Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-02-15, 18:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Fel svar. Frsk att se helhetsbilden istllet fr att automatiskt anta det vrsta.
Ju mer krediter de sljer, desto snabbare kan de expandera, vilket vi har sett under 2020.

Frstr du varfr vinsten r ungefr densamma oavsett antal krediter slda nu?

Egentligen r det vldigt uppenbart. Varfr skulle Tesla inte utnyttja dessa krediter till att expandera? Konkurrenterna betalar fr Teslas nya fabriker LOL. Det r ju genialiskt egentligen, och det hade varit rent utsagt efterblivet att inte satsa p tillvxt medan dessa krediter fortfarande r tillgngliga. Tesla vet att dessa krediter s smningom kommer frsvinna. Det har de sagt en jvla massa gnger redan.
Givetvis drar man nytta av alla intkter man fr vantarna p, men de dljer att Tesla inte tjnar speciellt mycket p sin fordonstillverkning.
Citera
2021-02-15, 18:30
Medlem
Citat:
Det argumentet hller inte lnge till. Tesla snker sina kostnader hela tiden, men istllet fr att ka sin vinst s snker de priserna fr oss kunder. Tesla vill vxa s snabbt som mjligt och erbjuda s billiga bilar som mjligt.

Citat:
Fattar du inte att Tesla redan har bst vinstmarginal p sina bilar jmfrt med konkurrenterna?
Jag fr inte ihop dina 2 citat ovan. Om nu Tesla verkligen vill erbjuda s billiga bilar som mjligt, varfr snker dom inte priset p dom om de nu har marknadens hgsta marginaler?
Senast redigerad av Mackan70 2021-02-15 kl. 18:51.
Citera
2021-02-15, 18:51
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis drar man nytta av alla intkter man fr vantarna p, men de dljer att Tesla inte tjnar speciellt mycket p sin fordonstillverkning.

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Jag fr inte ihop dina 2 citat ovan. Om nu Tesla verkligen vill erbjuda s billiga bilar som mjligt, varfr snker dom inte priset p dom om de nu har marknadens hgsta marginaler?

Kan det vara s att Musk har sagt ngot ssom citat 1 och du svalde det helt okritiskt?
Ni tjurar mste lra er vara lite kllkritiska. Alla fretagsledare kr en massa floskler. De sger en sak men gr ibland ngot helt annat.
Som jag frklarade till David86 s kostar det mycket pengar att expandera. De hller sig precis till grnsen av vinst, ca 1% medvetet fr att kunna finansiera deras extrema expansion.

Tesla har hgst vinstmarginal p sina bilar:
Citat:
Teslas automotive gross margins are already among the best in the industry at about 21% in 2019, versus about 17% for Toyota - one of the most efficient automakers, and 10% for GM.

By realizing these battery-related improvements and doubling down on software sales, Tesla could boost gross margins to 30%+ levels, rivaling the roughly 32% Hardware Gross Margins of Apple - which is a benchmark of sorts in the hardware industry.
https://www.forbes.com/sites/greatsp...ins-heres-how/

Istllet fr att rapportera extrema vinster varje kvartal, som wallstreet gillar, s terinvesterar de pengarna fr tillvxt istllet. Det r drfr Teslas vinst varken kat eller sjunkit drastiskt trots att de slde ca 285% mer krediter n fregende r.

Jag frsker att inte skriva allt fr lnga texter fr ingen orkar lsa d. Men jag vet inte om jag r otydlig ibland pga det. Frstr ni nu?

edit: Glmde svara p " Om nu Tesla verkligen vill erbjuda s billiga bilar som mjligt, varfr snker dom inte priset p dom om de nu har marknadens hgsta marginaler?"

Vad menar du? De har ju snkt sina priser hur mnga gnger som helst nu. Fr ngon mnad sen snktes till och med priset i Sverige med 20.000 kr. Efter fabriken i Tyskland blir frdig s kommer priserna snkas igen.
Senast redigerad av Powr 2021-02-15 kl. 18:54.
Citera
2021-02-15, 20:48
Medlem
Citat:
edit: Glmde svara p " Om nu Tesla verkligen vill erbjuda s billiga bilar som mjligt, varfr snker dom inte priset p dom om de nu har marknadens hgsta marginaler?"

