Citat:
Ursprungligen postat av
Tungsten76
Lekkasjene kommer fra kretsen rundt TH. Det tror jeg ogs. Men hvilke lekkasjer siktes det egentlig til? TH sine usignerte avhr? Dette med sprsml om medisinbruk osv?
Det gr an se p hver enkelt artikkel hvor opplysningene stammer fra.
Opplysninger som stammer fra politiet, og som politiet selv sier er mediestrategi, var fremfrt av politiinspektr Tommy Brske frem til pgripelsen, og er siden blitt fremfrt av politiadvokat og ptaleansvarlig, for det meste Haris Hrenovica. Politikilder str pent frem med opplysningene de gir til mediene.
Team Tom gikk til mediene med datterens brev, som var et pent angrep p politiet. Ogs informasjon om de mange og lange mailene TH har skrevet til politiet. Artikler der politiet eller ptaleansvarlig blir bedt om kommentere opplysninger, eventuelt avkrefte eller bekrefte informasjon, der er ikke politiet den opprinnelige kilden. (Mye av denne informasjonen ble levert pressen for lenge siden, p et tidspunkt der infoen ville ha styrket THs sak og satt politiet i et uheldig lys, men offentliggjringen ble forsinket og det ser ut til at timingen har gjort infoen mer belastende for TH, enn stttende, som den var tenkt.)
Ellers henter journalister informasjon fra alle offentlige og pent tilgjengelige kilder, ofte dokumenter som har blitt lagt frem i rettsmter.
Kildevernet str sterkt i mediene. SH kan maksimalt lykkes i s en tvil i kanskje noen f tilfeller, om det er Team Tom som er kilden, eller om det er andre ukjente personer.
Jeg m se p artikkelen om medisiner og rapporten etter at TH nektet signere avhr, for vurdere hvem som kan vre kilde. Jeg tror artikkelen hovedsaklig baserte seg p informasjon enten direkte fra politiet, eller fra informasjon fra politiets rapport. Hvordan journalisten har ftt tak i denne rapporten vet jeg ikke. Det har vrt flere rettsrunder med ransakinger i Sloraveien, ransakinger p hyttene. Om rapporten kan ha vrt lagt frem i forbindelse med disse rettsforhandlingene vet jeg ikke.