2021-02-10, 18:32
Medlem
[quote=Skaanseth|74623188]Utenlandske. Tenker du da p i forbindelse med det russiske stlverket Severstaal?[/QUOTE

Jeg tenker ikke p noen spesielle. Men mannen har drevet business i ganske ator skala over langt tid. Ytterst f av dem har klart det uten trkke en del p trne.

Pareto-saken er jo en han har vrt involert i uten at det betyr noe spm helst. Og Russere og folk fra land rundt o.l. er jo ikke alltid s behahelig bli uvenner med.
Citera
2021-02-10, 18:38
Medlem
Citat:
Jeg tenker ikke p noen spesielle. Men mannen har drevet business i ganske ator skala over langt tid. Ytterst f av dem har klart det uten trkke en del p trne.

Pareto-saken er jo en han har vrt involert i uten at det betyr noe spm helst. Og Russere og folk fra land rundt o.l. er jo ikke alltid s behahelig bli uvenner med.

Mannen har jo ranet sin egen kone via sreiet s den farlige skurken her er nok TH selv.
Citera
2021-02-10, 18:43
Medlem
tjallabaiss avatar
jeg leste for en stund siden en novelle fra en samling av Fredrik Forsythe. Den handlet om en eldre mann som ble ranet og drept av to gjengangerkriminelle, som etter vitneobservasjoner ganske raskt ble pgrepet av politiet. Saken skulle for retten og bevisene var ganske klare og med gode sjanser til en fellende dom.
De kriminelle hadde normalt ftt en offentlig oppnevnt forsvarer, men denne gang s engasjerte en av landets beste forsvarsadvokater seg. Han tok rlig p seg en sak gratis av veldedighetshensyn, og valgte dette ret ta p seg denne saken gratis.
Etter et meget dyktig forsvar greide han s nok tvil om skyldsprsmlet til at de to tiltalte overraskende nok ble frikjent. De tiltalte takket advokaten, og skjnte nok ikke helt hvorfor de hadde hatt slik flaks.
Noen uker senere ble de to tiltalte funnet drept dumpet i en elv, begge kvalt med en pianostreng.
Advokaten leste reportasjen om funnet av de to i avisen. Han la s fra seg avisen p bordet, ved siden av et bilde av en avdeling tatt fra den gang han var en aktiv elitesoldat i de britiske spesialstyrkene, SAS. Ved siden av han stod lederen for avdelingen i uniform, den gamle mannen som ble drept.

s sprsmlet er: tror dere TH vet hvem de skyldige er, og ikke samarbeider med politiet for selv henge de skyldige til trk nr oppmerksomheten blser over ? det vil si, han venter, s han kan straffe de skyldige selv etter en gammeltestamentelig moralkodeks.
Citera
2021-02-10, 19:57
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
[/QUOTE

Men n var det jo i s tilfelle Pareto som trkket TH og vennene hans p trne.
Russerne hadde heller ikke direkte kontakt med TH.
Dette var kokrims straffepstand:
Pareto-topp Petter Dragesund br dmmes til 2,5 rs fengsel.
Eks-megler i Pareto Kjetil Sjursen br dmmes til 2,5 rs fengsel.
Konsulent Jan Vestrum br dmmes til 1,5 rs fengsel.

Bortsett fra denne saken er det ikke kommet fram noen sak som har noe med utland gjre.
Citera
2021-02-10, 20:56
Medlem
Umulig si hva som har skjedd her, men mulig det er en enklere lsning enn mange tenker.

Kan vre alarmselegeren som kom tilbake den morgenen, eventuelt en kollega/bekjent av alarmselgeren som har brukt denne metoden:

https://www.ta.no/nyheter/securitas/.../s/5-50-172808

Tenker da p trestubben som l igjen.

