2020-08-06, 20:31
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Vet ikke ...

Men hvordan var det igjen mht tekniske underskelser av bilen til TH? Noen som vet nr den ble sjekket frste og siste gang?

Frste gang vet jeg ikke, men jeg vet at den ble solgt (frste gang TH byttet bil p 10 r, han byttet til en Ford Kuga), og at den nye eieren fikk sin bil beslaglagt for underskelser etter at han hadde kjpt den.
Citera
2020-08-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungsten76
Lekkasjene kommer fra kretsen rundt TH. Det tror jeg ogs. Men hvilke lekkasjer siktes det egentlig til? TH sine usignerte avhr? Dette med sprsml om medisinbruk osv?

Det gr an se p hver enkelt artikkel hvor opplysningene stammer fra.

Opplysninger som stammer fra politiet, og som politiet selv sier er mediestrategi, var fremfrt av politiinspektr Tommy Brske frem til pgripelsen, og er siden blitt fremfrt av politiadvokat og ptaleansvarlig, for det meste Haris Hrenovica. Politikilder str pent frem med opplysningene de gir til mediene.

Team Tom gikk til mediene med datterens brev, som var et pent angrep p politiet. Ogs informasjon om de mange og lange mailene TH har skrevet til politiet. Artikler der politiet eller ptaleansvarlig blir bedt om kommentere opplysninger, eventuelt avkrefte eller bekrefte informasjon, der er ikke politiet den opprinnelige kilden. (Mye av denne informasjonen ble levert pressen for lenge siden, p et tidspunkt der infoen ville ha styrket THs sak og satt politiet i et uheldig lys, men offentliggjringen ble forsinket og det ser ut til at timingen har gjort infoen mer belastende for TH, enn stttende, som den var tenkt.)

Ellers henter journalister informasjon fra alle offentlige og pent tilgjengelige kilder, ofte dokumenter som har blitt lagt frem i rettsmter.

Kildevernet str sterkt i mediene. SH kan maksimalt lykkes i s en tvil i kanskje noen f tilfeller, om det er Team Tom som er kilden, eller om det er andre ukjente personer.

Jeg m se p artikkelen om medisiner og rapporten etter at TH nektet signere avhr, for vurdere hvem som kan vre kilde. Jeg tror artikkelen hovedsaklig baserte seg p informasjon enten direkte fra politiet, eller fra informasjon fra politiets rapport. Hvordan journalisten har ftt tak i denne rapporten vet jeg ikke. Det har vrt flere rettsrunder med ransakinger i Sloraveien, ransakinger p hyttene. Om rapporten kan ha vrt lagt frem i forbindelse med disse rettsforhandlingene vet jeg ikke.
Citera
2020-08-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Nr har noensinne to selvstendige personer ikke behov for hver sin bil?
Det kommer an p hvor man bor. I AEs tilfelle tenker jeg at det nok hadde vrt kjekt ha egen bil. Det er ikke alle venner og familie som bor slik til at det gr buss og tog forbi. I mange storbyer, for eks Oslo, er det bare et mareritt ha bil. S fort man kommer ut til grissgrendte strk, er siste mulighet til komme seg hjem med siste skolebussen. Man kan ikke klare seg uten bil der det ikke er offentlig kommunikasjon. Selv om det er det rundt Sloraveien, er det ikke sikkert alle venninnene bodde s sentralt til. For meg er det bare nok et tegn p at TH skulle ha full kontroll.
Citera
2020-08-06, 21:29
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbanoa
Det kommer an p hvor man bor. I AEs tilfelle tenker jeg at det nok hadde vrt kjekt ha egen bil. Det er ikke alle venner og familie som bor slik til at det gr buss og tog forbi. I mange storbyer, for eks Oslo, er det bare et mareritt ha bil. S fort man kommer ut til grissgrendte strk, er siste mulighet til komme seg hjem med siste skolebussen. Man kan ikke klare seg uten bil der det ikke er offentlig kommunikasjon. Selv om det er det rundt Sloraveien, er det ikke sikkert alle venninnene bodde s sentralt til. For meg er det bare nok et tegn p at TH skulle ha full kontroll.

Det var det jeg ville frem til ogs, s fremt man KAN det s er det mest praktisk for alle voksne mennesker ha sin egen bil.
Citera
2020-08-06, 21:41
Medlem
Nr ett brott som detta har begtts fr man finna sig i att bli utfrgad om bde det ena och det andra, hur obehagligt det n kan vara. Att TH vgrar frhr och genomlsning, dr han har chansen att lgga till rttelser dr han tycker det har blivit fel framstllt och inte heller signerar. Det gr honom till en misstnkt figur. Inte s underligt att det gr trgt med utredningen nr varken han eller barnen stller upp. Vill dom inte att saken ska lsas? Man kan ju undra sig vad SH tnker innerst inne, om han verkligen tror p TH, men han r betald fr att gra det han gr. TH lever nog ingen avslappnande tillvaro just nu, golvet kan ge vika nr som helst med dunder och brak. Arma familj.

