Flashback bygger pepparkakshus!
2020-03-19, 18:46
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Tyckte dagens idiotfråga var en av de lättaste hittills den här säsongen. Men det blir väl så om man kan ett svar - att man upplever det som lätt. Otroligt förvånande att alla fyra trodde att spindlar är insekter.

Jag tyckte tvärtom att det var bland de svåraste idiotfrågorna. Minns ett delmoment vi hade på någon kurs på högskolan där vi studerade insekter. Då var det just en spindelexpert som ledde kursen. Vi var ute sent på kvällen med lampor & letade efter allehanda småkryp varav det var mycket fokus på spindlar. Att spindlar inte räknas som insekter visste jag inte.
Citera
2020-03-19, 20:35
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Jag tyckte tvärtom att det var bland de svåraste idiotfrågorna. Minns ett delmoment vi hade på någon kurs på högskolan där vi studerade insekter. Då var det just en spindelexpert som ledde kursen. Vi var ute sent på kvällen med lampor & letade efter allehanda småkryp varav det var mycket fokus på spindlar. Att spindlar inte räknas som insekter visste jag inte.

Är det inte så att alla insekter har 6 ben, samtidigt som spindlar har 8st(?)
Citera
2020-03-19, 23:58
Medlem
zerxezs avatar
John Ausonius hette Wolfgang Zaugg innan. Stannerman hette han efteråt. Lite pinsamt F & F
Citera
2020-03-20, 07:37
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Ingen aning vad som är den avgörande skillnaden. Det var ju du som tyckte frågan var enkel. Jag tyckte den var knepig & jag hade gissat fel.

Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
John Ausonius hette Wolfgang Zaugg innan. Stannerman hette han efteråt. Lite pinsamt F & F

Han hette Stannerman mellan Zaugg och Ausonius. De har givetvis kollat upp alla svar noggrant så att det inte ska bli direkt felaktigt.
Citera
2020-03-20, 07:49
Medlem
Stivalis avatar
Lurigt ord det där med havsområde. Jag tänker mig något litet. Område är ju oftast en mindre geografisk plats. Kattegatt är väl tillräckligt stort för att räknas som hav. Den frågan var knepig.
Citera
2020-03-20, 08:24
Medlem
Roddarna på vikingaskeppens undre däck
Citera
2020-03-20, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Roddarna på vikingaskeppens undre däck
Instämmer!
Snillet i F&F:s frågestab som researchat fram att vikingarna hade galärslavar som rodde deras skepp har givetvis redan fått sparken. Eller? Har all form av även den enklaste form av allmänbildning nu slutligen vältrats överbord i infantilitetens yttersta tid?

Och denne figur kan väl i rimlighetens namn inte mena allvar:
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
De har givetvis kollat upp alla svar noggrant så att det inte ska bli direkt felaktigt.
Nej, galärslavar på vikingaskeppens undre(!) däck är väl inte direkt felaktigt.
Det är totalt åt helvete, eftersom såväl galärer som galärslavar fanns i Medelhavet och nyttjades av såväl greker som romare och, inte minst, fenicier, långt innan vikingarna ens var påtänkta...
Citera
2020-03-20, 19:40
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnil
Instämmer!
Snillet i F&F:s frågestab som researchat fram att vikingarna hade galärslavar som rodde deras skepp har givetvis redan fått sparken. Eller? Har all form av även den enklaste form av allmänbildning nu slutligen vältrats överbord i infantilitetens yttersta tid?

Och denne figur kan väl i rimlighetens namn inte mena allvar:

Nej, galärslavar på vikingaskeppens undre(!) däck är väl inte direkt felaktigt.
Det är totalt åt helvete, eftersom såväl galärer som galärslavar fanns i Medelhavet och nyttjades av såväl greker som romare och, inte minst, fenicier, långt innan vikingarna ens var påtänkta...

Jag menade att de bör ha kollat upp alla svar noggrant. Alltså det som ger poäng. Jag reagerade också på påståendet om vikingaskepp men det var egentligen inget som gällde poäng. Har för mig att snacket om vikingar mest var en övergång. Frågan var vad roddarna på nedre däck på skepp kallades. Det var felaktigt att dra in vikingar i sammanhanget eftersom deras skepp inte hade nedre däck med galärslavar, men det påverkade egentligen inte svaret & poängen.

I slutändan är det mest väsentligt att det som gäller poäng är korrekt. Det gick att svara rätt på frågan ändå även om frågan formulerades i ett felaktigt sammanhang. Jag försvarar det inte utan konstaterar bara att det inte påverkade svaret.
Senast redigerad av Stivali 2020-03-20 kl. 19:46.
Citera
2020-03-20, 23:47
Medlem
Citat:

Jo, så är det. Är väl främst den detaljen folk som vet att spindlar inte räknas som insekter brukar ha koll på. T ex räknas skorpionen som ett spindeldjur och har alltså åtta ben.
Citera
2020-03-21, 07:29
Medlem
Eftersom dplay inte funkar för mig längre så får jag titta klockan 22 istället. I torsdags när det var ungefär en kvart kvar så frös bilden och sen blev det helt svart. Nu får man försöka att titta på reprisen på söndag. Jävligt irriterande och dplay kan man varken ringa eller maila till. Som någon redan har skrivit så hade vikingarna varken galärslavar eller något undre däck.
Citera
2020-03-22, 08:58
Bannlyst
Märkligt att Sigge Eklund har fått två "under pressure" på raken om filmaffischer. En slump?
Han sopade nästan rent båda gångerna, så han verkar digga film.
Citera
2020-03-22, 09:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
Märkligt att Sigge Eklund har fått två "under pressure" på raken om filmaffischer. En slump?
Han sopade nästan rent båda gångerna, så han verkar digga film.

Eklund är t ex extremt kunnig i vilket år en viss film släpptes. Detta visar han återkommande i podden han har med Alex Schulman. Uppenbarligen har ett affischkunnande slunkit med. Han går väldigt ofta på bio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in