Flashback bygger pepparkakshus!
2020-09-10, 18:03
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Gick in p 150, s har legat lng ett tag. Jag investerar sllan i enstaka aktier men tror p Elon och hade ganska mycket pengar att leka med. Idag r tsla typ 70% av min samlade portflj och har gjort mig ekonomiskt oberoende med undantaget att vinsten inte r realiserad.

Men jag investerar endast, tradea r fr mycket spel fr mig.

Ok om det var 150 presplit s r det bara att gratulera. Hftigt! D har du lite buffert att dela med dig av om jag har rtt och kursen gr ner.
Citera
2020-09-10, 20:52
Medlem
flyer1s avatar
Tesla har nu haft 2 dagar frsiktig terhmtning, +-0 % idag stnger snart . Gissar raset tar fart igen imorgon d det inte blev rally uppt idag. Gtt nedt hela eftermiddagen i USA. Sjukt vervrderat fortfarande PE p ca 900 ! Dvs det skulle ta 900r med dagens rsvinster att betala tillbaks aktiegarnas insats. Gissar det mest r njda Tesla frare utan ekonomisk kunskap som kper in sig p dessa niver.
Senast redigerad av flyer1 2020-09-10 kl. 21:06.
Citera
2020-09-10, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Tesla har nu haft 2 dagar frsiktig terhmtning, +-0 % idag stnger snart . Gissar raset tar fart igen imorgon d det inte blev rally uppt idag. Gtt nedt hela eftermiddagen i USA. Sjukt vervrderat fortfarande PE p ca 900 ! Dvs det skulle ta 900r med dagens rsvinster att betala tillbaks aktiegarnas insats. Gissar det mest r njda Tesla frare utan ekonomisk kunskap som kper in sig p dessa niver.

Jag tror ocks att mnga ser potentialen p lng sikt fr Tesla. PE talet m vara hgt, men om Tesla faktiskt fr fullt sjlvkrande bilar i slutet av nsta r och sedan robottaxis samt att Tesla tar ver en mrkbar del av energimarknaden i framtiden, d r det verkligen inte fr hgt tal.

Tesla kan bli enorma, kanske det hgst vrderade fretaget p jorden.
Kan s klart ocks g i en annan riktning, men folk har stort frtroende fr Musk som hela tiden frbluffar vrlden med sina teknikframsteg inom alla sina fretag.
Citera
2020-09-10, 22:22
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag tror ocks att mnga ser potentialen p lng sikt fr Tesla. PE talet m vara hgt, men om Tesla faktiskt fr fullt sjlvkrande bilar i slutet av nsta r och sedan robottaxis samt att Tesla tar ver en mrkbar del av energimarknaden i framtiden, d r det verkligen inte fr hgt tal.

Kan s klart ocks g i en annan riktning, men folk har stort frtroende fr Musk som hela tiden frbluffar vrlden med sina teknikframsteg inom alla sina fretag.

Om, om, om. Sjlvkrande bilar kanske inte r s lngt in i framtiden tekniska sett men det tar nog ett bra tag innan lagstiftningen godknner det. Det dr om att Tesla ska ta ver energimarknaden r rent blaj, pipdrmmar.
Citera
2020-09-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Om, om, om. Sjlvkrande bilar kanske inte r s lngt in i framtiden tekniska sett men det tar nog ett bra tag innan lagstiftningen godknner det. Det dr om att Tesla ska ta ver energimarknaden r rent blaj, pipdrmmar.

Njae jag r inte s sker p det.

Vrlden kollar efter fossilfria energilsningar och Solkraft r en av dom. Tesla tillverkar solpaneler.
Utver det tillverkar dom lagring av el som passar bra fr just solpaneler.

Kommer nog explodera framver skulle jag tro.
Citera
2020-09-11, 08:45
Medlem
Vad tror ni, kommer TSLA g upp eller ner frn nu tills Battery Day? Och hur kommer de se ut efter Battery Day?
Citera
2020-09-11, 10:19
Medlem
Citat:

Jag r rtt s vertygad om att hrdvaran i befintliga tesla bilar inte r tillrcklig fr FSD, bara en sdan sak att kamerorna inte kan rengra sig sjlva, vilket stller till det om bilen blir utsatt fr smuts (lera, snblask osv) knns rtt s vsentlig. Nr detta blir ett faktum fr alla vad hnder d? Tesla har ju marknadsfrt varenda sld tesla som frberedd fr FSD med en OTA update. Det r ett bedrgeri om det visar sig bli fel, kan ju bli tal om skadestndskrav osv. Med tanke p att de flesta teslorna rullar runt i USA och dessa ltt blir irriterade nr saker och ting ej funkar som utlovat kan de bli tal om att tesla fr kpa tillbaka alla bilarna osv. Vad detta skulle gra med aktiekursen vill jag inte ens tnka p...

Var det inte detta ret deras bilar skulle kra sjlv?

https://www.vibilagare.se/nyheter/te...twL947bZKXztys
Frvrigt nnu ett briljant exempel p vad teslas vrldsledande ingenjrer lyckas komma fram med
Citera
2020-09-11, 12:09
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Var det inte detta ret deras bilar skulle kra sjlv?

1 miljon robotaxis 2020 r utlovade. Kanske det kursen baseras p. Hoppet r ju det sista som verger mnniskan.

Fr vrigt hrde jag en vldigt kul historia frn verkligheten av hur en sjlvkrande bil (med LIDAR) beter sig i verkligheten med annan trafik som beter sig p nt annat stt n perfekt robotmssigt.

https://youtu.be/EHQax_cEhE4?t=8623 Om lnken inte brjar vid rtt tid, spola till 2:23:43.

Sammanfattningsvis, den r extremt mycket smre n den smsta mnskliga fraren. Allt fokus verkar ligga p att absolut inte kra in i nnting i hg fart, vilket hmmar i stort sett alla andra aspekter av krningen.
Citera
2020-09-11, 12:14
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Att Tesla skulle ha lagliga, sjlvkrande bilar i slutet av nsta r r inte omjligt, men extremt osannolikt.

Att Tesla skulle ta ver en mrkbar del av energimarknaden r totalt uteslutet. Det r en minimal spelare p solcellsmarknaden, och en liten spelare p en minimal batterienergifrvaringsmarknad.
Citera
2020-09-11, 12:42
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
och en liten spelare p en minimal batterienergifrvaringsmarknad.

Jag tror heller inte batterier r rtt vg, kanske fr en liten , liten by eller ftal hus, men i ett strre sammanhang nej.
Citera
2020-09-11, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
1 miljon robotaxis 2020 r utlovade. Kanske det kursen baseras p. Hoppet r ju det sista som verger mnniskan.

Fr vrigt hrde jag en vldigt kul historia frn verkligheten av hur en sjlvkrande bil (med LIDAR) beter sig i verkligheten med annan trafik som beter sig p nt annat stt n perfekt robotmssigt.

https://youtu.be/EHQax_cEhE4?t=8623 Om lnken inte brjar vid rtt tid, spola till 2:23:43.

Sammanfattningsvis, den r extremt mycket smre n den smsta mnskliga fraren. Allt fokus verkar ligga p att absolut inte kra in i nnting i hg fart, vilket hmmar i stort sett alla andra aspekter av krningen.

Tur att Teslas sjlvkrning inte r baserad p LIDAR
Citera
2020-09-11, 13:50
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Tur att Teslas sjlvkrning inte r baserad p LIDAR

Ja verkligen tur att den r nnu smre n de riktigt dliga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in