2020-08-21, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Nyaktig hvordan oppfrer en skyldig person seg, mener du?
Kan det hende at det er noen myter om "hvordan skyldige personer oppfrer seg"?

Det har vrt listet opp lange lister om det. Men ikke etterlyse henne, p noen som helst mte gi utrykk for at han og familien savner henne. Den type ting. Dusr, detektiv.
Men det er ikke ndvendig gjenta om og om igjen.

Og mten og ordene hans da han uttalte seg om AE var hard kost synes jeg.
Citera
2020-08-21, 01:11
Medlem
Om at Holden pstr forhndsdmming og lekkasjer fra politiet.

Det som ligner forhndsdmming i mediene er en direkte flge av manglende handlinger fra TH.

Det mangler en appell til angivelige kidnappere. Det mangler en henvendelse til AEH om holde ut til hun kommer hjem igjen. Det mangler vilje til kommunisere med angivelige kidnappere. Det manglet betalingsvilje lenge. Det manglet dusr, s kom det en betinget og meget begrenset dusr.

Men det er ingen medier som har fremfrt anklager mot TH for manglende handlinger. Det fremkommer rett og slett av mediedekningen, og folk oppdager det, og snakker om det, og tenker sitt, og det blir diskutert her, og muligens andre steder. Det er disse manglene hos TH som bidrar til svekke THs omdmme og troverdighet. Det kan alts ikke mediene ha noe ansvar for.

Det finnes ikke noe reelt grunnlag for pstandene om forhndsdmming. Det samme gjelder pstander om lekkasjer fra politiet. Og akkurat i denne saken tror jeg ikke at politiet har lekket til pressen. Men har fulgt lovverket til punkt og prikke, og overholdt taushetsplikten strengt. Politiet vil oppklare denne saken. Med lovlige midler. Og s fr det ta den tiden det tar.

Hensikten med disse utspillene fra Holden er s tvil i skyldsprsmlet. For straffesaken kommer. Og Holden har ingen bedre forsvarsstrategi, enn hpe at tvilen skal bli s sterk at TH ikke kan dmmes skyldig i drapet p sin kone.
Citera
2020-08-21, 01:14
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H-viva
"Privatetterforskningsbyret Etterforsker1 tilbyr Tom Hagen ta lgndetektortesten Eyedetect for bevise at han er uskyldig."

https://www.mynewsdesk.com/no/etterf...-saken-2995242

TH har alts ftt tilbudet, men ingenting tyder p at han har takket ja til dette.

Intressant, sger ju en del att han tydligen har tackat nej... tack fr info
Citera
2020-08-21, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Om at Holden pstr forhndsdmming og lekkasjer fra politiet.

Det som ligner forhndsdmming i mediene er en direkte flge av manglende handlinger fra TH.

Det mangler en appell til angivelige kidnappere. Det mangler en henvendelse til AEH om holde ut til hun kommer hjem igjen. Det mangler vilje til kommunisere med angivelige kidnappere. Det manglet betalingsvilje lenge. Det manglet dusr, s kom det en betinget og meget begrenset dusr.

Men det er ingen medier som har fremfrt anklager mot TH for manglende handlinger. Det fremkommer rett og slett av mediedekningen, og folk oppdager det, og snakker om det, og tenker sitt, og det blir diskutert her, og muligens andre steder. Det er disse manglene hos TH som bidrar til svekke THs omdmme og troverdighet. Det kan alts ikke mediene ha noe ansvar for.

Det finnes ikke noe reelt grunnlag for pstandene om forhndsdmming. Det samme gjelder pstander om lekkasjer fra politiet. Og akkurat i denne saken tror jeg ikke at politiet har lekket til pressen. Men har fulgt lovverket til punkt og prikke, og overholdt taushetsplikten strengt. Politiet vil oppklare denne saken. Med lovlige midler. Og s fr det ta den tiden det tar.

Hensikten med disse utspillene fra Holden er s tvil i skyldsprsmlet. For straffesaken kommer. Og Holden har ingen bedre forsvarsstrategi, enn hpe at tvilen skal bli s sterk at TH ikke kan dmmes skyldig i drapet p sin kone.
Det finnes vel nesten alltid en utro tjener? Men jeg har ikke sett noe som M vre fra politiet. At politiet nrmest skulle ha som strategi komme med jevnlige lekkasjer er hinsides latterlig. Om dette gr til sak vil vel det i seg selv bli en stor del av forsvaret til SH, og saken kan vel nesten kastes. Etter 2 rs etterforskning! Trukke det er hovedstrategien akkurat
Citera
2020-08-21, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
Det finnes vel nesten alltid en utro tjener? Men jeg har ikke sett noe som M vre fra politiet. At politiet nrmest skulle ha som strategi komme med jevnlige lekkasjer er hinsides latterlig. Om dette gr til sak vil vel det i seg selv bli en stor del av forsvaret til SH, og saken kan vel nesten kastes. Etter 2 rs etterforskning! Trukke det er hovedstrategien akkurat

Jeg tror ikke det har vrt lekkasjer fra politiet i Hagen-saken. Fra begynnelsen av, fremsto kidnappingsplottet nrmest som et angrep p politiet. Derfor tror jeg at politiet i denne saken har vrt mer enn vanlig pinlig nyaktige med flge alt av regelverk. Og har hndtert etterforskningen p beste mulige mte, under vanskelige forhold.

