2021-09-04, 13:56
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Då är det ju perfekt med Kivra. Du kan logga in var än i världen du är och så kan du maila räkningen till din släkting som sen betalar. Mycket säkrare än papperspost.

Du har inte alla hästar hemma va?
När jag säger att jag reser mycket i osäkra länder så är det både på grund av bedrägerier vilket gör att internetuppkoppling inte är tryggt...sedan finns det långt ifrån alltid internet täckning
Citera
2021-09-04, 14:04
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, man är inte skyldig att spara räkningar, dom kan du slänga.
Det är bra att spara bevis på att betalning är gjord, men det gör banken åt dig.

Jasså? Var har banken de uppgifterna?
I min internetbank finns det väldigt begränsat med historik.
Du är skyldig att spara alla räkningar som du använder i deklarationen i upp till sex år.
Men du känner inte till detta just för att du använder Kivra samt enbart skriver under din deklaration och känner att allt är ur världen....
Citera
2021-09-05, 10:33
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Jasså? Var har banken de uppgifterna?
I min internetbank finns det väldigt begränsat med historik.
Du är skyldig att spara alla räkningar som du använder i deklarationen i upp till sex år.
Men du känner inte till detta just för att du använder Kivra samt enbart skriver under din deklaration och känner att allt är ur världen....
Om banken inte har historik så ska du naturligtvis byta bank, men troligast är att du inte klarar av att hitta den...

Om du nu måste spara fakturor ska du naturligtvis inte spara dom i en pärm som kan brinna upp.
Använd Kivra så har du dom garanterat kvar.
Citera
2021-09-05, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ANewWayToSayHooray
Jag får hälften av post i brevlådan och hälften i kivra. Ibland får jag min elräkning i kivra och ibland i brevlådan. Fett störande. Önskar att allt bara kunde hamna i kivra hade underlättat att slippa breven och ha allt på samma ställe.
Varför inte ha elräkningen på autogiro eller e-faktura?
Sådana här räkningar som betalas varje månad läggs med fördel som autogirobetalning. Har själv kanske 10 sådana räkningar som går iväg automatiskt så slipper jag bekymra mej mer om det.
Citera
2021-09-05, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Om banken inte har historik så ska du naturligtvis byta bank, men troligast är att du inte klarar av att hitta den...

Om du nu måste spara fakturor ska du naturligtvis inte spara dom i en pärm som kan brinna upp.
Använd Kivra så har du dom garanterat kvar.
Haha, så är det. Den här snubben Puffe reser väldigt mycket, är nog med moppe mellan hemmet och närmaste korvmojja.
Min internetbank har sökbar betalningshistorik 3 år tillbaka. Går säkert att få längre tillbaka vid begäran.
Senast redigerad av fasttrain 2021-09-05 kl. 12:15.
Citera
2022-03-27, 16:54
Medlem
Beckisbarnets avatar
Varför ska man ha Kivra?

Det talas om digitala brevlådor. Vad ska man ha det till?
Digitala bredvlådor finns ju redan på internetbanken, varför ha kaka på kaka det verkar ju för fan helt sjukt.

Jag får de allra flesta av mina fakturor som e-faktura (elräkning, fordonsskatt, internet, etc etc) till min internetbank (Swedbank) så jag kan betala dem direkt där mitt lönekonto finns, och min lönespec kan jag logga in och kolla via jobbets datorsystem men jag får det även via mail.

Så varför i helvete ska man ha Kivra?
Senast redigerad av Beckisbarnet 2022-03-27 kl. 17:04.
Citera
2022-03-27, 17:00
Medlem
Jag har haft liknande problem med Kivra som TS. Det har varit elräkningen som jävlas för mig. Förra månaden fick jag nog och ändrade till e-faktura även för elen. Otyg att ha en tjänst som laggar på det där viset.
Citera
2022-03-27, 20:18
Medlem
Juggernawts avatar
Folk verkar inte fatta vad Kivra och andra tjänster på internet är och används till.
Citera
2022-03-27, 21:30
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Folk verkar inte fatta vad Kivra och andra tjänster på internet är och används till.
Det håller jag helt med om, men jag måste ändå säga att jag upplever Kivras sida som något undermålig och lite onödigt rörig. Å andra sidan kan man ju ställa elräkningen som e-faktura rakt in i banken om man inte vill ha autogiro, detta gäller för övrigt även för CSN, försäkringsbolag mm.

Att missa elfakturan, dessutom flera gånger, är väl rätt klantigt, man vet ju att man brukar betala den månadsvis och då är det ju bara att ligga in på elbolaget och hämta den den vägen.
Citera
2022-03-29, 07:14
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!

Någon gång för länge sedan gick jag med på att få räkningar till "Kivra" istället för som pappersfakturor i brevlådan.

Jag upptäckte tidigt att det inte alls fungerade för mig. Att hålla på och kolla den appen hela tiden är helt enkelt inget jag gör.

Detta har resulterat i att jag ser räkningar sent och får påminnelser med straffavgift.

Kan jag inte få dessa räkningar direkt i mailen istället?
Kan jag få dem på papper igen så jag slipper kolla den jävla skitappen?

Vilka är ens Kivra? Är det ett privat företag?

Störiga kommentarer om att jag är dum i huvudet undanbedes.

Jag gjorde precis som dig att skaffa Kivra appen för många år sedan. Det var det sämsta jag gjort. Började få räkningar dit och var inget jag ville ha. Avslutade Kivra ganska omgående efter det.
Citera
2022-03-29, 07:23
Medlem
Du får notis på mejlen varje gång något nytt har skickats till kivra.

Alla har mejlen aktiv på mobiltelefonen

Man bör ej missa något
Citera
2022-03-29, 09:12
Medlem
MyJustices avatar
Kivra är en spy wsre på samma sätt som google och facebook .
Du har dem oavsett om du vill det eller ej .

Vad jag har förstått så ägs kivra av Wallenberg.
Och samlar uppgifter om dine inkomster och utgifter .
Jag har lagt ner mycket tid på att bli av med fejan google och kivra
Och har ej helt lyckats .
Har tagit ett nytt mail och oreggat kontantkort
Strukit mina kontaktuppgifter från bla fejan google och kivra och avaktiverat mitt gamla simkort.
Det betyder att google facebook och kivra skickar sina reklam och mess ut i cyber rymden där ingen läser dem .
Lycka till
Senast redigerad av MyJustice 2022-03-29 kl. 09:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in