Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-07, 18:10
Medlem
wedonthavetimes avatar
Hittade vem det var som hade försökt att lugnt ställa några klimatfrågor till Greta men där Greta tog av sig mössan som signal att någon måste "rädda henne" ur situationen.

Videon: https://www.youtube.com/watch?v=_5_ZvHatBVY

Texten som hör till videon översatt från Franska till Engelska:

Citat:
GRETA: THE BONNET
In February, a Climate March was going through Brussels, led by Greta Thunberg. By interviewing young participants, I realized that they did not know the cause of the cause they were protesting for: global warming

A week later I interviewed a high school teacher who encouraged his students to demonstrate for the climate: he knew no more.

Starting from the principle that it is better to address God rather than his saints, I decided to interview Greta Thunberg herself. Eight days ago, I flew to Stockholm (I admit) to find her in front of the Swedish parliament, where she leads her school strike every Friday. Bad luck, she had taken the train to demonstrate in Berlin.

Of stubborn nature, I took the plane (yes ...) the following week. After all, Stockholm is a very beautiful city. Victory: this Friday Greta is at his post. She chats with a small group of young French people. I'm waiting for my turn to approach it:
"I saw you in Brussels, there were a lot of people ... I heard you suggest to young people to study the climate. I would like a little talk about this. I guess you studied it ... "

She nods a few times, but I feel fearful, uncomfortable: I feel she says "yes", but thinks "no". At this moment, she takes off her hat. It's a signal. Instantly, a blonde woman in her fifties wearing dark glasses, who followed the scene behind me, intervenes:
"Hello, sorry, we have something to do now. I have to take him away, thanks ... "

End of the interview. A bodyguard dressed in black - which we can see he was watching me too - accompanies them a few meters further (as we see in the last sequence of the video): it was only a matter of putting Greta to the free from questions. A little later, a second bodyguard arrives by bicycle, with the Greenpeace logo on the back of a K-way that folds immediately.

Unlike the Brussels protesters, Greta did not answer any questions. I found myself in front of an extinct girl, without passion, a deflating doll, manipulated by disturbing people. A child under terror.

It is programmed for apocalyptic and provocative speeches of a few minutes in front of the big ones of this world. Perhaps we will evoke her "selective silence" linked to autism, but we note that she responded complacently to the questions (more personal) asked by young people before me.

A strange climate leader who does not accept being asked a question about the climate. We can only prostrate ourselves, and the world does not hesitate: Angela Merkel, Macron, Juncker, the jury of the Nobel Prize, when the Pope ...?

A few hours later, while walking back to the same place, Greta is still there, also extinct, among a few people. His bodyguards were replaced by two other gorillas. On an undetectable signal, she abruptly searches for her "SKOLSTREJK FÖR KLIMATET" (Climate Strike) sign and, like an automaton, settles against the river's railing for a group photo with children. The advertising ballet is perfectly tuned ...

I was accused of "trapping" young protesters. I may be accused today of blasphemy. But what I see is a crowd of blind people led by a blind person, as in the Bible parable.

/A
Senast redigerad av wedonthavetime 2019-10-07 kl. 18:14.
2019-10-07, 18:17
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Jo, man vet att det kommer att bli varmare och att klimatet kommer att förändras vilket åtminstone betyder att forna tiders kunskaper för odling, fiske och liknande blir inaktuella. Men du tycker att vi ska chansa på att det nog blir bra, för att din standard inte ska påverkas. Hoppas du inte lever onödigt länge då, så att vi snabbt kan sätta igång med klimatarbetet sedan.
Ja vännen, det kan bli varmare. Kanske t o m lika varmt som under de tider mänskligheten haft det som bäst - bronsåldern mm då vi skördade vindruvor i Mälardalen och Grönland fick sitt namn.

Risken är dock större att vi går mot en rejäl avkylning innan dess - en plågsam period då CO2 halten kan krypa ner mot 250 ppm och växtligheten stannar av.

I det läget vännen, är din absolut bästa klimatinvestering ett storpack långfillingar.
2019-10-07, 18:18
Medlem
Trodde inte hon skulle krackelera riktigt så snabbt, men starkt jobbat internet, ger hon upp och seglar hem så var det inte så viktigt trots allt.
2019-10-07, 18:26
Medlem
wedonthavetimes avatar
Någon som hör vad personen frågar Greta och vad hon svarar? Hon verkar lite yr.

https://youtu.be/2JqUr3Z1Bes?t=94

/A
2019-10-07, 18:36
Medlem
Mr.Swedens avatar
Ja där ser man Greta - härföraren, ledaren - i spetsen för sina styrkor.

Kan ingen hämta hem ungen till flickrummet och åtala de vuxna som utsätter henne för detta.
2019-10-07, 18:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitamin-CE
Klimatet förändras varje dag.
Det blir ingen global uppvärmning för att vi tankar bensin.
Ironiskt att intellektuellt handikappade kommer och prackar på folk deras lätt genomskådliga teorier, och kallar folk korkade.
Hur förändras klimatet innan människor fanns hm?