Har man rent mjl i psen och inga svin i skogen behver man inte vara rdd fr att prata.
Citera
2020-08-06, 21:47
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
Nr ett brott som detta har begtts fr man finna sig i att bli utfrgad om bde det ena och det andra, hur obehagligt det n kan vara. Att TH vgrar frhr och genomlsning, dr han har chansen att lgga till rttelser dr han tycker det har blivit fel framstllt och inte heller signerar. Det gr honom till en misstnkt figur. Inte s underligt att det gr trgt med utredningen nr varken han eller barnen stller upp. Vill dom inte att saken ska lsas? Man kan ju undra sig vad SH tnker innerst inne, om han verkligen tror p TH, men han r betald fr att gra det han gr. TH lever nog ingen avslappnande tillvaro just nu, golvet kan ge vika nr som helst med dunder och brak. Arma familj.

Har man rent mjl i psen och inga svin i skogen behver man inte vara rdd fr att prata.

Her kommer du tilbake til det sentrale i saken, hvis ingen har noe skjule, hvorfor er det da blitt lagt opp til en krig mellom famillien og politiet?
Citera
2020-08-06, 21:51
Medlem
Citat:
Det var det jeg ville frem til ogs, s fremt man KAN det s er det mest praktisk for alle voksne mennesker ha sin egen bil.
Enig. Mulig jeg ogs ville forklare det i store bokstaver til de som ikke er enige. Men hvis man deler bo med en som aldri skaper problemer mht dele ting, bl a bil, behver det jo ikke vre er problem. Kjenner mange som ikke har bil, og har ikke selv, men det er selvvalgt. Stor forskjell.
Senast redigerad av Gubbanoa 2020-08-06 kl. 21:59.
Citera
2020-08-06, 21:59
Medlem
Citat:
Her kommer du tilbake til det sentrale i saken, hvis ingen har noe skjule, hvorfor er det da blitt lagt opp til en krig mellom famillien og politiet?

Fr att TH vill inte tappa ansiktet och ka fast. Hur det r med barnen vete17. Kanske fr att det trots allt r deras far och dom vill hoppas i det lngsta att han inte har nt med frsvinnandet att gra. Svrt att uttala sig nr man inte knner till familjedynamiken dr. Vad slags frhllande det r mellan far och barn.
Citera
2020-08-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Fetad: Tror du virkelig p dette som du skrev? Er dette noe som du tror eller noe som du er overbevist om? Hvilken begrunnelse har du for det?

Om du tror dette blir du i s fall veldig overrasket nr det kommer frem mer detaljer om lekkasjene, tror jeg.

Det er veldig bra at Svein Holden tar tak i dette, slik at det blir hp om at det skjer forbedringer.

Angende tidligere skriveri her i diskusjonen p FB om at journalistene i avisene kan ha skaffet seg informasjon (informasjon som senere ble lekket ut i avisartikler) fra rettsmtet ved vre til stede p rettsmtet, s forstr jeg det som at de ikke kan ha skaffet informasjonen p den mten ettersom mtet ble lukket for pressen. (Se sitat under).

Det er noks penbart.

Helt fra begynnelsen er det et element av angrep p politiet i denne saken. Politiet ble satt i en vanskelig situasjon, og valgte beste lsning, holde den angivelige kidnappingen hemmelig i 10 uker, n uke lenger enn minimums-tiden trusselbrev-instruksen om full betaling av lsepenger ville ha tatt. Max kjpe Monero for 1 million Euro per uke, i ni uker. Hvis politiet hadde gtt ut med full alarm og etterlysning tidligere, ville kritikken mot politiet ha blitt mye verre enn det den er n.

Svein Holden griper n til halmstr i et forsk p forsvare TH. Mediene beskytter kildene sine. Uansett.

Men, for de fleste som har fulgt saken er det penbart at det er Team Tom som str bak lekkasjer. Timingen ble feil, men infoen stammer derfra.

S, TH og SH forsker n reparere gamle skader som Team Tom har gjort, ved pst at lekkasjene stammer fra politiet. Det vil hverken la seg bevise eller motbevise. Mediene beskytter kildene sine.

Mer villedning. Mer drama. Flere forsk p flytte fokus fra TH og over p andre.
Citera
2020-08-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er noks penbart.

Helt fra begynnelsen er det et element av angrep p politiet i denne saken. Politiet ble satt i en vanskelig situasjon, og valgte beste lsning, holde den angivelige kidnappingen hemmelig i 10 uker, n uke lenger enn minimums-tiden trusselbrev-instruksen om full betaling av lsepenger ville ha tatt. Max kjpe Monero for 1 million Euro per uke, i ni uker. Hvis politiet hadde gtt ut med full alarm og etterlysning tidligere, ville kritikken mot politiet ha blitt mye verre enn det den er n.

