt tillsammans med ett gäng svenska båtar låg och lurpassade i Buzzards Bay. Båtarna började röra sig för en stund sedan och jag misstänker att de tänker slå följe med Mailizia II på väg in till hamnen. Som det ser ut nu så är samtliga på väg åt samma håll för att möta upp segelbåten.

Kolla in flocken som stod och lurpassade.

https://postimg.cc/759Nw4wG
Man har gått ut med att folk inte ska möta upp och slå följe med båtar då det går linjetrafik där. Men det kanske mam inte bryr sig om.
2019-08-27, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Race mot NY, 26 knop i gropig sjö.

https://mobile.twitter.com/GretaThun...12265860096001

Vem som helst som ser de här klippen inser ju att segelbåtar inte direkt är något alternativ till jetplan (eller större dieseldrivna skepp). Inte för någon form av vanlig trafik - eller för vanliga dödliga.
2019-08-27, 12:16
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nu ska man väl ta Håkan Lans i försvar här, han är troligen inte naiv. Men han gjorde uppfinningar i en tid då idéer och uppfinningar kunde stjälas utan risk för att hamna i tingsrätten.
Patentregistrena är svåra att söka i och för dessa stora företag såsom Hitachi så finns det så många incitament att se lite slarvigt på patenträttigheterna, att de gärna gör det.
Håkan Lans patent gällande datorgrafik var ett snabbare och bättre sätt att rita grafik på.
Att implementera en idé är liksom inte detsamma som patentet i sig. Det är ett stort jobb tills att man kan använda idén till något som går att tjäna pengar på.

Inte vet jag men Håkan Lans har väl gjort vad han kunnat i det här, att försöka driva sådana här rättsfall gentemot storföretag är mycket kostsamt och odrägligt. Olika länder har olika syn på patenträttigheter osv. Och det visar ju sig tydligt nu i Kina att kineser stjäl idéer lite hur som helst.
Ja, du har säkert rätt. Jag beundrar Håkan Lans, få människor hade klarat av vad han har gjort.

Hela det här sidospåret blev till tack vare en diskussion om Gretas intelligens och huruvida hon är utvecklingsstörd/förståndshandikappad eller ej. Oavsett Gretas åsikter och uppfattningar är jag fullt övertygad om att hon inte är förståndshandikappad. De små (tillrättalagda) inblickar man får i familjen Ernman/Thunberg tycker jag däremot visar på en dysfunktionell familj där föräldrarna varit helt oförmögna att hantera situationen för barnens bästa.

Utdraget ur boken där Greta är med i affären och tillåts lukta på varenda våffla är så talande. Redan efter första sniffen skulle en vettig förälder sätta stopp och förklara att man inte uppför sig så. Att ett barn med AS inte uppfattar det lika snabbt och instinktivt som andra är naturligt, men det ställer också lite andra krav på föräldrarna. Man får gripa in konsekvent men ändå mjukt tidigt, inte bara låta ett olämpligt beteende fortgå och ursäkta det med en diagnos.

Jag kan inte slå bort känslan av två föräldrar som är extremt karriärupptagna, PK-skadade och allt annat som hör till. Därtill läggs två barn med NPF-problematik, där (vilket känns klassiskt) den äldsta reagerar på sin uppväxtmiljö med utåtagerande. För ett barn med AS är utåtagerande inte likadant som för ett annat barn, man brukar inte mobba sina skolkamrater eller råna kiosken. Man kan t.ex. reagera med att sluta prata(!), ätstörningar och utveckla ett extremt kontrollbehov. Framförallt flickor med AS kan utvecklas till små familjetyranner som ska styra hela familjen in i minsta detalj. Tony Attwood beskriver det här tämligen bra, så jag kan rekommendera att läsa hans böcker.
2019-08-27, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Vem som helst som ser de här klippen inser ju att segelbåtar inte direkt är något alternativ till jetplan (eller större dieseldrivna skepp). Inte för någon form av vanlig trafik - eller för vanliga dödliga.

Undrar hur det har gått för Svante i den här sjögången - har han alls synts till på bild efter de inledande dagarna när det talades så uppmuntrande om att ingen blivit sjösjuk?
2019-08-27, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Undrar vad det är för jippo som väntar när de kommer fram till New York? En tysk båt tillsammans med ett gäng svenska båtar låg och lurpassade i Buzzards Bay. Båtarna började röra sig för en stund sedan och jag misstänker att de tänker slå följe med Mailizia II på väg in till hamnen. Som det ser ut nu så är samtliga på väg åt samma håll för att möta upp segelbåten.

