Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-01-17, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
EXAKT! Jag kan också ösa i mig grönsaker till maten utan att bli mätt. Blir du mätt på LCHF har du provat det?
Jag drog i mig en LCH frukost en gång på säkert 2500 kcal och blev inte mätt, jag var tvungen att lägga till kolhydrater en halv timme efter då kom mättnaden så det verkar som att protein och fett mättar mig inte om jag inte får kolhydrater till.

Jag är väl bekant med Leptin och andra delar av det beteendemässiga belöningssystem vi alla delar.

Många av de saker du beskriver får mig att misstänka att du - precis som någon varit inne på - har andra typer av problem som också behöver adresseras.

Det du beskriver har även bäring på dopaminnivåer och annat att göra. Du behöver vänja dig vid att äta mindre. Det tar lång tid att få en ny balans i kroppen. Inte bara när det gäller leptin, som du verkar ha snöat in på.

Det här KAN göras på egen hand, men är lättare om du har tillgång till KBT-terapeut. Du behöver ändra tankesätt kring mat och träning. Här är några saker du behöver träna på:
1: vänj dig vid att sluta äta innan du känner dig 100% mätt. Ställ inte frågan "är jag mätt" utan "har jag ätit tillräckligt?

2: Träna INTE stenhårt. Hård träning ger mer hunger och det är hungern som är ditt problem. Hård träning motverkar alltså att du ska hitta ett bättre förhållande till mat.

3: Din beskrivning av att LCHF inte gör dig mätt, men att kolhydrater gör dig mätt ... Det är ditt dopaminsystem som talar: det vill ha samma känsla som i vanliga fall. Dopaminet KOMMER anpassa sig, efterhand, men då måste du vara noggrann en längre tid. Se det som att du är knarkare och behöver bli ren.

4: Kom på aktiviteter som INTE är träning som du "fastnar i". Detta kommer att göra att du inte blir "hungrig" förrän du är HUNGRIG - på grund av energibrist.

Lycka till!
Citera
2021-01-17, 18:41
Medlem
Citat:
Hej alla!

Jag misstänker att jag drabbats av leptinresistens. Gick ner 14 kg förra året, nästan ett kg i veckan så blev klar till sommaren, sen gick jag upp 3 på en månad och gick ner dom igen sen upp 3 kg och gick ner dom så det blev en liten jojo bantning i höstas då visste jag inte varför jag gick upp men sen började jag läsa på och hittade nått som stämde in på mig och det var leptinresistens.

det har nu gått 3 månader och jag har gått upp 5 kg, alltså från 100 kg till 105, vägde från början 114.
Kan även berätta att jag har vägt för 3 år sen 123 kg och då började jag bara röra på mig mer och sluta dricka mjölk så gick jag ner till 117, sen ett år efter så gick jag medvetet ner till 114 sen stod jag stilla så 2 år till jag för ett år sen började deffa igen.
Måste berätta att jag lider sen många år tillbaka av depression och ångest.
Har även läst att man kan förut leptinresistens även drabbas av metabolic damage när man går ner i vikt.

Lyssnar man på vad fetma forskarna säger så är det en gång fet alltid fet att det är få som kan hålla sin vikt
Har panik, ska jag acceptera att jag kommer gå upp allt? Jag går upp ett halvt kg i veckan ungefär kan visa hur det sätt ut senaste dagarna så kan ni se. Jag har även skrivit hur mycket kcal jag ätit samt gjort av med och det är varje dag ett över skott på genomsnitt kanske 700 kcal.

kg
103,8
103,9

103,9
104
104,4
104,3
103,9
104
104

104,6 KCAL IN/KCAL UT
103,8 4000/3200
103,8 3800/3200
103,8 4100/3200
104,5 4100/3100
104,6 4000/3400
104,6 3300/2800
105,1 3200/2200

105,1 3500/2600
105,3
105,8

forskarna har inte fel i allafall
Citera
2021-01-17, 21:48
Medlem
Citat:
Ja light saften har jag typ nästan slutat med då det kanske kan skapa problem lika bra då att skippa den, men blev bara så sugen på nått sött jag äter ju inte vanliga fall godis eller bakelser så ville unna mig nått sött bara.
Jag är hundra på att det här är leptinresistens och det finns ingen dietist i värden som kan hjälpa mig med det, när forskarna säger att det är i princip omöjligt och dom har bättre kunskap än dietister.

