Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-07, 20:04
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Nu är hon och besöker ursprungsbefolkningen i North Dakota

Youth Climate Crisis Panel with Greta Thunberg and Tokatawin Iron Eyes at Pine Ridge, Red Cloud HS
2019-10-07, 20:10
Medlem
theanthropologists avatar
Ännu en stackars dålig ursäkt till människa som får kliva av:

Ordföranden för franska Palais de Tokyos vänförening får sparken efter att han uttryckt våldsamma hot mot Greta Thunberg. Han ska ha kallat den 16-åriga klimataktivisten för en ”galning” som ”vi måste skjuta ner”, skriver nätsajten Art Forum.

Det var som en kommentar till en artikel om klimataktivisten som personen som var ordförande för vänföreningen för den franska konstinstitutionen uttryckte hoten. Han ska också ha lagt till ”jag hoppas att någon jävel skjuter henne”.

Palais de Tokyo är en av Paris främsta institutioner som visar modern konst. I byggnaden ligger bland annat Paris Moderna museum. Palais de Tokyo skriver på*Twitter*att de motsätter sig mannens uttalanden. De skriver också att vänföreningens styrelse kommer att träffas för att utse en ny ordförande.*

https://www.dn.se/kultur-noje/ordfor...reta-thunberg/
2019-10-07, 20:16
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ha, ha!
Det är klart du är felunderrättad.
Konstigt att klimatförändringsförnekare har så otur när de tänker.

Hmm, Jag slänger med Stalin som fredspristagare utan att kolla om det stämmer. Det är säkert ingen annan som kollar heller...

Kiss inger var däremot rätt och även omdiskuterat.
Tilldelades priset för freden med Nordvitnam, men han var väl kanske lite delaktig i kriget kan man tänka.
Så var det ju. Josef Stalin var bara, tillsammans med Adolf Hitler och nu kanske Greta Thunberg - nominerade till Nobels Fredspris. Rätt ska vara rätt.

Och Henry Kissinger kunde du med att göra dig lustig över, medan Barack Obama tydligen innebar oöverstigliga svårigheter. Mönstret syns även i skymningsljuset.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2019-10-07 kl. 20:28.
2019-10-07, 20:22
Medlem
Intressant skvaller om Greta i Expressen:

Och så var han en av initiativtagarna till*uppropet på DN-debatt i våras, om att forskare står bakom Greta.*

–*Vi var fem initiativtagare och vi hoppades få ett 20-tal klimatforskare att skriva på, men vi blev till slut 270. Det visar vilket enormt stöd Greta och ungdomarna har i att det är bråttom att ställa om samhället, menar Martin Hedberg.*

Rättar detaljer om man avrundar

Han berättar om en*föreläsning som Greta bett honom hålla*i samband med en av*manifestationerna i Stockholm.

–*Jag avrundade några siffror när jag visade grafik, och Greta kommenterade det. Hon är väldigt noga med detaljer. Det är skrattretande att det påstås att det skulle vara andra personer i bakgrunden som styr Greta. Hon har dunderkoll och när hon behöver reda ut någonting har hon personer att vända sig till som hon vet kan svara, säger Martin Hedberg.

Han förklarar att folk runtomkring Greta Thunberg är otroligt hjälpsamma.

– Greta behöver inte tjata sig till människors engagemang. Folk ställer upp oavsett om de är unga eller gamla, professionella seglare eller forskare. De ser att hon får saker gjorda och att hon genom deras bidrag kan använda sin kreativitet, menar Martin Hedberg.*

De personer som Greta Thunberg oftast rådfrågar om fakta är professorerna Kevin Anderson, Johan Rockström och Stefan Rahmstorf.*

https://www.expressen.se/nyheter/kli...n-blick-i-dag/

Ganska mycketbinformation i artikeln.

