Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-12, 22:12
  #673
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nya S klass har en jävla massa teknik som inte tesla har.

För övrigt verkar du vara en riktig teknik-fjant..

Jag personligen anser att det egentligen räcker med centrallås, servostyrning, värmesitsar och enkel radio med två högtalare fram.
Det är äkta frihet!

De vidriga amerikanska tech-bolagen ska hållas kort, deras teknik kommer inte in i mina bilar!

Japp jag är en "tekniknörd" och är stolt över det. Älskar ny teknik och är inte rädd för övervakning och så, som du är. Jag behöver ingen foliehatt.

Vad har nya S-klass som Tesla inte har. Är nyfiken.
Citera
2020-12-12, 23:09
  #674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Japp jag är en "tekniknörd" och är stolt över det. Älskar ny teknik och är inte rädd för övervakning och så, som du är. Jag behöver ingen foliehatt.

Vad har nya S-klass som Tesla inte har. Är nyfiken.

3D-skärm, haptic feedback, fyrhjulsstyrning (upp till 10 graders vinkeln på bakhjulen), aktiv brusreducering i kupén, klassledande HUD, LiDAR, OLED-skärm och Digital light (LED matrix med en upplösning på 2.6 miljoner pixlar) för att nämna några exempel.

Samtidigt är det bilar i två helt skilda segment. Men för att jämföra är det väl lika stor skillnad teknikmässigt mellan en S-klass och en Tesla som mellan en Tesla och en Zoe om men bortser från drivlinan.
__________________
Senast redigerad av Ormsaltaren 2020-12-12 kl. 23:14.
Citera
2020-12-12, 23:13
  #675
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Japp jag är en "tekniknörd" och är stolt över det. Älskar ny teknik och är inte rädd för övervakning och så, som du är. Jag behöver ingen foliehatt.

Vad har nya S-klass som Tesla inte har. Är nyfiken.

S klass har exempel:

- head up-display med AR "augmented reality" (förstärkt verklighet) med grafik som ska motsvara en yta på 77" med bilder i vindrutan etc"

- Digital Light LED Matrix-strålkastare med 2,6 miljoner ljuspunkter och kan projicera budskap och varningar på själva vägbanan för både förare och medtrafikanter.

- Ny generation Pre-Safe, världens mest avancerade säkerhetssystem, bilen känner av innan den blir påkörd, och var smällen kommer, bakifrån, från sidan etc, och agerar efter det, bla kan den höja chassiet 8 cm, först med airbags i baksätet mm.

- Självkörning nivå 3 och självkörning parkering/p-hus nivå 4, Föraren använder en parkeringsapp. Därefter lämnar föraren över kontrollen till tekniken som helt själv parkerar bilen på första lediga plats. När det är dags att hämta bilen så körs den själv ut till upphämtningszoner.

- Heldigital instrumentering med 5 skärmar av OLED 3D-Teknik, 3 bak, 2 fram, kan stänga av vissa pixlar helt, individuellt inställbara, 2 kameror läser konstant av förarens blick. Den nya 3D effekten skapar helt ny skämkänsla i bilars infotainment med nya djup och perspektiv.

- infotainment MB User Experience, systemet av olika röster, huvudrörelser, handrörelser och kroppsspråk och agerar utifrån det. kan även identifiera olika förares röster och anpassar bilens inställningar efter vem som sitter bakom ratten. Bilen förstår 27 talande språk och kan avläsa alla individers unika röster.

- E body control fjädring, 48 volts system med flera kameror som läser av vägen, trafiken och ställer blixtsnabbt in rätt fjädring, höjd och styvhet, kan höja chassit 8 cm, och samverkar med pre safe om olycka är ingående.

- ansiktsigenkänning, tum-avtryck och röstigenkänning, Systemet kan identifiera föraren automatiskt via detta och göra individuella inställningar som tex stolsinställning, klimatanläggning, navigation, radio och annat. Systemet kan till och med så säkert/avancerat att bilen kan göra online-betalningar.

.... plus en jäkla massa mer teknik...

OTA är för övrigt standard på alla S klass och S klass laddhybrid gör 10 mil på en laddning, nästa år presenteras en helt elektrisk S klass med namn EQS, med 70 mil räckvidd och snabbladdning upp till 80 procent på 20 minuter.
__________________
Senast redigerad av BAB7 2020-12-12 kl. 23:16.
Citera
2020-12-12, 23:20
  #676
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
S klass har exempel:

- head up-display med AR "augmented reality" (förstärkt verklighet) med grafik som ska motsvara en yta på 77" med bilder i vindrutan etc"

- Digital Light LED Matrix-strålkastare med 2,6 miljoner ljuspunkter och kan projicera budskap och varningar på själva vägbanan för både förare och medtrafikanter.

