2021-04-16, 22:47
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Om du kortfattat vill utreda trovärdigheten i dessa påståenden så ber jag dig undersöka vilka som är olagliga att ifrågasätta i stora delar av världen och omedelbart resulterar i status som persona non grata.

Trovärdighetsgraden i förintelsemyten är ungefär på samma nivå historiografiskt som flat earth är vetenskapligt.

Menar du dessa?
- Månlandningen har ägt rum
- Kennedy mördades
- Förintelsen har ägt rum
- Jorden är rund
- Månlandningen har ägt rum på riktigt
- USA Deep State skapade inte 9/11

Jag skulle säga att alla är rätt självklart sanna. Och bevisade 100 gånger om. Om man nu ens behöver tala om "bevisade". Om jag hävdar att Ingmar Stenmark inte har funnits så är jag nog "persona non grata".

Om jag går omkring på ljusan dag och hävdar att jorden är platt så får jag nog finna mig i att betraktas som persona non grata. Du fattar, det samma gäller för de andra sakerna i listan ovan. Reagan utsattes för ett attentat 1981. Förintelsen har ägt rum. Ja du fattar.
Citera
2021-04-16, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Sverige betedde sig fegt och opportunistiskt under kriget, men det finns knappast någon anledning till varför någon skulle göra just Sverige till måltavla för något sådant. Dessutom är svenskarna inte värda att finnas som etnicitet om de tillåter uppblandning. Inte för att jag bryr mig. Det mesta med den svenska mentaliteten och det svenska samhället äcklar mig. Föredrar alla gånger en grek, neger eller asiat som delar mina värderingar framför en frihetshatande, skenhelig, auktoritetstroende "arisk" svensk.

Det ska givetvis inte finnas lagar mot att säga saker, men man är riktigt dum i huvudet om man på allvar tror att Förintelsen är påhittad.

Ingen har sagt förintelsen är påhittad, den är dock kraftigt överdriven, dödstalen är mycket lägre än siffrorna som står i historieböckerna och ingen har gasats till döds. Det är fakta de vill dölja med hat lagstiftning.
Citera
2021-04-16, 22:53
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenanBarberaren
Bör man få fängelse för vissa åsikter?

Vet inte riktigt var jag skrev det?
Citera
2021-04-16, 22:54
Medlem
Hatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://sverigesradio.se/artikel/reg...ka-forintelsen

"Regeringen vill göra det straffbart att förneka förintelsen. Det beskedet ger justitieminister Morgan Johansson i dag.
"Förintelsen är världshistoriens största brott mot mänskligheten, och det får inte glömmas. De som försöker få världen att glömma och blanda bort korten, de måste stå till svars för det", säger han.
Regeringen ska nu tillsätta en parlamentarisk kommitté, som får i uppgift att se över frågan."

Ännu en inskränkning av Yttrandefriheten. Hur länge skall de få hålla på?

Ja vad fan ska man säga?
Den s.k förintelsen är ju ganska liten och oväsentlig i jämförelse med andra folkmord, det är bara oerhört uppmärksammat.
Begicks väl nyligen folkmord i Armenien men det är inget vi talar om här i Sverige.
Citera
2021-04-16, 22:56
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Jo, det ingick att svenske Folke Bernadotte mördades av judiska Sternligan som slapp straff och skyddades av staten Israel som bildats. Så agerar en skurkstat.

Var ju egentligen inget svar på hur Israel bildades utan vad de gjorde efteråt...
Citera
2021-04-16, 22:56
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
och ingen har gasats till döds. Det är fakta de vill dölja med hat lagstiftning.

OK

Men hur gör alla vi som har besökt dessa ställen och sett gaskamrarna med egna ögon, som jag har. Samt har något litet uns av historieskunskap (som du inte verkar ha). Jag är intresserad av WW II, därför verkar jag ha något bättre kunskap om sakernas tillstånd än du.

Måste vi också tycka att jorden är platt för att du ska bli nöjd?
Citera
2021-04-16, 23:00
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jag skulle säga att alla är rätt självklart sanna.

Alla utom "förintelsen" är väl dokumenterade händelser. Men jag förväntar mig inte att allmogen skall vara intresserad av teknisk historiografisk forskning eller att de skall kunna belägga historiska skeenden. De flesta är inte intresserade av att undersöka trovärdigheten i påståenden som man axiomatiskt godtagit och saknar skäl att ifrågasätta; ingen ifrågasätter huruvida Napoleon eller Caesar var verkliga människor, men att faktiskt dokumentera dessa personers historicitet är upp till den vetenskapliga och akademiska diskursen. Ur ett historiografiskt perspektiv är förintelsemyten lika trovärdig som flat earth.

Citat:
Om jag går omkring på ljusan dag och hävdar att jorden är platt så får jag nog finna mig i att betraktas som persona non grata.

Nä. Konsekvenserna av förintelserevisionism går inte att jämföra med flat earth-schizofreni.
Citera
2021-04-16, 23:02
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatan
Ja vad fan ska man säga?
Den s.k förintelsen är ju ganska liten och oväsentlig i jämförelse med andra folkmord, det är bara oerhört uppmärksammat.
Begicks väl nyligen folkmord i Armenien men det är inget vi talar om här i Sverige.

Några länkar till folkmordet i Armenien skulle verkligen uppskattas!!
Citera
2021-04-16, 23:04
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Alla utom "förintelsen" är väl dokumenterade händelser. Men jag förväntar mig inte att allmogen skall vara intresserad av teknisk historiografisk forskning eller att de skall kunna belägga historiska skeenden. De flesta är inte intresserade av att undersöka trovärdigheten i påståenden som man axiomatiskt godtagit och saknar skäl att ifrågasätta; ingen ifrågasätter huruvida Napoleon eller Caesar var verkliga människor, men att faktiskt dokumentera dessa personers historicitet är upp till den vetenskapliga och akademiska diskursen. Ur ett historiografiskt perspektiv är förintelsemyten lika trovärdig som flat earth.

Nä. Konsekvenserna av förintelserevisionism går inte att jämföra med flat earth-schizofreni.

Varför inte?
Citera
2021-04-16, 23:05
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ingen har sagt förintelsen är påhittad, den är dock kraftigt överdriven, dödstalen är mycket lägre än siffrorna som står i historieböckerna och ingen har gasats till döds. Det är fakta de vill dölja med hat lagstiftning.

Det är inget kraftigt överdrivet. Det är fortfarande miljoner som har dödats. Sverige var för övrigt det första land utanför Tyskland och de av Tyskland ockuperade områdena där man kände till detta. Det står mycket om det i boken Det svenska sveket av Eirik Veum.
Citera
2021-04-16, 23:08
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:

Säg så här: Om detta hade varit en tråd om Flat Earth så hade jag nog fått ett ton av Flat Earthers på mig som hade hävdat att deras "teori" minsann inte kan jämföras med förintelseförnekarnas.

Och samma sak med månlandningen, Kennedymordet, Estonia, Palmemordet, 9/11 och allt vad du vill. Alla stora och kända händelser drar till sig olika former av foliehattar. Så är det bara.

Det som skiljer ut är att Förintelsen handlar om systematisk utrotning av många miljoner människor på rent etnisk grund. Detta är unikt i världshistorien. Därför är förnekandet av detta förbjudet i de flesta upplysta I-länder (dock inte Sverige av någon märklig anledning).
Citera
2021-04-16, 23:11
Medlem
Hatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Några länkar till folkmordet i Armenien skulle verkligen uppskattas!!

Det hände ganska nyligen, gör dig en sökning så kanske du hittar lite info.
(märk väl att olika sökmotorer ger dig olika svar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in