Pär Holmgren som i maj i år valdes in i Europaparlamentet för Miljöpartiet fortsätter:
–*Men när jag lärde känna Svante och Malena bättre förstod jag att det var Gretas föräldrar som gick i*hennes*fotspår. Greta som hade fått*dem*att inse hur brådskande klimatfrågan är. Det cirkulerar konspirationsteorier om att Greta skulle gå i andras ledband, men sanningen är att Gretas engagemang är otroligt äkta. Hon är påläst och kommunikativt skicklig. Och i och med att hon uttrycker sig så klokt och välformulerat och välbalanserat så får det hon säger genomslag.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-10-07 kl. 20:30.
2019-10-07, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Har du en källa till hela kommentarens innehåll?

/A
https://www.dn.se/kultur-noje/ordfor...reta-thunberg/
2019-10-07, 20:33
Medlem
Jofs avatar
Valans spådom, framförs av en kringvandrande spåkvinna, en så kallad völva (kvinnlig schaman), som riktar sin ord till hela människosläktet. Hon berättar om till denna världs undergång, Ragnarök, men har vision om ny och bättre värld.
Ur Vǫluspá, i den Poetiska Eddan.

Greta en nutida kringvandrande spåkvinna.
Senast redigerad av Jof 2019-10-07 kl. 21:19.
2019-10-07, 20:37
Medlem
Mer från dagens expressen:

I november i fjol hörde också Svante Thunberg och Greta av sig till Martin för att diskutera hur de skulle kunna ta sig till USA utan att flyga. Martin, som själv har seglat från USA till England och har kontakter, lovade att hjälpa dem att söka och välja båt, och besättning. Martin Hedberg fanns med också med och förberedde klimataktivisten mentalt inför överfärden.

–*Jag gav henne råd om vad man kan förvänta sig ute på havet. Dels berättade jag hur fantastiskt det är att segla från en kontinent till en annan och navigera så att man undviker såväl stormar som stiltje. Men också om jobbiga sidor som kan komma. Saker kan gå sönder, sjösjuka och nöd man kan hamna i utan att kunna få hjälp direkt. Det är en balansgång att inte hänga upp sig på att det ska gå fel, men samtidigt vara beredd på att det kan bli så, säger Martin Hedberg.*

– Jag och en skeppare var också stand-by för att övningssegla med henne, men det blev inte av. Antingen var det för snällt väder, privat tid med familjen eller möten. Jag fick till exempel ett sms en gång där det kort och gott stod ”Hinner inte segla, möte med John Kerry”.
2019-10-07, 20:50
Medlem
vidrikfittanens avatar
Avskyr begreppet "enig forskarkår" eller "enad forskarkår" som Greta-sekten ofta använder.
Det existerar inte några eniga forskarkårer nånstans. Möjligen är historieforskarna i Nordkorea eniga om att fåglarna grät när Den Store Ledaren dog.

Forskare ska inte vara eniga, än mindre ska de drivas av kåranda. Och så är det också.
2019-10-07, 20:53
Medlem
Greta är ju bara det nya stora lögnprojektet för att distrahera massorna från tidigare lögnprojekt.

Etablissemanget hoppar från lögnprojekt till lögnprojekt. De kan ju bara uppehålla en eller två chimärer i taget, innan de måste släppa taget och springa vidare till nästa grej, för de vet ju att sanningen alltid kommer ikapp till slut.

Med all hysteri kring Greta är det ju få nu som kommer orka få upp ögonen för den gamla masspsykos-lögnen om de så kallade "apatiska flyktingbarnen" som nu som vuxna börjat krypa fram och berätta om hur de blev tvingade av sina föräldrar under tortyrliknande former att spela apatiska.
2019-10-07, 21:00
Medlem
Rapid City, South Dakota, right now!

https://pbs.twimg.com/media/EGTAx4TU...g&name=900x900
2019-10-07, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Ja han är med på alla.

https://youtu.be/UGzUY88zMI8?t=277

Gretas pappa säger följande om situationen:
https://youtu.be/UGzUY88zMI8?t=295

/A

Så hon har papzen som livvakt o vakthund - var han med på BMW-båten också?

