2020-06-05, 11:15
Medlem
Ifht hypotesen om at TH str bak. Jeg anser naturligvis at det er en av de veldig f sannsynlige hypotesene som er mulig i saken. Frst og fremst fordi etterforskningen signaliserer det.

Da mtte han vel ha hatt hjelpere (trolig 2 isfall), som gjorde nesten alt. S er naturligvis sprsmlet hvem disse er osv isfall. Leid hjelp, nr venn osv.

To sprsml som er interessante :
1 Hvorfor kunne ikke disse to ta henne med seg fra en gtur. Alts vente i bil og plukke henne med seg?
Synes det virker lettere enn dra til huset. Bil skulle vel brukes uansett.
Et leid oppdrag. Det rimer jo bedre med en enkel jobb fra bil?

2 Hvorfor var ikke TH for eks p hytta samtidig som det skjedde? Da kunne aldri noen komme og tvile p hans alibi. Kona skulle isfall kidnappes av fremmede.
Og han hadde ikke trengt drive med all denne stagingen som det snakkes om.
Hvis han satt bort jobben kunne han jo vre borte selv? Alt ble jo s komplisert for han nr han selv hadde gtt trkket i huset fr og etter.

Tar gjerne imot gode svar, og er bare for belyse saken jeg spr. Disse tingene klarer jeg ikke helt se et godt svar p. Man m trre vre kritisk tenker jeg for finne den sanne lsningen.
Citera
2020-06-05, 11:15
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Kallenavnet som barna skulle bruke var ikke "Lisbeth". Det var et svrt nedverdigende kallenavn som jeg ikke kommer til skrive pent her. Hvordan bruken av kallenavnet kom i stand vet jeg ikke, men det sier mye om familiedynamikken.

Kjrringa?

Jeg er vel kanskje litt snill med mitt forslag.

Nr mitt eget barn er sur p meg kaller hun meg bare "birthgiver".
Citera
2020-06-05, 11:18
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Trusselbrevet er nok et bevis p over-staging, ikke bare er det overdrevent langt, men ogs overdrevent gebrokkent. Doble konsonanter(r) i tide og utide er ikke typisk gebrokkent, og de fleste svindelforsk fra utlandet i dag (og 2018) inneholder kun sm skrivefeil, som ikke er blitt fanget opp av translate.

Tenker det er skrevet av familien i fellesskap under ett av familierdene lang tid i forveien. Brevet fra datteren har en del likheter srlig nr det gjelder lengde og konfronterende/offensiv form.

Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Har hatt samme tanken... etter siste ukens utspill. Men det blir vel for dryt.

Ja, n m det bremses litt her, fler jeg. Min oppfatning er at brevet datteren har skrevet, og som ble publisert p TV2.no, er reelt. Det kan hende hun har ftt hjelp av noen til skrive det, men det er ekte fra hennes side. Tror jeg. Hun er i en skremmende, grusom og nrmest ufattelig situasjon og i en dyp, dyp krise. Ikke bare er moren forsvunnet og antatt dd, men det mistenkes at faren str bak og sledes har lurt alle. Selv mener hun det er kidnappere som str bak og er derfor redd for sine egne barns trygghet. Jeg synes utrolig synd p henne.
Citera
2020-06-05, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Samme hvilket kamuflersprk de har brukt s visste de n hvordan de skulle fremme budskapet sitt.

S de m da i det minste hatt en minimal kunnskap om norsk.

Jeg skriver jo at teksten opprinnelig ble skrevet p norsk.

Hypotesen min er et forsk p forklare hvorfor lingvistene har konkludert med at forfatteren ikke har et skandinavisk sprk som morsml.

I denne hypotesen behersker selvflgelig forfatteren norsk.
Citera
2020-06-05, 11:20
Medlem
GG99Slayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
https://www.dagbladet.no/nyheter/tru...lorte/72523277

N kan Dagbladet avslre at personer i Norge med fagkunnskap innen feltet rettslingvistikk har underskt brevet. Konklusjonen har vrt klar: forfatteren har ingen av de skandinaviske sprkene som morsml.

Sosialisten cracka casen dere, bare gi opp n (facepalm)
Citera
2020-06-05, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Dette blir jo forklart i artikkelen. Hvorfor er du s forutinntatt til at eksperter som politiet bruker tar feil ?

Du skal f lov ha dine tanker om dette. Helt ok for meg:-)
Citera
2020-06-05, 11:23
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Hypotese rundt trusselbrevet og lingvistikk:

Forfatteren har skrevet teksten p norsk. Deretter er Google translate eller tilsvarende blitt brukt omtrent slik:

Norsk -> vietnamesisk -> spansk -> norsk.

Til sist er den maskinoversatte teksten blitt krydret og tilpasset manuelt.
God hypotese, kan vre enda flere sprk ogs. Da er det jo bare klikke seg videre, og legge til/trekke fra noen bokstaver her og der.
Citera
2020-06-05, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Kallenavnet som barna skulle bruke var ikke "Lisbeth". Det var et svrt nedverdigende kallenavn som jeg ikke kommer til skrive pent her. Hvordan bruken av kallenavnet kom i stand vet jeg ikke, men det sier mye om familiedynamikken.

