Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Greta hade inte ens ätit dig. Hennes hund hade fått göra det.

Du dyrkar olja och mammon, och tog inte alls till dig detaljerna i inlägget.

Det är för att du är en sektmedlem.

Fascinerande att vuxna människor tar ett barn med extremt tunnelseende på allvar, osäkra tonåringar på sociala medier är lätt att manipulera, men när vuxna är så pass naiva är bara oroväckande.
2019-10-07, 22:48
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Bara det att man inte kan säga att något är en "politisk metaanalys", bara så där. Som forskare vet man att man måste visa varför, och att artiklar kan innehålla metodfel är inte direkt något väldigt avslöjande.
Måste man? Vet man?

Om någon skriver 'såvitt jag kan förstå' i ett PM så betyder det:
'såvitt jag kan utröna av det material jag tagit till mig och listat' - inget annat. Hade jag hävdat att att jag lade fram vetenskapliga bevis för att så var fallet och försökt få det genom peer hade det varit en annan femma. Men nu är det i pm-form, serru - så ett infantilt 'KÄLLA-PÅ-DET'-bjäbb biter föga. Det är sådant som brukar gå över redan första året på grundutbildningen - att invända mot någon semantisk petitess. Det var var väl dessutom ganska fjärran från den huvudsakliga problemet, nämligen det du adresserar senare; nämligen metod- (och, mitt tillägg, analys-)fel.

Och jo. Tappar man, som av en slump, bort MWP då är, faktiskt, resultatet ganska kontaminerat.

Citat:
Greta hade ätit upp dig på några sekunder.
OnT
Ja. Hon kan ju, enligt uppgift, periodiska systemet utantill. Jag lärde mig redan i sjuan att klara mig utan den kunskapen då jag insåg att det var mycket enklare att använda tabellen som referens, snarare än att memorera skiten.

Så visst, kommer det till att rabbla grundämnen så är jag nog fullständigt körd.
/OnT
Citat:
Berätta istället om vad som är problemet.
Jag klargjorde väl det rätt tydligt, men här får du det i punktform:
- det är patetiskt med vuxna som duckar bakom Greta
- det är problematiskt att IPCC stirrar sig blinda på koldioxid
- det är problematiskt att det finns/funnits betydande metodik och analyskontrovers kring IPCCs rapporter
- det är bekymmersamt att vi (globalt såväl som nationellt) tappar fokus energiproduktion (oaktat vilka jävla energikällor det handlar om)

Jag hoppas du klarar dig utan en illustration?

Citat:
En ung kvinna försöker rädda världen och säger att vi ska lyssna på vad utbildade människor säger. Har du något emot det?
Nej. Det var väl precis det som var min poäng?

Jag tycker genuint synd om henne, och tycker att alla djävla vuxna som utnyttjar henne borde skämmas.
Senast redigerad av hogerspoket 2019-10-07 kl. 22:58.
2019-10-07, 22:56
Medlem
Citat:
Bara det att man inte kan säga att något är en "politisk metaanalys", bara så där. Som forskare vet man att man måste visa varför, och att artiklar kan innehålla metodfel är inte direkt något väldigt avslöjande.

En ung kvinna försöker rädda världen och säger att vi ska lyssna på vad utbildade människor säger. Har du något emot det?

dp
Senast redigerad av Hibiscrub 2019-10-07 kl. 23:04.
2019-10-07, 22:58
Medlem
Citat:

Han visar ju på brister i IPCC:s modeller och teorier, sedan så ska det basuneras ut att det går åt helvete och att domedagen kommer. Men då ska man ju ha något att backa upp det med och inte bristfälliga modeller och beräkningar.
Greta äter inte upp någon mest dålig teater.
Domedagssekter har verkligen ingenting att komma med men du kallar det rädda världen.
2019-10-07, 22:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Han visar ju på brister i IPCC:s modeller och teorier, sedan så ska det basuneras ut att det går åt helvete och att domedagen kommer. Men då ska man ju ha något att backa upp det med och inte bristfälliga modeller och beräkningar.
Domedagssekter har verkligen ingenting att komma med men du kallar det rädda världen.