- Ny generation Pre-Safe, världens mest avancerade säkerhetssystem, bilen känner av innan den blir påkörd, och var smällen kommer, bakifrån, från sidan etc, och agerar efter det, bla kan den höja chassiet 8 cm, först med airbags i baksätet mm.

- Självkörning nivå 3 och självkörning parkering/p-hus nivå 4, Föraren använder en parkeringsapp. Därefter lämnar föraren över kontrollen till tekniken som helt själv parkerar bilen på första lediga plats. När det är dags att hämta bilen så körs den själv ut till upphämtningszoner.

- Heldigital instrumentering med 5 skärmar av OLED 3D-Teknik, 3 bak, 2 fram, kan stänga av vissa pixlar helt, individuellt inställbara, 2 kameror läser konstant av förarens blick. Den nya 3D effekten skapar helt ny skämkänsla i bilars infotainment med nya djup och perspektiv.

- infotainment MB User Experience, systemet av olika röster, huvudrörelser, handrörelser och kroppsspråk och agerar utifrån det. kan även identifiera olika förares röster och anpassar bilens inställningar efter vem som sitter bakom ratten. Bilen förstår 27 talande språk och kan avläsa alla individers unika röster.

- E body control fjädring, 48 volts system med flera kameror som läser av vägen, trafiken och ställer blixtsnabbt in rätt fjädring, höjd och styvhet, kan höja chassit 8 cm, och samverkar med pre safe om olycka är ingående.

- ansiktsigenkänning, tum-avtryck och röstigenkänning, Systemet kan identifiera föraren automatiskt via detta och göra individuella inställningar som tex stolsinställning, klimatanläggning, navigation, radio och annat. Systemet kan till och med så säkert/avancerat att bilen kan göra online-betalningar.

.... plus en jäkla massa mer teknik...

OTA är för övrigt standard på alla S klass och S klass laddhybrid gör 10 mil på en laddning, nästa år presenteras en helt elektrisk S klass med namn EQS, med 70 mil räckvidd och snabbladdning upp till 80 procent på 20 minuter.

Först i världen med airbag i baksätet vid frontkollision. Det är synd att de i mitt tycka misslyckades med designen med denna bilen.
Citera
2020-12-13, 00:18
  #677
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
3D-skärm, haptic feedback, fyrhjulsstyrning (upp till 10 graders vinkeln på bakhjulen), aktiv brusreducering i kupén, klassledande HUD, LiDAR, OLED-skärm och Digital light (LED matrix med en upplösning på 2.6 miljoner pixlar) för att nämna några exempel.

Samtidigt är det bilar i två helt skilda segment. Men för att jämföra är det väl lika stor skillnad teknikmässigt mellan en S-klass och en Tesla som mellan en Tesla och en Zoe om men bortser från drivlinan.

Du har bra poäng där även om jag ser LIDAR som slöseri, men OLED skärm är ju trevligt och bra lysen är också viktigt, där brukar Volvo vara världsledande i tester.
Citera
2020-12-13, 00:36
  #678
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
Först i världen med airbag i baksätet vid frontkollision. Det är synd att de i mitt tycka misslyckades med designen med denna bilen.

Jag tycker nya S klassen är snyggare än den gamla modellen.

Men för mig är W126 den enda "riktiga" S klassen, enligt mig världens bästa och vackraste bil.
https://cdn3.focus.bg/autodata/i/mer...09b6a71677.jpg
Citera
2020-12-13, 00:46
  #679
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Du har bra poäng där även om jag ser LIDAR som slöseri, men OLED skärm är ju trevligt och bra lysen är också viktigt, där brukar Volvo vara världsledande i tester.

Att du ser LiDAR som slöseri förstår jag faktiskt inte. Har inte hittat en endan vetenskapliga artikel som påvisar att enbart kameror skulle vara bättre än kombinationen av LiDAR och kameror för att bygga upp en 3D-bild av den närmaste omgivningen. Däremot finns det de som anser att LiDAR tekniken, vilket den också varit då tekniken kostade närmare 100 000 dollar per enhet för några år sedan. Men precis som alla annan teknik blir den billigare med tiden. Redan nästa år kommer Velodyne erbjuda komplett LiDAR-teknik för under 500 dollar per enhet.

Det där även ett axplock av den nya tekniken som går att hitta i nya S-klass. Är således inte konstigt att jag reagerar när du påstår att Tesla av alla märken presenterar nyhet efter nyhet medan övriga märken står still när det många gånger är tvärtom.
Citera
2020-12-13, 01:05
  #680
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag tycker nya S klassen är snyggare än den gamla modellen.