Svein Holden griper n til halmstr i et forsk p forsvare TH. Mediene beskytter kildene sine. Uansett.

Men, for de fleste som har fulgt saken er det penbart at det er Team Tom som str bak lekkasjer. Timingen ble feil, men infoen stammer derfra.

S, TH og SH forsker n reparere gamle skader som Team Tom har gjort, ved pst at lekkasjene stammer fra politiet. Det vil hverken la seg bevise eller motbevise. Mediene beskytter kildene sine.

Mer villedning. Mer drama. Flere forsk p flytte fokus fra TH og over p andre.
Det er mulig, men det kan ogs vre lekkasjer fra politiet selv, til og med kontrollerte lekkasjer. Skal ikke s mange google sk til for finne utallige eksempler p lekkasjer fra politi i Norge. Siden det ikke er kommet frem noen kritikk av det fra verste hold i politiet, er det to alternativ: godkjente lekkasjer eller lekkasjer fra teamet til TH. Jeg er tilbyelig til tro det frste, men hrer du er uenig.
Citera
2020-08-06, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hvem er det som leverer store deler av innholdet i avhrene og innhold fra den rapporten som ble omtalt i tv2-artikkelen til media, og hva er hensikten med det og hva er tankene bak dette?

Avhrer sier at avhret ikke er tilgjengelig for journalister, men at hun ikke kan garantere noe, str det skrevet.
Hagen er gjennomgende redd for at privat informasjon om han selv, kona eller ekteskapet deres skal bli offentlig kjent. Han mener at medier kun leter etter sensasjoner, og at det kan virke som at ogs politiet er mer opptatt av sensasjoner enn faktisk finne kona hans

https://www.tv2.no/a/11535478/

Avhrer sier at avhret ikke er tilgjengelig for journalister, men at hun ikke kan garantere noe
I all verden?! "Kan ikke garantere noe"? Har politiet lov til lekke slik informasjon til avisene?

Hvis det er noen innen politiet som driver med disse lekkasjene:
Kan politiet rydde opp og f slutt p at enkelte innen politiet driver med slike lekkasjer hvis det ikke er tillatt drive med lekke slike opplysninger?
Jeg synes at det er rttent gjort lekke slik informasjon som ikke skal vre tilgjengelig for journalister og jeg lurer p om det er gjort av ondskapsfullhet og for forske gjre skade.

Jeg forstr TH veldig godt.

VEST POLITIDISTRIKT: Lekkasjer og varslinger kan vre ndvendig. Det er en sikkerhetventil i rettsstaten, s ikke noen f mennesker har full kontroll p all informasjon. Men nr noen deler detaljer fra en etterforskning, kan det ogs vre et tegn p et kulturproblem p politihuset. Enten fordi noen ansatte trosser ledelsen, eller fordi ledelsen selv bedriver styrte lekkasjer for styrke sin egen sak, skriver BT-kommentator Mathias Fischer.
https://www.bt.no/btmeninger/komment...aa-politihuset

Forsvarer anmelder politiet for brudd p taushetsplikten.
https://www.aftenposten.no/osloby/i/...aushetsplikten

Citat:
Det er mulig, men det kan ogs vre lekkasjer fra politiet selv, til og med kontrollerte lekkasjer. Skal ikke s mange google sk til for finne utallige eksempler p lekkasjer fra politi i Norge. Siden det ikke er kommet frem noen kritikk av det fra verste hold i politiet, er det to alternativ: godkjente lekkasjer eller lekkasjer fra teamet til TH. Jeg er tilbyelig til tro det frste, men hrer du er uenig.
Jeg tror at det er lekkasjer fra politiet. Det ser for meg ut til at lekkasjer fra politiet er et velkjent og ikke uvanlig fenomen:

VEST POLITIDISTRIKT: Lekkasjer og varslinger kan vre ndvendig. Det er en sikkerhetventil i rettsstaten, s ikke noen f mennesker har full kontroll p all informasjon. Men nr noen deler detaljer fra en etterforskning, kan det ogs vre et tegn p et kulturproblem p politihuset. Enten fordi noen ansatte trosser ledelsen, eller fordi ledelsen selv bedriver styrte lekkasjer for styrke sin egen sak, skriver BT-kommentator Mathias Fischer.
https://www.bt.no/btmeninger/komment...aa-politihuset
Citera
2020-08-06, 22:29
Medlem
Citat:

Ja det er umulig vite. Mediene beskytter kildene sine uansett, enten det er Team Tom, politiet eller andre kilder.

At politiet har tatt beslag i Sloraveien tyder p at de har gjort funn. Muligens rene beviser mot TH. Eller sterkere indisier enn tidligere. Funn som m underskes nrmere.

Kan hende at angrep p medier og politi n er blitt det eneste mulige forsvar for TH. At alibiet er blitt gjennomhullet. At indisierekken er blitt overveldende. Det nrmer seg tiltale.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in