Så det är off topic menar du. Har du anmält? Och har du ett inläggsnummer?

Du är en domedagssekt.

Och han pekade inte på några brister.

Liksom jag inte pekar på några brister hos dig. Det var bara svepande trams.
2019-10-07, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Intresset har sjunkit 2 %-enheter de senaste monaderna, men trenden verkar ökande sedan i mars.
Klimat och miljö enl. Aftonbladet
Mars --------------------
Juni ----------------------------
Sept --------------------------

Tittar man på Novus undersökning har miljö och klimat legat rätt konstant på 35 % de senaste fyra åren.

Din tolkning av utvecklingen liknar klimatförändringsförnekares tolkning av klimatfakta tycker jag.
Det intressanta är inte att frågan tappat 2% i Inizio, eller huruvida Novus eller Inizio prickar in rätt nivå. Det intressanta är att frågan inte har ökat i folks medvetande, trots medias intensiva Greta™-propaganda. Eller som du själv påpekar har det legat rätt konstant de senaste fyra åren. Det kan jag inte tolka på annat sätt än att Greta™-effekten är noll och intet.
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
IPCC är, såvitt jag kan förstå, huvudsakligen politisk metaanalys av forskningsmaterial som, i vissa fall, verkar dras med en del metodikfel. Hur ‘modellerna’ valideras vet jag inte, men det förefaller som man medelvärdesbildar utfallet från en mängd olika modeller och använder detta som prognosinstrument. Rätta mig om jag har fel, men i mina ögon förefaller det synnerligen tveksamt.
Du har tyvärr uppfattat saken korrekt. Man tar ett medelvärde av en mängd modeller, där definitionsmässigt alla utom en måste vara felaktiga. Någon validering sker inte, eftersom det naturligtvis kräver att man ser tiden an och jämför prognos med utfall. Många tror dock att den kurvpassning som görs mot historiska data är detsamma som validering. (Vilket ger en fingervisning om den akademiska nivån.) Att folk tror att en 16-årig flicka som just gått ut grundskolan, skulle ha något som helst att tillföra visar med all önskvärd tydlighet att det handlar om ännu en domedagssekt. Sektmedlemmarna hänvisar dock till "forskarna", trots att de inte hade känt igen vetenskaplig metodik om den så hoppade upp och bet dem i arslet. Sektmedlemmarna känner inte ens till hypotesen om den förstärkta växthuseffekten, på vilken hela klimathotet vilar. Än mindre känner de till att den hypotesen sedan länge är grundligt vederlagd av empiriska data.

Dagens dikt:
De vet inte, därför att de inte vill veta. De vill bara tillbe Greta
2019-10-07, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Mycket skrik och lite ull!

Nej alla klimatforskare gillar inte Greta, men klimatforskningen bekräftar växthuseffekten och behovet att fasa ut fossila bränslen.

Det där med att det är angeläget att fasa ut fossila bränslen låter onekligen bekant. Om inte annat för att minska Gulfländernas politiska inflytande. (De kommer antagligen att bli lite sura. Kanske ser de Greta som ett av de största hoten mot deras omåttliga rikedomar, välstånd och geopolitiska makt? Tänk om det inte är Trump och Putin som är hennes största motståndare - utan länder i den muslimska världen? Fram med popcorn i storpack, det här kan bli riktigt intressant.)

Men den stora frågan som våra skräpjournalister aldrig ställer är hur det ska kunna ske i tid. För bövelen, vi har ju bara typ 10 år och 75 dagar kvar. Sedan är det sluttande planet ett faktum - and there'll be no return.

Var finns den journalist som frågar henne hur hon får ekvationen med Parisavtalet och Kinas fria tyglar att gå ihop?

Så länge det bara är Västvärlden som förväntas dra i handbromsen så är det svårt att se hela spektaklet som något annat än ett illa förklätt försök att omfördela ekonomin och därmed ytterst herraväldet.

Om de - inklusive Greta själv - bara inte hade haft det dåliga omdömet att ta ifrån barn och ungdomar deras framtidstro och skrämma upp dem med undergångspropaganda hade de gärna fått käbbla. Nu blir det bara mer och mer osmakligt.