Vad menar du? De har ju snkt sina priser hur mnga gnger som helst nu. Fr ngon mnad sen snktes till och med priset i Sverige med 20.000 kr. Efter fabriken i Tyskland blir frdig s kommer priserna snkas igen.
Vad jag menar r att de verkar inte snkt dem s mycket de kunnat om de fortfarande har marknadens hgsta marginaler. Det gr inte ihop helt enkelt. Att hvda att man sljer bilarna s billigt man bara kan och samtidigt vara den producent som har hgst marginaler p bilarna.
Citera
2021-02-15, 21:31
Medlem
Loels avatar
Undrar hur snart det kommer upptckas att Tesla is cooking the books, finns ju en anledning till att flera CAO och CFO slutat i rasande takt s fort de kommer in...

Nu brjar krnkraften komma igen ocks, s nog dags fr denna el-bubbla att spricka
Citera
2021-02-15, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det r det enda som gr ngot avtryck att tala om i siffrorna ocks. Vilken verksamhet, frutom elbilarna, r viktig fr Tesla? Om du kommer med ngot exempel, visa grna p vilken omsttning Tesla har inom denna verksamhetsgren.

Visst, Tesla sysslar med olika grejer, men det r bara elbilarna som ger ngot omsttning att tala om. Resten r bara brus.
Resten av bruset r paradigmskiftesdrivande p ett stt som ger mening.
Citera
2021-02-15, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loel
Undrar hur snart det kommer upptckas att Tesla is cooking the books, finns ju en anledning till att flera CAO och CFO slutat i rasande takt s fort de kommer in...

Nu brjar krnkraften komma igen ocks, s nog dags fr denna el-bubbla att spricka
Har du ngra kllor p detta?
Citera
2021-02-15, 21:35
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Vad jag menar r att de verkar inte snkt dem s mycket de kunnat om de fortfarande har marknadens hgsta marginaler. Det gr inte ihop helt enkelt. Att hvda att man sljer bilarna s billigt man bara kan och samtidigt vara den producent som har hgst marginaler p bilarna.
De behver ju pengarna fr att betala fr expansionen! Krediterna betalar ju inte fr bda fabrikerna och alla andra utgifter. De mste ju behlla sina marginaler p bilarna fr att ha rd med allt. Nr marginalerna kar s snker de priset p bilarna.
Citera
2021-02-16, 06:36
Medlem
wwrs avatar
Det hr r betalvgg. Men det verkar som om man knner sig tvungen att brja frklara bort varfr det pratas s mycket om elbilar men i praktiken inget grs fr vergng till elbilar.
Citat:
Electric vehicles may not be the climate answer after all
https://www.ft.com/content/8b6cd7b6-...e-aa4e40ebe40c

Det var feltnkt. Elbilar frbttrar inte klimatet! (I Gates senaste bok r det visst ktt, stl och cement tror jag. I alla fall inte hans resa i privatjet till Parismtet.)

S skulle Teslas aktiekurs bero av bilfrsljningen eller i alla fall konkreta tgrder som politikerna utlovat fr "grn omstllning" hade fretaget redan kraschat. (Lften om att t.ex tyskarna enbart skall kra elbilar 2030 r inte bindande.)

Fr att sga som Elon sade om Covid-testerna, den grna omstllningen r bara bogus.

TSLA och Bitcoin r tv bubblor som blses upp artificiellt av mktiga aktrer.
Senast redigerad av wwr 2021-02-16 kl. 07:32.
Citera
2021-02-16, 08:11
Medlem
Citat:
Suck... Du frstr fortfarande inte. Jag ger det ett sista frsk, sen fr det vara.

Du fattar att expansion r en utgift va? Det r inte gratis att expandera s aggressivt som Tesla gr just nu.

Fattar du inte att nr de lyckats n sitt produktionsml p flera miljoner bilar per r, att utgifterna kommer minska, drav kad vinst?