Vi har sett hvor disiplinerte bde medier og politi opptrdte de frste 10 ukene, fr forsvinningen ble kjent. Jeg mener den samme disiplinen har vrt fulgt ogs senere.

Det vil komme en straffesak. Men nr, tr jeg ikke si noe om.
Citera
2020-08-21, 02:12
Medlem
Citat:
Jeg tror ikke det har vrt lekkasjer fra politiet i Hagen-saken. Fra begynnelsen av, fremsto kidnappingsplottet nrmest som et angrep p politiet. Derfor tror jeg at politiet i denne saken har vrt mer enn vanlig pinlig nyaktige med flge alt av regelverk. Og har hndtert etterforskningen p beste mulige mte, under vanskelige forhold.

Vi har sett hvor disiplinerte bde medier og politi opptrdte de frste 10 ukene, fr forsvinningen ble kjent. Jeg mener den samme disiplinen har vrt fulgt ogs senere.

Hva med mange slike eksempler som finnes i artikler der VG og andre aviser formidler opplysninger fra eller om politiet og i neste setning i artikkelen str det noe slikt som at HH sier at "det kan ikke politiet kommentere"?

Eksempel fra en VG-artikkel:
rsaken til at det tilsynelatende mangler en vaskebtte derfra har vrt viktig for politiet etterg, fr VG opplyst.
Politiet kan ikke kommentere spor p stedet, politiets etterforskingsskritt eller hva som er fremkommet i avhr, sier politiadvokat Haris Hrenovica i st politidistrikt til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...etter-blodvask

Jeg finner ikke flere eksempler n, men jeg har lest at flere her har reagert p nettopp slike ting.

Edit: Her finnes link til en interessant artikkel om eldre GM som har drept: (FB) Norge. Mann i 80-rene er siktet for ha drept kona i 70-rene i Moss 18.08.2020.
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-21 kl. 02:16.
Citera
2020-08-21, 02:19
Medlem
Citat:

Jeg er ikke uenig med deg, bare la til at det skjer og poengterte at det ikke er noe sjakktrekk av politiet ha som strategi forhndsdmme ham i media... Jeg synes ogs media har oppfrt seg greit nok for en gangs skyld. De har vel forhpentligvis lrt. OM politiet hadde hatt en lekkasje og media fulgte det opp, ville vi ftt (av)verifisert en god del av bde rykter og alibi tror jeg. Og derfor ser det tett ut mtp lekkasjer fra politiet. De 10 stille ukene er vel uten sidestykke i norsk media?
Straffesaken kan ikke komme fort nok mtp "allmenn rettsflelse" (ref EJ) og ressursbruk p etterforskningen.
P den andre siden tipper jeg noen aviser har ferdigskrevne artikler som de venter p f lov til publisere av politiet.
Citera
2020-08-21, 02:32
Medlem
Citat:
Hva med mange slike eksempler som finnes i artikler der VG og andre aviser formidler opplysninger fra eller om politiet og i neste setning i artikkelen str det noe slikt som at HH sier at "det kan ikke politiet kommentere"?

Eksempel fra en VG-artikkel:
rsaken til at det tilsynelatende mangler en vaskebtte derfra har vrt viktig for politiet etterg, fr VG opplyst.
Politiet kan ikke kommentere spor p stedet, politiets etterforskingsskritt eller hva som er fremkommet i avhr, sier politiadvokat Haris Hrenovica i st politidistrikt til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...etter-blodvask

Jeg finner ikke flere eksempler n, men jeg har lest at flere her har reagert p nettopp slike ting.

Edit: Her finnes link til en interessant artikkel om eldre GM som har drept: (FB) Norge. Mann i 80-rene er siktet for ha drept kona i 70-rene i Moss 18.08.2020.
VGS opplysning kan vel like gjerne ha kommet fra TH, barn eller andre som har vrt i avhr, og som har lagt ut til kretsen sin om at "den btta var s jvla viktig for politiet" og funnet veien til VG p den mten?