Greta är m a o ingen självständig varelse utan vaktas dessutom jämt
(dvs inte bara Puppet-On-A-String av utomstående)
2019-10-07, 21:27
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Hade lovat mig själv att ge blanka fan i att skriva något om Greta ö-h-t, men det sket sig.

Jag är faktiskt forskare. Då jag huvudsakligen sysslar med kvalitativ forskning och meta-analys (och meddlar med etik vid sidan av), utger jag mig inte på något vis för att vara klimatforskare. Jag har dock varit miljömupp sedan prepubertal ålder, och vidare har jag fascinerats av den medeltida värmeperioden sedan mellanstadiet.

Jag hyser alltid skepsis mot politisk inblandning i forskning - det ymniga användandet av ordet ’socioekonomiska faktorer’ av herrar Sarnecki och Johansson är ett exempel (motsägs av Sarneckis egen forskning, Brå-rapporterna, kontemporär dansk forskning och Sariaslans forskning). Det leder, utöver det uppenbara - finansierinsgsbias, naturligtvis även till bias vid bekräftelse av resultat.
--
https://www.gp.se/nyheter/sverige/sa...itet-1.1219196

Sismondo har skrivit en del om just finansieringsbias, länkad nedan, efter stycke). Man kan argumentera att nyanserna av finansiering är subtila - e.g. är skillnaden mellan att missa analys- och/eller metodikfel och direkt forskningsfusk (scientific misconduct) hårfin, även om det sker oavsiktligt (imho).
--
http://dx.doi.org/10.1016/j.socscimed.2008.01.010
http://dx.doi.org/10.1016/j.cct.2007.08.001

IPCC är, såvitt jag kan förstå, huvudsakligen politisk metaanalys av forskningsmaterial som, i vissa fall, verkar dras med en del metodikfel. Hur ‘modellerna’ valideras vet jag inte, men det förefaller som man medelvärdesbildar utfallet från en mängd olika modeller och använder detta som prognosinstrument. Rätta mig om jag har fel, men i mina ögon förefaller det synnerligen tveksamt.

Som en passus kan jag nämna att Widding i en SWEBBTV på ett ganska populärvetenskapligt dragning av problematiken, och frågan i överigt.

Oaktat detta, efter att ha gnekat mig igenom ‘What is the ‘Hockey Stick’ Debate About?’(McKitrick 05) blev jag fascinerad över att medeltida värmeperioden hade försvunnit från hockeystickskurvan. Hoppla???
--
‘Abstract
The hockey stick debate is about two things. At a technical level it concerns a well- known study that characterized the state of the Earth’s climate over the past thousand years and seemed to prove a recent and unprecedented global warming. I will explain how the study got the results it did, examine some key flaws in the methodology and explain why the conclusions are unsupported by the data. At the political level the emerging debate is about whether the enormous international trust that has been placed in the IPCC was betrayed. The hockey stick story reveals that the IPCC allowed a deeply flawed study to dominate the Third Assessment Report, which suggests the possibility of bias in the Report-writing process. In view of the massive global influence of IPCC Reports, there is an urgent need to bias-proof future assessments in order to put climate policy onto a new foundation that will better serve the public interest.’
https://klimaatgek.nl/document/conf05mckitrick.pdf

Sagda PM (som inte verkar vara peer:at) förfaller ha korrekta referenser (peer:ade) som bekräftar metodik- och analysfel (medvetna eller omedvetna) begågna av Mann. Jag överlåter dessa till den intresserade läsaren, det är inte min themugg.

Beträffande den medeltida värmeböljan (Medival Warm Period/MVP) så uttalar sig geovetaren Deming (genom citat från peer:at papper):’With the publication of the article in Science, I gained significant credibility in the community of scientists working on climate change. They thought I was one of them, someone who would pervert science in the service of social and political causes. So one of them let his guard down. A major person working in the area of climate change and global warming sent me an astonishing email that said “We have to get rid of the Medieval Warm Period’.

