2020-07-07, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbanoa
Interessant det du skriver om avhrsteknikker i Norge. Hvis det er blitt bedre her, er det nok mest pga Asbjrn Rachlew og Ivar Fahsing, som du sikkert kjenner til. Men vi har ogs vre historier om avhr p ville veier, som vi ikke har noen garanti mot ikke foregr fremdeles, og justismord. Wikipedia artikkelen er veldig ufullstendig.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Asbj%C3%B8rn_Rachlew

https://www.jus.uio.no/smr/om/ia/news/erespris.html
Asbjrn Andre Rachlew er for nyligt blevet bedt om at skrive en rapport om/vurdering af en dmt (mental retarderet) seriemorder i DK, hvor han konkluderer, at der ikke er nogen som helst belg for dommen p baggrund af de danske afhr. Man laver bl.a. ikke videooptag af afhr i DK, s det er under kritik. Og man laver heller ikke 'fri forklaring' som man gr i Norge.
Men selvflgelig kan det fejle. Jeg har bare indtryk af, at Norge har gjort sig flere erfaringer og overvejelser (mske pga tidligere justitsmord) end fx DK, som har gjort at der er bedre procedure for afhr. I hvert fald bruges norske eksperter nr vi skal udvikle p omrdet, men hvad praksis s reelt er i Norge skal jeg ikke kunne sige.
Citera
2020-07-07, 00:22
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ja jeg tror at for komme til bunns i denne saken s m en se saken som den er og ikke sammenligne med andre saker for mye, for det finnes ingen saker som er helt like, noen saker har noen detaljer som likner men ingen sak er nesten lik heller...
S nra sanningen som mjligt d...
Citera
2020-07-07, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
I Sverige krvs det inte srskilt mycket fr att f till husrannsakan vid ett shr allvarligt brott.
To av tre dommere i Eidsivating lagmannsrett mente det ikke var skjellig grunn til mistenke TH. Hadde kun en dommer til ment det var skjellig grunn til mistanke, s ville utfallet vrt stikk motsatt.
Citera
2020-07-07, 00:24
Medlem
Legokatts avatar
Jeg leser det slik:

HHB2 skriver i brev:
"jeg snakket med min sster (HHB1) som kunne fortelle at politiet i hennes avhr bekreftet at JEG (HHB2) hadde sagt at min far hadde oppfordret oss barna til kalle mamma XXXX"

HHB2 har ftt denne informasjonen fra HHB1
HHB2 avkrefter bruk av kallenavn

Enten har HHB1 fortalt en usannhet til HHB2 angende hva politiet konfronterte henne med - for en eller annen grunn

Eller s har politiet benyttet en avhrsteknikk litt p kanten
Citera
2020-07-07, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jo, jag frstr hur du tnker. Vi har ju inga oomtvistliga bevis eller fakta tillhands nnu som sger "exakt s hr var det".

Men om han inte krde sjlv till arbetet nr kameran registrerade hans bil ...skulle TH verkligen
ta en sdan risk, vl medveten om vervakning p platsen, tnk om den som krde mtte ngon i Hagens bil? Sg bilen men inte att han kom? Osv ..
Skulle vriga p arbetet ljuga om hans nrvaro?
Citera
2020-07-07, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iristo01
Kanskje TH fikk neseblod da han hold p med..fordi stress hormon og BT kte eller fikk neseblod av mekanisk skade da AEH prvde forsvare seg..

det har vrt diskutert hvordan blod kan ha kommet fra th tidligere. mine beste tips siden det ikke var noen skrammer p han: munn innvendig eller nese. Hvis noen prvde sl til han kan jo det ha vrt slik at han ikke hadde noe tilgjengelig trke seg med der og da. jeg synes det er pussig at han skal ha brukt sandalene til aeh. men vi vet alts ikke hvor gammelt blodet er og jeg har ikke inntrykk av at politiet vil kunne klare stadfeste hvor gammelt det er.
Citera
2020-07-07, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Jeg leser det slik:

HHB2 skriver i brev:
"jeg snakket med min sster (HHB1) som kunne fortelle at politiet i hennes avhr bekreftet at JEG (HHB2) hadde sagt at min far hadde oppfordret oss barna til kalle mamma XXXX"

HHB2 har ftt denne informasjonen fra HHB1
HHB2 avkrefter bruk av kallenavn

Enten har HHB1 fortalt en usannhet til HHB2 angende hva politiet konfronterte henne med - for en eller annen grunn

Eller s har politiet benyttet en avhrsteknikk litt p kanten
Jeg er enig. Jeg manglede bare den anden mulighed - at det kunne vre HBB1 der fortalte en usandhed.
Citera
2020-07-07, 00:31
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Men om han inte krde sjlv till arbetet nr kameran registrerade hans bil ...skulle TH verkligen
ta en sdan risk, vl medveten om vervakning p platsen, tnk om den som krde mtte ngon i Hagens bil? Sg bilen men inte att han kom? Osv ..
Skulle vriga p arbetet ljuga om hans nrvaro?
Snt funkar nog bst p film tror jag. Han skulle nog suttit inburad nu om det funnits minsta tvivel om fulspel.
Citera
2020-07-07, 00:33
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Jeg er enig. Jeg manglede bare den anden mulighed - at det kunne vre HBB1 der fortalte en usandhed.
Enig i at HHB1 kunne ha fortalt en usannhet
Ogs enig i at det er merkelig at HHB1 ringer fastelefonen kl 13.40 i stede for mobil. Kan tyde p at hun viste at AEH ikke ville svare p mobil
Citera
2020-07-07, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hybridbil
Har jeg gtt glipp av noe? Vet det har vrt snakk om kluss i forklaring, merkelig leie av bil osv, men han er da ikke hektet for noe enn?

jeg vet ikke hvordan VE ser ut, men for dere som kjenner VE, Borlaug og Hartmann H*ansen, vil en av disse passe til kroppsfasongen til hettemannen? er det ogs helt utelukket at hettemannen kan vre th? har noen bekreftet det? det kunne jo vrt lurt kle p seg litt ekstra for endre fasong mener jeg. jeg hadde tatt p meg en ekstra for si det slik.
Citera
2020-07-07, 00:35
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hybridbil
Det har jeg og flere svart p fr i flere meldinger, og sist da du stilte samme sprsml. Du er kun interessert i lage fiksjon og usammenhengde tv her inne, og jeg angrer allerede for at jeg gadd respondere denne gangen. Det virker som du koser deg med leke med og prve lage underholdning av en s tragisk sak, og det enn mens den pgr. Du burde skamme deg. Dessuten; Den dialekta du prver deg p er ikke i nrheten av hverken hadelending, gjvikenser eller noe i mellom. Fjols.
S ikke les det da. Finn deg en hobby du liker i stede. Det er frivillig vre her👍
Citera
2020-07-07, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Btw. Virker som nettavisen har fjernet den biten der en person flte seg presset til lyve om nr et mte fant sted. Som var det aller mest spennende i artikkelen.

Har alltid bare vrt en artikkel om dette (?) og den har jeg lest hundre ganger. Og trodde det var denne.
https://www.nettavisen.no/nyheter/ma...423961120.html

kanskje z-z-z kan hjelpe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in