Och så drar vi Svante Arrhenius och Keelingkurvan ett varv till ...
2019-10-07, 23:07
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Bara det att du får sätta dig in i vad hon själv tycker.

Ja, jag vet att du vill rädda ditt inlägg, men det fungerar inte så.

Mer viktade ord av slaget "betydande kontrovers" gör bara att jag säger, ytterligare en konspirationsteoretiker.
Nu är detta OT så det dånar om det då den här skribenten nu helt har fjärmat sig från sakfrågan och enkom syftar till att tillskriva mig det pejorativa epitetet 'konspirationsteoretiker'.

Följande kvartstår:
- Mann förlorade förtalstvisten mot Bell, som anklagade honom för forskningsfusk
- Det finns betydande kontrovers (en lättöverskådligt text - med bilder, jag lovar- finner du här:https://en.wikipedia.org/wiki/Hockey_stick_controversy) kring sagda kurva

Ponera nu följande: jag har inte med ett ord sagt något om förekomsten, eller avsaknaden, av växthuseffekten; vilket inte heller varit mitt syfte.

OnT
Jag tycker dock det är patetiskt med vuxna som gömmer sig bakom/utnyttjar barn.

Go figure.
/OnT
2019-10-07, 23:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Nu är detta OT så det dånar om det då den här skribenten nu helt har fjärmat sig från sakfrågan och enkom syftar till att tillskriva mig det pejorativa epitetet 'konspirationsteoretiker'.

Följande kvartstår:
- Mann förlorade förtalstvisten mot Bell, som anklagade honom för forskningsfusk
- Det finns betydande kontrovers (en lättöverskådligt text - med bilder, jag lovar- finner du här:https://en.wikipedia.org/wiki/Hockey_stick_controversy) kring sagda kurva

Ponera nu följande: jag har inte med ett ord sagt något om förekomsten, eller avsaknaden, av växthuseffekten; vilket inte heller varit mitt syfte.

OnT
Jag tycker dock det är patetiskt med vuxna som gömmer sig bakom/utnyttjar barn.

Go figure.
/OnT

Så om det är off topic och du är forskare, varför insåg du då inte det från början?

Greta hade gjort det.
2019-10-07, 23:11
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Så om det är off topic och du är forskare, varför insåg du då inte det från början?

Greta hade gjort det.

Och här tror jag vi drar det berömda strecket.
>--------------------------------------------------------->
Jag hade faktiskt hoppats på någon form av adekvat mothugg, men det här är fan patetiskt.

Och min poäng kvarstår:

OnT
Det är fan patetiskt med vuxna som duckar bakom barn.
/OnT
-ed-
Citat:
Ja det gör vi, för människor som du skriver inte alls om Greta, utan om bara er egen svarta själ, som har sitt stöd i konspirationsteorier.

Dags för medicinering, kanske?
Senast redigerad av hogerspoket 2019-10-07 kl. 23:14.
2019-10-07, 23:12
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Och här tror jag vi drar det berömda strecket.
----------------------------------------------------------

Ja det gör vi, för människor som du skriver inte alls om Greta, utan om bara er egen svarta själ, som har sitt stöd i konspirationsteorier.
2019-10-07, 23:13
Medlem
Citat:
Så det är off topic menar du. Har du anmält? Och har du ett inläggsnummer?

Du är en domedagssekt.

Och han pekade inte på några brister.

Liksom jag inte pekar på några brister hos dig. Det var bara svepande trams.

Nej jag menar inte att det är off topic och sysslar inte med att anmäla inlägg.
Haha hur bli jag en domedagssekt när jag inte tror på någon domedag.
Jo det gjorde han när han ifrågasätter metodikbrister och då även resultatet som tagits fram med dessa brister. Det är ju oerhört viktigt eftersom hela frågan hänger på IPCC:s resultat och dess teorier om en uppvärmning och dess konsekvenser.
Ni har byggt ett hus på lera, det står inte länge.
Senast redigerad av Hibiscrub 2019-10-07 kl. 23:19.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in