Beträffande den synnerligen missvisande informationsvisualiseringen när IPCC lanserade hockeyklubban uppvisas denna i sin fulla prydno på p.3 (fig.1 - Tufte skulle fan döda en kattunge om han såg detta). Detta bör jämföras med hur IPCC såg på medeltemperaturen 1995 (fig.3, p.5).

Huang et al.s borrhålsdata uppvisas i fig.4 (p.6) och visar tydligt MVP.
--
Discoversionen finns såklart på wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hockey_stick_controversy

--
I ljuset av att det sket sig kapitalt för Mann i förtalsrättegången mot Ball som anklagat honomm för forsknngsfusk, bör man kanske vara en smula skeptisk mot tvärsäkra uttalanden om ‘en förenad forskarkår bakom Greta och IPCC och att alla döööör, blooood, helvete, treblinka, umlaut, sheisse!!!!’
--
https://principia-scientific.org/bre...imate-lawsuit/

Nåväl, jag kan inte ta ställning till själva sakfrågan; i vilken usträckning antroposcen inblandning påverkar klimatet. Men, det verkar, ur ett strikt vetenskapligt perspektiv avgränsa sig till att _enbart_ titta på koldioxid (och dessutom titta på det SÅ IN I HELVETE) samtidigt som man ignorerar andra faktorer problematiskt. Redan där beter man sig ur såväl vetenskapligt som mitigeringsperspektiv synnerligen korkat.

Vidare är jag orolig att genuint viktiga frågor som exempelvis var i hela jävla helvete ska vi och några fantasiljoner andra människor ska få el ifrån 2050. Sveriges kapacitet måste byggas ut med ett och ett halvt jävla Danmark, samtidigt som vi ska fasa ut kärnkraften. De fyra kvarvarande älvarna lär ju ryka i ett nafs. Just sayin’... Till IPCCs försvar skall väl sägas att många av deras senaste framtidsscenarion bygger på massiv expansion av kärnkraft.

I ljuset av detta ställa sig och ducka bakom en uppenbar marionett som Greta är fan patetiskt. Om jag förstått det, som föredragits mig ur boken rätt, tycker att hon är smartare än alla andra för att hon fattar att man kan bygga vindkraftverk 'på några månader' emedans kärnkraftverk tar mycket längre tid att bygga. Jahopp. Där ser man.

I den mån jag missförstod passusen ur boken kvarstår dock min poäng.
Nämligen: att ställa sig och ducka bakom en uppenbar marionett som Greta är fan patetiskt.

Någon kanske kan twittra till Greta och påpeka att IPCC är för kärnkraft?
--
OnT:
Expressen har för-i-helvete visat att föräldrarna försökte pitcha en klimattvserie till SVT. Hur djälva smart är det om man har barn med neropsykiatriska diagnoser? Ärligt talat, det är fan många vuxna som borde skämmas i Greta-cirkusen.

-ed-
Och kalla mig för-i-helvete inte för 'klimatförnekare'; då dödar jag fan en kattunge. Same goes, om någon invänder något om hur många står bakom Greta eller IPCC, med mindre än att en SLR presenteras samtidigt.

Respect.

Vad gäller just kärnkraften läste jag nyligen att när Greta väl räknat färdigt på sin kulram och insett att hon behöver snabbbygga kärnkraftverk för att hålla de älskade miljöbloggarna igång, då blir det aningen bråttom. I princip behöver jordens befolkning planera, bygga och driftsätta en reaktor motsvarande Oskarshamn 3 (1450 MW) - varje dag i 10 års tid.

Men då kanske det är någon annans problem. Miljö-Ola. Miljö-Istvan.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2019-10-07 kl. 21:29.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in