2021-05-27, 21:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jag vet inte jag, vad sger du om att testa det?

Frst och frmst s tro jag vi br komma verens om hur vi testar det. Har du ngon ide hr?
Det blir delvis OT. Men det gller ju att f tag i en antenn och befinna sig inom ett omrde dr det sgs fungera. Installationen r s enkel att ingen kan misslyckas, sgs det. Man kan bara bestlla antenner med osker leveranstid. Det gr inte att g in i affrer och kpa. Det skulle ju fungera i stora delar av vrlden nu. Men informationen r knapphndig trots att s stora mngder satelliter skjutits upp. Informationen runt Starlink r s oklar att det t.o.m. r svrt att testa.

Satelliter finns ver hela jordklotet. Men var finns mottagningsstationer byggda?

Var i Europa det finns mottagning r jag inte sker p. Finns visst en station p franska Atlantkusten. Finns det fler? (Jag r inte i Sverige fr gonblicket) Nu finns det vl en del satelliter med optokopplingar ver Sverige? Dessa borde g att kra mot, ven om det blir avbruten kontakt pga f polra satelliter? Om samtliga satelliter som skjutits upp den senaste tiden har optokopplingar s borde det vl finnas tckning p en hel del platser, i alla fall med vissa avbrott?

Du gjorde ju snitisiga tckningskartor fr satelliterna tidigare, men det aktuella lget knner jag inte.

Jag anser att informationen runt Starlink varit s oklar att jag vill testa det sjlv eller att informationen i media blir betydligt ppnare. Det mste komma ut i hela vrldspressen p ett helt annat stt om jag skall kpa att det fungerar. Men det r bara min uppfattning, som sagt.

Kanske bst vi flyttar till Starlinktrden om vi fortstter?

Edit
Jag tror frsta uppskjutningen i polr bana gjordes 24 jan. Jag tror dessa hade optokopplingar. Sedan dess har det nog skjutits upp minst 600 satelliter till? Om alla dessa har optokopplingar borde det fungera periodvis p mnga platser.
Senast redigerad av wwr 2021-05-27 kl. 22:26.
Citera
2021-05-27, 21:38
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men informationen r knapphndig trots att s stora mngder satelliter skjutits upp.

Knns lite som Valentine i Kingsman, eller hur? Massivt nt av satelliter skjuts upp men ingen egentligen anvnder det ..
Citera
2021-05-27, 22:31
Medlem
wwrs avatar
Hann inte f med i frra inlgget.

Brjar man titta p tabeller ver uppskjutningar s verkar det som om bara uppskjutningen 24 jan gick i polr bana. Sedan verkar man ha tergtt till 53 S antalet satelliter ver Sverige r begrnsat.

Det tar ju ven ett par mnader fr satelliterna att hamna p plats.

Det verkar bara finnas ett tiotal polra satelliter som fortfarande kr nra varandra.
https://satellitemap.space/
Det rda r vl mottagningsstationerna. Det verkar finnas 7 i Europa. Frankrike, Storbritannien, Tyskland?
Senast redigerad av wwr 2021-05-27 kl. 22:44.
Citera
2021-05-28, 09:52
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Var Flashback det hr konspiratoriska nstet frr? Vad har hnt?

Varfr hittar drar och idioter hit? Finns inte lngre Familjeliv?

Hoppsan! Jag trampade visst en mupp p trna! Ifrgastt inte den heliga hllbarheten, d blir du kallad konspiratorisk dre! Batterifabrikerna i Vietnam och brytningen av sllsynta jordartsmetaller i Kina sker skert med de allra bsta miljhnsynen i fokus!

Whenever you find yourself on the side of the majority, it is time to pause and reflect.
Mark Twain.
Citera
2021-05-28, 11:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Ja, jag ocks! Men jag tror att Starlink r ett stt fr Elon att skaffa sig de pengar som behvs fr att utveckla tekniken fr interplanetra rsor!

Och, om jag ska vara rlig s tror jag att det r samma sak som fr Elon att satsa p Tesla! Det viktiga fr Elon r att f in pengar som han kan pumpa in i SpaceX.