Trög feg och patetisk sekt som gömmer sig bakom en liten förvirrad flicka.
En lavett skulle ni ha.
Vädret ändrar sig varje dag, inte klimatet.

Stämmer, det blir ingen global uppvärmning när man tankar utan när man kör.

Det är inte människans existens i tiotusentals år som förändrar klimatet, utan det vi gjort de senaste 200 åren.
Värmare och kallare perioder kommer och går, men tidigare har det gått betydligt långsammare än nu.

När jag började intressera mig för klimatfrågor var nog Marlene Ernman bara precis könsmogen och någon Greta Thunberg var troligen inte påtänkt. GT vill jag skuta fram och det hon gör är bra, men hon är ingen jag gömmer mig bakom.
2019-10-07, 18:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Postarens formulering avsåg sannolikt Falsk och Hycklande.

Säg till när du är redo att lämna nivån där vi märker ord, den svarslöses sista tillflyktsort.
Vad trist du var då!
Tom. Greta Thunberg har ju mera humor än du.
2019-10-07, 18:53
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Gretas kompisar i Extinction Rebellion inleder en två veckor lång kampanj med obstruktion, påträngande demonstrationer och sit-ins mitt i gatan i centrala London, tätt inpå regeringsbyggnaderna vid Whitehall, Trafalgar Square och 10 Downing Street. De kedjar fast sig vid tunga objekt., blockerar trafik, sätter upp en likvagn med en kista märkt "Our Future" (!) och så vidare.

Under en tidigare protestvåg från samma gäng i april försökte polisen undvika att bli provocerade, men om det fortsätter så här kommer det snart att gå hett till.

https://www.theguardian.com/uk-news/...downing-street

jag har sagt det redan för ett halvår sen och jag säger det igen: de här nätverken leker med elden - en del av dem *vill* ganska uppenbart ha konflikt och synlig konfrontation - och om polisen blir tvungna att ta i på skarpen för att skydda allmän säkerhet så kommer det att svida. Vanligt folk i England, oavsett politisk färg, har noll förståelse för att ett gäng moraliska pösmunkar till "demonstranter" blockerar gator och torg mitt i Londons politiska hjärta. I synnerhet i Brexit-tider (de här demonstranterna försöker naturligtvis åka snålskjuts på all uppmärksamhet kring Brexit och Boris Johnson, det är dubbelt så mycket journalister som vanligt i London just nu).
Så pass det gick fan fortare än jag trodde att autonoma grupper börjar köra civil olydnad, Om detta är eller var Gretas önskan så vassego för nu börjar problemen rulla in på allvar!

Problemen hopar sig mer och mer tydligt ska bli intressant se vad Greta kommer säga åt den civila olydnad som Extinction Rebellion börjar med, Vad kommer här näst då månne Greenpeace kedjar sig fast sin vana trogen mot ngt osv osv det är farligt det som börjar mullra igång nu!
2019-10-07, 18:55
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Varför finns det nästan inga filmer med Greta på YouTube där folk filmat med sina mobiler??

Hon har ju varit ute varje fredag i 1 år och strejkat. Var finns alla mobilvideos? Det finns ju i princip bara klipp från hennes tal. Men där har hon ju bara spenderat en bråkdel av sin tid.

Jag har bara hittat första halvan av följande film. Och där står Greta bara tyst å nickar när en person pratar med henne. Och så fort personen skall ställa några miljöfrågor så kommer en kvinna fram och avbryter med motiveringen "Hello we have a thing to do now sorry. So I need to borrow her thank you." och går iväg med Greta. Som om hon vill "rädda" Greta ur situationen.

Hur Greta står tyst när en person försöker prata med henne:
https://www.youtube.com/watch?v=70K4XqXwkq0

Finns det någon film där man kan se Greta prata med en vanlig person?

/A

Bara att inse: informationen kring Greta är hårt kontrollerad.
2019-10-07, 19:12
Medlem
Skulle det inte vara Greta-inspirerade demonstrationer utanför parlamenten överallt i världen? Det enda reportaget som jag sett om det är från Danmark där det fanns hundratal demonstranter. Fick inte skolbarnen ledigt? Eller håller Greta-effekten på att avtal. Medierna inser att de gått för långt.

https://jyllands-posten.dk/internati...medium=twitter
2019-10-07, 19:12
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

När jag började intressera mig för klimatfrågor var nog Marlene Ernman bara precis könsmogen och någon Greta Thunberg var troligen inte påtänkt. GT vill jag skuta fram och det hon gör är bra, men hon är ingen jag gömmer mig bakom.
Du har varit intresserad så länge men vet inte vad sångfågeln heter
2019-10-07, 19:19
Medlem
Konstruktiv kritik undanbedes!

Låta sig påskina att Greta ska ägna sin tid åt något annat än att "rädda klimatet" så räknas det som hat, som jag har förstått det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in