Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-14, 10:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

När hon lämnade hamnen i Hampton så låg en amerikansk (atom-)ubåt alldeles nära hamnen i ytläge, oklart vilken identitet den ubåten har

Det kanske är den som är följebåten? Garanterat osynlig för omgivningen som vill avslöja Greta! (Nej jag skojar bara. Trump skulle aldrig avdela en enhet för att skydda Greta.)
2019-11-14, 10:12
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Nu funkar länken till båten igen: SailingLaVagabonde
2019-11-14, 10:14
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kanske är den som är följebåten? Garanterat osynlig för omgivningen som vill avslöja Greta! (Nej jag skojar bara. Trump skulle aldrig avdela en enhet för att skydda Greta.)

Greta är lite som Stålmannen, Läderlappen eller Fantomen: nu har hon transformerats från cowgirl-Greta till båt-Greta igen
2019-11-14, 10:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluehairdontcare
Har ni nångång tänkt att det här klimattjafset tar så stor plats bara för att ta fokus ifrån invandringen?

Nej, för båda problemen är lika viktiga. Dock stör det mig, att man förväntas välja sida. Som att man inte skulle kunna se farorna med BÅDE miljöförstöringen/klimatkrisen OCH massinvandringen/den bristande integrationen. Jag känner mig inte längre hemma i något politiskt läger p.g.a. den här uppdelningen.

Och detta gäller för övrigt även andra frågor i de båda "åsiktspaketen". Jag har t.ex. en vän som bar en djurrättströja i en antiabort-demonstration. Han blev dödshotad (!) av motdemonstranterna - typ Ung Vänster! De sa att de skulle döda honom om de såg honom i ett djurrättssammanhang. Man får tydligen inte värna om BÅDE ofödda barn OCH djur, utan man måste välja antingen eller, och vara likgiltig inför den andra livsformen...
Senast redigerad av Merwinna 2019-11-14 kl. 10:23.
2019-11-14, 10:32
Medlem
Hoppas på en ny Titanic!
2019-11-14, 10:43
Avstängd
Citat:
Nej, för båda problemen är lika viktiga. Dock stör det mig, att man förväntas välja sida. Som att man inte skulle kunna se farorna med BÅDE miljöförstöringen/klimatkrisen OCH massinvandringen/den bristande integrationen. Jag känner mig inte längre hemma i något politiskt läger p.g.a. den här uppdelningen.

Och detta gäller för övrigt även andra frågor i de båda "åsiktspaketen". Jag har t.ex. en vän som bar en djurrättströja i en antiabort-demonstration. Han blev dödshotad (!) av motdemonstranterna - typ Ung Vänster! De sa att de skulle döda honom om de såg honom i ett djurrättssammanhang. Man får tydligen inte värna om BÅDE ofödda barn OCH djur, utan man måste välja antingen eller, och vara likgiltig inför den andra livsformen...

Det är väldigt vanligt med sådana här stora "åsiktspaket" - om du är för A så förväntas du också vara stenhårt för B.C och D - och både media och folk som aktivt eller halvprofessionellt arbetar med politik ställer okritiskt upp på den synen. Om man anser att det behövs en stramare syn på medborgarskapet, bättre integration och en mindre naivt snyftig migrationspolitik antas man t ex inte kunna vara för HBT-personers rättigheter och rättssäkerhet. Det är ett otyg helt enkelt, och väldigt många hyfsat intelligenta människor upplever denna slags "färgkodning" av åsikter och resonemang som helt irrelevant.
2019-11-14, 10:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Hoppas på en ny Titanic!

Så många är de ju inte på katamaranen, dessutom ska de inte i närheten av något område med isberg.
2019-11-14, 10:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hur förflyttar sig segelbåten när den lägger ut från kajen och seglar genom hamnen? Inga förbränningsmotorer inblandade?

Är väl en ickefråga i sammanhanget om dom skulle använda förbränningsmotorer några hundra meter på en resa på 600 mil?
2019-11-14, 10:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Hoppas på en ny Titanic!

Det finns en bebis ombord också. Den hatar du väl i alla fall inte? Bemöt Gretas argument i stället för att önska livet ur henne - det är så lågt!
2019-11-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Azorerna ligger faktiskt längre norrut än vad Hampton, Virginia, USA gör. Så uttalandet är liite otydligt, Jag tror faktiskt att de vinner på att gå längre söderut än vad de ser ut att göra just nu, hon går på rak östlig kurs. Går de längre söderut så får de ett betydligt behagligare väder, med > + 20 C
Och först mot slutet vända norrut mot Spanien
Nu klarar den båten nog 7-8 meters vågor utan vidare men om det känns behagligt det vet jag ju inte
Vet ej hur tungt barlastad hon är och om hon klarar av att slå runt, och räta upp sig som Malizia 2 var designad att kunna göra. I och för sig fick man då klättra ut genom en nödlucka i aktern. Säkert lagom roligt om det är ute på havet i rykande storm och på natten ?

Av bilderna att döma så har hon inte tillräckligt hög mast för att hon ska slå runt av bara vindtrycket, men kombinationen av en häftig vindstöt plus en brant våg kan nog få även denna att slå runt om det vill sig illa.

12 sekundmeter ungefär, hon seglar nog bra i den vinden. Men fort går det inte. Någon Malizia 2 med bärplansvingar är det inte frågan om här precis.
Eller så kan man lifta en bit med Golfströmmen.

Det kanske mest intressanta just nu är varför de slagit av transpondern. Sök själv efter båten LA VAGABONDE https://www.marinetraffic.com/en/ais...ry:34.8/zoom:2
Båten torde vara registrerad i Australien.
Senast redigerad av nikson 2019-11-14 kl. 11:11.
2019-11-14, 10:56
Medlem
Citat:
Det finns en bebis ombord också. Den hatar du väl i alla fall inte? Bemöt Gretas argument i stället för att önska livet ur henne - det är så lågt!

Bemöta hennes argument?
Man kan inte argumentera med en idiot, de kommer aldrig förstå att de har fel.

Tjejen är psyksjuk och hjärntvättad.
2019-11-14, 10:59
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är väldigt vanligt med sådana här stora "åsiktspaket" - om du är för A så förväntas du också vara stenhårt för B.C och D - och både media och folk som aktivt eller halvprofessionellt arbetar med politik ställer okritiskt upp på den synen. Om man anser att det behövs en stramare syn på medborgarskapet, bättre integration och en mindre naivt snyftig migrationspolitik antas man t ex inte kunna vara för HBT-personers rättigheter och rättssäkerhet. Det är ett otyg helt enkelt, och väldigt många hyfsat intelligenta människor upplever denna slags "färgkodning" av åsikter och resonemang som helt irrelevant.

Det är faktiskt lite synd. Jag är ju verkligen inte för att importera kriminella och terrorister från MENA, det tror jag att alla vet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in