Rart
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Motivet har trolig vrt at hele imperiet var i ferd med rakne ved en skilsmisse. TH har greid manipulere barna til innse at AE mtte ryddes av veien.

Milli fikk sagt det i seneste video, Flasketuten pekte p TH.
https://www.vgtv.no/video/197970?utm...&utm_term=tabs

Dette er jo bare tull.

Det er fullt mulig selge unna deler av eiendomsmassen. P samme mte som det er fullt mulig selge eienandeler i Elkraft.

Det fr vre mte p manupulering.

Skjnt, det gr jo frem av dette famse brevet at Hagens barn kan ha trodd at de ville sette seg selv og egne barn i fare dersom de "betalte for lett".

Skremmende. Hvor sterkt TH er i stand til pvirke sine voksne barns dmmekraft. Eller, det er kanskje trusselen om bli gjort arvelse som har gjort seg gjeldende. "Vi m gjre og tenke og tro som TH sier, ellers vil vi arve bare 1 million."
Citera
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Ifht hypotesen om at TH str bak. Jeg anser naturligvis at det er en av de veldig f sannsynlige hypotesene som er mulig i saken. Frst og fremst fordi etterforskningen signaliserer det.

Da mtte han vel ha hatt hjelpere (trolig 2 isfall), som gjorde nesten alt. S er naturligvis sprsmlet hvem disse er osv isfall. Leid hjelp, nr venn osv.

To sprsml som er interessante :
1 Hvorfor kunne ikke disse to ta henne med seg fra en gtur. Alts vente i bil og plukke henne med seg?
Synes det virker lettere enn dra til huset. Bil skulle vel brukes uansett.
Et leid oppdrag. Det rimer jo bedre med en enkel jobb fra bil?

2 Hvorfor var ikke TH for eks p hytta samtidig som det skjedde? Da kunne aldri noen komme og tvile p hans alibi. Kona skulle isfall kidnappes av fremmede.
Og han hadde ikke trengt drive med all denne stagingen som det snakkes om.
Hvis han satt bort jobben kunne han jo vre borte selv? Alt ble jo s komplisert for han nr han selv hadde gtt trkket i huset fr og etter.

Tar gjerne imot gode svar, og er bare for belyse saken jeg spr. Disse tingene klarer jeg ikke helt se et godt svar p. Man m trre vre kritisk tenker jeg for finne den sanne lsningen.

Du har noen gode poeng. Det som frst og fremst taler for en eller annen involvering av TH er den retningen som etterforskningen peker. Jeg klarer ikke helt tro at de er fullstendig p villspor, 35 - 40 mann. De beste i Norge med kollektivt tunnelsyn?
Men - det kan finnes grunner til at han mtte vre i nrheten og bidra p et vis i denne operasjonen. Srlig hvis de er to, og mtte fungere som hverandres gjensidige alibi. Vi fr hpe p flere opplysninger som kan kaste lys over saken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Ja, n m det bremses litt her, fler jeg. Min oppfatning er at brevet datteren har skrevet, og som ble publisert p TV2.no, er reelt. Det kan hende hun har ftt hjelp av noen til skrive det, men det er ekte fra hennes side. Tror jeg. Hun er i en skremmende, grusom og nrmest ufattelig situasjon og i en dyp, dyp krise. Ikke bare er moren forsvunnet og antatt dd, men det mistenkes at faren str bak og sledes har lurt alle. Selv mener hun det er kidnappere som str bak og er derfor redd for sine egne barns trygghet. Jeg synes utrolig synd p henne.

Du har nok rett. Dette er drlig gjort av advokaten la passere. Blir veldig forvirrende og deleggende.
De har blitt utsatt for noe vi ikke har mulighet for forst. Mulig det er en normal reaksjon, lange ut mot politiet. At det er ekteflt, og ikke tegn p at de har noe skjule.
Citera
2020-06-05, 11:25
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Det er forresten interessant hvordan noe her, Monsen tror jeg det var, visste at alle disse XXXXX
ene var et kenavn.

N str det jo skrevet at det var noen som ba noen av barna om kalle moren for dette, og at de ikke viile, fordi det var et stygt kallenavn.

Det beviser jo bare at det er HER informasjonen kommer frem..

Takk, til alle dere som bidrar, med ekte og faktisk informasjon.

Det var meg som tolket disse XXXX som ke navn frst her! S da jeg leste andre innlegg om at det handlet om kalle henne Lisb*th contra Mamma -s tenkte jeg at det var kun jeg som hadde tolket dette feil.
I dag leser jeg jo at dette handlet allikevel om et ke navn/stygt kallenavn,s da hadde min frste intuisjon/mageflelse rett.
Har man en del erfaringer med drlig stemning mellom ektepar,og at barn blir brukt av den ene-s er det lett tenke snn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in