Jag får så pass kraftiga symtom så det går inte stå ut med det, har man inte upplevt såna här symtom så har man ingen aning. Det kan ta flera år innan kroppen anpassar sig och att vara så sjuk i sina symtom i så många år klarar man bara inte

Nähä, men då är det väl kört för dig då. Om du inte vill ta hjälp så att du kan trappa ned ditt matmissbruk precis som alla andra som slutar med något de är beroende av så är det ju kört. Håll fast vid din leptinresistens då, vad den nu ska hjälpa dig att uppnå.
Citera
2021-01-18, 08:22
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Nähä, men då är det väl kört för dig då. Om du inte vill ta hjälp så att du kan trappa ned ditt matmissbruk precis som alla andra som slutar med något de är beroende av så är det ju kört. Håll fast vid din leptinresistens då, vad den nu ska hjälpa dig att uppnå.
Här har du en bra artikel du kan läsa om leptinresistens blir lättare då att diskutera detta problem, gäller förövrigt resterande 99% på detta forum, jag trodde faktiskt folk hade mer kunskap om träning och kost här inne.
https://tyngre.se/artikel/en-gang-tjock-alltid-tjock/
Citera
2021-01-18, 09:06
Medlem
Citat:
Här har du en bra artikel du kan läsa om leptinresistens blir lättare då att diskutera detta problem, gäller förövrigt resterande 99% på detta forum, jag trodde faktiskt folk hade mer kunskap om träning och kost här inne.
https://tyngre.se/artikel/en-gang-tjock-alltid-tjock/

Jag har läst artikeln, den var lång... Jag är övertygad om att leptinresistens existerar och att överviktiga personer har svårare än andra att hålla en bra vikt, men det är inte bara det som är problemet i ditt fall. Ditt problem är att du fokuserar på att det ändå är kört för dig, det spelar ingen roll vad du gör. Men det spelar roll och du kan gå ner i vikt och hålla den, det är bara jobbigare för dig och kräver mer envishet och konsekvens än för vissa andra.
I artikeln du refererar till står det: "Jag tror, helt ärligt, att det alltid går att tappa i vikt och stanna på en lägre vikt".
Ju mer du får lära dig av en dietist hur du kan kontrollera din vikt och din hunger, desto större chans har du att lyckas. Att känna hunger, sug och att förfalla till småätande är något som nästan alla har problem med särskilt när vi inte är upptagna med annat. Det gäller att hitta rätt saker att knapra på för att hålla suget i shack. Jag rekommenderar lättsaltade popcorn, mandlar, grönsaksstavar, smaksatt knäckebröd, flingor utan massa socker. Bukfylla men med få kalorier. För en del av problemet är ju samma som för rökare: man vill ha något att hålla på med, att stoppa i munnen. Det gäller att hitta bra saker att stoppa i munnen och att även hitta någon sysselsättning som kan distrahera från suget. Det ÄR möjligt, du har ju redan gjort förändringar!
Citera
2021-01-18, 11:24
Medlem
Citat:
Hmm kanske skulle prova men är rädd att det blir som på lchf att jag inte blev mätt på en måltid som motsvarade 2000 kcal, var tvungen efter den måltiden tillföra kolhydrater så blev jag mätt. vill ju inte gå upp snabbare än vad jag gör, men ska ta en funderare, tycker du jag ska äta som jag gör nu var 4:e timme eller tycker du jag ska äta var 3:e timme?