Kolla in flocken som stod och lurpassade.

https://postimg.cc/759Nw4wG

Nu har Malizia 2 ju knappt 200 NM kvar och hon måste göra 20 knop för att nå hamnen kl 16 lokal tid,
Klockan är 0701 nu i New York och Solen gick upp för 40 minuter sedan , kl 0618
Hon loggade bara 16 knop senaste timmen

Jag gissar att hon lär inte nå fram förräns ikväll, kanske kl 20 lokal tid, kl 0200 svensk tid

Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Postar en favorit i repris:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Exxo...ge_controversy

Det handlar om framförhållning och vinstmaximering. OPEC har uttalat att Greta och klimatrörelsen upplevs som branchens största hot. De synes starka med sin makt över världen, men är under ytan ett konkursbo. När medvetenheten ökar om de skador som de fossila bränslena åstadkommer så riskerar de att bli skadeståndsskyldiga. Deras egna forskare har i decennier vetat om vart vi är på väg.
Det är ju inte alla oljebolag som det finns insyn i. De amerikanska oljebolagen är väl rätt så öppna, men så är det inte i resten av Världen. Jag tror inte att alla oljebolag skulle vara konkursmässiga, det är en löjlig generalisering tycker jag. Tvärtom, titta på tex Norge, hur många miljarder har de undanstoppade tro ? Ett av Världens rikaste länder, och troligen det rikaste demokratiska landet
Diktaturerna kan vi tyvärr inte veta så mycket om, hur deras ekonomi ligger till, precis
Senast redigerad av DrSvenne 2019-08-27 kl. 13:05.
2019-08-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Ja, du har säkert rätt. Jag beundrar Håkan Lans, få människor hade klarat av vad han har gjort.

Hela det här sidospåret blev till tack vare en diskussion om Gretas intelligens och huruvida hon är utvecklingsstörd/förståndshandikappad eller ej. Oavsett Gretas åsikter och uppfattningar är jag fullt övertygad om att hon inte är förståndshandikappad. De små (tillrättalagda) inblickar man får i familjen Ernman/Thunberg tycker jag däremot visar på en dysfunktionell familj där föräldrarna varit helt oförmögna att hantera situationen för barnens bästa.

Utdraget ur boken där Greta är med i affären och tillåts lukta på varenda våffla är så talande. Redan efter första sniffen skulle en vettig förälder sätta stopp och förklara att man inte uppför sig så. Att ett barn med AS inte uppfattar det lika snabbt och instinktivt som andra är naturligt, men det ställer också lite andra krav på föräldrarna. Man får gripa in konsekvent men ändå mjukt tidigt, inte bara låta ett olämpligt beteende fortgå och ursäkta det med en diagnos.

Jag kan inte slå bort känslan av två föräldrar som är extremt karriärupptagna, PK-skadade och allt annat som hör till. Därtill läggs två barn med NPF-problematik, där (vilket känns klassiskt) den äldsta reagerar på sin uppväxtmiljö med utåtagerande. För ett barn med AS är utåtagerande inte likadant som för ett annat barn, man brukar inte mobba sina skolkamrater eller råna kiosken. Man kan t.ex. reagera med att sluta prata(!), ätstörningar och utveckla ett extremt kontrollbehov. Framförallt flickor med AS kan utvecklas till små familjetyranner som ska styra hela familjen in i minsta detalj. Tony Attwood beskriver det här tämligen bra, så jag kan rekommendera att läsa hans böcker.

Tack för den beskrivningen, stämmer precis på en person jag växt upp med. Föräldrar som inte fixade att styra på rätt sätt ledde till livslång terror i hemmet.
2019-08-27, 13:14
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Det är inte utan att man blir lite avundsjuk. Det är som att sitta i en liten tävlingsjolle, men skiten är 18 meter lång och kan göra 30 knop.
2019-08-27, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är inte utan att man blir lite avundsjuk. Det är som att sitta i en liten tävlingsjolle, men skiten är 18 meter lång och kan göra 30 knop.

Kanske - men om du skulle svepas överbord en stormig morgon har du cirka fem kilometer vatten ner till botten medan båten susar iväg framåt, piskad av vinden...

Det är en tanke som man nog har svårt att helt hålla borta om man färdas så nära vattenytan, och dessutom inte alls är van vid oceanen.
2019-08-27, 14:18
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nu har Malizia 2 ju knappt 200 NM kvar och hon måste göra 20 knop för att nå hamnen kl 16 lokal tid,
Klockan är 0701 nu i New York och Solen gick upp för 40 minuter sedan , kl 0618
Hon loggade bara 16 knop senaste timmen

Jag gissar att hon lär inte nå fram förräns ikväll, kanske kl 20 lokal tid, kl 0200 svensk tid

Det senaste dygnet har båten hållit en snitthastighet på drygt 20 knop, men de senaste 6 timmarna har det gått sakta. Med den här hastigheten så är båten framme tidigast 8-9 i morgon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in