Men för mig är W126 den enda "riktiga" S klassen, enligt mig världens bästa och vackraste bil.
https://cdn3.focus.bg/autodata/i/mer...09b6a71677.jpg

Då tycker vi olika när det gäller den nya S-klassen men kanske ändrar mig med tiden.

Kan däremot hålla med dig angående W126 även fast jag gillar coupen bättre. Men det har mycket att göra med att farsan hade en 500 SEC när jag var liten. Minns än idag hur häftigt både jag och mina kompisar tyckte det var med den där armen som sköt fram bältet när man satte sig i framsätet. Minns även att jag inte såg ett smack när jag satt i baksätet då stolarna var så låga där jag var för kort. Har faktiskt varit inne på att köpa en begagnad C146 men svårt att få tag på en i bra skick som inte är allt för dyr.
__________________
Senast redigerad av Ormsaltaren 2020-12-13 kl. 01:08.
Citera
2020-12-13, 01:28
  #681
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
S klass har exempel:

- head up-display med AR "augmented reality" (förstärkt verklighet) med grafik som ska motsvara en yta på 77" med bilder i vindrutan etc"

- Digital Light LED Matrix-strålkastare med 2,6 miljoner ljuspunkter och kan projicera budskap och varningar på själva vägbanan för både förare och medtrafikanter.

- Ny generation Pre-Safe, världens mest avancerade säkerhetssystem, bilen känner av innan den blir påkörd, och var smällen kommer, bakifrån, från sidan etc, och agerar efter det, bla kan den höja chassiet 8 cm, först med airbags i baksätet mm.

- Självkörning nivå 3 och självkörning parkering/p-hus nivå 4, Föraren använder en parkeringsapp. Därefter lämnar föraren över kontrollen till tekniken som helt själv parkerar bilen på första lediga plats. När det är dags att hämta bilen så körs den själv ut till upphämtningszoner.

- Heldigital instrumentering med 5 skärmar av OLED 3D-Teknik, 3 bak, 2 fram, kan stänga av vissa pixlar helt, individuellt inställbara, 2 kameror läser konstant av förarens blick. Den nya 3D effekten skapar helt ny skämkänsla i bilars infotainment med nya djup och perspektiv.

- infotainment MB User Experience, systemet av olika röster, huvudrörelser, handrörelser och kroppsspråk och agerar utifrån det. kan även identifiera olika förares röster och anpassar bilens inställningar efter vem som sitter bakom ratten. Bilen förstår 27 talande språk och kan avläsa alla individers unika röster.

- E body control fjädring, 48 volts system med flera kameror som läser av vägen, trafiken och ställer blixtsnabbt in rätt fjädring, höjd och styvhet, kan höja chassit 8 cm, och samverkar med pre safe om olycka är ingående.

- ansiktsigenkänning, tum-avtryck och röstigenkänning, Systemet kan identifiera föraren automatiskt via detta och göra individuella inställningar som tex stolsinställning, klimatanläggning, navigation, radio och annat. Systemet kan till och med så säkert/avancerat att bilen kan göra online-betalningar.

.... plus en jäkla massa mer teknik...

OTA är för övrigt standard på alla S klass och S klass laddhybrid gör 10 mil på en laddning, nästa år presenteras en helt elektrisk S klass med namn EQS, med 70 mil räckvidd och snabbladdning upp till 80 procent på 20 minuter.

Hur ska det gå med Mercedes om Tesla köper upp dem, som den här artikeln spekulerar i ..

https://www.google.com/amp/s/mobile..../idUSKBN28D2ER
Citera
2020-12-13, 01:30
  #682
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Hur ska det gå med Mercedes om Tesla köper upp dem, som den här artikeln spekulerar i ..

https://www.google.com/amp/s/mobile..../idUSKBN28D2ER

Jag tänker inte ens kommentera sådant trams!!!
Citera
2020-12-15, 22:53
  #683
Medlem
BAB7s avatar
Fick stabiliserings-stagen bytta idag, kostade 2.450 kronor men i det priset fick jag mina vinterdäck monterade också, continental dubbfria på plåtfälg.

Som vanligt fantastiskt fin kundservice på Renault-verkstaden, som Renaultägare får man ett mycket trevligt bemötande av personal etc.
Citera
2020-12-15, 23:19
  #684
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag tänker inte ens kommentera sådant trams!!!

Jag läste bara de första raderna, men ser inte det som troligt närmaste tiden i alla fall.
Men Tela börjar bli värt ohyggliga mängder pengar och de kan dra in enorma kapital snabbt genom att späda ut aktier vilket de gjort två gånger på kort tid.

Skulle de vilja köpa Merdedes så skulle de säker kunna göra det, men jag förstår inte riktigt varför de skulle göra det. De kommer konkurrera ut dom i alla fall så känns onödigt, men skulle dom vilja och Mercedes är med på det så skulle det vara möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in