Du får tillföra keto-mat tills du blir mätt. Självklart inga kolhydrater, det är de som ger dig hungersug. Lämpligen äter du två ggr per dag, förslagsvis vid lunch och middag. I början kan du vid äta frukost också.
Citera
2021-01-19, 08:42
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Jag har läst artikeln, den var lång... Jag är övertygad om att leptinresistens existerar och att överviktiga personer har svårare än andra att hålla en bra vikt, men det är inte bara det som är problemet i ditt fall. Ditt problem är att du fokuserar på att det ändå är kört för dig, det spelar ingen roll vad du gör. Men det spelar roll och du kan gå ner i vikt och hålla den, det är bara jobbigare för dig och kräver mer envishet och konsekvens än för vissa andra.
I artikeln du refererar till står det: "Jag tror, helt ärligt, att det alltid går att tappa i vikt och stanna på en lägre vikt".
Ju mer du får lära dig av en dietist hur du kan kontrollera din vikt och din hunger, desto större chans har du att lyckas. Att känna hunger, sug och att förfalla till småätande är något som nästan alla har problem med särskilt när vi inte är upptagna med annat. Det gäller att hitta rätt saker att knapra på för att hålla suget i shack. Jag rekommenderar lättsaltade popcorn, mandlar, grönsaksstavar, smaksatt knäckebröd, flingor utan massa socker. Bukfylla men med få kalorier. För en del av problemet är ju samma som för rökare: man vill ha något att hålla på med, att stoppa i munnen. Det gäller att hitta bra saker att stoppa i munnen och att även hitta någon sysselsättning som kan distrahera från suget. Det ÄR möjligt, du har ju redan gjort förändringar!
Jag har redan provat alla mat kombinationer inget funkar verkar som min kropp vill ha exakt en kcal mängd för att fungera. Bukfylla med massa grönsaker till maten hjälper inte om inte det är rätt kcal mängd blir inte mätt och magen kan vara sprängfylld med grönsaker jag har provat sånt flera ggr. Jag små äter aldrig och mina mat jag äter är inga tomma kcal i, äter så rent det går. Som i går vakna jag 07:00 och åt 1000 kcal, klockan 13:00 åt jag 1000 kcal, klockan 19:00 åt jag 1000 kcal och klockan 23:00 500 kcal, det resulterade i 500 överskott som varje dag typ, det där är väl inte att små äta, åt inget annat än det där på hela dagen. Mina symtom på hunger är väldigt kraftiga inget man kan gå runt med om dagarna om du inte vill ligga i sängen hela dagen och må skit, svårt att förklara om man inte själv har upplevt det här.
Citera
2021-01-19, 08:48
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Du får tillföra keto-mat tills du blir mätt. Självklart inga kolhydrater, det är de som ger dig hungersug. Lämpligen äter du två ggr per dag, förslagsvis vid lunch och middag. I början kan du vid äta frukost också.
Funkar inte utan kolhydrater får kraftig hunger, har tex provat lchf
Citera
2021-01-19, 08:49
Medlem
Citat:
Jag har redan provat alla mat kombinationer inget funkar verkar som min kropp vill ha exakt en kcal mängd för att fungera. Bukfylla med massa grönsaker till maten hjälper inte om inte det är rätt kcal mängd blir inte mätt och magen kan vara sprängfylld med grönsaker jag har provat sånt flera ggr. Jag små äter aldrig och mina mat jag äter är inga tomma kcal i, äter så rent det går. Som i går vakna jag 07:00 och åt 1000 kcal, klockan 13:00 åt jag 1000 kcal, klockan 19:00 åt jag 1000 kcal och klockan 23:00 500 kcal, det resulterade i 500 överskott som varje dag typ, det där är väl inte att små äta, åt inget annat än det där på hela dagen. Mina symtom på hunger är väldigt kraftiga inget man kan gå runt med om dagarna om du inte vill ligga i sängen hela dagen och må skit, svårt att förklara om man inte själv har upplevt det här.

Men HERREGUD, vad vill du med tråden då? Att folk ska beklaga ditt tillstånd? Jag skrev tidigare att det tar tid för receptorerna för ett visst ämne att dö av, det är därför din kropp skriker efter samma mängd kalorier som tidigare. Men jag tänker inte skriva mer i den här tråden nu, du vill bara få konstatera att du är leptinresistent.
Citera
2021-01-19, 08:52
Medlem
plasticitets avatar
Vilket räknesätt är bäst?
Harris & Benedict-ekvationen eller MD Mifflin and ST Jeor-ekvation?
Citera
2021-01-19, 08:56
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Men HERREGUD, vad vill du med tråden då? Att folk ska beklaga ditt tillstånd? Jag skrev tidigare att det tar tid för receptorerna för ett visst ämne att dö av, det är därför din kropp skriker efter samma mängd kalorier som tidigare. Men jag tänker inte skriva mer i den här tråden nu, du vill bara få konstatera att du är leptinresistent.
Ja att diskutera leptin resistens och om fler upplevt det här problemet, finns ju en som har haft samma problem och var hungrig i ett år innan han gav upp och då hade han inte ens i närheten av mina symtom.

Nått jag borde ha gjort är att inte gått ner 14 kg utan bara 2 för att se om det går att hålla den vikten, det var ju så jag gjorde innan och höll det vet inte om det berodde på det. Kanske nått jag kommer prova i framtiden.
Citera
2021-01-19, 09:09
Medlem
Citat:
jag förstår ju att jag går upp i vikt av den här mängden är ju ett stort överskott, men jag kan inte äta mindre för då är jag hungrig hela dagarna och mår piss (leptinresistens)

Nej det är med stor sannolikhet ingen leptinresistans som påverkar.

Du äter som en jävla häst så din kropp och mage har vant sig med stora mängder mat.

Du behöver ta ett par veckor av hunger för att ge kroppen en chans att hitta ditt nya mönster.

Då kommer du sluta vara hungrig hela tiden.

Du får köra efter Ockhams Rakkniv. Dvs skala bort alla förklaringar som inte är dom enklaste. Och kvar får du då att du helt enkelt äter för mycket och att din kropp vant sig med den mängden mat. Självklart kommer din kropp då skicka ut signaler om hunger om du minskar på mängden mat.

Och att man blir mätt på sin kcalbalans stämmer inte heller. Allt beror helt på vad man stoppar i sig.
Byt ut häften av potatisen mot broccoli exempelvis. Bra bukfylla utan kalorierna. Käka morötter också.
Leta rätt på livsmedel som mättar utan att kalorintaget skjuter i höjden.
Senast redigerad av Stegbil 2021-01-19 kl. 09:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in