Din edit er postet av kornblomst for noen sider siden. Ikke ndvendig opplyse henne om det...
Citera
2020-08-21, 02:35
Medlem
Citat:
Det som du skrev her er viktig! Jeg lurer p om politiet og journalister i fremtiden kommer til endre p hvordan de uttaler seg om slike detaljer i slike saker der den som er mistenkt og/eller siktet kan vre 100% uskyldig i det han er mistenkt og siktet for.

OT:
Jag ocks, har undrat ver hur framtidens journalistik kan te sig.
Fr detta r gammaldags journalistik i mina gon.
Ungefr som "Efterfrgan styr uttrycksstt och ordval"!
Vill polisen att ngon r skyldig, s vill folk tro det. Det folk vill ha, det skriver journalisterna -
i vart fall de som arbeta fr politiskt styrda tidningar.
Sedan finns ibland ngon som grver litet djupare och fr en utmrkelse i form av journalistpris.
Men endast f lser vad den journalisten skriver och r inte nbart i vanliga tidningskiosken.
Citera
2020-08-21, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
VGS opplysning kan vel like gjerne ha kommet fra TH, barn eller andre som har vrt i avhr, og som har lagt ut til kretsen sin om at "den btta var s jvla viktig for politiet" og funnet veien til VG p den mten?

Din edit er postet av kornblomst for noen sider siden.
Ikke ndvendig opplyse henne om det...
Du har rett i at vi ikke kan vite hvor informasjonen kommer fra.
Fetad: Nei, dette er en ny artikkel og ikke samme artikkel som Kornblomst postet link til.
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-21 kl. 02:57.
Citera
2020-08-21, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
De har funnet nye spor etter 28. april, og de fortsetter underske. Jeg vet ikke fra nr du mener de ikke har funnet nye spor.

Med tanke p at det allerede har vrt tilfeller av folk som har tatt seg inn p eiendommen (fyllekjreren som kjrte inn og dela blant annet en port) s er det ikke rart at politiet vil overvke eiendommen.

De kunne derimot ikke installere overvkning fr de offisielt kunne ta eiendommen i beslag, noe de alts gjorde p frste virkedag etter at det ble fastsltt av tingretten at politiet kunne ta eiendommen i beslag.

Edit: Og som en annen bruker nevnte for en stund siden, det eneste som mangler i saken n er at S4 brenner ned.

Hvis det virkelig er noe i S4 som er inkriminerende s ville det jo vrt veldig beleilig om hele skiten brant ned.

Men n har jo politiet installert overvkning, s vi fr hpe at det forhindrer eventuelle unskede hendelser p stedet.

Ja jag lste det ocks, att ngon krt in p fastigheten i berusat tillstnd ... och till och med krt p en port!?
Psykologiskt intressant att sdant ska hnda nu nr huset r omtalat som - kan man sga - ett spkhus.
Trots berusad mste den bilfraren ha tappat respekten fr SL4.
Citera
2020-08-21, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
OT:
Jag ocks, har undrat ver hur framtidens journalistik kan te sig.
Fr detta r gammaldags journalistik i mina gon.
Ungefr som "Efterfrgan styr uttrycksstt och ordval"!
Vill polisen att ngon r skyldig, s vill folk tro det. Det folk vill ha, det skriver journalisterna -
i vart fall de som arbeta fr politiskt styrda tidningar.
Sedan finns ibland ngon som grver litet djupare och fr en utmrkelse i form av journalistpris.
Men endast f lser vad den journalisten skriver och r inte nbart i vanliga tidningskiosken.
Takk! Jeg tror at du har rett i det du skriver.
Kan det vre en lsning om lover og regler endres slik at journalister ikke fr anledning til bidra til sverte og forhndsdmme potensielt uskyldige mennesker? Forhndsdmming rammer i tillegg til den ene personen ogs hans familie og andre nre (venner, kollegaer, naboer og flere). Uskyldige mennesker som utsettes for slik forhndsdmming kan ogs bli alvorlig psykisk syk og i verste fall beg selvmord.

Jeg trodde at pressen hadde Vr varsom regler som de skal forholde seg til, men det ser ut til at mange i pressen "glemmer" forholde seg til reglene. Mange aviser er klaget inn gang p gang til PFU (Pressens faglige utvalg). (Det kan se ut som at VG har blitt klaget inn til PFU 191 ganger).

Her er et lite sitat fra Vr Varsom-plakaten. Etiske normer for pressen (trykt presse, radio, fjernsyn og nettpublikasjoner):
4.6. Ta hensyn til hvordan omtale av ulykker og kriminalsaker kan virke p ofre og prrende. Identifiser ikke omkomne eller savnede personer uten at de nrmeste prrende er underrettet. Vis hensyn overfor mennesker i sorg eller ubalanse.
https://presse.no/pfu/etiske-regler/...rsom-plakaten/
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-21 kl. 03:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in