Citat:
EXAKT! Jag kan också ösa i mig grönsaker till maten utan att bli mätt. Blir du mätt på LCHF har du provat det?
Jag drog i mig en LCH frukost en gång på säkert 2500 kcal och blev inte mätt, jag var tvungen att lägga till kolhydrater en halv timme efter då kom mättnaden så det verkar som att protein och fett mättar mig inte om jag inte får kolhydrater till.
Jag drog i mig en LCH frukost en gång på säkert 2500 kcal och blev inte mätt, jag var tvungen att lägga till kolhydrater en halv timme efter då kom mättnaden så det verkar som att protein och fett mättar mig inte om jag inte får kolhydrater till.
Jag är väl bekant med Leptin och andra delar av det beteendemässiga belöningssystem vi alla delar.
Många av de saker du beskriver får mig att misstänka att du - precis som någon varit inne på - har andra typer av problem som också behöver adresseras.
Det du beskriver har även bäring på dopaminnivåer och annat att göra. Du behöver vänja dig vid att äta mindre. Det tar lång tid att få en ny balans i kroppen. Inte bara när det gäller leptin, som du verkar ha snöat in på.
Det här KAN göras på egen hand, men är lättare om du har tillgång till KBT-terapeut. Du behöver ändra tankesätt kring mat och träning. Här är några saker du behöver träna på:
1: vänj dig vid att sluta äta innan du känner dig 100% mätt. Ställ inte frågan "är jag mätt" utan "har jag ätit tillräckligt?
2: Träna INTE stenhårt. Hård träning ger mer hunger och det är hungern som är ditt problem. Hård träning motverkar alltså att du ska hitta ett bättre förhållande till mat.
3: Din beskrivning av att LCHF inte gör dig mätt, men att kolhydrater gör dig mätt ... Det är ditt dopaminsystem som talar: det vill ha samma känsla som i vanliga fall. Dopaminet KOMMER anpassa sig, efterhand, men då måste du vara noggrann en längre tid. Se det som att du är knarkare och behöver bli ren.
4: Kom på aktiviteter som INTE är träning som du "fastnar i". Detta kommer att göra att du inte blir "hungrig" förrän du är HUNGRIG - på grund av energibrist.
Lycka till!