Den tanken har ocks slagit mig. Elon r en man med en vision, och han gr vad han kan fr att infria den.
Citera
2021-05-28, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Ja, jag ocks! Men jag tror att Starlink r ett stt fr Elon att skaffa sig de pengar som behvs fr att utveckla tekniken fr interplanetra rsor!

Och, om jag ska vara rlig s tror jag att det r samma sak som fr Elon att satsa p Tesla! Det viktiga fr Elon r att f in pengar som han kan pumpa in i SpaceX.

Detta r ocks min tanke. Elon Musk vet vad han sysslar med.
Citera
2021-05-28, 19:25
Medlem
Jag r inte riktigt med men har nd uppfattat att SN15 har forslats bort, den var inte i flygdugligt skick men har nd gett stora erfarenheter. SN17 r inte bara scrubbed, den r TERMINATED. Fre SN20 finns nu bara SN16 men det ser inte ut som om man rullar ut den.

Ngon form av UTRULLNING kommer nd att gras eftersom man initierat en road closure.

Det r nd spnnande tider. Det byggs enormt p Boca Chica och man gr all in fr att f upp Starship i low orbit i r.
Citera
2021-05-28, 21:36
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det r nd spnnande tider. Det byggs enormt p Boca Chica och man gr all in fr att f upp Starship i low orbit i r.
Ja, det r mkta intressant. ven om den inte lr verleva deorbit. Man lr sig alltid nt : )

Fast andra sidan .. starlinks 1:a-steg har ju rtt bra hjd ven om dom saknar sdr 15000km/h mot ett objekt i LEO. Det mste ju nstan nd anses som .. halvvgs till rymden?
Citera
2021-05-28, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ja, det r mkta intressant. ven om den inte lr verleva deorbit. Man lr sig alltid nt : )

Fast andra sidan .. starlinks 1:a-steg har ju rtt bra hjd ven om dom saknar sdr 15000km/h mot ett objekt i LEO. Det mste ju nstan nd anses som .. halvvgs till rymden?

Jag frstr att du tvivlar p detta men dom r vl trtta p skutten nu en mil upp i luften. Allt eller inget. Vrldsrymden vntar.

Men jag tror det drjer ngra mnader till SN20 flyger med hjlp av BN3.

Jag sg idag att SN21 och SN22 ocks r under konstruktion, genom att misslyckas lr man sig mycket. Glm inte att Starship skall fra en biljonr runt mnen fre utgngen av 2023.
Citera
2021-05-29, 00:10
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag frstr att du tvivlar p detta
Tnk om Musk istllet hade samarbetat med teknikerna frn Dynetics .. istllet fr det snille som kom p bellyfloppen.
Citera
2021-05-29, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Tnk om Musk istllet hade samarbetat med teknikerna frn Dynetics .. istllet fr det snille som kom p bellyfloppen.

Jag knner dligt till Dynetics men starka viljor har ofta svrt att samarbeta. Jag sg dremot att Elon Musk och frre NASA-chefen Bridenstein kom mycket bra verens och Elon Musk bermde NASA....vilket var smartness.
Musk har varit mycket smart i sina nra kontakter med NASA.

Jag r lite besviken p Boeing och p Blue Origin. Dom mste bruka allvar och stta FART!
Citera
2021-05-29, 14:19
Medlem
SN16 r fortfarande ett mysterium dr den str stacked i highbay. Inga tecken alls p utrullning.

Tredje segmentet p the launch tower r satt p plats.

Elon Musk r beslutsam och sger att Starship landar p Mars i god tid fre 2030.

Ekonomiskt skall vi inte glmma pengarna frn NASA som transporterna med gamla Dragon har gett och nu har man en moderniserad Dragon som mer pminner om Crew Dragon. Om jag minns rtt fick man ocks 2,6 billioner frn NASA fr att utveckla Crew Dragon. Boeing fick mycket mer fr att utveckla Starliner och dr terstr en testflygning innan den kan certifieras fr bemannad rymdfart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in