Citat:
Ursprungligen postat av
shagmaster
Lt mig citera wikipedia:
Newtons tredje lag lyder: Om en kropp A utvar en kraft p kropp B, s utvar kropp B en lika stor, men motriktad kraft p A. Krafterna verkar p olika kroppar.
S ett luftgevr och gevr drivet av krut fljer samma regler. Frstr du inte?
Du har skert citerat Newtons tredje tio gnger nu. Jag har ocks gjort det. Jag har ven frklarat att ingen hr sger emot det.
Lt mig citera dig, igen, gllande det du inte frstr.
Citat:
Ursprungligen postat av
shagmaster
Bra d r vi verens, ett luft/fjdervapen p 1000 joule har lika mycket rekyl som ett krutgevr p 1000 joule.
Joule r inte en enhet fr kraft, vilket Newtons tredje gller. Att referera till Joule nr man pratar om rekyl r fel. Att mena p att kraften i rekylen frn bevarandet av momentum r densamma om rrelseenergin r densamma r jttejttefel.
Citat:
Ursprungligen postat av
shagmaster
Ett luftvapen med motsvarande vikt som ett krutvapen och samma joule har samma rekyl.
Detta r d ocks jttejttefel. Newtons tredje eller rekyl sger ingenting om ngot sdant frhllande d det inte existerar.
Det finns kraft.
Det finns kollisioner.
Det finns fiktiva krafter inom trghetssystem.
Det finns energier.
Newtons tredje handlar om kraft, allts accelerationen av en massa, vilket r detsamma som frndringen av hastigheten hos ett momentum.
Kraft mts t.ex. i enheten Newtonmeter, som motsvaras, tror jag om inte mitt minne sviker mig men det r inte s viktigt med detaljerna, av att accelerera 1 kg till 10 m/s p en strcka av en meter.
Lyssna nu...
Att accelerera en massa p 1 kg till 10 m/s p en strcka av en meter innebr arbete eller verkan.
Fortstt lyssna.
Arbetet som krvs fr att utfra den processen motsvarar en energi.
MEN, rrelseenergi r en energiform av flera som ett objekt har, s energin som motsvarar arbetet som kraften utfrt har fler komponenter n endast energi frn rrelse.
Fortstt lyssna...
En kraft har komponenterna massa och acceleration. Det r detsamma som frndringen av hastigheten hos ett momentum.
En kraftverkan kan allts ge bde strre och mindre acceleration beroende p trgheten, allts hur stor massan r.
Lyssna...
Om samma kraftverkan utvas p tv objekt med olika stora massor, och kraften verkar p dessa under lika lng tid, d kommer deras totala energi som motsvarar arbetet som utfrts p dem att vara desamma.
Kraften som verkade p den mindre massan kommer ha utfrt lika mycket arbete p dennes momentum som densamma kraften som verkade p den strre massan.
Kraften p bgge objekt r lika stor och den totala energin motsvarande arbetet som utfrts r ocks desamma fr bgge objekten.
Nu kommer pongen, lyssna verkligen nu.
Lika mycket arbete som en kraftverkan utvat p en mindre massa som en strre kommer nd innebra en skillnad i rrelseenergi, d rrelseenergi r just energin frn rrelsen, inte den totala.
P samma stt s kan en mindre kraftverkan utrttat arbete under kortare period p en liten massa s den massans momentum har en hgre rrelseenergi n en tyngre massa som en strre kraftverkan utvat arbete p under lngre tid.
ven...
Anledningen till att jag nmner impuls, vilket r kraftverkan under ett begrnsat tidsintervall r fr att jag skulle kunna utrtta arbete under en timma dr jag flyttar smsten frn en plats till en annan och arbetet skulle motsvara ngon energiform mtt i t.ex. Joule.
Det r svrare fr mig att flytta samma mngd grus jag flyttade under en timme p ngra sekunder. Energin r densamma, den totala kraften, summan av all verkan, r densamma, men det r jvligt mycket tyngre att koncentrera verkan under ett kortare tidsintervall n vad det r att sprida ut det ver tid eller strcka.
S ja, Newtons tredje sger att bevarandet av momentum gller p s vis att delsystem med delat trghetscentrum som accelererar frn varandra genom kraftverkan innebr att kraften r lika stor i bgge riktningar. Det kan innebra svl ngonting tungt och lngsamt som ltt och snabbt. Frndringen av momentumen r desamma.
Men eftersom momentum bestr av tv komponenter s kan hastigheten variera eftersom massan kan variera, men nd ha haft lika stor kraftverkan utvat p sig.
Energi dremot finns det flera former av.
Rrelseenergin definierad med enheten Joule kan vara strre fr ett objekt som utsatts fr mindre kraftverkan endast av det faktumet att objektet fick en hgre hastighet n ett tyngre objekt som en strre kraftverkan utrttat arbete p.
S Joule sger ingenting. Det r energi och i denna kontexten en av flera energier. Kraft r ngonting annat och d fr man prata om frmdring av momentum.
Hugger du ngon med en kniv s innebr det inte mnga Joule i rrelseenergi, men dremot ett stort momentum med en stor trghet.
En pistol med motsvarande rrelseenergi rgissar jag motsvaras av en luftpistol.
Rekyl r frndring av momentum. Rrelseenergi r en av flera andra energiformer som inte sger ngonting om momentumet, kraften eller rekylen.
En kraftverkan mellan tv objekt r lika stor i enheten kraft, utrttat arbete, verkan som total energi gnger tid, momentum gnger strcka eller frndringen av momentumet.
En kinetisk energi sger ingenting om ngonting av det dr, frutom att ngonting inte str still.
Vill du vara vnlig och frga vad det r som r oklart istllet fr att upprepa irrelevanta saker? Vad r det du tror att du har rtt om och andra har fel om?