Citat:
Ursprungligen postat av
Hugo.Drax
Jag vet inte jag, vad sger du om att testa det?
Frst och frmst s tro jag vi br komma verens om hur vi testar det. Har du ngon ide hr?
Det blir delvis OT. Men det gller ju att f tag i en antenn och befinna sig inom ett omrde dr det sgs fungera. Installationen r s enkel att ingen kan misslyckas, sgs det. Man kan bara bestlla antenner med osker leveranstid. Det gr inte att g in i affrer och kpa. Det skulle ju fungera i stora delar av vrlden nu. Men informationen r knapphndig trots att s stora mngder satelliter skjutits upp. Informationen runt Starlink r s oklar att det t.o.m. r svrt att testa.
Satelliter finns ver hela jordklotet. Men var finns mottagningsstationer byggda?
Var i Europa det finns mottagning r jag inte sker p. Finns visst en station p franska Atlantkusten. Finns det fler? (Jag r inte i Sverige fr gonblicket) Nu finns det vl en del satelliter med optokopplingar ver Sverige? Dessa borde g att kra mot, ven om det blir avbruten kontakt pga f polra satelliter? Om samtliga satelliter som skjutits upp den senaste tiden har optokopplingar s borde det vl finnas tckning p en hel del platser, i alla fall med vissa avbrott?
Du gjorde ju snitisiga tckningskartor fr satelliterna tidigare, men det aktuella lget knner jag inte.
Jag anser att informationen runt Starlink varit s oklar att jag vill testa det sjlv eller att informationen i media blir betydligt ppnare. Det mste komma ut i hela vrldspressen p ett helt annat stt om jag skall kpa att det fungerar. Men det r bara min uppfattning, som sagt.
Kanske bst vi flyttar till Starlinktrden om vi fortstter?
Edit
Jag tror frsta uppskjutningen i polr bana gjordes 24 jan. Jag tror dessa hade optokopplingar. Sedan dess har det nog skjutits upp minst 600 satelliter till? Om alla dessa har optokopplingar borde det fungera periodvis p mnga platser.