Kan ogs vre hndverkere som har jobbet der i lang tid, som kjente huset og rutinene til AEH og visste nr TH vanligvis dro p jobb og derfor var en time for tidlig ute, mtte snu og komme tilbake senere. De visste nok ogs hvor nkkeen befant seg (nkkelen som er borte), da de sikkert av og til mtte lne toalettet. Har selv brukt polske hndverkere og de fikk jo da utlevert nklene mens jeg var p jobb. Hadde en gang en drlig opplevelse ang dette.

Kan ogs vre noen fra mitt anbud som ville hevne seg fordi de ikke fikk jobben.

Har p flelsen av de enkleste lsningene ikke er grundig underskt.
Citera
2021-02-10, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg hadde ikke hatt motforestillinger til dette vitnet, om han hadde nyd seg med ta kontakt med politiet. Det skal man selvsagt gjre, om man mener at man sitter inne med viktige opplysninger, og s kan politiet avgjre hvor relevant det er for saken.

Men eks-svogeren har gtt til media, og da stiller han seg i et annet lys. Man fr et inntrykk av at mannen har et oppmerksomhetbehov, og pstanden om hans bekymring for offeret, faller i skyggen av det. Derfor fremstr han ikke troverdig i mine yne.
Eks-svogeren viser en kynisk holdning til AEHs prrende, som ogs faktisk er hans egen familie, uansett om han er eks-svoger eller ikke. Han viser en svrt drlig medmenneskelig egenskap, og det er jo nettopp det hans vitneforklaring skal beskrive. Hans kjennskap til Hagen-familien. Med sin opptreden i media, utsetter han samtlige i Hagen-familien, for en totalt undvendig pkjenning.
En krenkelse er alltid mest srende nr den kommer fra "vre egne", og offentligheten vet ikke om eks-svogeren er utsttt fra familien allerede, eller hvorfor det eventuellt skjedde.

Som sagt, s er alltid riktig g til politiet med de opplysningene man har, men eks-svogeren har gjort mer enn det.
Jeg vil pst at et vitne som ikke drfter sine synspunkter om saken i media, har strre slagkraft som vitne i retten.
Den eneste logiske forklaringen til at han gikk til media, m vre fordi han har et hevnmotiv. Hvis bekymringen for AEH og nsket om lse saken sto hyest, s hadde han ventet til en eventuell rettsak.
Hevngjerrighet er en slags glede, og med sin skadefryd avslrte eks-svogeren, at han gledet seg vel mye. Hvis han hadde klart vente til en eventuell rettsak,* s hadde han kanskje lurt oss alle.

Om politiet mente at dette vitnet var troverdig fr, s tror jeg de vurderte det annerledes etter dette intervjuet i VG-podcasten.

Slik er det ogs jeg har tenkt om x-svogeren. Serisiteten forsvant da han gikk til media. Han har noen baktanker med dette. Et hevnmotiv. I hvert fall svrt mistenkelig dette.
Citera
2021-02-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
fr mig r han inte helig, ingen r helig i en sdan frga...
men jag ser ingen mening i att diskutera honom som person eftersom han inte sjlv har gtt ut med namn, s d r det bara att diskutera vad han har sagt...

Har RU gtt ut med navn ? Nei, s ingen grunn til ikke diskutere svogeren ogs.
Citera
2021-02-10, 21:32
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf

Er RU et vitne?
Citera
2021-02-10, 21:34
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Slik er det ogs jeg har tenkt om x-svogeren. Serisiteten forsvant da han gikk til media. Han har noen baktanker med dette. Et hevnmotiv. I hvert fall svrt mistenkelig dette.

Mest sannsynlig var det media som gikk til han, og ikke omvendt.
Citera
2021-02-10, 21:35
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Umulig si hva som har skjedd her, men mulig det er en enklere lsning enn mange tenker.

Kan vre alarmselegeren som kom tilbake den morgenen, eventuelt en kollega/bekjent av alarmselgeren som har brukt denne metoden:

https://www.ta.no/nyheter/securitas/.../s/5-50-172808

Tenker da p trestubben som l igjen.

