Citat:
Ursprungligen postat av
plasticitet
Hmm kanske skulle prova men är rädd att det blir som på lchf att jag inte blev mätt på en måltid som motsvarade 2000 kcal, var tvungen efter den måltiden tillföra kolhydrater så blev jag mätt. vill ju inte gå upp snabbare än vad jag gör, men ska ta en funderare, tycker du jag ska äta som jag gör nu var 4:e timme eller tycker du jag ska äta var 3:e timme?
Du har definitivt en släng av hjärnspöke, det är skitsamma om du äter var 4:e eller 3:e timme, det är inte problemet här! Du har hakat upp dig på att någonting är fel och det kommer vara fel hur du än gör om du inte accepterar att vara "hungrig" innan kroppen justerat sig
Känner du att du måste käka något, testa typ blomkål eller något annat att tugga på som har färre kcal än potatis så lär du spara in en hel del kalorier med den mängd du käkar
Leptinresistens har jag svårt att tro har något med saken att göra, dina måltider kan jämföras med ett drogmissbruk, och din hunger är abstinensen tills du får din drog, vilket i det här fallet är mängder med mat!
Du kommer således ha en period med hunger om du vill bryta detta eftersom man kan jämföra det med avvänjning, men till slut har du brutit dig ur det och kroppen fungerar korrekt igen!
Jag fungerade ungefär som du gör (dock åt jag på annat vis)
Blev väldigt hungrig, åt inte frukost vilket gjorde mig extra hungrig så lunch eller middag blev rejält överskott samt ett sötsaksug dagligen
När jag väl slutade med socker och dylikt så tog det ett tag innan suget försvann även om det sög i början, nu kan jag stirra på godishyllan och inte känna ett dyft, förr åkte det alltid ner en sportlunch eller liknande pga abstinensen eller den "falska hungern/suget" som den upplevdes som
Enda sättet att förändra känslan är att trappa ner även om det betyder obehag ett tag, bara att börja!