Flashback bygger pepparkakshus!
2021-02-20, 12:30
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Grunden är detsamma. Många programmare kan oftast bara ett språk ... Hur många programmare kommer upp i samma nivå som Linus Torvalds?
Ja jo, en if-sats är alltid en if-sats men idag ska man kunna mycket mer för att vara en bra programmerare. Då pratar jag inte bara om rena programmeringskunskaper utan även sociala och liknade. Sedan är väl Linus fortfarande ajour?
Citera
2021-02-20, 12:32
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Jag har jobbat med programmering och anser att det är ett skitjobb. Man är i regel löneslav hur mycket man än tjänar, och det är aldrig värt det. Presationskraven är enorma.

När jag lämnade jobbet och gick över till en frilanskarriär där folk ringer mig om de vill ha mina tjänster, där jag själv väljer vilka jobb jag vill ta och inte, fick jag genast mycket bättre psykisk hälsa. Sover bättre, blev av med alla stressutslag och håravfall och känner mig 10 år yngre.
Det är ju en stor del av problemet med branschen. Massor av snorisar (både äldre och yngre) som inte kan säga ordet NEJ på ett trevligt och proffsionellt sätt.
Citera
2021-02-20, 12:45
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
programmering är faktiskt ansträngande för hjärnan
en butiksarbetare kommer hem med tankeförmågan i behåll

Intressant teori, men det är inte så det funkar. Det är så här det funkar (vid 1:43:03):

"Jim Keller: The Future of Computing, AI, Life, and Consciousness | Lex Fridman Podcast #162"

https://youtu.be/G4hL5Om4IJ4?t=6183

Jim Keller är iofs inte programmerare...
Citera
2021-02-20, 13:03
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Ja jo, en if-sats är alltid en if-sats men idag ska man kunna mycket mer för att vara en bra programmerare. Då pratar jag inte bara om rena programmeringskunskaper utan även sociala och liknade. Sedan är väl Linus fortfarande ajour?

Tro inte Linus kodar så mycket utan är mer projekt ledare. Men där skall du kunna mycket, han är känd för att ställa krav på sin programmerarna.
Citera
2021-02-20, 13:14
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
För att efterfrågan är större än utbudet. Numera utbildar sig gemeneman inom IT så branschen kommer nog bli mer normal inom en överskådlig framtid.
Trycket kommer nog att öka. För varje ny grej som uppfinns kommer det alltid tio nya saker som bygger på den. Det kan innebära att vissa dåligt dokumenterade saker kommer man att avstå från att bygga nytt på och att man istället går över till en annan teknik. Det kommer att fortsätta handla om detaljer och något normalläge a la 90-talet kommer det aldrig mer att bli. AI är här och kommer att bli ett normalläge för väldigt många fler programmerare framöver.
Citera
2021-02-20, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galenpann4n
känns inte riktigt rättvist att veta att när jag sliter i butiken så sitter det nån lat jäkel och sipprar kaffe och byter flikar i webbläsaren och tjänar minst det dubbla?

hur kan det vara så stora löneskillnader och varför tjänar programmerare så mycket mer? ...

Det är inte superenkelt att lära sig. Det tog mig minst ett års heltidsstudier innan poletterna började ramla ner. Och då lär man sig 2, 3 språk på den tiden och mycket runt omkring som operativsystem, databaser, säkerhet, nätverk. Alla fixar inte det. Det var flera som hoppade av utbildningen. Och de flesta vågar inte ens söka.

Sen, tillgång och efterfrågan. Alla stora företag och offentlig sektor vill digitalisera och automatisera allt. Och helst ska det vara klart nästa vecka. Det finns inte tillräckligt många som kan göra jobbet i dag. Då blir det säljarens marknad och vi kan begära högre timpriser och löner. Då gör vi det. Vi är ju inte dumma i huvudet.

Men alla tjänar inte lika mycket. Det varierar mycket beroende på erfarenhet. Kan vara allt från 25k till 75k. Medianen är väl runt 40k/mån.
Citera
2021-02-20, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Duktiga utvecklare tjänar generellt för lite.
Exakt. Jag har varit med om att ett par juniora indier jobbade med en ganska enkel uppgift i typ 500 timmar, som de ändå inte löste. Eller de löste det väl till 80% men det räckte inte för att det skulle fungera. Jag tog över och gjorde det sista på ett par dagar. Hela uppgiften hade jag gjort på kanske 50 timmar.