Kan ogs vre hndverkere som har jobbet der i lang tid, som kjente huset og rutinene til AEH og visste nr TH vanligvis dro p jobb og derfor var en time for tidlig ute, mtte snu og komme tilbake senere. De visste nok ogs hvor nkkeen befant seg (nkkelen som er borte), da de sikkert av og til mtte lne toalettet. Har selv brukt polske hndverkere og de fikk jo da utlevert nklene mens jeg var p jobb. Hadde en gang en drlig opplevelse ang dette.

Kan ogs vre noen fra mitt anbud som ville hevne seg fordi de ikke fikk jobben.

Har p flelsen av de enkleste lsningene ikke er grundig underskt.

Alarmselgeren og hndtverkerne er sjekket ut av saken.
Citera
2021-02-10, 22:19
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:

vet du namnet p RU?
vet du namnet p svogeren?
kan du svara samma p bda dessa frgor?
om inte s r din kommentar ointressant...
Citera
2021-02-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Jeg tar ikke ting ut av kontekst slik som du. Jeg mener at utifra det vi kan lese, s ser det ut som at han mener at det gr mot tiltale for TH. Og det er det mange andre som ser. Om du ikke klarer se det samme, er n i og for seg greit.

Siden du har vondt for det, stadig pstr at jeg klipper ut lse biter fra saken,
velger jeg derfor denne gangen ta med alt Statsadvokaten sier i ett innlegg.

Men frst: Politiorganet VGs overskrift er: Lrenskogsaken: Derfor tror politiet p lsning

Hele saken er vinklet p denne mten.

VG siterer politiet og summerer opp mye p egenhnd. I denne konteksten har du rett i at det fremstr som om Statsadvokaten er enig i VG i at det gr mot tiltale av TH.

Men Statsadvokaten er smartere enn som s. Hvis du finleser hva han uttaler, vil du se at han ikke sier at det gr mot tiltale av TH.

Statsadvokat: Ikke bekymret
Etter hvert som tiden gr, stiller mange seg sprsmlet: hvor lenge kan politiet holde p? Svaret avhenger av om det er relevante etterforskningsskritt utfre, svarer statsadvokat Erik Marthinussen.

I alvorlige saker har politiet en etterforskningsplikt. Bakgrunnen for dette er hensynet til fornrmede, de prrende og samfunnets interesse i f oppklart meget alvorlige straffbare forhold. Politiet m da uttmme alle farbare veier og spor som med rimelig grad av sannsynlighet kan lede til oppklaring. Det er derfor vanskelig sette noen dato for nr etterforskningen vil kunne sluttfres. Det tar den tiden det tar.*

Er det tilstrekkelig god fremdrift i denne etterforskningen?
Ja. Jeg har ikke noen bekymringer i denne saken. Det gjres relevant arbeid, med tilstrekkelig fremdrift og hurtighet. Det er en kompleks sak, noe som spiller inn ved vurderingen av om fremdriften er tilstrekkelig god, svarer statsadvokaten.

Trygg, tross nederlag
Som ansvarlig statsadvokat blir Marthinussen jevnlig oppdatert om etterforskningen av Lrenskog-saken. Han mener at saken etterforskes objektivt, bde i retning av skyld og uskyld for de siktede.*

I mai 2020 ble Tom Hagen lslatt av Eidsivating lagmannsrett, som mente det kunne forel en viss mistanke. I ettertid har Nedre Romerike tingrett sltt fast at det foreligger skalt skjellig grunn til mistenke Hagen, en avgjrelse milliardren ikke anket.*

Er du trygg p at mistankegrunnlaget mot Tom Hagen, som politiet presenterer for deg, er tilstrekkelig for opprettholde en drapssiktelse mot ham?

Jeg er ikke urolig for saken slik den str n, det er jeg ikke. Lagmannsretten tok sin vurdering basert p de bevisene som forel da, og som ble fremmet for retten p det tidspunktet. Det er forhold som kan ha endret seg, sier Marthinussen.*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in