Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
Då lär du gissa fel. Tyvärr.
18 års fängelse är det ju knappt det blir tal om ens vid mord. Då ska det vara grymt
utöver det vanliga för att det ska komma i fråga.
Nej, i detta fall är nog det troligaste att det blir högst 4 år för den äldste i duon och
sen hälften av det för den andre då. Det är att vara realistisk.
...
Nej, mer än fyra år blir det garanterat åtminstone för den äldre men troligen även för den yngre.
Domstolarna måste ju (om några) följa lagen. Och den säger, om de döms för de brott de åtalas för:
Synnerligen grov misshandel -
minst 5 år
Grov våldtäkt -
minst 5 år
Grovt rån -
minst 5 år
Människorov -
minst 4 år
Grovt övergrepp i rättssak -
minst 2 år
Grovt rån (fall två) -
minst 5 år
Det blir sammanlagt 26 år för den äldre och 13 år för den yngre. Den yngre åtalas även för ytterligare ett rån så han bör få något mer än halva det straff den äldre får.
Nu verkar ju principen om mängdrabatt ännu inte vara slopad, vilket jag trodde, utan bara på gång, men att straffreduceringen skulle bli så stor som halva det minimala straffvärdet verkar i mina ögon inte alls troligt och så mycket som 85% helt osannolikt.
Jag tror alltså på en bra bit över 13 år för den äldre och 18 år är inte alls orimligt. Detta förutsatt att de döms för alla brott. De kan ju också dömas hårdare än de absoluta minimistraffen, man kan ju tycka att dessa brott är ovanligt vidriga och inte alls borde ligga vid lägsta möjliga gräns avseende straffvärde.
Det ska bli intressant att så småningom läsa domen.