Motivering att anlita dessa var så klart att de var mycket billigare än oss i Sverige. Ca 70% billigare. Det ser bra ut på papper, men blir mycket dyrare totalt när de tar 10-20 ggr längre tid. Och det blir dessutom fel många gånger.
Jag hade kunnat begära ett timpris på 3000 där och det hade ändå blivit både bättre och billigare för kunden.
Citera
2021-02-20, 14:23
Medlem
guderis avatar
Jag tycker inte vi programmerare generellt har någon värst hög lön, speciellt inte i Sverige. Sen har ju betydligt fler programmerare än butiksbiträden även en studieskuld att betala av.
Citera
2021-02-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Det är ju en stor del av problemet med branschen. Massor av snorisar (både äldre och yngre) som inte kan säga ordet NEJ på ett trevligt och proffsionellt sätt.

Det är därför jag är en sjukskriven utbränd programmerare just nu, inte kunnat säga NEJ. Suttit med 8 projekt samtidigt med projektledare, QA och andra kollegor som konstant spammar mig och ber om hjälp. Deploya till produktion i ett projekt sen DIREKT hjälpa till med något annat och sitta i ett kundmöte för ett projekt samtidigt som jag gör en deploy för ett annat projekt där en annan projektledare skriver till mig samtidigt.

Man måste kunna säga nej, ha lite pungkulor och prioritera sig själv om man ska klara sig i detta yrke. Media och andra gillar att utmåla programmering som något slags drömyrke men det är det inte.

Jag får bli tuffare och ge folk långfingret när jag kommer tillbaks om de försöker ge mig för många projekt med mera.
Citera
2021-02-20, 14:31
Medlem
RolexDatejusts avatar
Många i tråden vill försöker bevisa för TS att han har fel genom att nämna flashiga koncept inom IT och fackord, vilket blir lite fel väg att gå tycker jag. Ni behöver inte övertyga TS när han kommer med svaga påståenden. Programmering är svårt, vi vet det och vi vet redan att TS pratar strunt.

Fast på ett sätt så är samtidigt observationen inte helt fel, för livet är onekligen orättvist. Det finns många kaffedrickare som sitter på kontor och inte behöver göra så mycket, klart det gör det. Det betyder inte att programmerare som yrke är slappt, men om man vill så kan man hitta ett sånt jobb, jag har haft flera såna så jag ska inte inbilla mig eller er andra motsatsen.

Ju snabbare folk lär sig att livet inte är rättvist och att kompetens och kunskapsnivå inte nödvändigtvis avgör ens lön, desto snabbare släpper de tankar på att jämföra sig med andra. Är det verkligen ett problem för somliga (som TS) så föreslår jag att de väljer att utbilda sig och hoppa på det yrkesområdet själv.

Sedan är ju inte detta ett problem som är unikt mellan yrken, utan det kan uppstå inom yrken i sig också. Det vill säga att en helt färsk programmerare som varken har erfarenhet, kunskap eller intresse sedan tidigare tjänar bättre än vad folk som kodat hela sina liv hade när de började. Man kan inte gå runt och vara bitter för det. Att ni kämpar och blir duktig på en sak är något som ökar sannolikheten för att ni etablerar er inom det, fast det är ingen garanti. Det finns många väldigt duktiga personer som sliter som tjänar sämre än de som är mediokra och slappa.

Mina mest välbetalda jobb som utvecklare var även de mest slappa jobben där jag kunde minst om området. Det finns inte och kommer aldrig finnas en absolut sanning att hårt arbete och hög kunskapsnivå innebär bra lön. Släpp den föreställningen.
Citera
2021-02-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RolexDatejust
. Det finns inte och kommer aldrig finnas en absolut sanning att hårt arbete och hög kunskapsnivå innebär bra lön. Släpp den föreställningen.
Bra synvinkel. Visst är det så och det finns ju många sådana exempel. T.ex influencers, gamers och streamers, som bara sitter och lattjar och larvar sig varje dag men kan i vissa fall tjäna betydligt mer än välutbildade utvecklare och ingenjörer.
Citera
2021-02-20, 17:31
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Den ska bara skriva ut money money en gång.

Ja, jag vet! Hur många gånger behöver jag förklara detta för att ni skall förstå?

När han citerade detta och påstod sig göra det bättre och snyggare så blev det fel, ser inte alla detta? Jag börjar precis som TS ifrågasätta värdet hos er som arbetar som programmerare.

Edit:
Dessutom så tror jag att den person som presenterade den ursprungliga koden med sin for-loop glömde klamrar och egentligen ville skriva ut även ”Money money!” 10 gånger. Annars är indenteringen och lästydligheten ful...

SÅ FÖR ER SOM VILL KOMMENTERA MIG I DETTA, LÄS FRÅN MITT FÖRSTA INLÄGG OCH FÖRSÖK FÖRSTÅ! HERREGUD!
Senast redigerad av calmsolution 2021-02-20 kl. 18:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in