Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Du verkar undvika frgan hela tiden, jag undrar vad som hnder den dagen Tesla inte kan slja krediterna lngre, d dessa utgr skillnaden mellan att Tesla r ett vinstdrivande fretag och ett fretag som brnner pengar r det en rimlig frga.
Jag undviker absolut inte frgan. Hade du frsttt det jag skrev s hade du hittat svaret.
De slde krediter fr ca $1.6B. Det r ungefr vad en fabrik kostar att bygga. Hade de byggt 1 fabrik istllet fr 2 samtidigt s hade de gtt med vinst utan krediterna redan idag.
Det du inte verkar frst, som jag sagt flera gnger, r att Tesla inte vill vara jtte lnsamma i dagslget. De hller sig precis ovanfr grnsen fr lnsamhet fr att kunna vxa snabbare. Ser du ngot annat elbilsbolag bygga tv fabriker p tv olika kontinenter samtidigt?
Krediterna kommer antagligen betala fr flera fabriker till innan de frsvinner helt. Nr krediterna r helt borta har Tesla redan en massa fabriker vrlden runt och behver allts *inte* spendera lika mycket pengar p tillvxt, allts g med vinst utan krediter!
Citat:
Sen verkar du blunda fr det faktum att Tesla idag r vrderat som om dom slde 10 miljoner bilar om ret med jttebra marginal, plus att dom kommer dominera solcellsmarknaden, och att FSD kommer kra en massa robottaxis. Gr allt vgen r allts dagens kurs motiverad, fallerar ngon punkt s r det pannkaka.
Om allt det du skrev gr vgen, vilket jag personligen tror, s kommer kursen ligga jvligt mycket hgre n idag. Du vill inte veta min price target fr Tesla r 2030, du hade nog ftt en hjrtattack