Fattar du inte att Tesla redan har bst vinstmarginal p sina bilar jmfrt med konkurrenterna?

Fattar du inte att krediterna r 100% vinst och ger de mjlighet att bygga dubbelt s mnga fabriker som fregende r och fortfarande hlla ungefr samma vinst?

Fattar du inte att Tesla fokuserar p maximal tillvxt, s snabbt som mjligt? De hller sig till ca 1% vinst fr att kunna anvnda kapitalet till att vxa. Nu ska det byggas en fabrik i Indien ocks. Ser du inte ett mnster hr? Hur dum fr man vara egentligen...

Jag frsker verkligen att inte vara otrevlig hr, men det r svrt att inte bli frustrerad nr man pratar med folk som har noll koll, och som dessutom vgrar lyssna p logik.
Du verkar undvika frgan hela tiden, jag undrar vad som hnder den dagen Tesla inte kan slja krediterna lngre, d dessa utgr skillnaden mellan att Tesla r ett vinstdrivande fretag och ett fretag som brnner pengar r det en rimlig frga.

Att Tesla har hga marginaler idag r bland annat just pga krediterna, dessa rknas in i marginalen. Sen r nd Tesla i nulget ett premiummrke som sljer relativt dyra bilar, att behlla dessa marginalerna nr/om man trycker ut en 25k bil kommer bli vldigt svrt...

Sen verkar du blunda fr det faktum att Tesla idag r vrderat som om dom slde 10 miljoner bilar om ret med jttebra marginal, plus att dom kommer dominera solcellsmarknaden, och att FSD kommer kra en massa robottaxis. Gr allt vgen r allts dagens kurs motiverad, fallerar ngon punkt s r det pannkaka.

Citat:
Frsljningen av krediter r inrknade i marginalerna, det r troligtvis en del av det hela.
Citera
2021-02-16, 10:06
Medlem
Mnga sger att Tesla r vervrderad men att andevsendet Bitcoin kan stiga hur mycket som helst. Ok. Tnk s hr. - Tesla ger idag Bitcoin fr minst 2 miljarder dollar. - Tesla r med stor sannolikhet hemlig storgare i SpaceX och starlink. - Du kper en Tesla aktie. Vad ger du d? Enligt bilfabrik? Think again sunshine.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-02-16 kl. 10:53.
Citera
2021-02-16, 10:14
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du verkar undvika frgan hela tiden, jag undrar vad som hnder den dagen Tesla inte kan slja krediterna lngre, d dessa utgr skillnaden mellan att Tesla r ett vinstdrivande fretag och ett fretag som brnner pengar r det en rimlig frga.
Jag undviker absolut inte frgan. Hade du frsttt det jag skrev s hade du hittat svaret.

De slde krediter fr ca $1.6B. Det r ungefr vad en fabrik kostar att bygga. Hade de byggt 1 fabrik istllet fr 2 samtidigt s hade de gtt med vinst utan krediterna redan idag.

Det du inte verkar frst, som jag sagt flera gnger, r att Tesla inte vill vara jtte lnsamma i dagslget. De hller sig precis ovanfr grnsen fr lnsamhet fr att kunna vxa snabbare. Ser du ngot annat elbilsbolag bygga tv fabriker p tv olika kontinenter samtidigt?

Krediterna kommer antagligen betala fr flera fabriker till innan de frsvinner helt. Nr krediterna r helt borta har Tesla redan en massa fabriker vrlden runt och behver allts *inte* spendera lika mycket pengar p tillvxt, allts g med vinst utan krediter!
Citat:
Sen verkar du blunda fr det faktum att Tesla idag r vrderat som om dom slde 10 miljoner bilar om ret med jttebra marginal, plus att dom kommer dominera solcellsmarknaden, och att FSD kommer kra en massa robottaxis. Gr allt vgen r allts dagens kurs motiverad, fallerar ngon punkt s r det pannkaka.
Om allt det du skrev gr vgen, vilket jag personligen tror, s kommer kursen ligga jvligt mycket hgre n idag. Du vill inte veta min price target fr Tesla r 2030, du hade nog ftt en hjrtattack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in